Neurochirurgia z elementami neuroonkologii
1600-Lek5NRCH-NJ
Seminaria poświęcone są zdobyciu i utrwaleniu wiedzy z zakresu neurochirurgii i elementów neuroonkologii.
Ćwiczenia poświęcone są nabyciu praktycznych umiejętności z zakresu: badania podmiotowego i przedmiotowego pacjenta z bezpośrednim zagrożeniem życia, w tym w szczególności pacjenta z zaburzeniami przytomności i ciasnotą wewnątrzczaszkową, planowania i interpretacji badań dodatkowych włącznie ze specjalistyczną diagnostyką obrazową; ustalania diagnozy i kierunku leczenia schorzeń zwyrodnieniowych kręgosłupa, schorzeń naczyniowych i nowotworowych mózgu oraz w stanach po urazach OUN; wykonywania podstawowych procedur i zabiegów lekarskich.
Całkowity nakład pracy studenta
Nakład pracy związany z zajęciami wymagającymi bezpośredniego udziału nauczycieli akademickich wynosi:
udział w seminariach: 18 godzin
udział w ćwiczeniach: 30 godzin
przeprowadzenie zaliczenia: 2 godziny
Nakład pracy związany z zajęciami wymagającymi bezpośredniego udziału nauczycieli akademickich wynosi 50 godzin, co odpowiada 2 punktom ECTS
2. Bilans nakładu pracy studenta:
czas poświęcony na pracę indywidualną - czytanie literatury: 20 godzin
przygotowanie do zaliczenia i zaliczenie: 5 godzin
Łączny nakład pracy studenta wynosi 25 godzin, co odpowiada 1 punktowi ECTS
3. Bilans nakładu pracy związany z realizacją efektów uczenia się w warunkach symulacji medycznej:
Nie dotyczy
4. Bilans nakładu pracy związany z realizacją efektów uczenia się odnoszących się do komunikacji medycznej:
Nie dotyczy
Efekty uczenia się - wiedza
W 1: Uwarunkowania środowiskowe i epidemiologiczne, przyczyny, objawy, zasady diagnozowania i postępowania terapeutycznego w przypadku najczęstszych chorób neurologicznych oraz ich powikłań: 1) bólów głowy, w tym migreny, napięciowego bólu głowy i zespołów bólów głowy oraz neuralgii nerwu V; 2) chorób naczyniowych mózgu, w szczególności udaru mózgu; 3) padaczki; 4) zakażeń układu nerwowego, w szczególności zapalenia opon mózgowo-rdzeniowych, boreliozy, opryszczkowego zapalenia mózgu, chorób neurotransmisyjnych; 5) otępień, w szczególności choroby Alzheimera, otępienia czołowego, otępienia naczyniopochodnego i innych zespołów otępiennych; 6) chorób jąder podstawy, w szczególności choroby Parkinsona; 7) chorób demielinizacyjnych, w szczególności stwardnienia rozsianego; 8) chorób układu nerwowo-mięśniowego, w szczególności stwardnienia zanikowego bocznego, rwy kulszowej, neuropatii uciskowych; 9) urazów czaszkowo-mózgowych, w szczególności wstrząśnienia mózgu; 10) nowotworów (E. W16)
W 2: Podstawowe techniki zabiegowe klasyczne i małoinwazyjne (F. W3)
W 3: Zagadnienia z zakresu neurologii i neurochirurgii, w szczególności przyczyny, objawy, zasady diagnozowania i postępowania terapeutycznego w przypadku najczęstszych chorób ośrodkowego układu nerwowego w zakresie: 1) obrzęku mózgu i jego następstw, ze szczególnym uwzględnieniem stanów nagłych; 2) innych postaci ciasnoty wewnątrzczaszkowej z ich następstwami; 3) urazów czaszkowo-mózgowych; 4) wad naczyniowych centralnego systemu nerwowego; 5) guzów nowotworowych centralnego systemu nerwowego; 6) chorób kręgosłupa i rdzenia kręgowego (F. W20)
Efekty uczenia się - umiejętności
U 1: Rozpoznaje stany wymagające leczenia w warunkach szpitalnych (E. U12)
U 2: Prowadzi dokumentację medyczną pacjenta, w tym w postaci elektronicznej, zgodnie z przepisami prawa (E. U18)
Efekty uczenia się - kompetencje społeczne
K 1: Nawiązuje i utrzymuje głębokie oraz pełnego szacunku kontakt z pacjentem, w tym okazywanie zrozumienia dla różnic światopoglądowych i kulturowych (K. K01)
K 2: Kieruje się dobrem pacjenta (K. K02)
K 3: Przestrzega tajemnicy lekarskiej i praw pacjenta (K. K03)
K 4: Dostrzega i rozpoznaje własne ograniczenia oraz dokonuje samooceny deficytów i potrzeb edukacyjnych (K. K05)
K 5: Wdraża zasady koleżeństwa zawodowego oraz właściwe reguły współdziałania w zespole, w tym z przedstawicielami innych zawodów medycznych, także w środowisku wielokulturowym (K. K09)
Metody dydaktyczne
Seminaria:
wykład informacyjny
wykład problemowy
dyskusja dydaktyczna
analiza przypadków
Ćwiczenia:
analiza przypadków
dyskusja dydaktyczna
ćwiczenia kliniczne
case study
elektroniczna dokumentacja zdrowotna
pokaz
Metody dydaktyczne eksponujące
- pokaz
Metody dydaktyczne podające
- wykład informacyjny (konwencjonalny)
- opis
Metody dydaktyczne poszukujące
- obserwacji
- ćwiczeniowa
- seminaryjna
Rodzaj przedmiotu
przedmiot obligatoryjny
Wymagania wstępne
Student(ka) rozpoczynający/a kształcenie z przedmiotu neurochirurgia z elementami neuroonkologii powinien/na posiadać wiedzę z zakresu anatomii, fizjologii i neurofizjologii układu nerwowego oraz neurologii.
Koordynatorzy przedmiotu
Kryteria oceniania
Warunkiem zaliczenia zajęć jest obecność na zajęciach i zaliczenie wiedzy w obowiązującym zakresie.
Egzamin ustny i praktyczny (> 75%, system punktacji 0-1): W1 - W3, U1 - U2
Przedłużona obserwacja (>50%): K1 - K5
Literatura
Literatura obowiązkowa
1. Paweł P. Liberski, Neuroonkologia Kliniczna, Lublin 2011
2. Mirosław Ząbek, Zarys Neurochirurgii, Warszawa 1999
3. Ian Bone, Neurologia i neurochirurgia, Urban & Partner 2013
Literatura uzupełniająca
1. Mark S. Greenberg, Piotr Zieliński, Neurochirurgia, tom 1 i 2, PZWL 2023
2. Youmans and Winn Neurological Surgery, 7th Edition, Nowy York, 2016
Uwagi
W cyklu 2024/25:
Seminaria i ćwiczenia: Podstawy diagnostyki chorób układu nerwowego w praktyce neurochirurga. Choroby naczyniowe OUN w aspekcie ich leczenia neurochirurgicznego (postępowanie u chorych z krwotokiem z tętniaków i tętniakami nie pękniętymi, u chorych z udarami krwotocznymi i niedokrwiennymi). Urazy czaszkowo-mózgowe – zasady postępowania neurochirurgicznego (u chorych z pourazowymi krwiakami śródczaszkowymi i stłuczeniem mózgu). Urazy kręgosłupa – zasady postępowania neurochirurgicznego. Neuroonkologia w aspekcie postępowania neurochirurgicznego (nowotwory śródczaszkowe – podział WHO, zasady kwalifikacji do leczenia operacyjnego, nowotwory kanału kręgowego i kręgosłupa). Wodogłowie – zasady postępowania neurochirurgicznego. Choroba zwyrodnieniowa kręgosłupa w kontekście postępowania neurochirurgicznego (dyskopatia i stenoza kanału kręgowego, ból miejscowy i korzeniowy, zasady kwalifikacji do leczenia operacyjnego schorzeń kręgosłupa, metody leczenia operacyjnego). Zespoły uciskowe nerwów (zespół cieśni nadgarstka i rowka nerwu łokciowego, inne neuropatie z ucisku – zasady kwalifikacji do leczenia operacyjnego). Zarys neurochirurgii dziecięcej i czynnościowej.
|
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i
terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: