Onkologia kliniczna
1600-Lek5ONKK-NJ
Wykład ma na celu zapoznanie studentów z wybranymi zagadnieniami z zakresu chirurgii, radioterapii oraz chemioterapii, zasad postępowania diagnostycznego w onkologii, programów profilaktyki pierwotnej i wtórnej oraz monitorowania chorych po leczeniu. Onkologia jest jedną z najszybciej rozwijających się specjalizacji.
Seminarium ma na celu:
- zapoznanie studenta z informacjami na temat biologii, immunologii i genetyki nowotworów
- zapoznanie studenta z podstawowymi wiadomościami na temat diagnostyki, leczenia chorych onkologicznie
- przedstawienie najnowszych kierunków rozwoju diagnostyki i leczenia choroby nowotworowej
- przedstawienie zasad interdyscyplinarnej współpracy
w lecznictwie onkologicznym i płynące z tego korzyści.
Ćwiczenia poświęcone są nabyciu umiejętności praktycznych z zakresu:
- podstaw i diagnostyki obrazowej zmian nowotworowych
- praktycznej oceny stopnia zaawansowania na podstawie badania klinicznego i badań pomocniczych /np. RTG/
- podstawowych zasad prowadzenia leczenia promieniami i chemioterapii
- stanów nagłych w onkologii i zasad leczenia
- leczenia bólu i powikłań u chorych na nowotwór
- wykrycia nowotworu na podstawie badania fantomowego
w wybranych jednostkach chorobowych: jądro, pierś, gruczoł krokowy, narząd rodny
- umiejętności: palpacyjne badanie piersi, palpacyjne badanie węzłów chłonnych, badanie ginekologiczne.
W cyklu 2024/25:
Wykład ma na celu zapoznanie studentów z wybranymi zagadnieniami z zakresu chirurgii, radioterapii oraz chemioterapii, zasad postępowania diagnostycznego w onkologii, programów profilaktyki pierwotnej i wtórnej oraz monitorowania chorych po leczeniu. Onkologia jest jedną z najszybciej rozwijających się specjalizacji. Seminarium ma na celu: - zapoznanie studenta z informacjami na temat biologii, immunologii i genetyki nowotworów - zapoznanie studenta z podstawowymi wiadomościami na temat diagnostyki, leczenia chorych onkologicznie - przedstawienie najnowszych kierunków rozwoju diagnostyki i leczenia choroby nowotworowej - przedstawienie zasad interdyscyplinarnej współpracy w lecznictwie onkologicznym i płynące z tego korzyści. Ćwiczenia poświęcone są nabyciu umiejętności praktycznych z zakresu: - podstaw i diagnostyki obrazowej zmian nowotworowych - praktycznej oceny stopnia zaawansowania na podstawie badania klinicznego i badań pomocniczych /np. RTG/ - podstawowych zasad prowadzenia leczenia promieniami i chemioterapii - stanów nagłych w onkologii i zasad leczenia - leczenia bólu i powikłań u chorych na nowotwór - wykrycia nowotworu na podstawie badania fantomowego w wybranych jednostkach chorobowych: jądro, pierś, gruczoł krokowy, narząd rodny - umiejętności: palpacyjne badanie piersi, palpacyjne badanie węzłów chłonnych, badanie ginekologiczne.
|
Całkowity nakład pracy studenta
1. Nakład pracy związany z zajęciami wymagającymi bezpośredniego udziału nauczycieli akademickich wynosi:
- udział w wykładach: 4 godziny
- udział w seminariach: 25 godzin
- udział w ćwiczeniach: 25 godzin
- przeprowadzenie zaliczenia/egzaminu: 1 godzina
Nakład pracy związany z zajęciami wymagającymi bezpośredniego udziału nauczycieli akademickich wynosi 55 godzin, co odpowiada 1,83 punktu ECTS
2. Bilans nakładu pracy studenta:
- udział w wykładach: 4 godziny
- udział w seminariach: 25 godzin
- udział w ćwiczeniach: 25 godzin
- przygotowanie do ćwiczeń (w tym czytanie wskazanej literatury): 8 godzin
- przygotowanie do zaliczenia i zaliczenie: 12 + 1 = 13 godzin
Łączny nakład pracy studenta wynosi 75 godzin, co odpowiada
3 punktom ECTS
3. Bilans nakładu pracy związany z realizacją efektów uczenia się w warunkach symulacji medycznej (grupa ….): nie dotyczy
- udział w ćwiczeniach – …… godzin
Łączny nakład pracy związany z realizacją efektów uczenia się w warunkach symulacji medycznej wynosi …..godzin, co odpowiada …. Punktu ECTS; procent zajęć umożliwiających osiągnięcie efektów uczenia się: …..%
4. Bilans nakładu pracy związany z realizacją efektów uczenia się odnoszących się do komunikacji medycznej:
- udział w ćwiczeniach: 25 godzin
Łączny nakład pracy związany z realizacją efektów uczenia się odnoszących się do komunikacji medycznej wynosi 25 godzin, co odpowiada 1 Punktowi ECTS
Efekty uczenia się - wiedza
W1: C.W21. opisuje zagadnienia z zakresu immunologii nowotworów i chorób o podłożu immunologicznym oraz zasady immunoterapii;
W2: C.W41. omawia podstawy radioterapii;
W3: E.W9. określa zasady leczenia żywieniowego i płynoterapii
w różnych stanach chorobowych;
W4: E.W14. określa rodzaje dostępów naczyniowych i ich zastosowanie, w szczególności w onkologii;
W5: E.W24. omawia zagadnienia z zakresu onkologii, w tym:
1) uwarunkowania genetyczne, środowiskowe i epidemiologiczne, przyczyny, objawy, zasady diagnozowania i postępowania terapeutycznego w najczęstszych nowotworach i ich powikłaniach;
2) najczęstsze zespoły paranowotworowe i ich objawy kliniczne;
3) podstawy wczesnego wykrywania nowotworów, zasady badań przesiewowych oraz działania profilaktyczne w onkologii;
4) możliwości i ograniczenia współczesnego leczenia nowotworów (metody chirurgiczne, radioterapia i metody systemowe, w tym immunoterapia), wskazania do terapii komórkowych i genowych oraz leczenia celowanego i spersonalizowanego;
5) powikłania wczesne i odległe leczenia onkologicznego;
6) rolę leczenia wspomagającego, w tym żywieniowego;
7) zasady organizacji opieki nad pacjentem onkologicznym, w tym poradnictwo genetyczne i opiekę wielodyscyplinarną;
8) praktyczne aspekty statystyki w onkologii, w tym zasady interpretacji wyników badań klinicznych;
9) najważniejsze skale i klasyfikacje stosowane w onkologii;
10) zasady przeprowadzania ukierunkowanych badań fizykalnych dorosłego w zakresie piersi i gruczołu krokowego;
11) zasady planowania postępowania diagnostycznego, terapeutycznego i profilaktycznego w zakresie leczenia nowotworów na podstawie wyników badań i dostarczonej dokumentacji medycznej
W6: E.W41. omawia wskazania do wdrożenia terapii monitorowanej;
W7: F.W5. opisuje najczęstsze powikłania nowoczesnego leczenia onkologicznego;
W8: G.W21. omawia epidemiologię chorób nowotworowych, a w szczególności ich uwarunkowania żywieniowe, środowiskowe i inne związane ze stylem życia wpływające na ryzyko onkologiczne
W9: G.W22. charakteryzuje znaczenie badań przesiewowych w onkologii, w tym ryzyko związane z badaniami diagnostycznymi zdrowych osób, oraz korzyści zdrowotne w odniesieniu do najbardziej rozpowszechnionych chorób nowotworowych w Rzeczypospolitej Polskiej
Efekty uczenia się - umiejętności
U1: E.U4. prawidłowo przeprowadza ukierunkowane badanie fizykalne dorosłego w zakresie piersi i gruczołu krokowego;
U2: E.U16. prawidłowo przeprowadza stwierdzenie zgonu pacjenta;
U3: E.U19. umiejętnie planuje postępowanie diagnostyczne, terapeutyczne i profilaktyczne w zakresie leczenia nowotworów na podstawie wyników badań i dostarczonej dokumentacji medycznej;
U4: E.U25. umiejętnie przekazuje pacjentowi informacje, dostosowując ich ilość i treść do potrzeb i możliwości pacjenta, oraz uzupełniać informacje werbalne modelami i informacją pisemną, w tym wykresami i instrukcjami oraz odpowiednio je stosować;
U5: E.U28. rozpoznaje społeczne determinanty zdrowia, wskaźniki występowania zachowań antyzdrowotnych i autodestrukcyjnych oraz omawiać je z pacjentem i sporządzić
notatkę w dokumentacji medycznej;
U6: F.U21. umiejętnie przekazuje niepomyślne wiadomości z wykorzystaniem wybranego protokołu, med.:
1) SPIKES: S (Setting – właściwe otoczenie), P (Perception – poznanie stanu wiedzy współrozmówcy), I (Invitation/Information – zaproszenie do rozmowy / informowanie), K (Knowledge – przekazanie niepomyślnej informacji), E (Emotions and empathy – emocje i empatia), S (Strategy and summary – plan działania i podsumowanie),
2) EMPATIA: E (Emocje), M (Miejsce), P (Perspektywa pacjenta), A (Adekwatny język), T (Treść wiadomości), I (Informacje dodatkowe), A (Adnotacja w dokumentacji), Dziennik Ustaw – 35 – 34 – Poz. 2152
3) ABCDE: A (Advance preparation – przygotowanie do rozmowy), B (Build therapeutic environment – nawiązanie dobrego kontaktu z rodziną), C (Communicate well – przekazanie złej wiadomości, uwzględniając zasady komunikacji),
D (Dealing with reactions – radzenie sobie z trudnymi emocjami), E (Encourage and validate emotions – prawo do okazywania emocji, przekierowanie ich i adekwatne reagowanie, dążące do zakończenia spotkania) – w tym wspierać rodzinę w procesie godnego umierania pacjenta i informować rodzinę o śmierci pacjenta.
Efekty uczenia się - kompetencje społeczne
K1: K_K01 podejmuje próby nawiązywania i utrzymywania głębokiego oraz pełnego szacunku kontaktu z pacjentem, a także okazywania zrozumienia dla różnic światopoglądowych i kulturowych
Metody dydaktyczne
Wykłady: wykład informacyjny, wykład konwersatoryjny, analiza przypadków
Seminaria: dyskusja dydaktyczna, metody eksponujące: pokaz, film
Ćwiczenia: ćwiczenia kliniczne, analiza przypadków
Metody dydaktyczne podające
- wykład informacyjny (konwencjonalny)
- wykład konwersatoryjny
Metody dydaktyczne poszukujące
- ćwiczeniowa
- seminaryjna
- obserwacji
Rodzaj przedmiotu
przedmiot obligatoryjny
Wymagania wstępne
Student(ka), który(a) rozpoczyna naukę „Onkologii klinicznej” powinien mieć zaliczony czwarty rok. Powinien(na) także odbyć szkolenia wewnętrzne wymagane w Centrum Onkologii w Bydgoszczy.
Koordynatorzy przedmiotu
Kryteria oceniania
Wykłady:
Egzamin końcowy pisemny (≥60%): W1-W9, U3
Przedłużona obserwacja (> 50%): K1
Seminaria:
Sprawdzian ustny (>75%): W1-W9, U1-U6
Przedłużona obserwacja (> 50%): K1
Egzamin końcowy pisemny (≥60%): W1-W9, U1-U6
Ćwiczenia:
Sprawdzian ustny (>75%): W1-W9, U1-U6
Przedłużona obserwacja (> 50%): K1
Egzamin końcowy pisemny (≥60%): W1-W9, U1-U6, K1
Praktyki zawodowe
Literatura
Podstawowa:
- Onkologia – podręcznik dla studentów i lekarzy pod red. Radzisława Kordka, wyd. 5, Gdańsk 2019.
Uzupełniająca:
- Krzakowski M., Potemski P., Warzocha K., Wysocki P. „Onkologia kliniczna” tom I-III. Via Medica, Gdańsk 2015, wyd. 3.
W cyklu 2024/25:
Podstawowa: - Onkologia – podręcznik dla studentów i lekarzy pod red. Radzisława Kordka, wyd. 5, Gdańsk 2019. Uzupełniająca: - Krzakowski M., Potemski P., Warzocha K., Wysocki P. „Onkologia kliniczna” tom I-III. Via Medica, Gdańsk 2015, wyd. 3.
|
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i
terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: