Specjalność wybrana - Neurochirurgia
1600-Lek6SP11-NJ
Podczas zajęć student zapoznaje się teoretyczne i oraz nabywa podstawowe umiejętności praktyczne w zakresie głównych problemów neurochirurgii i neurotraumatologii takich jak:
• Urazy czaszkowo-mózgowe, kręgosłupa i rdzenia kręgowego,
• Nowotwory ośrodkowego układu nerwowego,
• Krwotok podpajęczynówkowy, leczenie zabiegowe tętniaków i innych malformacji tętniczo-żylnych,
• Zespoły bólowe i inne choroby kręgosłupa leczone w neurochirurgii,
• Elementy neurochirurgii dziecięcej, szczególnie wodogłowie,
• Unikalne metody w leczeniu operacyjnym w neurochirurgii.
Student podczas zajęć nabywa umiejętność: badania podmiotowego i przedmiotowego pacjenta z bezpośrednim zagrożeniem życia, w tym w szczególności pacjenta z zaburzeniami przytomności i ciasnotą wewnątrzczaszkową.
Student zaplanuje i zinterpretuje badania dodatkowe włącznie ze specjalistyczną diagnostykę obrazową (głownie radiologiczną), celem ustalenia diagnozy i kierunku leczenia schorzeń zwyrodnieniowych kręgosłupa, schorzeń naczyniowych i nowotworowych mózgu oraz w stanach po urazach OUN, Student nabywać będzie umiejętności wykonywania podstawowych procedur i zabiegów lekarskich związanych z tematyką neurochirurgii.
Całkowity nakład pracy studenta
- Udział w ćwiczeniach: 180 godzin
- Przygotowanie do ćwiczeń: 60 godzin
- Konsultacje z nauczycielem akademickim: 5 godzin
- Czytanie literatury specjalistycznej: 50 godzin
- Przygotowanie do zaliczenia + zaliczenie: 4 + 1 = 5 godzin
Łączny nakład pracy studenta wynosi 300 godzin, co odpowiada 12 punktom ECTS.
Efekty uczenia się - wiedza
F.W1 – Student zna i rozumie przyczyny schorzeń, ich objawy, zasady diagnozowania oraz postępowania terapeutycznego w odniesieniu do najczęstszych chorób OUN wymagających interwencji neurochirurgicznej;
F.W2 – Zna wybrane zagadnienia z neurochirurgii, w tym z neurotraumatologii;
F.W3 – Zna zasady kwalifikacji i wykonanie podstawowych zabiegów neurochirurgicznych i inwazyjnych procedur diagnostyczno-leczniczych;
F.W4 – Zna najczęstsze powikłania w/w procedur neurochirurgicznych;
F.W5 – Zna zasady bezpieczeństwa okołooperacyjnego;
F.W6 – Zna leczenie przeciwbólowe i przeciwbólowe oraz zasady podstawowego monitorowania stanu pacjenta w okresie przed i pooperacyjnym;
F.W7 – Zna zasady wdrażania intensywnej terapii u pacjentów neurochirurgicznych;
F.W11 – Posiada wiedzę z zakresu współcześnie wykonywanych badań obrazowych, w szczególności zna:
• Symptomatologię radiologiczną podstawowych chorób OUN;
• Metody instrumentalne i techniki obrazowe wykorzystywane do wykonywania zabiegów leczniczych zakresu neurochirurgii;
• Wskazania, przeciwwskazania i przygotowanie pacjentów do poszczególnych rodzajów badań obrazowych oraz przeciwwskazania do stosowania środków kontrastujących;
F.W13 – Zna i rozumie przyczyny, objawy, zasady diagnozowania i postępowania terapeutycznego w odniesieniu do najczęstszych chorób ośrodkowego układu nerwowego w zakresie:
• Obrzęku mózgu i jego następstw, ze szczególnym uwzględnieniem stanów nagłych;
• Innych postaci ciasnoty wewnątrzczaszkowej z ich następstwami urazów czaszkowo-mózgowych;
• Wad naczyniowych OUN;
• Guzów nowotworowych OUN;
• Chorób kręgosłupa i rdzenia;
F.W15 - Zna zasady wysuwania podejrzenia oraz rozpoznawania śmierci mózgu.
Efekty uczenia się - umiejętności
F. U3 - Stosuje się do zasad aseptyki i antyseptyki;
F. U4 - Potrafi zaopatrzyć prostą ranę, założyć i zmienić jałowy opatrunek chirurgiczny;
F. U7 - Ocenia wyniki badania radiologicznego w zakresie najczęstszych typów złamań, w szczególności w obrębie kości czaszki i kręgosłupa;
F. U9 - Potrafi zaopatrzyć krwawienie zewnętrzne;
F. U12 - Potrafi monitorować okres pooperacyjny w oparciu o podstawowe parametry życiowe;
F. U20 - Ocenia stan chorego nieprzytomnego i określa zgodnie z obowiązującymi międzynarodowymi skalami punktowymi;
F. U21 - Rozpoznaje objawy narastającego ciśnienia wewnątrzczaszkowego.
Efekty uczenia się - kompetencje społeczne
K1 - Przestrzega tajemnicy lekarskiej i prawa pacjenta;
K2 - Potrafi nawiązać i utrzymać głęboki i pełen szacunku kontakt z chorym;
K3 - Kieruje się dobrem chorego, stawiając je na pierwszym miejscu;
K4 - Posiada świadomość własnych ograniczeń i umiejętność stałego dokształcania się.
Metody dydaktyczne
- Dyskusja w ramach zajęć praktycznych;
- Prezentacja przypadków;
- Samodzielne dochodzenie do wiedzy;
- Analiza literatury.
Metody dydaktyczne eksponujące
- pokaz
Metody dydaktyczne podające
- opis
Metody dydaktyczne poszukujące
- ćwiczeniowa
- okrągłego stołu
- projektu
Rodzaj przedmiotu
przedmiot fakultatywny
Wymagania wstępne
Znajomość podstaw neuroanatomii, fizjologii i podstaw chorób układu nerwowego w zakresie pozwalającym na samodzielną pracę, dając możliwość nawiązania dialogu podczas poznawania procesu leczenia schorzeń neurochirurgicznych.
Koordynatorzy przedmiotu
Kryteria oceniania
Warunkiem zaliczenia zajęć jest obecność na zajęciach i zaliczenie wiedzy w obowiązującym zakresie.
Egzamin ustny i praktyczny (> 75%, system punktacji 0-1)
Przedłużona obserwacja (>50%)
Literatura
Literatura obowiązkowa
1. Mark S. Greenberg, Piotr Zieliński, Neurochirurgia, tom 1 i 2, PZWL 2023
2. Youmans and Winn Neurological Surgery, 7th Edition, Nowy York, 2016
Literatura uzupełniająca
1. Paweł P. Liberski, Neuroonkologia Kliniczna, Lublin 2011
2. Mirosław Ząbek, Zarys Neurochirurgii, Warszawa 1999
3. Ian Bone, Neurologia i neurochirurgia, Urban & Partner 2013
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i
terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: