Medycyna rodzinna
1600-Lek6MRDZL-J
Ćwiczenia poświęcone są analizie najczęstszych przypadków klinicznych w praktyce lekarza rodzinnego (pacjenci z infekcjami, pacjenci z cukrzycą, choroby pochodzenia wewnętrznego), zasadom komunikacji lekarz-pacjent, zasadom wypełniania druków medycznych (recepty, skierowania, wnioski, itp.).
Zajęcia z medycyny rodzinnej mają na celu kształtowanie postawy lekarskiej oczekiwanej w praktyce lekarza rodzinnego oraz zapoznanie studentów z nowym modelem podstawowej opieki zdrowotnej opartej na lekarzu rodzinnym. Bezpośredni kontakt z pacjentem w praktyce daje możliwość poznania epidemiologii podstawowych problemów medycznych oraz sposobów ich indywidualnego rozwiązywania.
W trakcie zajęć w gabinecie lekarza rodzinnego studenci praktycznie wykorzystują wiedzę zdobytą w poprzednich latach studiów. Pod nadzorem asystenta przeprowadzają badanie podmiotowe i przedmiotowe, stawiają wstępne rozpoznanie, proponują ewentualne badania diagnostyczne i leczenie. Uczą się zasad prowadzenia dokumentacji medycznej oraz zasad wystawiania recept. W trakcie zajęć z psychologiem studenci zapoznają się z zasadami komunikacji lekarz-pacjent oraz z aspektami komunikacyjnymi sytuacji trudnych w gabinecie lekarza rodzinnego.
Całkowity nakład pracy studenta
1. Nakład pracy związany z zajęciami wymagającymi bezpośredniego udziału nauczycieli akademickich wynosi:
- udział w ćwiczeniach: 60 godzin
- konsultacje: 0,5 godziny
Nakład pracy związany z zajęciami wymagającymi bezpośredniego udziału nauczycieli akademickich wynosi 60,5 godziny, co odpowiada 2,42 punktom ECTS
2. Bilans nakładu pracy studenta:
- udział w ćwiczeniach: 60 godzin
- przygotowanie do ćwiczeń: 9,5 godziny
- czytanie wskazanej literatury: 15 godzin
- konsultacje: 0,5 godziny
- przygotowanie do zaliczenia: 15 godzin
Łączny nakład pracy studenta wynosi 100 godzin, co odpowiada 4 punktom ECTS
3. Czas wymagany do przygotowania się i do uczestnictwa w procesie oceniania:
- przygotowanie do zaliczenia: 15 godzin (0,6 punktu ECTS)
4. Bilans nakładu pracy studenta o charakterze praktycznym:
- udział w ćwiczeniach: 60 godzin
Łączny nakład pracy studenta o charakterze praktycznym wynosi 60 godziny, co odpowiada 2,4 punktu ECTS
5. Czas wymagany do odbycia obowiązkowej praktyki: nie dotyczy
Efekty uczenia się - wiedza
W1: wymienia i omawia czynniki i symptomy towarzyszące najczęstszym chorobom w praktyce lekarza rodzinnego (E.W38)
W2: wyjaśnia zasady diagnozowania i działania lekarskiego w praktyce lekarza rodzinnego (E.W38)
W3: wskazuje zasady stosowania antybiotyków w procesie leczniczym (E.W38)
W4: określa zasady postępowania przeciwgorączkowego u chorych oraz szczepień u dzieci i dorosłych (E.W38, E.W2)
W5: podaje zasady leczenia antagonistami witaminy K (E.W38)
W6: wymienia przyczyny, objawy, diagnostykę i leczenie infekcji dróg oddechowych, zakażeń układu moczowego u osób dorosłych (E.W7)
W7: wymienia przyczyny, objawy, diagnostykę i leczenie infekcji dróg oddechowych, zakażeń układu moczowego, chorób zakaźnych u dzieci (E.W3)
W8: wymienia przyczyny, objawy, diagnostykę i leczenie najczęstszych chorób bakteryjnych, wirusowych i pasożytniczych (E.W34)
W9: definiuje najczęstsze problemy pacjentów w wieku podeszłym (E.W38)
W10: omawia profilaktykę chorób nowotworowych (E.W38)
W11: charakteryzuje przyczyny otyłości jako choroby cywilizacyjnej i wyjaśnia zasady leczenia dietetycznego (E.W38)
W12: wylicza zasady promocji zdrowia oraz zdrowego stylu życia (D.W14)
Efekty uczenia się - umiejętności
U1: potrafi przeprowadzić wywiad lekarski z pacjentem (dziecko, osoba dorosła) (E.U1, E.U2)
U2: potrafi zakwalifikować pacjenta (dziecko, osoba dorosła) do szczepień (E.U27)
U3: prawidłowo wykonuje procedurę pobrania materiału do badań stosowanych w diagnostyce laboratoryjnej (E.U28)
U4: prawidłowo wykonuje podstawowe procedury medyczne i zabiegi lekarskie polegające na pomiarze temperatury ciała, pomiarze tętna (E.U3, E.U4, E.U29)
U5: potrafi ustalić działanie diagnostyczne, terapeutyczne i profilaktyczne najczęstszych chorób dzieci i osób dorosłych (E.U12, E.U16)
U6: prawidłowo ocenia stan zdrowia pacjenta i na tej podstawie kieruje chorego na leczenie domowe lub szpitalne (E.U13, E.U14)
U7: wyjaśnia badania laboratoryjne i wskazuje powody odchyleń od normy (E.U24)
U8: potrafi zakwalifikować pacjenta (dziecko, osoba dorosła) do konsultacji specjalistycznej (E.U32)
U9: potrafi prawidłowo prowadzić dokumentację medyczną pacjenta (dziecko, osoba dorosła) oraz wypisywać/wystawiać wszelkiego rodzaju skierowana, zaświadczenia (E.U38, G.U6)
Efekty uczenia się - kompetencje społeczne
K1: posiada nawyk posługiwania się niezależnymi źródłami informacji (K_K01)
K2: wykazuje się wrażliwością w kontakcie z osobą chorą (K_K03)
K3: jest świadomy, że dobro pacjenta to kwestia priorytetowa (K_K04)
K4: jest świadomy dochowania tajemnicy lekarskiej i szanowania praw pacjenta (K_K05)
K5: ma poczucie ciągłego dokształcania się (K_K07)
Metody dydaktyczne
- dyskusja,
- odgrywanie ról,
- samodzielne rozwiązanie problemu klinicznego i opis przypadku w formie prezentacji na zajęciach,
- wypełnianie druków medycznych (recept, skierowań, wniosków),
- ćwiczenia kliniczne przy udziale pacjenta;
Metody dydaktyczne podające
- wykład konwersatoryjny
- wykład informacyjny (konwencjonalny)
Metody dydaktyczne poszukujące
- klasyczna metoda problemowa
- obserwacji
- studium przypadku
- ćwiczeniowa
Rodzaj przedmiotu
przedmiot fakultatywny
Wymagania wstępne
Student powinien posiadać wiedzę z zakresu: chorób wewnętrznych, pediatrii, chirurgii ogólnej, profilaktyki chorób cywilizacyjnych i nowotworowych, problemów geriatrycznych realizowanych w podstawowej opiece zdrowotnej.
Ponadto powinien posiadać podstawową wiedzę z zakresu komunikowania się lekarza z pacjentem.
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Kryteria oceniania
Warunkiem zaliczenia ćwiczeń jest aktywne uczestnictwo na przewidzianych rozkładem zajęciach oraz zaliczenie umiejętności praktycznych (zaliczenie praktyczne system oceniania 0-1). Podczas ćwiczeń jest prowadzona przedłużona obserwacja studenta, w celu ustalenia oceny kompetencji społecznych (zaliczenie>50%). Wszystkie nieobecności student zobowiązany jest zaliczyć w formie i terminie wskazanym przez prowadzącego.
Sprawdzian praktyczny (system oceniania 0-1) W1-W12, U1-U9;
Przedłużona obserwacja (>60%) K1-K5;
Praktyki zawodowe
Literatura
W cyklu 2022/23:
Podręcznik wiodący: - Medycyna rodzinna. Podręcznik dla lekarzy i studentów, red. Windak A., Chlabicz S., Mastalerz – Migas A., Wydawnictwo Termedia, Poznań, 2015.
Podręczniki uzupełniające: - Interna Szczeklika. Mały podręcznik 2022/2023, Wydawnictwo Medycyna Praktyczna, Kraków 2022. - ABC bilansów zdrowia dziecka: podręcznik dla lekarzy, red. Oblacińska A., Jodkowska M., Sawiec P., Wydawnictwo Medycyna Praktyczna, Kraków 2017. - Pediatria w praktyce lekarza POZ, red. Dobrzańska A., Obrycki Ł., Socha P., Wydawnictwo Standardy Medyczne, Warszawa 2022
|
W cyklu 2023/24:
Podręcznik wiodący: - Medycyna rodzinna. Podręcznik dla lekarzy i studentów, red. Windak A., Chlabicz S., Mastalerz – Migas A., wyd. Termedia, Poznań, 2015; - Interna Szczeklika. Mały podręcznik 2023/2024, wyd. Medycyna Praktyczna (zakres wiedzy obejmujący tematy omawiane podczas seminariów i ćwiczeń);
Podręczniki uzupełniające: - Pediatria w praktyce lekarza POZ, red. Dobrzańska A., Obrycki Ł., Socha P., wyd. Standardy Medyczne, 2022; - ABC bilansów zdrowia dziecka: podręcznik dla lekarzy, red. Oblacińska A., Jodkowska M., Sawiec P., wyd. Medycyna Praktyczna, 2017; - Wakcynologia praktyczna; red. Ciechanowski P., Mrożek-Budzym D., wyd. Alfa-medica press, 2022;
Wytyczne i rekomendacje - materiały uzupełniające: - Wytyczne rozpoznawania i leczenia cukrzycy dla lekarzy rodzinnych Polskiego Towarzystwa Medycyny Rodzinnej, Kolegium Lekarzy Rodzinnych w Polsce i Polskiego Towarzystwa Diabetologicznego (2022) https://ptmr.info.pl/wp-content/uploads/2022/11/LPOZ_Art_47994-10.pdf - Zespół metaboliczny – nowa definicja i postępowanie w praktyce. Stanowisko PTNT, PTLO, PTL, PTH, PTMR, PTMSŻ, Sekcji Prewencji i Epidemiologii PTK, „Klubu 30” PTK oraz Sekcji Chirurgii Metabolicznej i Bariatrycznej TChP (2022) https://ptmr.info.pl/wp-content/uploads/2022/07/Zespol-metaboliczny-%E2%80%93-nowa-definicja-i-postepowanie-w-praktyce.-Stanowisko-PTNT-PTLO-PTL-PTH-PTMR-PTMSZ-Sekcji-Prewencji-i-Epidemiologii-PTK-%E2%80%9EKlubu-30-PTK-oraz-Sekcji-Chirurgii-Metabolicznej-i-Bariatry.pdf - Postępowanie u pacjentów z objawami choroby refluksowej przełyku – rekomendacje dla lekarzy rodzinnych (2019) https://ptmr.info.pl/wp-content/uploads/2020/09/Postepowanie-u-pacjentow-z-objawami-choroby-refluksowej-przelyku-%E2%80%93-rekomendacje-dla-lekarzy-rodzinnych.pdf
- Gorączka u dzieci – rekomendacje postępowania w praktyce lekarza podstawowej opieki zdrowotnej – KOMPAS GORĄCZKA (2021) https://ptmr.info.pl/wp-content/uploads/2021/04/KOMPAS-GORACZKA.pdf
- Zalecenia postępowania diagnostyczno-terapeutycznego w kaszlu u dzieci – aktualizacja (2022) https://ptmr.info.pl/wp-content/uploads/2022/07/Zalecenia-postepowania-diagnostyczno-terapeutycznego-w-kaszlu-u-dzieci-%E2%80%93-aktualizacja.pdf
- Zalecenia kliniczne dotyczące postępowania u chorych na otyłość 2022 https://ptlo.org.pl/resources/data/sections/114/ws_otylosc.pdf
W sytuacji, gdy informacje z podręczników i wytycznych/rekomendacji dotyczą tych samych tematów, ale z uwagi na czas wydania zalecenia są różne – obowiązuje wiedza najnowsza i aktualne wytyczne.
|
W cyklu 2024/25:
Podręcznik wiodący: - Medycyna rodzinna. Podręcznik dla lekarzy i studentów, red. Windak A., Chlabicz S., Mastalerz – Migas A., wyd. Termedia, Poznań, 2015; - Interna Szczeklika. Mały podręcznik 2024/2025, wyd. Medycyna Praktyczna (zakres wiedzy obejmujący tematy omawiane podczas seminariów i ćwiczeń);
Podręczniki uzupełniające: - Pediatria w praktyce lekarza POZ, red. Dobrzańska A., Obrycki Ł., Socha P., wyd. Standardy Medyczne, 2022; - ABC bilansów zdrowia dziecka: podręcznik dla lekarzy, red. Oblacińska A., Jodkowska M., Sawiec P., wyd. Medycyna Praktyczna, 2017; - Wakcynologia praktyczna; red. Ciechanowski P., Mrożek-Budzym D., wyd. Alfa-medica press, 2022;
Wytyczne i rekomendacje - materiały uzupełniające: - Wytyczne rozpoznawania i leczenia cukrzycy dla lekarzy rodzinnych Polskiego Towarzystwa Medycyny Rodzinnej, Kolegium Lekarzy Rodzinnych w Polsce i Polskiego Towarzystwa Diabetologicznego (2022) https://ptmr.info.pl/wp-content/uploads/2022/11/LPOZ_Art_47994-10.pdf - Zespół metaboliczny – nowa definicja i postępowanie w praktyce. Stanowisko PTNT, PTLO, PTL, PTH, PTMR, PTMSŻ, Sekcji Prewencji i Epidemiologii PTK, „Klubu 30” PTK oraz Sekcji Chirurgii Metabolicznej i Bariatrycznej TChP (2022) https://ptmr.info.pl/wp-content/uploads/2022/07/Zespol-metaboliczny-%E2%80%93-nowa-definicja-i-postepowanie-w-praktyce.-Stanowisko-PTNT-PTLO-PTL-PTH-PTMR-PTMSZ-Sekcji-Prewencji-i-Epidemiologii-PTK-%E2%80%9EKlubu-30-PTK-oraz-Sekcji-Chirurgii-Metabolicznej-i-Bariatry.pdf - Postępowanie u pacjentów z objawami choroby refluksowej przełyku – rekomendacje dla lekarzy rodzinnych (2019) https://ptmr.info.pl/wp-content/uploads/2020/09/Postepowanie-u-pacjentow-z-objawami-choroby-refluksowej-przelyku-%E2%80%93-rekomendacje-dla-lekarzy-rodzinnych.pdf
- Gorączka u dzieci – rekomendacje postępowania w praktyce lekarza podstawowej opieki zdrowotnej – KOMPAS GORĄCZKA (2021) https://ptmr.info.pl/wp-content/uploads/2021/04/KOMPAS-GORACZKA.pdf
- Zalecenia postępowania diagnostyczno-terapeutycznego w kaszlu u dzieci – aktualizacja (2022) https://ptmr.info.pl/wp-content/uploads/2022/07/Zalecenia-postepowania-diagnostyczno-terapeutycznego-w-kaszlu-u-dzieci-%E2%80%93-aktualizacja.pdf
- Zalecenia kliniczne dotyczące postępowania u chorych na otyłość 2022 https://ptlo.org.pl/resources/data/sections/114/ws_otylosc.pdf
W sytuacji, gdy informacje z podręczników i wytycznych/rekomendacji dotyczą tych samych tematów, ale z uwagi na czas wydania zalecenia są różne – obowiązuje wiedza najnowsza i aktualne wytyczne.
|
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i
terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: