Chirurgia
1600-Lek6CHIRD-J
Tematyka zajęć obejmuje nie tylko najczęściej występujące schorzenia chirurgiczne wieku rozwojowego, ale także zjawiska związane z zagrożeniami niesionymi przez rozwój cywilizacyjny np. wady wrodzone, choroby cywilizacyjne i zapalne, urazy wielonarządowe wraz z uwzględnieniem nowoczesnych sposobów ich leczenia, wyznaczanych przez postępy w zakresie genetyki molekularnej, onkologii i transplantologii. Nauczanie przedmiotu: „Chirurgia” dla studentów Kierunku Lekarskiego obejmuje ćwiczenia z asystentem w Oddziale Chirurgii Ogólnej i Onkologicznej Dzieci i Młodzieży.
Ćwiczenia z asystentem poświęcone są praktycznemu podejściu („przy łóżku pacjenta”) do problemów chirurgicznych pacjentów w wieku rozwojowym. Podczas bloku ćwiczeniowego studenci w pełni współuczestniczą w procesie diagnostyczno-leczniczym obejmującym zbieranie wywiadu chorobowego, badanie kliniczne, zlecanie wykonania koniecznych badań dodatkowych, prowadzenie różnicowania diagnostycznego, kwalifikacje do leczenia chirurgicznego, zabiegi operacyjne, opieka pooperacyjna, ocena wyników leczenia. Omawiane są również zagadnienia etyczne dotyczące podejścia do chorego chirurgicznie dziecka, trudnych rozmów z rodzicami (z uwzględnieniem noworodków z wadami wrodzonymi oraz dzieci chorych na choroby nowotworowe). Ćwiczenia w Poradni Chirurgicznej mają za zadanie przybliżenie problematyki z zakresu ambulatoryjnej opieki chirurgicznej nad dzieckiem oraz opieki pooperacyjnej.
W cyklu 2022/23:
Tematyka zajęć obejmuje nie tylko najczęściej występujące schorzenia chirurgiczne wieku rozwojowego, ale także zjawiska związane z zagrożeniami niesionymi przez rozwój cywilizacyjny np. wady wrodzone, choroby cywilizacyjne i zapalne, urazy wielonarządowe wraz z uwzględnieniem nowoczesnych sposobów ich leczenia, wyznaczanych przez postępy w zakresie genetyki molekularnej, onkologii i transplantologii. Nauczanie przedmiotu: „Chirurgia” dla studentów Kierunku Lekarskiego obejmuje ćwiczenia z asystentem w Oddziale Chirurgii Ogólnej i Onkologicznej Dzieci i Młodzieży. Ćwiczenia z asystentem poświęcone są praktycznemu podejściu („przy łóżku pacjenta”) do problemów chirurgicznych pacjentów w wieku rozwojowym. Podczas bloku ćwiczeniowego studenci w pełni współuczestniczą w procesie diagnostyczno-leczniczym obejmującym zbieranie wywiadu chorobowego, badanie kliniczne, zlecanie wykonania koniecznych badań dodatkowych, prowadzenie różnicowania diagnostycznego, kwalifikacje do leczenia chirurgicznego, zabiegi operacyjne, opieka pooperacyjna, ocena wyników leczenia. Omawiane są również zagadnienia etyczne dotyczące podejścia do chorego chirurgicznie dziecka, trudnych rozmów z rodzicami (z uwzględnieniem noworodków z wadami wrodzonymi oraz dzieci chorych na choroby nowotworowe). Ćwiczenia w Poradni Chirurgicznej mają za zadanie przybliżenie problematyki z zakresu ambulatoryjnej opieki chirurgicznej nad dzieckiem oraz opieki pooperacyjnej.
|
Całkowity nakład pracy studenta
Bilans nakładu pracy studenta:
- udział w ćwiczeniach: 120 godzin
- konsultacje: 4 godziny
- przygotowanie do ćwiczeń (w tym czytanie wskazanej literatury): 50 godzin
- przygotowanie do zaliczenia i zaliczenie: 64 + 2 = 66 godzin
Łączny nakład pracy studenta wynosi 300 godzin, co odpowiada
8 punktów ECTS
Efekty uczenia się - wiedza
W1: (F K_W02) zna wybrane zagadnienia z chirurgii dziecięcej, w tym traumatologii i otorynolaryngologii, wady i choroby nabyte będące wskazaniem do leczenia chirurgicznego u dzieci;
W2: (F K_W01) zna i rozumie przyczyny, objawy, zasady diagnozowania oraz postępowania terapeutycznego w odniesieniu do najczęstszych chorób wymagających interwencji chirurgicznej, z uwzględnieniem odrębności wieku dziecięcego w tym w szczególności:
a) ostrych i przewlekłych chorób jamy brzusznej,
b) chorób klatki klatki piersiowej,
c) chorób kończyn i głowy,
d) złamań kości i urazów narządów
W3: (F K_W03) zna zasady kwalifikacji i wykonywania podstawowych zabiegów operacyjnych i inwazyjnych procedur diagnostyczno–leczniczych;
W4: (E K_W06) zna najczęściej występujące stany zagrożenia życia u dzieci, oraz zasady postępowania w tych stanach
W5: (E K_W03) zna i:rozumie przyczyny, objawy, zasady diagnozowania i postępowania terapeutycznego najczęstszych chorób dzieci a) krzywicy, tężyczki, drgawek,
b) wad serca, zapalenia mięśnia sercowego, wsierdzia i osierdzia, kardiomiopatii, zaburzeń rytmu serca, niewydolności serca, nadciśnienia tętniczego, omdleń,
c) ostrych i przewlekłych chorób górnych i dolnych dróg oddechowych, wad wrodzonych układu oddechowego, gruźlicy, mukowiscydozy, astmy, alergicznego nieżytu nosa, pokrzywki, wstrząsu anafilaktycznego, obrzęku naczynioworuchowego,
d) niedokrwistości, skaz krwotocznych, stanów niewydolności szpiku, chorób nowotworowych wieku dziecięcego, w tym guzów litych typowych dla wieku dziecięcego,
e) ostrych i przewlekłych bólów brzucha, wymiotów, biegunek, zaparć, krwawień z przewodu pokarmowego, choroby wrzodowej, nieswoistych chorób jelit, chorób trzustki, cholestaz i chorób wtroby, innych chorób nabytych i wad wrodzonych przewodu pokarmowego,
f) zakażeń układu moczowego, wad wrodzonych układu moczowego, zespołu nerczycowego, kamicy nerkowej, ostrej i przewlekłej niewydolności nerek, ostrych i przewlekłych zapaleń nerek, chorób układowych nerek, zaburzeń oddawania moczu, choroby refluksowej pęcherzowo-moczowodowej,
g) zaburzeń wzrastania, chorób tarczycy i przytarczyc, chorób nadnerczy, cukrzycy, otyłości zaburzeń dojrzewania i funkcji gonad,
h) mózgowego porażenia dziecięcego, zapaleń mózgu i opon mózgowo-rdzeniowych, padaczki,
i) najczęstszych chorób zakaźnych wieku dziecięcego,
j) zespołów genetycznych,
k) chorób tkanki łącznej, gorączki reumatycznej, młodzieńczego zapalenia stawów, toczenia układowego, zapalenia skórno-mięśniowego;
W 6: (E K_W04) zna zagadnienia: dziecka maltretowanego i wykorzystywania seksualnego, upośledzenia umysłowego, zaburzeń zachowania: psychoz, uzależnień, zaburzeń odżywiania i wydalania u dzieci
Efekty uczenia się - umiejętności
U1: (F K_U06) potrafi zbadać sutki, węzły chłonne, gruczoł tarczowy oraz jamę brzuszną w aspekcie ostrego brzucha, a także wykonać badanie palcem przez odbyt;
U2: (F K_U01) asystuje przy typowym zabiegu operacyjnym, potrafi przygotować pole operacyjne i znieczulić miejscowo okolicę operowaną;
U3: (F K_U02) posługuje się podstawowymi narzędziami chirurgicznymi;
U4: (F K_U03) stosuje się do zasad aseptyki i antyseptyki;
U5: (F K_U04) potrafi zaopatrzyć prostą ranę, założyć i zmienić jałowy opatrunek chirurgiczny
U6 (F K_U22) rozpoznaje objawy narastającego ciśnienia śródczaszkowego;
U7: (G K_U05) podczas badania dziecka potrafi rozpoznać zachowania i objawy wskazujące na możliwość wystąpienia przemocy wobec dziecka
U8: (E K_U30) asystuje przy przeprowadzeniu następujących procedur i zabiegów lekarskich:
a) przetaczaniu preparatów krwi i krwiopochodnych,
b) drenażu jamy opłucnowej,
c) nakłuciu worka osierdziowego,
d) nakłuciu jamy otrzewnowej,
e) nakłuciu lędźwiowym,
f) biopsji cienkoigłowej,
g) testach naskórkowych,
h) próbach śródskórnych i skaryfikacyjnych, oraz interpretuje ich wyniki;
Efekty uczenia się - kompetencje społeczne
K1 Kieruje się dobrem chorego, stawiając je na pierwszym miejscu (K_K04)
K2 Okazuje szacunek wobec Pacjenta i zrozumienie dla różnic światopoglądowych, oraz kulturowych (K_K05)
K3 Przestrzega tajemnicy lekarskiej i wszelkich praw pacjenta(m in. Prawa do informacji, do intymności, do świadomej decyzji ,do godnej śmierci (K_K06)
Metody dydaktyczne
Wykłady:
• wykład informacyjny
• wykład konwersatoryjny
• dyskusja dydaktyczna
• analiza przypadków
Ćwiczenia:
• pokaz z instruktażem
• ćwiczenia przedmiotowe
• metody symulacyjne (studium przypadku)
Metody dydaktyczne eksponujące
- pokaz
Metody dydaktyczne podające
- pogadanka
- wykład problemowy
- opis
- wykład informacyjny (konwencjonalny)
Metody dydaktyczne poszukujące
- studium przypadku
- klasyczna metoda problemowa
- ćwiczeniowa
- giełda pomysłów
Metody dydaktyczne w kształceniu online
- metody odnoszące się do autentycznych lub fikcyjnych sytuacji
- metody wymiany i dyskusji
- metody ewaluacyjne
- metody służące prezentacji treści
Rodzaj przedmiotu
przedmiot obligatoryjny
Wymagania wstępne
Student(ka) rozpoczynający/a kształcenie: Przed rozpoczęciem zajęć z chirurgii dziecięcej student powinien posiadać wiadomości dotyczące schorzeń chirurgicznych występujących u dorosłych ale także prawidłowego rozwoju dziecka, podstawowych schorzeń pediatrycznych ale także. Konieczne jest posiadanie umiejętności oceny stanu ogólnego dziecka, zebrania wywiadu chorobowego, badania przedmiotowego pacjenta z uwzględnieniem specyfiki wieku dziecięcego. Naukę chirurgii dziecięcej ułatwią studentowi wiadomości uzyskane na zajęciach zarówno z nauk podstawowych, tj: embriologii, genetyki klinicznej, histopatologii, immunologii, a także z zajęć klinicznych na oddziałach: pediatrii, położnictwa i ginekologii, onkologii, chirurgii ogólnej. Najwięcej odrębności chirurgicznych dotyczy wieku noworodkowego.
Koordynatorzy przedmiotu
Kryteria oceniania
Sprawdzian ustny (0 – 25 punktów; > 60%): W1 – W3, U5, U6, U7
<14 niezaliczone
=> 15 ZALICZONE
Przedłużona obserwacja (0 – 10 punktów; > 50%): K1 – K3
Student(ka) otrzyma zaliczenie przedmiotu uzyskując pozytywny wynik ze sprawdzianu ustnego oraz pozytywnej oceny w zakresie kompetencji społecznych.
Praktyki zawodowe
Literatura
Literatura podstawowa:
1. 1. Chirurgia dziecięca – red. Bagłaj, Kaliciński
2. Zarys chirurgii dziecięcej – A. Jankowski.
3. Chirurgia noworodka – P. Kaliciński.
4. Podstawowe podręczniki z przedmiotu : chirurgia.
Literatura uzupełniająca:
1. Pediatric Surgery - Ashcraft KW.
2. Newborn Surgery – P. Puri.
3. Pediatric Surgery – J. O’Neill, M. Rowe, J. Grosfeld, E.
Fonkalsrud, A. Coran.
4. Urazy kostno-stawowe u dzieci – K. Okłot.
5. Traumatologia wieku rozwojowego – K. Okłot.
6. Onkologia i hematologia dziecięca – A. Chybicka, K. Sawicz- Birkowska.
W cyklu 2024/25:
Literatura podstawowa: 1. 1. Chirurgia dziecięca – red. Bagłaj, Kaliciński 2. Zarys chirurgii dziecięcej – A. Jankowski. 3. Chirurgia noworodka – P. Kaliciński. 4. Podstawowe podręczniki z przedmiotu : chirurgia.
Literatura uzupełniająca: Literatura podstawowa: 1. Chirurgia dziecięca. Red. Maciej Bagłąj, Piotr Kaliciński, PZWL, Warszawa 2016. 2. Onkologia i hematologia dziecięca tom II. Red. Alicja Chybicka, Bernarda Kazanowska. PZWL, Warszawa 2021. Literatura uzupełniająca: 1. Pediatric Surgery - Red. Ashcraft KW. 2. Newborn Surgery – Red. Puri P 3. Pediatric Surgery – Red. J. O’Neill, M. Rowe, J. Grosfeld, E. Fonkalsrud, A. Coran.
|
Uwagi
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i
terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: