Specjalność wybrana - Okulistyka
1600-Lek6SP08-NJ
Ćwiczenia poświęcone są nabyciu umiejętności praktycznych z zakresu:
- zbierania wywiadu w kierunku schorzeń okulistycznych,
- badania wad refrakcji oraz znajomości zasad ich korygowania (w
tym ustalanie mocy refrakcyjnej okularów i soczewek
kontaktowych),
- badania ruchomości gałek ocznych,
- badania egzoftalmometrem,
- próby Schirmera,
- badania w lampie szczelinowej,
- badania ciśnienia śródgałkowego,
- badania reakcji źrenicznych i dna oka,
- badania statycznego pola widzenia,
- badania widzenia barwnego,
- udzielania pierwszej pomocy w urazach mechanicznych, chemicznych i fizycznych oka (w tym odwracanie powiek i usuwanie ciał obcych z worka spojówkowego oraz rogówki)
- pracy ambulatoryjnej nad pacjentem okulistycznym w Poradni Okulistycznej Przyklinicznej oraz w ramach Ambulatorium Okulistycznego w Szpitalnym Oddziale Ratunkowym
- zaopatrywania powierzchownych ran powiek
- znajomości podstawowych zabiegów okulistycznych .
Całkowity nakład pracy studenta
1. Nakład pracy związany z zajęciami wymagającymi bezpośredniego udziału nauczycieli akademickich wynosi:
- udział w ćwiczeniach: 180 godzin
- konsultacje: 5 godzin
- przeprowadzenie zaliczenia na ocenę : 1 godzina
Nakład pracy związany z zajęciami wymagającymi bezpośredniego udziału nauczycieli akademickich wynosi 186 godzin, co odpowiada 7,44 punktu ECTS
2. Bilans nakładu pracy studenta:
udział w ćwiczeniach: 180 godzin
udział w dyżurach okulistycznych : 15 godzin
konsultacje : 5 godzin
przygotowanie do ćwiczeń (w tym czytanie wskazanej literatury): 12 godzin
przygotowanie prezentacji multimedialnej/ eseju : 7 godzin
przedstawienie prezentacji multimedialnej / eseju : 1 godzina
przygotowanie do zaliczenia na ocenę : 4,5 godzin
zaliczenie na ocenę : 0,5 godziny
Łączny nakład pracy studenta wynosi 225 godzin, co odpowiada 9 punktom ECTS
3. Nakład pracy związany z prowadzonymi badaniami naukowymi:
- czytanie wskazanej literatury naukowej: 10 godzin
- udział w ćwiczeniach (z uwzględnieniem wyników opracowań naukowych z zakresu chorób oczu): 30 godzin
- przygotowanie i zaprezentowanie prezentacji multimedialnej/ eseju = 8 godzin
Łączny nakład pracy studenta związany z prowadzonymi badaniami naukowymi wynosi 48 godzin, co odpowiada 1,92 punktu
ECTS
4. Czas wymagany do przygotowania się i do uczestnictwa w procesie oceniania:
- przygotowanie i zaprezentowanie prezentacji
multimedialnej/ eseju = 8 godzin (0,32 punktu ECTS)
- przygotowanie do zaliczenia + zaliczenie na ocenę :
4,5 + 0,5 = 5 godzin (0,2 punktu ECTS)
Łączny nakład pracy studenta związany z przygotowaniem się do uczestnictwa w procesie oceniania wynosi 13 godzin, co odpowiada 0,52 punktom ECTS
5. Bilans nakładu pracy studenta o charakterze praktycznym:
- udział w ćwiczeniach: 180 godzin
- udział w konsultacjach : 5 godzin
- udział w dyżurach okulistycznych : 15 godzin
Łączny nakład pracy studenta o charakterze praktycznym wynosi 200 godzin, co odpowiada 8 punktom ECTS
6. Bilans nakładu pracy studenta poświęcony zdobywaniu kompetencji społecznych w zakresie seminariów oraz ćwiczeń:
- kształcenie w dziedzinie afektywnej poprzez proces samokształcenia (przygotowanie do ćwiczeń oraz zaliczenia): 10 godzin
- przygotowanie do ćwiczeń: 12 godzin
- przygotowanie do zaliczenia: 4,5 godziny
Łączny nakład pracy studenta poświęcony zdobywaniu kompetencji społecznych w zakresie seminariów i ćwiczeń wynosi 26,5 godziny, co odpowiada 1,06 punktom ECTS
7. Czas wymagany do odbycia obowiązkowej praktyki:
nie dotyczy
Efekty uczenia się - wiedza
W1: wymienia przyczyny, objawy okulistyczne, metody diagnostyczne oraz sposób postępowania leczniczego w najczęstszych chorobach okulistycznych (F K_W11)
W2: opisuje okulistyczne powikłania chorób narządu wzroku i ich wpływ na narządy przyległe oraz sposoby postępowania
terapeutycznego w tych przypadkach (F K_W11)
W3: opisuje objawy okulistyczne w chorobach ogólnoustrojowych oraz możliwe sposoby postępowania terapeutycznego w tych przypadkach (F K_W11)
W4: przedstawia listę objawów w diagnostyce różnicowej w schorzeniach okulistycznych (F K_W11)
W5: wyjaśnia metody postępowania na podstawie objawów okulistycznych i efektów dotychczasowego leczenia (F K_W11)
W6: wylicza oraz uzasadnia zasady leczenia chirurgicznego w określonych chorobach oka (F K_W11)
W7: kategoryzuje podstawowe grupy leków stosowanych w okulistyce oraz wyjaśnia mechanizm ich działania (F K_W11)
W8: wymienia i porównuje działania niepożądane leków okulistycznych oraz ich interakcje z innymi lekami (F K_W11)
W9: wylicza i rozróżnia grupy leków stosowanych ogólnie, mogące wywoływać objawy niepożądane w narządzie wzroku, wymienia przeciwwskazania okulistyczne do ich stosowania oraz wyjaśnia ich mechanizm (F K_W11)
Efekty uczenia się - umiejętności
U1: potrafi rozpoznać i zinterpretować objawy okulistyczne podczas badania przedmiotowego i zaplanować postępowanie terapeutyczne
(F K_U19, E K_U06)
U2: potrafi rozpoznać i zinterpretować powikłania okulistyczne i ich wpływ na narządy przyległe podczas badania przedmiotowego oraz zaplanować postępowanie terapeutyczne (F K_U19, E K_U06) U3: potrafi zinterpretować objawy okulistyczne w aspekcie chorób ogólnoustrojowych i zaplanować postępowanie terapeutyczne (F K_U19, E K_U06)
U4: potrafi zinterpretować obraz kliniczny i ustalić rozpoznanie na podstawie badania okulistycznego (F K_U19, E K_U06)
U5: potrafi porównać metody diagnostyczne stosowane w rozpoznawaniu danego schorzenia okulistycznego, w tym obliczyć wadę refrakcji oraz wymaganą moc korekcyjną (F K_U19, E K_U06)
U6: potrafi zaplanować metodę leczenia chirurgicznego w określonych chorobach oka (F K_U19, F K_U20)
U7: potrafi zaplanować leczenie zachowawcze oraz napisać receptę na leki okulistyczne oraz receptę okularową (F K_U19)
U8: potrafi wyciągnąć wnioski z badania podmiotowego i przedmiotowego wskazujących na powikłania stosowanych leków okulistycznych oraz leków ogólnych (F K_U19, F K_U20)
U9: potrafi rozpoznać pilne stany okulistyczne, pokierować w odpowiednim trybie do specjalisty oraz udzielić wstępnej , natychmiastowej pomocy w przypadków urazów oka (F K_U20)
Efekty uczenia się - kompetencje społeczne
K1: odpowiednio komunikuje się z pacjentami z różnych grup wiekowych oraz odnosi się do nich z szacunkiem (K_K03)
K2: posiada umiejętność stałego dokształcania się (K_K08)
Metody dydaktyczne
ćwiczenia kliniczne
pokaz z instruktażem
analiza przypadków klinicznych
prezentacja narzędzi, leków oraz stosowanych aparatów diagnostycznych w okulistyce
metody symulacyjne (studium przypadku, pacjent symulowany)
Rodzaj przedmiotu
przedmiot fakultatywny
Wymagania wstępne
Znajomość:
- anatomii i fizjologii narządu wzroku
- diagnostyki okulistycznej
- najczęstszych chorób okulistycznych
- podstaw leczenia zachowawczego i operacyjnego w najczęstszych chorobach okulistycznych (zaćma, jaskra, odwarstwienie siatkówki)
Koordynatorzy przedmiotu
Kryteria oceniania
Zaliczenie na ocenę (0 – 30 punktów ; ≥60%); W1–W9, U1–U9
Prezentacja multimedialna (0 – 20 punktów; ≥60%); W5 – W6
Aktywność (0 – 20 punktów; ≥60%); K1, K2
Przedłużona obserwacja (0 – 10 punktów; >50%); K1,K2
Praktyki zawodowe
Literatura
Podstawowa:
Okulistyka. Red. A. Grzybowski, Edra Urban&Partner, 2018.
Zalecana (uzupełniająca):
1. Kanski okulistyka kliniczna. B.Bowling, wyd.8, Edra Urban&Partner, 2017.
2. Okulistyka – podstawy kliniczne. M.H. Niżankowska, wyd.1, 2010
W cyklu 2024/25:
Podstawowa: Okulistyka. Red. A. Grzybowski, Edra Urban&Partner, 2018.
Zalecana (uzupełniająca): 1. Kanski okulistyka kliniczna. B.Bowling, wyd.8, Edra Urban&Partner, 2017. 2. Okulistyka – podstawy kliniczne. M.H. Niżankowska, wyd.1, 2010
|
Uwagi
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i
terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: