Specjalność wybrana - Rehabilitacja
1600-Lek6SP108-J
Ćwiczenia poświęcone są nabyciu następujących umiejętności
1. ocena siły mięśniowej z zastosowaniem skali MRC ,ocena ruchomości czynnej i biernej w stawach kończy górnych i dolnych, 15 godzin
2. badanie funkcjonalne pacjenta z zastosowaniem skali Barthel ADL i skali Rankin 5 godzin
3. , badanie usg narządu ruchu 15 godziny
4. ocena postawy ciała oraz zaprogramowanie rehabilitacji 5 godziny
5. badanie pacjenta po udarze mózgu, urazie czaszkowo-mózgowym oraz zaprogramowanie rehabilitacji 20 godziny
6. badanie pacjenta z urazem rdzenia kręgowego – ocena w skali ASIA oraz zaprogramowanie rehabilitacji 15 godziny
7. wyznaczanie celów i metod rehabilitacji pacjentów niepełnosprawnych z innymi schorzeniami.5 godzin
8. .ocena pacjenta po endoprotezo plastyce stawów biodrowych i kolanowych i zaprogramowanie rehabilitacji 10 godzin.
9. Ocena spastyczności w skali MAS – 5 godzin
10. Asysta podczas podawanie toksyny botulinowej u pacjentów ze spastycznością kończyny górnej i dolnej 15 godzin.
11. zapoznanie się ze sprzętem ortopedycznym oraz możliwością jego wykorzystania u chorych z dysfunkcjami narządu ruchu 10 godziny
12. zapoznanie się ze sprzętem robotycznym wykorzystywanym w rehabilitacji -5 godzin
13. zapoznanie się z możliwościami wykorzystania fizykoterapii – 10 godzin
14. ocena pacjenta ze schorzeniami ortopedycznymi ( po złamaniach kończyn - zaprogramowanie _-10 godzin
15. badanie pacjenta ze stwardnieniem rozsianym, oraz zaprogramowanie rehabilitacji 5 godzin
16. zapoznaie się z prowadzeniem dokumentacji medycznej w rehabilitacji 15 godzin
17. asysta w stosowaniu mezoterapii z użyciem kolagenu w pacjentów z zespołami bólowymi 5 godzin
18. Ocena pacjenta z zespołem bólowym kręgosłupa i zaprogramowanie rehabilitacji 5 godzin
19. programowanie rehabilitacji w innych dysfunkcjach narządu ruchu i układu nerwowego -10 godzin
20. Ocena pacjentów z choroba onkologiczną pod katem powikłań ze strony narządu ruchu wymagających rehabilitacji – 5 godzin
21. Kryteria wykluczenia- przeciwwskazania do rehabilitacji – 5 godzin.
22. Ocena pacjentów po transplantacji w kierunku reakcji przeszczep przeciwko gospodarzowi ze strony narządu ruchu – 2 godziny.
W cyklu 2022/23:
Ćwiczenia poświęcone są nabyciu następujących umiejętności 1. ocena siły mięśniowej z zastosowaniem skali MRC ,ocena ruchomości czynnej i biernej w stawach kończy górnych i dolnych, 15 godzin 2. badanie funkcjonalne pacjenta z zastosowaniem skali Barthel ADL i skali Rankin 5 godzin 3. , badanie usg narządu ruchu 15 godziny 4. ocena postawy ciała oraz zaprogramowanie rehabilitacji 5 godziny 5. badanie pacjenta po udarze mózgu, urazie czaszkowo-mózgowym oraz zaprogramowanie rehabilitacji 20 godziny 6. badanie pacjenta z urazem rdzenia kręgowego – ocena w skali ASIA oraz zaprogramowanie rehabilitacji 15 godziny 7. wyznaczanie celów i metod rehabilitacji pacjentów niepełnosprawnych z innymi schorzeniami.5 godzin 8. .ocena pacjenta po endoprotezo plastyce stawów biodrowych i kolanowych i zaprogramowanie rehabilitacji 10 godzin. 9. Ocena spastyczności w skali MAS – 5 godzin 10. Asysta podczas podawanie toksyny botulinowej u pacjentów ze spastycznością kończyny górnej i dolnej 15 godzin. 11. zapoznanie się ze sprzętem ortopedycznym oraz możliwością jego wykorzystania u chorych z dysfunkcjami narządu ruchu 10 godziny 12. zapoznanie się ze sprzętem robotycznym wykorzystywanym w rehabilitacji -5 godzin 13. zapoznanie się z możliwościami wykorzystania fizykoterapii – 10 godzin 14. ocena pacjenta ze schorzeniami ortopedycznymi ( po złamaniach kończyn - zaprogramowanie _-10 godzin 15. badanie pacjenta ze stwardnieniem rozsianym, oraz zaprogramowanie rehabilitacji 5 godzin 16. zapoznaie się z prowadzeniem dokumentacji medycznej w rehabilitacji 15 godzin 17. asysta w stosowaniu mezoterapii z użyciem kolagenu w pacjentów z zespołami bólowymi 5 godzin 18. Ocena pacjenta z zespołem bólowym kręgosłupa i zaprogramowanie rehabilitacji 5 godzin 19. programowanie rehabilitacji w innych dysfunkcjach narządu ruchu i układu nerwowego -10 godzin 20. Ocena pacjentów z choroba onkologiczną pod katem powikłań ze strony narządu ruchu wymagających rehabilitacji – 5 godzin 21. Kryteria wykluczenia- przeciwwskazania do rehabilitacji – 5 godzin. 22. Ocena pacjentów po transplantacji w kierunku reakcji przeszczep przeciwko gospodarzowi ze strony narządu ruchu – 2 godziny.
|
W cyklu 2023/24:
Ćwiczenia poświęcone są nabyciu następujących umiejętności 1. ocena siły mięśniowej z zastosowaniem skali MRC ,ocena ruchomości czynnej i biernej w stawach kończy górnych i dolnych, 15 godzin 2. badanie funkcjonalne pacjenta z zastosowaniem skali Barthel ADL i skali Rankin 5 godzin 3. , badanie usg narządu ruchu 15 godziny 4. ocena postawy ciała oraz zaprogramowanie rehabilitacji 5 godziny 5. badanie pacjenta po udarze mózgu, urazie czaszkowo-mózgowym oraz zaprogramowanie rehabilitacji 20 godziny 6. badanie pacjenta z urazem rdzenia kręgowego – ocena w skali ASIA oraz zaprogramowanie rehabilitacji 15 godziny 7. wyznaczanie celów i metod rehabilitacji pacjentów niepełnosprawnych z innymi schorzeniami.5 godzin 8. .ocena pacjenta po endoprotezo plastyce stawów biodrowych i kolanowych i zaprogramowanie rehabilitacji 10 godzin. 9. Ocena spastyczności w skali MAS – 5 godzin 10. Asysta podczas podawanie toksyny botulinowej u pacjentów ze spastycznością kończyny górnej i dolnej 15 godzin. 11. zapoznanie się ze sprzętem ortopedycznym oraz możliwością jego wykorzystania u chorych z dysfunkcjami narządu ruchu 10 godziny 12. zapoznanie się ze sprzętem robotycznym wykorzystywanym w rehabilitacji -5 godzin 13. zapoznanie się z możliwościami wykorzystania fizykoterapii – 10 godzin 14. ocena pacjenta ze schorzeniami ortopedycznymi ( po złamaniach kończyn - zaprogramowanie _-10 godzin 15. badanie pacjenta ze stwardnieniem rozsianym, oraz zaprogramowanie rehabilitacji 5 godzin 16. zapoznaie się z prowadzeniem dokumentacji medycznej w rehabilitacji 15 godzin 17. asysta w stosowaniu mezoterapii z użyciem kolagenu w pacjentów z zespołami bólowymi 5 godzin 18. Ocena pacjenta z zespołem bólowym kręgosłupa i zaprogramowanie rehabilitacji 5 godzin 19. programowanie rehabilitacji w innych dysfunkcjach narządu ruchu i układu nerwowego -10 godzin 20. Ocena pacjentów z choroba onkologiczną pod katem powikłań ze strony narządu ruchu wymagających rehabilitacji – 5 godzin 21. Kryteria wykluczenia- przeciwwskazania do rehabilitacji – 5 godzin. 22. Ocena pacjentów po transplantacji w kierunku reakcji przeszczep przeciwko gospodarzowi ze strony narządu ruchu – 2 godziny.
|
Całkowity nakład pracy studenta
1. Nakład pracy związany z zajęciami wymagającymi bezpośredniego udziału nauczycieli akademickich wynosi:
- udział w ćwiczeniach: 180 godzin
- konsultacje: 10 godziny
- przeprowadzenie zaliczenia: 1 godzina
Nakład pracy związany z zajęciami wymagającymi bezpośredniego udziału nauczycieli akademickich wynosi
181 godzin, co odpowiada 7,2 punktom ECTS
2. Bilans nakładu pracy studenta:
- udział w ćwiczeniach: 180 godzin
- przygotowanie do ćwiczeń (w tym czytanie wskazanej literatury): 50 godzin
- przygotowanie do zaliczenia 30 godzin
- czytanie literatury fachowej – 30 godzin
- przygotowanie do zaliczenia – 9 godzin
- zaliczenie: 1 godzina
Łączny nakład pracy studenta wynosi 300 godzin, co odpowiada 12 punktowi ECTS
3. Nakład pracy związany z prowadzonymi badaniami naukowymi:
- czytanie wskazanej literatury naukowej: 5 godzin
- przygotowanie do zaliczenia (z uwzględnieniem opracowań naukowych z zakresu rehabilitacji): 5 godzin
4. Czas wymagany do przygotowania się i do uczestnictwa w procesie oceniania:
- przygotowanie do zaliczenia: 30 godzin
Co odpowiada 1,2 ECTS
5. Bilans nakładu pracy studenta o charakterze praktycznym:
- udział w ćwiczeniach (w tym zaliczenie praktyczne): 180 godzin
Łączny nakład pracy studenta o charakterze praktycznym wynosi 180 godzin, co odpowiada 7,2 punktu ECTS
6. Czas wymagany do odbycia obowiązkowej praktyki:
nie dotyczy
Efekty uczenia się - wiedza
W1 zna rolę i metody rehabilitacji u pacjentów z chorobą zwyrodnieniową narządu ruchu (EK W31)
W2 zna rolę i metody rehabilitacji u pacjentów po endoprotezoplastyce stawu biodrowego i kolanowego
(EK W31)
W3 zna rolę i metody rehabilitacji u dzieci i młodzieży
z wadami postawy (EK W31)
W4- zna rolę i metody rehabilitacji u pacjentów niepełnosprawnych z powodu urazów narządu ruchu. (EK W30)
W5 zna rolę i metody rehabilitacji u pacjentów po urazach rdzenia kręgowego (EK W31)
W6 zna rolę i metody rehabilitacji u pacjentów po udarach mózgu(EK W31)
W7 zna rolę i metody rehabilitacji u pacjentów po urazach czaszkowo-mózgowych (EK W31)
W8 zna rolę i metody rehabilitacji u pacjentów po urazach nerwów obwodowych (EK W31)
W9 zna rolę i metody rehabilitacji u pacjentów ze Stwardnieniem Rozsianym (EK W31)
W10 zna rolę i metody rehabilitacji u pacjentów po amputacjach kończyn (EK W31)
W11zna rolę i metody rehabilitacji u dzieci z niepełnosprawnością. (EK W30)
W12- zna pojęcie niepełnosprawności oraz rolę i metody rehabilitacji u pacjentów niepełnosprawnych z powodu innych chorób układu nerwowego i narządu ruchu (EW30)
W13 zna rolę i metody rehabilitacji u pacjentów z zespołami bólowymi kręgosłupa (EK W31)
W13- zna rolę i metody rehabilitacji pacjentów onkologicznych
Efekty uczenia się - umiejętności
U1 potrafi zaproponować program rehabilitacji u pacjentów z chorobą zwyrodnieniową narządu ruchu (E K_U23)
U2 potrafi zaproponować program rehabilitacji u pacjentów po endoprotezoplastyce stawu biodrowego i kolanowego (E K_U23)
U3. potrafi zaproponować program rehabilitacji u pacjentów niepełnosprawnych z powodu urazów narządu ruchu (E K_U23)
U4 potrafi rozpoznać wady postawy oraz zaproponować program rehabilitacji u dzieci i młodzieży z wadami postawy (E K_U23)
U5 dokonuje oceny funkcjonalnej pacjentów z chorobą zwyrodnieniową, pacjentów po endoprotezoplastyce dużych stawów oraz po złamaniach w obrębie kończyn dolnych i górnych (E K_U22)
U6 potrafi dobrać podstawowy sprzęt zaopatrzenia ortopedycznego u pacjentów z chorobą zwyrodnieniową, u pacjentów po urazach w obrębie kończyn górnych i dolnych oraz po endoprotezoplastyce dużych stawów(E K_U23)
U7 dokonuje oceny funkcjonalnej pacjentów po urazach rdzenia kręgowego (E K_U22)
U8 dokonuje oceny funkcjonalnej pacjentów po urazach czaszkowo-mozgowych (E K_U22)
U9 dokonuje oceny funkcjonalnej pacjentów ze stwardnieniem rozsianym (E K_U22)
U10 dokonuje oceny funkcjonalnej pacjentów po urazach nerwów obwodowych (E K_U22)
U11 dokonuje oceny funkcjonalnej u pacjentów po amputacjach kończyn (E K_U22)
U12 potrafi dobrać podstawowy sprzęt zaopatrzenia ortopedycznego w tym protezy u pacjentów po amputacjach konczyn dolnych(E K_U23)
U13 dokonuje oceny funkcjonalnej pacjentów po udarach mózgu po udarze mózgu(E K_U22)
U14-dokonuje oceny funkcjonalnej pacjentów niepełnosprawnych(E K_U22)
U15 potrafi zaproponować program rehabilitacji u pacjentów po udarach mózgu w tym zaplanować podawanie toksyny botulinowej (E K_U23)
U16 potrafi zaproponować program rehabilitacji u pacjentów ze spastycznością w tym zaplanować podawanie toksyny botulinowej (E K_U23)
U17 potrafi zaproponować program rehabilitacji u pacjentów po urazach rdzenia kręgowego (E K_U23) .
U18 potrafi zaproponować program rehabilitacji u pacjentów po urazach czaszkowo-mózgowych (E K_U23 )
U19 potrafi zaproponować program rehabilitacji u pacjentów z zespołami bólowymi kręgosłupa (E K_U23)
U20 potrafi zaproponować program rehabilitacji u pacjentów onkologicznych ( E K_U23)
Efekty uczenia się - kompetencje społeczne
K1 Potrafi nawiązać i utrzymać głęboki i pełen szacunku kontakt z osobą niepełnosprawną (K_K03)
K2 Posiada nawyk i umiejętności stałego dokształcania (K_K08)
Metody dydaktyczne
Ćwiczenia:
• pokaz z instruktażem
• ćwiczenia przedmiotowe
• obserwacja, studium przypadku
• pokaz z instruktażem badań usg narządu ruchu
Rodzaj przedmiotu
przedmiot fakultatywny
Wymagania wstępne
Student(ka) rozpoczynający/a kształcenie z przedmiotu rehabilitacja posiada podstawową wiedzę z zakresu anatomii funkcjonalnej , neurologii i ortopedii.
Koordynatorzy przedmiotu
Kryteria oceniania
1. Napisanie historii choroby- system 1-0 (umie, nie umie)
2. test na ocenę –W1-W7; U1-U11;
95-100% ( 19-20 pkt) - 5
85-90% ( 17-18 pkt) -4+
75-80% (15-16 pkt) - 4
65-70% (13-14 pkt) - 3+
60% (12 pkt) - 3
3. przedłużona obserwacja (0 – 10 punktów; > 50%) (K1-K2);
Student(ka) otrzyma zaliczenie przedmiotu uzyskując pozytywne wyniki z testu , wykazując się umiejętnością napisania historii choroby oraz po uzyskaniu pozytywnej oceny z kompetencji społecznych co jest warunkiem przystąpienia do zaliczenia.
Praktyki zawodowe
Literatura
Literatura podstawowa:
Jacek Kruczyński, Andrzej Szulc Wiktora Degi ortopedia i rehabilitacja PZWL, Warszawa 2015
Rehabilitacja pod redakcją Beaty Tarnackiej , wyd. AsteriaMed, Gdańsk 2019
Literatura uzupełniająca:
Wojciech Kasprzyk Fizjoterapia Kliniczna , wyd. PZWL Warszawa 2011
Uwagi
W cyklu 2022/23:
|
W cyklu 2023/24:
|
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i
terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: