Chirurgia
1600-Lek6CHIRT-NJ
Ćwiczenia poświęcone są nabyciu umiejętności praktycznych z zakresu badania chorego, wykonywania drobnych zabiegów, a także asystowania do zabiegów planowych, rozleglejszych. Prowadzenie chorych w zespołach przygotowuje studentów do pracy w szpitalu oraz w przypadku ćwiczeń w poradni w takich poradniach specjalistycznych. Uczone jest prowadzenie dokumentacji lekarskiej, specjalistycznej dla oddziału chirurgii. Ćwiczenia w KMR poświęcone są diagnozowaniu chorego chirurgicznego, w aspekcie kwalifikacji do hospitalizacji i leczenia operacyjnego.
Całkowity nakład pracy studenta
1. Nakład pracy związany z zajęciami wymagającymi bezpośredniego udziału nauczycieli akademickich wynosi:
- udział w ćwiczeniach: 120 godzin
- przeprowadzenie zaliczenia: 2 godziny
Nakład pracy związany z zajęciami wymagającymi bezpośredniego udziału nauczycieli akademickich wynosi
122 godziny, co odpowiada 4,88 punktu ECTS
2. Bilans nakładu pracy studenta:
- udział w ćwiczeniach: 120 godzin (114 godzin – w warunkach klinicznych, 6 godzin – w warunkach symulowanych)
- przygotowanie do ćwiczeń (w tym czytanie wskazanej literatury): 50 godzin
- przygotowanie do zaliczenia i zaliczenie: 28 + 2 =
30 godzin
Łączny nakład pracy studenta wynosi 200 godzin, co odpowiada
8 punktom ECTS
3. Czas wymagany do przygotowania się i do uczestnictwa
w procesie oceniania:
- przygotowanie do zaliczenia: 28 + 2 = 30 godzin
(1,2 punktu ECTS)
4. Bilans nakładu pracy studenta o charakterze praktycznym:
- udział w ćwiczeniach (w tym zaliczenie praktyczne): 120+1=121 godzin
Łączny nakład pracy studenta o charakterze praktycznym wynosi
121 godzin, co odpowiada 4,84 punktu ECTS
5. Czas wymagany do odbycia obowiązkowej praktyki:
nie dotyczy
Efekty uczenia się - wiedza
W1: zna zasady kwalifikacji i wykonywania podstawowych zabiegów operacyjnych i inwazyjnych procedur diagnostyczno–leczniczych (F K_W03)
W2: zna zasady bezpieczeństwa okołooperacyjnego, przygotowania pacjenta do operacji, wykonania znieczulenia ogólnego i miejscowego oraz kontrolowanej sedacji (F K_W04)
W3: zna leczenie pooperacyjne z terapią przeciwbólową i monitorowaniem pooperacyjnym; (F K_W05)
W4: zna uwarunkowania genetyczne, środowiskowe i epidemiologiczne najczęstszych chorób;( E K_W01)
W5: zna i rozumie przyczyny, objawy, zasady diagnozowania oraz postępowania terapeutycznego w odniesieniu do najczęstszych chorób wymagających interwencji chirurgicznej, z uwzględnieniem odrębności wieku dziecięcego w tym w szczególności:
a) ostrych i przewlekłych chorób jamy brzusznej,
b) chorób klatki piersiowej,
c) chorób kończyn i głowy,
d) złamań kości i urazów narządów; (F K_W01)
Efekty uczenia się - umiejętności
U1: przeprowadza pełne i ukierunkowane badanie fizykalne pacjenta dorosłego (E K_U03)
U2: potrafi wykonać podstawowe procedury i zabiegi lekarskie, w tym:
a) pomiar temperatury ciała, pomiar tętna, nieinwazyjny pomiar ciśnienia tętniczego,
b) monitorowanie parametrów życiowych przy pomocy kardiomonitora, pulsoksymetrię,
c) badanie spirometryczne, leczenie tlenem, wentylację wspomaganą i zastępczą,
d) wprowadzenie rurki ustno–gardłowej,
e) wstrzyknięcia dożylne, domięśniowe i podskórne, kaniulację żył obwodowych, pobieranie obwodowej krwi żylnej, pobieranie posiewów krwi, pobieranie krwi tętniczej, pobieranie arterializowanej krwi włośniczkowej,
f) pobieranie wymazów z nosa, gardła i skóry, nakłucie jamy opłucnowej,
g) cewnikowanie pęcherza moczowego u kobiet i mężczyzn, zgłębnikowanie żołądka, płukanie żołądka, enemę,
h) standardowy elektrokardiogram spoczynkowy wraz z interpretacją, kardiowersję elektryczną i defibrylację serca,
i) proste testy paskowe i pomiar stężenia glukozy we krwi; (E K_U29)
U3: potrafi prowadzić dokumentację medyczną pacjenta (E K_U38)
U4: stosuje się do zasad aseptyki i antyseptyki;( F K_U03)
U5: zakłada wkłucie obwodowe;( F K_U05)
U6: asystuje przy przeprowadzeniu następujących procedur i zabiegów lekarskich:
a) przetaczaniu preparatów krwi i krwiopochodnych,
b) drenażu jamy opłucnowej,
c) nakłuciu worka osierdziowego,
d) nakłuciu jamy otrzewnowej,
e) nakłuciu lędźwiowym,
f) biopsji cienkoigłowej,
g) testach naskórkowych,
h) próbach śródskórnych i skaryfikacyjnych,
oraz interpretuje ich wyniki; (E K_U30)
U7: ocenia odleżyny i stosuje odpowiednie opatrunki; : (E K_U35 )
U8 asystuje przy typowym zabiegu operacyjnym, potrafi przygotować pole operacyjne i znieczulić miejscowo okolicę operowaną;( : F K_U01)
U9: posługuje się podstawowymi narzędziami chirurgicznymi; (F K_U02)
U10: potrafi zaopatrzyć prostą ranę, założyć i zmienić jałowy opatrunek chirurgiczny (F K_U04)
U11: potrafi zbadać sutki, węzły chłonne, gruczoł tarczowy oraz jamę brzuszną w aspekcie ostrego brzucha, a także wykonać badanie palcem przez odbyt; (F K_U06)
U12: potrafi monitorować okres pooperacyjny w oparciu o podstawowe parametry życiowe (F K_U12)
Efekty uczenia się - kompetencje społeczne
K1: Okazuje szacunek wobec Pacjenta i zrozumienie dla różnic światopoglądowych, oraz kulturowych (K_K05)
K2: Przestrzega tajemnicy lekarskiej i wszelkich praw pacjenta(m in. Prawa do informacji, do intymności, do świadomej decyzji ,do godnej śmierci (K_K06)
K3: Potrafi nawiązać i utrzymać głęboki i pełen szacunku kontakt z chorym (K_K03
Metody dydaktyczne
Ćwiczenia:
• ćwiczenia przy łóżku pacjenta (ćwiczenia kliniczne)
• ćwiczenia na sali operacyjnej jako asysta
• ćwiczenia z prowadzenia dokumentacji lekarskiej
• pokaz z instruktażem
• metody symulacyjne eksponujące i praktyczne
Rodzaj przedmiotu
przedmiot fakultatywny
Wymagania wstępne
Pozytywne zaliczenie egzaminy z chirurgii na roku V
Koordynatorzy przedmiotu
Kryteria oceniania
Sprawdzian ustny (> 60%): W1- W5
Sprawdzian praktyczny w warunkach klinicznych (system punktacji 0-1, uznanie wykonanej procedury w przypadku właściwej realizacji podjętych działań): U1-U12
Sprawdzian praktyczny w warunkach symulacyjnych (system punktacji 0-1, uznanie wykonanej procedury w przypadku właściwej realizacji podjętych działań): U1-U12 ( w zależności od możliwości pracowni)
Przedłużona obserwacja (> 50%): K1-K3
Ocena podsumowująca jest wynikową oceny formułującej.
Praktyki zawodowe
Literatura
Literatura podstawowa:
1. Noszczyk W. (red.) Chirurgia t.1 i 2 Wydawnictwo Lekarskie PZWL 2009 r. lub później
2. 2. Kulig J. i Nowak W. (red.): Ostry brzuch, Warszawa 2007, Wydawnictwo Lekarskie PZWL
Literatura uzupełniająca:
1.. Fibak J. (red.) Chirurgia. Podręcznik dla studentów. Wydawnictwo Lekarskie PZWL 2014
2. Noszczyk W. (red.): Chirurgia. Repetytorium, Warszawa 2009, PZWL
3. James Garden O., Andrew Bradbury W., Forsythe J., Parks Chirurgia. Podręcznik dla studentów, red. I wydania polskiego: T. Popiela, Wrocław 2009,Wydawnictwo Elsevier Urban & Partner
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i
terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: