Chirurgia
1600-Lek6CHIRTC-NJ
Ćwiczenia poświęcone są nabyciu umiejętności praktycznych z
zakresu badania chorego, wykonywania drobnych zabiegów, a także
asystowania do zabiegów planowych, rozleglejszych. Prowadzenie
chorych w zespołach przygotowuje studentów do pracy w szpitalu
oraz w przypadku ćwiczeń w poradni w takich poradniach
specjalistycznych. Uczone jest prowadzenie dokumentacji
lekarskiej, specjalistycznej dla oddziału chirurgii. Ćwiczenia w
KMR poświecone są diagnozowaniu chorego chirurgicznego, w
aspekcie kwalifikacji do hospitalizacji i leczenia operacyjnego.
Całkowity nakład pracy studenta
Nakład pracy związany z zajęciami wymagającymi
bezpośredniego udziału nauczycieli akademickich wynosi:
- udział w ćwiczeniach: 120 godzin, 8 pkt ECTS
Efekty uczenia się - wiedza
W1: zna zasady kwalifikacji i wykonywania podstawowych zabiegów
operacyjnych i inwazyjnych procedur diagnostyczno–leczniczych
(F K_W03)
W2: zna zasady bezpieczeństwa okołooperacyjnego, przygotowania
pacjenta do operacji, wykonania znieczulenia ogólnego i
miejscowego oraz kontrolowanej sedacji (F K_W04)
W3: zna leczenie pooperacyjne z terapią przeciwbólową i
monitorowaniem pooperacyjnym; (F K_W05)
W4: zna uwarunkowania genetyczne, środowiskowe i
epidemiologiczne najczęstszych chorób;( E K_W01)
W5: zna i rozumie przyczyny, objawy, zasady diagnozowania oraz
postępowania terapeutycznego w odniesieniu do najczęstszych
chorób wymagających interwencji chirurgicznej, z
uwzględnieniem odrębności wieku dziecięcego w tym w
szczególności:
a) ostrych i przewlekłych chorób jamy brzusznej,
b) chorób klatki piersiowej,
c) chorób kończyn i głowy,
d) złamań kości i urazów narządów; (F K_W01)
Efekty uczenia się - umiejętności
U1: przeprowadza pełne i ukierunkowane badanie fizykalne
pacjenta dorosłego (E K_U03)
U2: potrafi wykonać podstawowe procedury i zabiegi lekarskie, w
tym:
• pomiar temperatury ciała, pomiar tętna, nieinwazyjny
pomiar ciśnienia tętniczego,
• monitorowanie parametrów życiowych przy pomocy
kardiomonitora, pulsoksymetrię,
• badanie spirometryczne, leczenie tlenem, wentylację
wspomaganą i zastępczą,
• wprowadzenie rurki ustno–gardłowej,
• wstrzyknięcia dożylne, domięśniowe i podskórne, kaniulację
żył obwodowych, pobieranie obwodowej krwi żylnej,
pobieranie posiewów krwi, pobieranie krwi tętniczej,
pobieranie arterializowanej krwi włośniczkowej,
• pobieranie wymazów z nosa, gardła i skóry, nakłucie jamy
opłucnowej,
• cewnikowanie pęcherza moczowego u kobiet i
mężczyzn, zgłębnikowanie żołądka, płukanie żołądka, enemę,
• standardowy elektrokardiogram spoczynkowy wraz z
interpretacją, kardiowersję elektryczną i defibrylację serca,
• proste testy paskowe i pomiar stężenia glukozy we krwi;
(E K_U29)
U3: potrafi prowadzić dokumentację medyczną pacjenta (E K_U38)
U4: stosuje się do zasad aseptyki i antyseptyki;( F K_U03)
U5: zakłada wkłucie obwodowe;( F K_U05)
U6: asystuje przy przeprowadzeniu następujących procedur i
zabiegów lekarskich:
• przetaczaniu preparatów krwi i krwiopochodnych,
• drenażu jamy opłucnowej,
• nakłuciu worka osierdziowego,
• nakłuciu jamy otrzewnowej,
• nakłuciu lędźwiowym,
• biopsji cienkoigłowej,
• testach naskórkowych,
• próbach śródskórnych i skaryfikacyjnych, oraz
interpretuje ich wyniki; (E K_U30)
U7: ocenia odleżyny i stosuje odpowiednie opatrunki; : (E K_U35 ) U8
asystuje przy typowym zabiegu operacyjnym, potrafi
przygotować pole operacyjne i znieczulić miejscowo okolicę
operowaną;( : F K_U01)
U9: posługuje się podstawowymi narzędziami chirurgicznymi; (F
K_U02)
U10: potrafi zaopatrzyć prostą ranę, założyć i zmienić jałowy
opatrunek chirurgiczny (F K_U04)
U11: potrafi zbadać sutki, węzły chłonne, gruczoł tarczowy oraz
jamę brzuszną w aspekcie ostrego brzucha, a także wykonać
badanie palcem przez odbyt; (F K_U06)
U12: potrafi monitorować okres pooperacyjny w oparciu o
podstawowe parametry życiowe (F K_U12)
Efekty uczenia się - kompetencje społeczne
K1: Okazuje szacunek wobec Pacjenta i zrozumienie dla różnic
światopoglądowych, oraz kulturowych (K_K05)
K2: Przestrzega tajemnicy lekarskiej i wszelkich praw
pacjenta(m in. Prawa do informacji, do intymności, do
świadomej decyzji ,do godnej śmierci (K_K06)
K3: Potrafi nawiązać i utrzymać głęboki i pełen szacunku kontakt
z chorym (K_K03
Metody dydaktyczne
ćwiczenia przy łóżku pacjenta
• ćwiczenia na sali operacyjnej jako asysta
• ćwiczenia z prowadzenia dokumentacji lekarskiej
• Okresowe kolokwia z działów chirurgii
• dyżury w KMR z lekarzem chirurgami
Metody dydaktyczne w kształceniu online
- metody wymiany i dyskusji
- metody odnoszące się do autentycznych lub fikcyjnych sytuacji
- metody rozwijające refleksyjne myślenie
- metody oparte na współpracy
Rodzaj przedmiotu
przedmiot obligatoryjny
Wymagania wstępne
Zaliczenie egzaminu z chirurgii na V roku
Koordynatorzy przedmiotu
Kryteria oceniania
Rozmowa zaliczeniowa z asystentem:
a. część praktyczna – wybrane zagadnienia w praktyce (badanie
per rectum, badanie jamy brzusznej, cewnikowanie pęcherza
moczowego, zakładanie sondy żołądkowej i inne przewidziane
sylabusem)
b. Część teoretyczna: omówienie trzech zagadnień spośród pięciu
przygotowanych przez asystenta
Praktyki zawodowe
Literatura
Literatura podstawowa:
1. Noszczyk W. (red.) Chirurgia t.1 i 2 Wydawnictwo
Lekarskie PZWL 2009 r. lub później
2. 2. Kulig J. i Nowak W. (red.): Ostry brzuch, Warszawa 2007,
Wydawnictwo Lekarskie PZWL
Literatura uzupełniająca:
1.. Fibak J. (red.) Chirurgia. Podręcznik dla studentów.
Wydawnictwo Lekarskie PZWL 2014
2. Noszczyk W. (red.): Chirurgia. Repetytorium,
Warszawa 2009, WydawnictwoLekarskie PZWL
3. James Garden O., Andrew Bradbury W., Forsythe J., Parks
Chirurgia. Podręcznik dla studentów, red. I wydania polskiego:
T. Popiela, Wrocław 2009,Wydawnictwo Elsevier Urban &
Partners
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i
terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: