Specjalność wybrana - Laryngologia
1600-Lek6SP15-J
Wykłady mają za zadanie przedstawienie zagadnień dotyczących fizjologii górnych dróg oddechowych co pozwoli na właściwe zrozumienie procesów chorobowych. Również szeroko omawiane problemy z zakresu wad rozwojowych górnych dróg oddechowych i uszu pozwolą na właściwe zrozumienie problemu, które ułatwi w przyszłości właściwe postepowanie z takimi przypadkami. Szczególnie ważnym problemem poruszanym w trakcie wykładów są zagadnienie dotyczące diagnostyki i leczenia nowotworów z zakresu krtani, nosa i zatok przynosowych, części nosowej gardła, gardła środkowego i dolnego, jamu ustnej, szyi i gruczołów ślinowych. Odrębnym zagadnieniem są aspekty dotyczące ostrych i przewlekłych chorób zapalnych z zakresu otolatyngologii. W trakcie wykładów zostaną szeroko przedstawione problemy ostrych zapaleń jamy ustnej, gardła i krtań, uszu oraz gryczołów slinowych u dorosłych i u dzieci oraz odpowiednie algorytmy diagnostyczne i lecznicze. W odniesieniu do przewlekłych chorób zapalnych dotyczących nosa i zatok przynosowych, uszu, krtani, jamy ustnej i gardła omówione zostaną podstawowe zasady diagnostyki i kwalifikacji do leczenia operacyjnego. Przedstawione zostaną różne techniki zabiegów operacyjnych od chirurgii czynnościowej zachowującej funkcję organów do zabiegów radykalnych, pozbawiających chorego podstawowych funkcji zmienionych chorobowo narządów. Dużo uwagi zostanie poświęcone zagadnieniom dotyczącym powikłań zapalnych zatoko i usznopochodnych z zaznaczeniem odpowiedniego podejścia do diagnostyki tych stanów i odpowiedniego leczenia. Wykłady mają również na celu zapoznanie studentów z problemami urazów twarzoczaszki, kości skroniowej i szyi , stanów nagłych jak krwawienie, duszność i caiła obce przełyku, oraz odpowiedniego postepowania z chorym. Odrębnym zagadnieniem szeroko poruszanym są zaburzenia narządu słuchu i równowagi z przedstawianym algorytmen diagnostyki i leczenia tych jednostek chorobowych.
Ćwiczenia prowadzone w trakcie zajęć poświęcone są:
-opanowaniu umiejętności zbierania wywiadu od chorego oraz wywiadu rodzinnego w chorobach uszu, nosa i zatok przynosowych, jamy ustnej i gardła, krtani, przełyku, tchawicy i oskrzeli,
-opanowaniu techniki badania ucha, nosa i zatok przynosowych, jamy ustnej, gardła, krtani, przełyku, tchawicy i oskrzeli,
- opanowaniu umiejętności samodzielnego wykonywania podstawowych zabiegów dotyczących narządów ORL.
- zapoznania się z współczesnymi metodami badań endoskopowych i mikrochirurgicznych,
- zapoznania się z metodami badania czynnościowego narządu słuchu i równowagi, badań czynnościowych krtani i metod obiektywnej oceny drożności nosa.
- zapoznaniu się z najczęściej wykonywanymi zabiegami i podstawowymi metodami operacyjnymi ze szczególnym uwzględnieniem metod endoskopowych, mikrochirurgicznych, włącznie z wykorzystaniem promieniowania laserowego.
- zapoznaniu się z metodami rehabilitacyjnymi chorych po operacjach doszczętnego usunięcia krtani, z rehabilitacją niedosłuchów i zaburzeń równowagi.
Całkowity nakład pracy studenta
1. Nakład pracy związany z zajęciami wymagającymi bezpośredniego udziału nauczycieli akademickich wynosi:
- udział w ćwiczeniach: 180 godzin stacjonarnie
2. Bilans nakładu pracy studenta:
- udział w ćwiczeniach: 180 godzin
- konsultacje: 1 godzina
- przygotowanie do zajęć (w tym czytanie wskazanej
literatury):
3. Nakład pracy związany z prowadzonymi badaniami naukowymi:
- czytanie wskazanej literatury naukowej
- udział w ćwiczeniach (z uwzględnieniem wyników opracowań
naukowych z zakresu otolaryngologii
4. Czas wymagany do przygotowania się i do uczestnictwa w procesie oceniania:
5. Bilans nakładu pracy studenta o charakterze praktycznym:
- przygotowanie do ćwiczeń 18 godzin
Efekty uczenia się - wiedza
Efekty uczenia
W1. definiuje choroby ucha zewnętrznego, ostre zapalenie ucha środkowego, przewlekłe zapalenie ucha środkowego u dorosłych i dzieci F K_W12.a
W2. rozpoznaje wysiękowe zapalenie ucha środkowego- algorytm diagnostyki i postępowania;ciała obce w uchu F K_W12.a
W3. wylicza usznopochodne powikłania wewnątrzczaszkowe, diagnostyka uszkodzenia nerwu twarzowego F K_W12.b
W4. definiuje niedosłuch: podział kliniczny, badania diagnostyczne, leczenie F K_W12.e
W5. potrafi praktycznie ocenić badania obrazowe ucha środkowego F K_W12.a
W6. zna metody badania endoskopowego w otolaryngologii:
ezofagoskopia, tracheobronchoskopia, mikrolaryngoskopia, sinusoskopia F K_W12.c
W7. wymienia ostre i przewlekłe choroby jamy ustnej, gardła i krtani (z wyłączeniem nowotworów krtani i gardła) - rozpoznanie i leczenie F K_W12.a
W8. uszeregowuje nowotwory krtani- objawy, diagnostyka, algorytm postępowanie, leczenie F K_W12.f
W9. uszeregowuje otwory nosa i zatok przynosowych, objawy, diagnostyka,leczenie F K_W12.f
W10. zna postępowanie w nagłej duszności krtaniowej F K_W12.d
W11. definiuje schorzenia przełyku, w tym szczególnie oparzenia i nowotwory: objawy, leczenie, powikłania/ przegląd metod diagnostycznych F K_W12.f
W12. ocenia badania radiologiczne wykonywane w diagnostyce schorzeń przełyku F K_W12.a
W13. definiuje nowotwory gardła środkowego i nosogardła, zespoły uszkodzeń podstawy czaszki F K_W12.f
W14. rozpoznaje manifestacje laryngologiczną schorzeń ogólnoustrojowych F K_W12.a
W15. rozpoznaje guzy szyi F K_W12.f
W16. definiuje stany przedrakowe w otolaryngologii- zasady rozpoznawania i postępowania F K_W12.f
W17. wymienia ostre i przewlekłe zapalenie zatok przynosowych: rozpoznanie i leczenie, powikłania wewnątrzczaszkowe zapalenia zatok F K_W12.a
W18. zna przyczyny krwawień z nosa, zasady postępowania
F K_W12.d
W19.definiuje choroby gruczołów ślinowych: zapalenia, choroby układowe, nowotwory F K_W12.a
W20. definiuje zawroty głowy- jako problem diagnostyczny i leczniczy F K_W12.a
W21. wymienia i definiuje urazy w otolaryngologii (złamania twarzoczaszki, kości skroniowej, urazy szyi, ucha, powłok twarzy)
F K_W12.c
W22. Zna standardy lecznicze w onkologii głowy i szyi F K_W12.f
Efekty uczenia się - umiejętności
U1. planuje i przeprowadza wywiad laryngologiczny E K_U01
U2. potrafi wykonać rynoskopia przednią i tylną F K_U25
U3. przeprowadza badanie jamy ustnej i gardła srodkowego F K_U25
U4. przeprowadza badanie laryngoskopii pośredniej F K_U25
U5. potrafi wykonać otoskopie F K_U25
U6. zestawia rodzaje badań drożności trąbek słuchowych F K_U25
U7. wykonuje próby stroikowe F K_U26
U8. przedstawia i wykonuje badanie węzłów chłonnych szyi F K_U25
Efekty uczenia się - kompetencje społeczne
K1. wykazuje czujność onkologiczną, zna stany zagrożenia życia w otolaryngologii i na tej podstawie potrafi wysunąć wstępne rozpoznanie, a szczególnie podejrzenie schorzenia wymagającego nagłej i pilnej interwencji K_ K01.
K2. nabywa zdolności do dobrego kontaktu z chorym w kwestii przekazania najważniejsztch informacji z dziedziny otolaryngologii, używając fachowej terminologii K _ K03
K3. demonstruje wrażliwości na cierpienie pacjenta, na jego troskę o własne zdrowie, na ból i niedogodę badania otolaryngologicznego- pielęgnuje w sobie delikatności w podejmowanych działaniach instrumetalnych w czasie badania otolaryngologicznego - K_K04
K4. jest świadomy konieczności stałego rozwoju i nauki K_K04
Metody dydaktyczne
Zajęcia praktyczne na oddziale, ambulatorium oraz sali operacyjnej
Metody dydaktyczne eksponujące
- pokaz
Metody dydaktyczne podające
- pogadanka
- opowiadanie
Metody dydaktyczne poszukujące
- ćwiczeniowa
- studium przypadku
- obserwacji
- doświadczeń
Metody dydaktyczne w kształceniu online
- metody służące prezentacji treści
- metody wymiany i dyskusji
Rodzaj przedmiotu
przedmiot fakultatywny
Wymagania wstępne
Student(ka) rozpoczynający/a kształcenie z przedmiotu otolaryngologia powinien/na posiadać wiedzę z zakresu anatomii i fizjologii głowy i szyi.
Koordynatorzy przedmiotu
Kryteria oceniania
Obecność na zajęciach, aktywne uczestnictwo w pracach Kliniki
Literatura
1. Bochenek A., Reicher M.: Anatomia człowieka PZWL
2. Boeninghaus H.G.: Otolaryngologia. PZWL, Warszawa 1997
3. Becker W., Naumann H.H., Pfaltz C.R.: Choroby uszu, nosa i gardła. Bel Corp, Warszawa 1999.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i
terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: