Choroby zakaźne
1600-Lek5ZAKA-J
Seminaria mają za zadanie zdobycie i utrwalenie współczesnej wiedzy z zakresu epidemiologii, kliniki chorób zakaźnych, chorób tropikalnych ze szczególnym uwzględnieniem zakażenia wirusami hepatotropowymi, zakażenie wirusem HIV.
Przedstawione będą zasady obowiązujących w diagnostyce i leczeniu chorób zakaźnych, chorób tropikalnych uwzględniające badanie podmiotowe, przedmiotowe, interpretację wyników badań diagnostycznych prowadzące do postawienia właściwego rozpoznania i leczenia,
Omówione będą stosowane w praktyce zasady izolacji osób chorych zakaźnie lub podejrzanych o chorobę zakaźną, chorobę tropikalną.
ĆWICZENIA poświęcone są uporządkowaniu wiedzy zdobytej na seminariach- na podstawie konkretnych przypadków celem nabycia umiejętności praktycznych.
W ramach ćwiczeń studenci badają chorych podmiotowo
i przedmiotowo, planują i prowadzą diagnostykę różnicową oraz postępowanie terapeutyczne. Nabywają umiejętności postępowania z osobą podejrzaną o chorobę zakaźną/chorobę tropikalną lub pacjentem zakaźnie chorym poprzez zaznajomienie się z zasadami izolacji, badaniem przedmiotowym, pobieraniem, przechowywaniem i transportem materiału diagnostycznego. Zaznajamiają się z nowoczesna diagnostyka chorób zakaźnych i chorób tropikalnych.
W cyklu 2024/25:
Pełny opis przedmiotu Seminaria mają za zadanie zdobycie i utrwalenie współczesnej wiedzy z zakresu epidemiologii, kliniki chorób zakaźnych, chorób tropikalnych ze szczególnym uwzględnieniem zakażenia wirusami hepatotropowymi, zakażenie wirusem HIV. Przedstawione będą zasady obowiązujących w diagnostyce i leczeniu chorób zakaźnych, chorób tropikalnych uwzględniające badanie podmiotowe, przedmiotowe, interpretację wyników badań diagnostycznych prowadzące do postawienia właściwego rozpoznania i leczenia, Omówione będą stosowane w praktyce zasady izolacji osób chorych zakaźnie lub podejrzanych o chorobę zakaźną, chorobę tropikalną.
ĆWICZENIA poświęcone są uporządkowaniu wiedzy zdobytej na seminariach- na podstawie konkretnych przypadków celem nabycia umiejętności praktycznych. W ramach ćwiczeń studenci badają chorych podmiotowo i przedmiotowo, planują i prowadzą diagnostykę różnicową oraz postępowanie terapeutyczne. Nabywają umiejętności postępowania z osobą podejrzaną o chorobę zakaźną/chorobę tropikalną lub pacjentem zakaźnie chorym poprzez zaznajomienie się z zasadami izolacji, badaniem przedmiotowym, pobieraniem, przechowywaniem i transportem materiału diagnostycznego. Zaznajamiają się z nowoczesna diagnostyka chorób zakaźnych i chorób tropikalnych.
|
Całkowity nakład pracy studenta
1. Nakład pracy związany z zajęciami wymagającymi bezpośredniego udziału nauczycieli akademickich wynosi:
- udział w seminariach: 40 godzin
- udział w ćwiczeniach: 40 godzin
- konsultacje: 2 godziny
- przeprowadzenie egzaminu praktycznego: 1 godzina
- przeprowadzenie egzaminu teoretycznego: 1 godzina
Nakład pracy związany z zajęciami wymagającymi bezpośredniego udziału nauczycieli akademickich wynosi
84 godzin, co odpowiada 3,36 punktów ECTS
2. Bilans nakładu pracy studenta:
- udział w seminariach: 40 godzin
- udział w ćwiczeniach: 40 godzin
- konsultacje: 2 godziny
- przygotowanie do seminariów i ćwiczeń (w tym czytanie wskazanej literatury): 9 godzin
- przygotowanie do egzaminu praktycznego + egzamin praktyczny: 3+1=4 godziny
- przygotowanie do egzaminu teoretycznego + egzamin: 9+1=10 godzin
Łączny nakład pracy studenta wynosi 105 godzin, co odpowiada
4,2 punktów ECTS
3. Nakład pracy związany z prowadzonymi badaniami naukowymi:
- czytanie wskazanej literatury naukowej: 4 godziny
- udział w seminariach (z uwzględnieniem wyników badań oraz opracowań naukowych z zakresu chorób zakaźnych): 22 godziny
- udział w ćwiczeniach (z uwzględnieniem wyników opracowań naukowych z zakresu chorób zakaźnych): 22 godziny
- przygotowanie do sprawdzianów i egzamin (z uwzględnieniem opracowań naukowych z zakresu chorób zakaźnych): 9 godzin
- konsultacje (z uwzględnieniem opracowań naukowych z zakresu chorób zakaźnych i tropikalnych): 0,5 godziny
Łączny nakład pracy studenta związany z prowadzonymi badaniami naukowymi wynosi 57,5 godzin, co odpowiada
2,3 punktu ECTS
4. Czas wymagany do przygotowania się i do uczestnictwa w procesie oceniania:
-przygotowanie do seminariów i ćwiczeń: 9 godzin
- przygotowanie do egzaminu praktycznego i egzamin praktyczny: 3+1=4 godziny
- -przygotowanie do egzaminu teoretycznego i egzamin teoretyczny: 9+1=10 godzin
Łączny udział pracy studenta związany z przygotowaniem i uczestnictwem w procesie oceniania wynosi 23 godzin
(0,92 punktu ECTS)
5. Bilans nakładu pracy studenta o charakterze praktycznym:
- udział w ćwiczeniach (w tym zaliczenie praktyczne): 40 godzin
Łączny nakład pracy studenta o charakterze praktycznym wynosi
40 godziny, co odpowiada 1,6 punktu ECTS
6. Czas wymagany do odbycia obowiązkowej praktyki:
nie dotyczy
Efekty uczenia się - wiedza
W1: wyjaśnia podstawowe pojęcia dotyczące występowania i patogenezy wirusów, bakterii, grzybów i pasożytów
( C.W13)
W2: podaje następstwa kontaktu człowieka z abiotycznymi i biotycznymi czynnikami środowiska w ujęciu jednostkowym i populacyjnym, z uwzględnieniem profilaktyki
( C.W14)
W3: wymienia cykl i stadia rozwojowe wybranych pasożytów, z uwzględnieniem ich lokalizacji geograficznej
( C.W15)
W4: omawia zależności między pasożytem a żywicielem oraz klasyfikuje wywołane objawy chorobowe ( C.W16)
W5: definiuje zakażenia pasożytnicze i ich tropizm narządowy
( C.W17)
W6: wylicza podstawowe pojęcia dotyczące zakażeń jatrogennych, z uwzględnieniem lokalizacji narządowej
(C.W 18)
W7: omawia czynniki etiologiczne i podstawowe pojęcia z diagnostyki mikrobiologicznej i parazytologicznej (C.W19)
W8: zna i rozumie przyczyny, objawy, diagnostykę i leczenie najczęstszych chorób zakaźnych wieku dziecięcego
(E.W3)
W9: wymienia przyczyny, objawy, diagnostykę i leczenie w zapaleniu opon mózgowo-rdzeniowych, boreliozie, opryszczkowym zapaleniu mózgu, chorobach neurotransmisyjnych ( E.W14)
W10. Omawia postępowanie w przypadku narażenia na ekspozycję zawodową i pozazawodową materiałem zakaźnym (E.W32)
W11. Wymienia tryb postępowania w przypadku podejrzenia/ wykrycia choroby zakaźnej ( E.W33)
W12: odróżnia przyczyny, objawy, diagnostykę , leczenie i profilaktykę najczęstszych chorobach bakteryjnych, wirusowych, pasożytniczych i grzybicach, w tym zakażeniach pneumokokowych, wirusowym zapaleniu wątroby, sepsie i zakażeniach szpitalnych (E.W34)
W13: wymienia i odróżnia materiały biologiczne stosowane w diagnostyce laboratoryjnej oraz odtwarza sposoby pobierania tych badań (E.W39)
W14: wyjaśnia epidemiologię chorób zakaźnych, zasady profilaktyki, z uwzględnieniem naturalnej historii choroby oraz rolę nadzoru epidemiologicznego (G.W03)
Efekty uczenia się - umiejętności
U1: interpretuje mechanizmy obronne, adaptacyjne, regulacyjne spowodowane czynnikiem patogennym
( C.U12)
U2: potrafi zdobyć dane dotyczące czynników ryzyka chorób zakaźnych oraz zaplanować wielopoziomową profilaktykę
(G.U02)
U3: Posiada umiejętność prowadzenia dokumentacji medycznej pacjenta (E.U38)
Efekty uczenia się - kompetencje społeczne
K1. jest świadomy konieczności stałego rozwoju i nauki
( K.K1)
K2. wykazuje empatię w kontakcie z pacjentem (K.K3)
K3.akceptuje priorytetowe znaczenie dobra chorego (K.K.4)
K4.kieruje się szacunkiem i zrozumieniem dla różnic światopoglądowych i kulturowych pacjentów (K.K5)
K5. Stosuje zasadę przestrzegania tajemnicy lekarskiej i wszelkich praw pacjenta (K.K6)
Metody dydaktyczne
Seminaria:
-dyskusja dydaktyczna
-debata
-warsztaty dydaktyczne
Ćwiczenia:
-ćwiczenia kliniczne
-analiza przypadków
-dyskusja dydaktyczna
Rodzaj przedmiotu
przedmiot obligatoryjny
Wymagania wstępne
Student(ka) rozpoczynający/a kształcenie z przedmiotu „Choroby zakaźne” powinien posiadać wiedzę z zakresu anatomii, patofizjologii, patomorfologii, pediatrii, chorób wewnętrznych, chirurgii.
Koordynatorzy przedmiotu
Kryteria oceniania
Sprawdzian pisemny lub ustny ( >60%): W1-W14, U1.
Sprawdzian praktyczny ( system weryfikacji 0-1): W4-W14, U1-U3.
Przedłużona obserwacja (skala 0-10; >50%): K1- K5
Student(ka) otrzyma zaliczenie przedmiotu uzyskując pozytywne wyniki z seminariów i ćwiczeń oraz pozytywne oceny w zakresie kompetencji społecznych, co jest warunkiem przystąpienia do egzaminu z modułu.
Egzamin praktyczny (próg zaliczenia
(≥60%): W4-W14, U1-U3, K1-K5
Wywiad 25 pkt, badanie przedmiotowe 25 pkt, badania diagnostyczne 25, diagnostyka różnicowa 25. Łącznie 100 pkt
Egzamin teoretyczny ( próg zaliczenia
(≥ 60%): W1-W14, U1, K1.
Przeliczenia procentowe poprawnych odpowiedzi w części teoretycznej oraz punktów uzyskanych w części praktycznej- na skalę ocen przedstawia się następująco:
% uzyskanych punktów ocena
% uzyskanych punktów Ocena
92≤…..≤100 bdb (5)
88≤…..<92 db+ (4+)
80≤…..<88 db (4)
71≤…..<80 dst+ (3+)
60≤…..<71 dst (3)
0…..<60 ndst (2)
<60 niezaliczone
≥60 zaliczone
Zasady egzaminu są ujęte w Regulaminie studiów UMK.
Praktyki zawodowe
Literatura
Literatura podstawowa: Flisiak R red. Choroby zakaźne i pasożytnicze. Wyd. Czelej, Lublin 2020.
Literatura uzupełniająca: Boroń- Kaczmarska A. Wiercińska-Drapało A. ” Choroby zakaźne i pasożytnicze” PZWL 2017, Kasper O., Fauci A.: Harrison. Choroby Zakaźne. Wyd. Czelej, Lublin 2012.
Zalecane strony internetowe: WHO, CDC, ECDC.
W cyklu 2024/25:
Literatura Literatura podstawowa: Flisiak R red. Choroby zakaźne i pasożytnicze. Wyd. Czelej, Lublin 2020. Literatura uzupełniająca: Boroń- Kaczmarska A. Wiercińska-Drapało A. ” Choroby zakaźne i pasożytnicze” PZWL 2017, Kasper O., Fauci A.: Harrison. Choroby Zakaźne. Wyd. Czelej, Lublin 2012.
Zalecane strony internetowe: WHO, CDC, ECDC.
|
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i
terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: