Specjalność wybrana - Kardiologia
1600-Lek6SP06-J
Tematy obejmują podstawowe schorzenia kardiologiczne: chorobę niedokrwienną serca (stabilną dusznicę bolesną oraz ostre zespoły wieńcowe), nabyte wady serca, infekcyjne zapalenie wsierdzia, niewydolność serca, zatorowość płucną, kardiomiopatie, zaburzenia rytmu serca, miażdżycę. Student nauczy się interpretacji zapisów EKG oraz pozna najnowsze wytyczne dotyczące diagnozowania i leczenia schorzeń kardiologicznych, również na przykładach konkretnych przypadków klinicznych. Na ćwiczeniach studenci będą doskonalić umiejętność badania podmiotowego i przedmiotowego pacjentów oraz nauczą się rozpoznawać omawiane jednostki chorobowe i różnicować występujące objawy. Student zostanie zapoznany z podstawowymi badaniami dodatkowymi wykonywanymi u pacjentów kardiologicznych, takich jak: badanie ECHO-kardiograficzne, badanie EKG metodą Holtera, test wysiłkowy, koronarografia, i inne oraz nauczy się stosowania farmakologii i klinicznemu zastosowaniu podstawowych leków kardiologicznych - inhibitorów konwertazy angiotensyny, leków p/płytkowych i p/krzepliwych.
Całkowity nakład pracy studenta
1. Całkowity nakład pracy z udziałem nauczyciela akademickiego:
Udział w ćwiczeniach – 180 godzin
Konsultacje – 25 godzin
Egzamin ustny – 1 godzina
Suma godzin – 206 godzin – 8,2 punktu ECTS
2. Czas przeznaczony na prace indywidualną studenta:
Udział w ćwiczeniach – 180 godzin
Konsultacje – 1 godzina
Przygotowanie do ćwiczeń – 40 godzin
Samokształcenie - 50 godzin
Przygotowanie do egzaminu – 30 godzin
Egzamin ustny – 1 godzina
Łączny czas przeznaczony przez studenta na osiągnięcie zamierzonych celów dydaktycznych – 302 godziny, co odpowiada 12,8 punktów ECTS.
Efekty uczenia się - wiedza
W1: student zna anatomię i rozumie fizjologię i patofizjologię układu sercowo-naczyniowego (BK_W30)
W2: student zna uwarunkowania środowiskowe i epidemiologiczne najczęstszych chorób układu sercowo-naczyniowego (choroby niedokrwiennej serca, niewydolności serca, wad serca nabytych, choroby zakrzepowo-zatorowej, najczęstszych zaburzeń rytmu serca - migotania przedsionków i zaburzeń rytmu zagrażających życiu, infekcyjnego zapalenia wsierdzia) (EK_W01)
W3: student zna i rozumie przyczyny i obawy najczęstszych schorzeń układu sercowo-naczyniowego (choroby niedokrwiennej serca, niewydolności serca, wad serca nabytych, choroby zakrzepowo-zatorowej, najczęstszych zaburzeń rytmu serca - migotania przedsionków i zaburzeń rytmu zagrażających życiu, infekcyjnego zapalenia wsierdzia), potrafi różnicować objawy, podjąć działania w procesie diagnostyczno-terapeutyczny w tych schorzeniach (EK_W07)
Efekty uczenia się - umiejętności
U1: student potrafi zebrać wywiad od pacjenta oraz od rodziny (EK_U01)
U2: student potrafi przeprowadzić badanie fizykalne pacjenta (potrafi wysłuchać i zinterpretować szmery nad sercem, wysłuchuje i interpretuje prawidłowe i nieprawidłowe tony serca, wysłuchuje szmery naczyniowe, wysłuchuje i interpretuje zmiany osłuchowe nad płucami, potrafi ocenić wielkość wątroby, zbadać objaw wątrobowo-szyjny) (EK_U03)
U3: student potrafi ocenić stan ogólny pacjenta, potrafi ocenić stan przytomności i świadomości, oraz stan zagrożenia życia – migotanie komór, częstoskurcz komorowy, bradyarytmia, rozkojarzenie elektryczno-mechaniczne, wstrząs kardiogenny (EK_U07,U14)
U4: student zna prawa pacjenta i przestrzega ich (prawo do prywatności, intymności, zachowania tajemnicy lekarskiej, tajemnicy danych osobowych), student potrafi zrozumiale poinformować pacjenta o planowanym procesie diagnostyczno-terapeutyczny, o zagrożeniach związanych z planowanymi działaniami (koronarografia, angioplastyka wieńcowa, kardiowersja) (DK_U05, U06 ,U07, U14)
U5: student potrafi współpracować w grupie w ramach procesu diagnostyczno-terapeutycznego (DK_U11), oraz potrafi zaplanować konsultacje specjalistyczne (EK_U32)
U6: student potrafi zaplanować postępowanie diagnostyczno-terapeutyczne oraz profilaktyczne w najczęstszych schorzeniach kardiologicznych oraz wdrożyć odpowiednie leczenie (EK_U16, U17)
U7: student potrafi zinterpretować podstawowe badania laboratoryjne stosowane w rozpoznawaniu i różnicowaniu schorzeń kardiologicznych (morfologia krwi, jonogram, poziom kreatyniny, lipid ogram, stężenie troponin, BNP, D-dimerów) (EK_U24)
U8: student potrafi wykonać i zinterpretować podstawowe zapisy EKG – rozpoznać zawał serca, niedokrwienie mięśnia sercowego, zaburzenia rytmu i przewodzenia zagrażające życiu, oraz zinterpretować wysiłkowy test elektrokardiograficzny (BK_U08)
U9: student potrafi monitorować parametry życiowe przy pomocy kardiomonitora (ciśnienie tętnicze, tętno, oddechy, saturacja krwi) (EK_U29)
U10: student asystuje przy takich zabiegach jak kardiowersja elektryczna, nakłucie worka osierdziowego, drenaż opłucnej (EK_U30)
Efekty uczenia się - kompetencje społeczne
K1: student potrafi nawiązać i utrzymać kontakt z chorych i rodziną chorego (K_K03)
K2: student w swoich działaniach kieruje się dobrem chorego (K_K04)
K3: student potrafi okazać choremu i rodzinie szacunek i zrozumienie (K_K05)
K4: student rozumie konieczność zachowania tajemnicy lekarskiej i dotrzymuje jej (K_K06)
K5: student jest świadomy konieczności ciągłego rozwoju i nauki (K_K01)
Metody dydaktyczne
ĆWICZENIA
- zajęcia przy łóżku chorego: badanie, zbieranie wywiadu, omówienia wyników badań laboratoryjnych i diagnostycznych
- zajęcia w pracowniach diagnostycznych
- omawianie poszczególnych przypadków klinicznych z planowaniem farmakoterapii
- prezentacje multimedialne
- dyskusja dydaktyczna
Metody dydaktyczne podające
- opis
- pogadanka
Metody dydaktyczne poszukujące
- ćwiczeniowa
- doświadczeń
- obserwacji
- laboratoryjna
- studium przypadku
Metody dydaktyczne w kształceniu online
- metody oparte na współpracy
- metody wymiany i dyskusji
Rodzaj przedmiotu
przedmiot fakultatywny
Wymagania wstępne
Znajomość fizjologii i patofizjologii układu sercowo-naczyniowego, podstawowych jednostek chorobowych oraz farmakologii leków stosowanych w kardiologii.
Koordynatorzy przedmiotu
Kryteria oceniania
Egzamin ustny (51% poprawnych odpowiedzi) : W1-W3, U1-U10,K1-K5
a) przygotowanie i omówienie przypadku klinicznego z tematyki podanej przez nauczyciela prowadzącego – zaliczenie odbywa się na podstawie oceny zgodności prezentacji z tematem, kompleksowości ujęcia zagadnienia oraz wartości merytorycznej wraz z oceną wykorzystanych źródeł. – zaliczenie T/N: W1-W3, U1-U10, K1-K5.
Praktyki zawodowe
Literatura
1. Szczeklik A. (red.), Choroby wewnętrzne, t. 1 i 2, Medycyna Praktyczna, Kraków 2005 i kolejne.
2. Herold G., Medycyna wewnętrzna, t.1 i 2 - Repetytorium dla studentów medycyny i lekarzy, PZWL 2008 i kolejne.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i
terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: