Specjalność wybrana - Urologia
1600-Lek6SP01-NJ
Ćwiczenia poświęcone są nabyciu umiejętności praktycznych z zakresu badania podmiotowego oraz przedmiotowego, umiejętności zaplanowania diagnostyki, rozpoznania oraz zaplanowania leczenia chorób z zakresu urologii oraz andrologii z uwzględnieniem metod endoskopowych oraz laparoskopowych.
W cyklu 2024/25:
Ćwiczenia poświęcone są nabyciu umiejętności praktycznych z zakresu badania podmiotowego oraz przedmiotowego, umiejętności zaplanowania diagnostyki, rozpoznania oraz zaplanowania leczenia chorób z zakresu urologii oraz andrologii z uwzględnieniem metod endoskopowych oraz laparoskopowych.
|
Całkowity nakład pracy studenta
1. Nakład pracy związany z zajęciami wymagającymi bezpośredniego udziału nauczycieli akademickich wynosi:
udział w ćwiczeniach - 180 godzin
Nakład pracy związany z zajęciami wymagającymi bezpośredniego udziału nauczycieli akademickich wynosi 180 godzin, co odpowiada 7,2 pkt ECTS
2. Bilans nakładu pracy studenta:
Udział w ćwiczeniach – 180 godzin
Nakład pracy własnej studenta - 120 godzin
Łączny nakład pracy studenta: 300 godzin, co odpowiada 12.0 pkt ECTS
Efekty uczenia się - wiedza
W1: Omawia przyczyny, objawy, zasady diagnozowania i postępowania terapeutycznego w odniesieniu do najczęstszych chorób nerek i dróg moczowych, w tym: ostrych i przewlekłych niewydolności nerek, chorób kłębuszków nerkowych i śródmiąższowych nerek, torbieli nerek, kamicy nerkowej, zakażeń układu moczowego oraz nowotworów układu moczowego, w szczególności raka pęcherza moczowego i raka nerki, nowotworów kory i rdzenia nadnerczy, jąder oraz prącia (E K_W07).
W2: Omawia przyczyny, objawy, zasady diagnozowania i postępowania terapeutycznego w odniesieniu do najczęstszych chorób gruczołu krokowego w szczególności raka oraz łagodnego rozrostu gruczołu krokowego oraz zaburzeń erekcji z uwzględnieniem wiedzy na temat przeciwwskazań oraz działań niepożądanych stosowanych leków oraz przeciwwskazań i powikłań zabiegów (E K_W07).
W3: Omawia przyczyny, objawy, zasady diagnozowania i postępowania terapeutycznego w odniesieniu do zaburzeń wodnoelektrolitowych i kwasowo-zasadowych: stanów odwodnienia, stanów przewodnienia, zaburzeń gospodarki elektrolitowej, kwasicy i
zasadowicy; (E K_W07).
W4: Opisuje przyczyny, objawy, zasady diagnozowania oraz postępowania terapeutycznego w odniesieniu do najczęstszych chorób
wymagających interwencji urologicznej z uwzględnieniem odrębności wieku dziecięcego w tym w szczególności stanów nagłych w urologii (F K_W01).
W5: Omawia zasady bezpieczeństwa okołooperacyjnego, przygotowania pacjenta do operacji, wykonania znieczulenia ogólnego i miejscowego oraz kontrolowanej sedacji (F K_W04).
W6: Omawia leczenie pooperacyjne w tym terapię przeciwbólową i monitorowanie pooperacyjne (F K_W05).
Efekty uczenia się - umiejętności
U1: Planuje postępowanie diagnostyczne, terapeutyczne i profilaktyczne chorób urologicznych (E K_U16).
U2: Interpretuje badania laboratoryjne i identyfikuje przyczyny ich
odchyleń w chorobach urologicznych (E K_U24).
U3: Potrafi ocenić wskazania i przeciwwskazania do wykonania punkcji nadłonowej i uczestniczy w jej wykonaniu (F K_U23).
U4: Potrafi omówić przebieg zabiegów endoskopowych w urologii oraz asystuje podczas takich zabiegów (diagnostycznych oraz terapeutycznych) (F K_U24).
U5: Omawia cele i przebieg zabiegów otwartych oraz laparoskopowych w urologii ogólnej i onkologicznej oraz asystuje podczas takich zabiegów (F K_U24).
U6: Potrafi omówić cele i przebieg zabiegów z zakresu andrologii oraz z urologicznych z wykorzystaniem ultrasonografii (biopsji prostaty, biopsji nerki, wytworzenia nefrostomii) (F K_U24).
Efekty uczenia się - kompetencje społeczne
K1: Potrafi nawiązać i utrzymać głęboki i pełen szacunku kontakt z chorym (K_K03).
K2: Potrafi współpracować z przedstawicielami innych zawodów w zakresie ochrony zdrowia (K_K07).
K3: Posiada nawyk i umiejętności stałego dokształcania się (K_K08).
Metody dydaktyczne
Ćwiczenia (zajęcia stacjonarne wyłącznie):
● pokaz z instruktażem
● ćwiczenia przedmiotowe
● analiza przypadków
● analiza i interpretacja wyników
● dyskusja dydaktyczna
Rodzaj przedmiotu
przedmiot fakultatywny
Wymagania wstępne
Student(ka) rozpoczynający/a kształcenie z przedmiotu urologia specjalność wybrana powinien/na posiadać wiedzę z zakresu anatomii, fizjologii, patofizjologii i histologii oraz patomorfologii układu moczowo-płciowego człowieka.
Koordynatorzy przedmiotu
Kryteria oceniania
Zaliczenie końcowe z oceną: (W1-W6, U1-U6)
Warunkiem uzyskania zaliczenia końcowego jest zdanie zaliczenia końcowego w formie testu (uzyskanie przynajmniej 60% punktów)
Uzyskane punkty przelicza się na oceny:
Procent punktów Ocena
92-100% Bardzo dobry
88-92% Dobry plus
80-88% Dobry
71-80% Dostateczny plus
60-71% Dostateczny
0-59% Niedostateczny
Przedłużona obserwacja (metoda oceny 0-10pkt; >56%)(K1-K3)
Student(ka) otrzyma zaliczenie przedmiotu uzyskując pozytywną ocenę z zaliczenia końcowego oraz pozytywnej oceny otrzymanej w czasie przedłużonej obserwacji studenta/ki.
Praktyki zawodowe
Literatura
Literatura podstawowa:
1. Urologia. Ilustrowany podręcznik dla studentów i stażystów. [wyd. II, 2023] red. Tomasz Drewa, Kajetan Juszczak Wydawnictwo Lekarskie PZWL
EAU Guidelines (pocket) https://uroweb.org/guidelines/
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i
terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: