Neonatologia
1600-Lek5NEON-NJ
Wykłady z zakresu Neonatologii mają za zadanie przedstawienie zasad opieki nad noworodkiem fizjologicznym, przedstawienie zasad i korzyści karmienia piersią, badań przesiewowych u noworodka, realizację programu szczepień ochronnych w okresie noworodkowym, wykonywanie obowiązkowych procedur w okresie noworodkowym. Omówią także organizację systemu opieki nad noworodkami, w zależności od stopnia referencyjności oddziałów.
Seminaria z zakresu Neonatologii skupią się na analizie wybranych problemów z zakresu patologii noworodka (żółtaczki u noworodków, konflikt serologiczny, zespół zaburzeń oddychania, dysplazja oskrzelowo-płucna, martwicze zapalenie jelit, zespół aspiracji smółki, noworodek z niską urodzeniową, drożny przewód tętniczy, bezdechy u wcześniaków, hipotermia lecznicza, nadciśnienie płucne u noworodka)
Ćwiczenia poświęcone są nabyciu umiejętności praktycznych z zakresu wspomagania okresu adaptacji noworodka oraz nabycie umiejętności z zakresu podstawowych czynności resuscytacyjnych u noworodka (zajęcia w Centrum Symulacji Medycznych)
W Oddziale Kliniki Neonatologii studenci nabędą będą umiejętności z zakresu badania podmiotowego i przedmiotowego noworodka; korzystanie z dokumentacji medycznej, tabel norm rozwojowych, siatek centylowych, skali Ballarda. Omówione zostanie postępowanie z noworodkiem po porodzie w zależności od stanu klinicznego, ocena urazów porodowych, stanów przejściowych u noworodków, problematyka noworodków matek z cukrzycą, różnicowanie przyczyn niewydolności oddechowej, zasady leczenia niewydolności oddychania: nieinwazyjne: NCPAP, HFNC, inwazyjne - wentylacja respiratorem.
W cyklu 2024/25:
Wykłady z zakresu Neonatologii mają za zadanie przedstawienie zasad opieki nad noworodkiem fizjologicznym, przedstawienie zasad i korzyści karmienia piersią, badań przesiewowych u noworodka, realizację programu szczepień ochronnych w okresie noworodkowym, wykonywanie obowiązkowych procedur w okresie noworodkowym. Omówią także organizację systemu opieki nad noworodkami, w zależności od stopnia referencyjności oddziałów. Seminaria z zakresu Neonatologii skupią się na analizie wybranych problemów z zakresu patologii noworodka (żółtaczki u noworodków, konflikt serologiczny, zespół zaburzeń oddychania, dysplazja oskrzelowo-płucna, martwicze zapalenie jelit, zespół aspiracji smółki, noworodek z niską urodzeniową, drożny przewód tętniczy, bezdechy u wcześniaków, hipotermia lecznicza, nadciśnienie płucne u noworodka) Ćwiczenia poświęcone są nabyciu umiejętności praktycznych z zakresu wspomagania okresu adaptacji noworodka oraz nabycie umiejętności z zakresu podstawowych czynności resuscytacyjnych u noworodka (zajęcia w Centrum Symulacji Medycznych) W Oddziale Kliniki Neonatologii studenci nabędą będą umiejętności z zakresu badania podmiotowego i przedmiotowego noworodka; korzystanie z dokumentacji medycznej, tabel norm rozwojowych, siatek centylowych, skali Ballarda. Omówione zostanie postępowanie z noworodkiem po porodzie w zależności od stanu klinicznego, ocena urazów porodowych, stanów przejściowych u noworodków, problematyka noworodków matek z cukrzycą, różnicowanie przyczyn niewydolności oddechowej, zasady leczenia niewydolności oddychania: nieinwazyjne: NCPAP, HFNC, inwazyjne - wentylacja respiratorem.
|
Całkowity nakład pracy studenta
1. Nakład pracy związany z zajęciami wymagającymi bezpośredniego udziału nauczycieli akademickich wynosi:
- udział w wykładach: 5 godzin
- udział w seminariach: 10 godzin
- udział w ćwiczeniach: 15 godzin
- przeprowadzenie zaliczenia: 1 godzina
Nakład pracy związany z zajęciami wymagającymi bezpośredniego udziału nauczycieli akademickich wynosi 30 godzin, co odpowiada
1 punktu ECTS
2. Bilans nakładu pracy studenta:
- udział w wykładach: 5 godzin
- udział w seminariach: 10 godzin
- udział w ćwiczeniach: 15 godzin
- przygotowanie do ćwiczeń: 15 godzin
- przygotowanie do zaliczenia i zaliczenie: 15 + 1 = 16 godzin
Łączny nakład pracy studenta wynosi 46 godzin, co odpowiada
1,5 punktowi ECTS
3. Bilans nakładu pracy związany z realizacją efektów uczenia się w warunkach symulacji medycznej (grupa E ):
- udział w ćwiczeniach – 5 godzin
Łączny nakład pracy związany z realizacją efektów uczenia się w warunkach symulacji medycznej wynosi 5 godzin, co odpowiada 0,2 punktu ECTS;
procent zajęć umożliwiających osiągnięcie efektów uczenia się: 56,5%
4. Bilans nakładu pracy związany z realizacją efektów uczenia się odnoszących się do komunikacji medycznej:
- udział w ćwiczeniach: 15 godzin
Łączny nakład pracy związany z realizacją efektów uczenia się odnoszących się do komunikacji medyczne wynosi 15 godziny, co odpowiada 0,5 punktowi ECTS
Efekty uczenia się - wiedza
W1: Stosuje zasady karmienia naturalnego i potrafi wymienić jego korzyści i wady (E.W1)
W1:Przedstawia metody żywienia noworodka zdrowego (E.W1)
W3:Wymienia modyfikacje żywieniowe wynikające z poszczególnych chorób noworodka; (E.W1)
W4: Wymienia i interpretuje badania przesiewowe u noworodka (E.W2)
W6: Zestawia szczepienia ochronne obowiązkowe i zalecane (E.W2)
W7: Interpretuje wytyczne w zakresie resuscytacji krążeniowo-oddechowej noworodków (F.W9)
Efekty uczenia się - umiejętności
U1: Przestrzega praw pacjenta (D.U3)
U2: Zestawia pomiary antropometryczne u noworodka z danymi na siatkach centylowych; (E.U8)
U3: Potrafi zastosować skalę oceny dojrzałości morfologicznej noworodka; (E.U8)
U4: Ocenia stan noworodka w skali Apgar; (E.U8)
U5: Ocenia odruchy noworodkowe; (E.U8)
U7: Rozpoznaje stany bezpośredniego zagrożenia życia u noworodka;
U8: Kwalifikuje do szczepień ochronnych;
U9: Wykonuje procedury i zabiegi medyczne, w tym:
1) pomiar i ocenę podstawowych funkcji życiowych (temperatura, tętno, ciśnienie tętnicze krwi) oraz monitorowanie ich z wykorzystaniem kardiomonitora i pulsoksymetru;
2) tlenoterapię przy użyciu metod nieinwazyjnych;
3) bezprzyrządowe i przyrządowe udrażnianie dróg oddechowych;
4) pobranie i zabezpieczenie krwi do badań laboratoryjnych, w tym mikrobiologicznych;
5) pobranie wymazów do badań mikrobiologicznych i cytologicznych;
6) testy paskowe, w tym pomiar stężenia glukozy przy pomocy glukometru; (E.U14)
Efekty uczenia się - kompetencje społeczne
K1: Kieruje się dobrem pacjenta (K02)
K2: Przestrzegania tajemnicy lekarskiej i praw pacjenta (K03)
K3: Odnosi się do pacjentów z szacunkiem (K02)
K4: Podejmuje próby rozwiązywania problemów etycznych (K04)
K5:Wykazuje postawę odnoszącą się do poczucia ratowania ludzkiego życia (K02)
K6: Korzysta z obiektywnych źródeł informacji (K07)
Metody dydaktyczne
Wykłady:
• wykład informacyjny
• wykład konwersatoryjny
• dyskusja dydaktyczna
Seminaria:
• wykład informacyjny
• wykład konwersatoryjny
• dyskusja dydaktyczna
• analiza przypadków
Ćwiczenia:
• pokaz z instruktażem
• ćwiczenia przedmiotowe
• analiza przypadków
• metody symulacyjne (studium przypadku; pacjent symulowany)
Metody dydaktyczne eksponujące
- inscenizacja
- pokaz
Metody dydaktyczne podające
- pogadanka
- wykład konwersatoryjny
Metody dydaktyczne poszukujące
- okrągłego stołu
- seminaryjna
- laboratoryjna
Metody dydaktyczne w kształceniu online
- metody służące prezentacji treści
Rodzaj przedmiotu
przedmiot obligatoryjny
Wymagania wstępne
Student(ka) rozpoczynający/a kształcenie z przedmiotu powinien/na posiadać wiedzę z zakresu anatomii, fizjologii, patofizjologii płodu i noworodka. Dodatkowo obowiązkowa jest wiedza z propedeutyki pediatrii, pediatrii, położnictwa, ratownictwa medycznego, anestezjologii i intensywnej terapii, radiologii, diagnostyki laboratoryjnej, krwiolecznictwa – uzyskana w poprzednich latach studiów medycznych.
Koordynatorzy przedmiotu
Kryteria oceniania
Zaliczenie na ocenę (≥60%): W1 – W7, U1-U9.
Przedłużona obserwacja (> 50%): K1 – K9
Warunkiem przystąpienia do zaliczenia końcowego pozytywna ocena w zakresie kompetencji społecznych.
Praktyki zawodowe
Literatura
Literatura podstawowa:
1. Pediatria tom 1 (rozdział 7: choroby okresu noworodkowego), W. Kawalec, R. Grenda, Wydawca: PZWL, Rok: 2018, ISBN: 9788320055832
2. Pediatria. Lissauer (T. Lissauer, W. Carroll) wyd. 5, red. A. Milanowski; 2019; Edra Urban&Partner;
3. Wytyczne resuscytacji 2021; NLS, Polska Rada Resuscytacji.
Literatura uzupełniająca:
4. Pediatria – Podręcznik do Państwowego Egzaminu Lekarskiego i egzaminu specjalizacyjnego. Anna Dobrzańska, Józef Ryżko, Edra Urban&Partner, Wrocław 2014, wyd.2;
W cyklu 2024/25:
Literatura podstawowa: 1. Pediatria tom 1 (rozdział 7: choroby okresu noworodkowego), W. Kawalec, R. Grenda, Wydawca: PZWL, Rok: 2018, ISBN: 9788320055832 2. Pediatria. Lissauer (T. Lissauer, W. Carroll) wyd. 5, red. A. Milanowski; 2019; Edra Urban&Partner; 3. Wytyczne resuscytacji 2021; NLS, Polska Rada Resuscytacji.
Literatura uzupełniająca: 4. Pediatria – Podręcznik do Państwowego Egzaminu Lekarskiego i egzaminu specjalizacyjnego. Anna Dobrzańska, Józef Ryżko, Edra Urban&Partner, Wrocław 2014, wyd.2;
|
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i
terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: