Propedeutyka stomatologii
1600-Lek5STOM-NJ
Wykłady rozpoczynają zagadnienia wstępne, dotyczące przedmiotu propedeutyki stomatologii, w szczególności w punktach wymagających współpracy z innymi specjalnościami lekarskimi. Następnie przedłożone zostają rodzaje specjalności stomatologicznych i zakres ich kompetencji. Omówione zostaną problemy chorób twardych tkanek zęba i błon śluzowych. Podstawowe stany wymagające pilnej interwencji: krwawienia, urazy i zapalenia w stomatologii. Podczas seminariów prezentowane są opisy przypadków medycznych wraz ze sposobem właściwego postępowania medycznego. Każde kolejne zajęcia stanowią nowe zagadnienia, a także uzupełnienie i rozszerzenie powyższej tematyki. Studenci poprzez udział w zajęciach zapoznają się szczegółowo z prezentowanymi tematami. Celem zajęć jest zdobycie wiedzy na temat podstawowych problemów stomatologicznych i umiejętność powiązania niektórych zagadnień z praktyką.
Całkowity nakład pracy studenta
1. Nakład pracy związany z zajęciami wymagającymi bezpośredniego udziału nauczycieli akademickich wynosi:
- udział w wykładach: 5 godzin
- udział w seminariach: 5 godzin
- przeprowadzenie zaliczenia: 1 godzina
Nakład pracy związany z zajęciami wymagającymi bezpośredniego udziału nauczycieli akademickich wynosi 11 godzin, co odpowiada 0,44 punktu ECTS
2. Bilans nakładu pracy studenta:
- udział w wykładach: 5 godzin
- udział w seminariach: 5 godzin
- przygotowanie do seminariów (w tym czytanie wskazanej literatury): 2,5 godzin
Łączny nakład pracy studenta wynosi 12,5 godzin, co odpowiada 0,5 punktu ECTS
3. nakładu pracy związany z realizacją efektów uczenia się odnoszących się do komunikacji medycznej:
nie dotyczy
Efekty uczenia się - wiedza
W1: opisuje przyczyny, objawy, zasady diagnozowania i postępowania terapeutycznego
w przypadku najczęstszych chorób jamy ustnej, stanów zapalnych, nowotworów i urazów części twarzowej czaszki wymagających leczenia zabiegowego. (F.W1.)
W2: charakteryzuje podstawowe techniki zabiegowe stosowane w specjalizacjach stomatologicznych. (F.W3.)
W3: odtwarza algorytm kwalifikowania do podstawowych zabiegów operacyjnych i zachowawczych stosowanych w specjalizacjach stomatologicznych (F.W4.)
Efekty uczenia się - umiejętności
U1:rozpoznaje najczęściej występujące stany zagrożenia życia, powiązane ze stanami zapalnymi i chorobami onkologicznymi obszaru twarzoczaszki w tym z wykorzystaniem
różnych technik obrazowania (F.U4.)
Efekty uczenia się - kompetencje społeczne
K1: wykazuje postawę głębokiego oraz pełnego szacunku kontaktu z pacjentem, a także okazuje zrozumienia dla różnic światopoglądowych i kulturowych (K_K01)
K2: kieruje się dobrem pacjenta (K_K02 )
K3: przestrzega tajemnicy lekarskiej i praw pacjenta (K_K03)
K4: propaguje zachowania prozdrowotne (K_K06)
Metody dydaktyczne
Wykłady:
• dyskusja dydaktyczna
• analiza przypadków
• wykład informacyjny
Seminaria:
• metody symulacyjne
• dyskusja dydaktyczna
• analiza przypadków
Metody dydaktyczne eksponujące
- pokaz
Metody dydaktyczne podające
- opis
- wykład informacyjny (konwencjonalny)
Metody dydaktyczne poszukujące
- seminaryjna
Rodzaj przedmiotu
przedmiot obligatoryjny
Wymagania wstępne
Student(ka) rozpoczynający/a kształcenie z przedmiotu otolaryngologia powinien/na posiadać wiedzę z zakresu anatomii i fizjologii głowy i szyi.
Koordynatorzy przedmiotu
Kryteria oceniania
Zaleczenie bez oceny
Realizacja zadania i zakresu umiejętności. Punktacja 0-1: U1-U3
Praktyki zawodowe
Literatura
Literatura podstawowa:
1. 1. Stomatologia zachowawcza z endodoncją. Jańczuk Z., Kaczmarek U., Lipski M. PZWL, Warszawa 2014.
2. 2. Periodontologia współczesna pod redakcją prof. dr hab. Renaty Górskiej i prof. dr hab.Tomasza Konopki. Med Tour Press International, Warszawa 2013.
3. 3. Diagnostyka I leczenie chorób błony śluzowej jamy ustnej pod redakcją prof. dr hab. Renaty Górskiej. Med Tour Press International, Warszawa 2011.
4. 4. Kryst L.(red.) Chirurgia Szczękowo-Twarzowa. PZWL Warszawa 2011 wyd. V
W cyklu 2024/25:
Literatura podstawowa: 1. 1. Stomatologia zachowawcza z endodoncją. Jańczuk Z., Kaczmarek U., Lipski M. PZWL, Warszawa 2014. 2. 2. Periodontologia współczesna pod redakcją prof. dr hab. Renaty Górskiej i prof. dr hab.Tomasza Konopki. Med Tour Press International, Warszawa 2013. 3. 3. Diagnostyka I leczenie chorób błony śluzowej jamy ustnej pod redakcją prof. dr hab. Renaty Górskiej. Med Tour Press International, Warszawa 2011. 4. 4. Kryst L.(red.) Chirurgia Szczękowo-Twarzowa. PZWL Warszawa 2011 wyd. V Literatura uzupełniająca: 1. Diagnostyka I leczenie chorób błony śluzowej jamy ustnej pod redakcją prof. dr hab. Renaty Górskiej. Med Tour Press International, Warszawa 2011.
|
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i
terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: