Medycyna sądowa z elementami prawa
1600-Lek5MSAD-J
Seminaria mają za zadanie zdobycie i utrwalenie wiedzy z zakresu:
- Podstaw prawnych działalności lekarza w tym podczas oględzin i sekcji zwłok
- Odpowiedzialności karnej, zawodowej i cywilnej lekarza
- Podstawowych wiadomości z zakresu prawa cywilnego
- Podstawowych wiadomości z zakresu prawa karnego
- Wykorzystania osiągnięć biologii molekularnej w procesie sądowym oraz zastosowania DNA w genetyce sądowej
- Toksykologii ogólnej ze szczególnym uwzględnieniem toksykologii alkoholu i oceny stanu trzeźwości
- Błędu medycznego
- Przemocy domowej oraz dzieciobójstwo
- Kodeksu Etyki Lekarskiej
- Problematyka zachowań samobójczych
- Toksykologia sądowa; obraz kliniczny i patomorfologiczny w najczęściej spotykanych zatruciach.
- Regulacje prawne dotyczące przekazywania informacji po zgonie.
Ćwiczenia poświęcone są nabyciu umiejętności praktycznych z zakresu:
- Sekcji zwłok, a w szczególności twarzoczaszki (Oględzin zwłok, oceny znamion śmierci i ich wykorzystania dla ustalenia czasu śmierci, sekcji zwłok z wykonaniem odmienności technik sekcyjnych, zasad pobierania materiału do badań dodatkowych: histopatologicznych, toksykologicznych, hemogenetycznych, zasad sporządzania protokołu sekcyjnego i opiniowania).
- Opiniowania w sprawach karnych (Oględziny pokrzywdzonych, zasady badań sporządzania protokołu i opiniowania w sprawach związanych z kwalifikacją uszczerbku na zdrowiu i zdolnością odbywania kary
- Zastosowania badań kryminalistycznych i antropologicznych w przypadkach następstw przeciwko zdrowiu i życiu.
- Orzecznictwa cywilnego (Kwalifikacja uszczerbku na zdrowiu w sprawach cywilnych – stadium materiału dowodowego zgromadzonego do akt sprawy).
- Przemocy w rodzinie.
- Zasad zabezpieczenia materiału biologicznego z otworów naturalnych głowy w sprawach związanych z przestępstwami seksualnymi.
- Toksykologii sądowej; obraz kliniczny i patomorfologiczny w najczęściej spotykanych zatruciach.
- Udziału w rozprawie sądowej jako alternatywie opiniowania na podstawie akt.
- Opiniowania w stanach trzeźwości.
- Uszkodzeń ciała; charakteru zmian, mechanizmu powstania
- Uduszeń i innych rodzajów śmierci gwałtownej.
Całkowity nakład pracy studenta
1. Nakład pracy związany z zajęciami wymagającymi bezpośredniego udziału nauczycieli akademickich wynosi:
- udział w seminariach: 20 godzin
- udział w ćwiczeniach: 40 godzin
- przeprowadzenie zaliczenia: 1,5 godziny
Nakład pracy związany z zajęciami wymagającymi bezpośredniego udziału nauczycieli akademickich wynosi 61,5 godzin, co odpowiada 2,46 punktu ECTS
2. Bilans nakładu pracy studenta:
- udział w seminariach: 20 godzin
- udział w ćwiczeniach: 40 godzin
- przygotowanie do ćwiczeń (w tym czytanie wskazanej literatury): 10 godzin
- przygotowanie do zaliczenia i zaliczenie: 4 + 1,5 = 5,5 godzin
Łączny nakład pracy studenta wynosi 75,5 godzin, co odpowiada 3,02 punktowi ECTS
3. Bilans nakładu pracy związany z realizacją efektów uczenia się w warunkach symulacji medycznej (grupa ….): NIE DOTYCZY
4. Bilans nakładu pracy związany z realizacją efektów uczenia się odnoszących się do komunikacji medycznej: NIE DOTYCZY
Efekty uczenia się - wiedza
W1: Zna podstawowe zasady postępowania diagnostycznego i terapeutycznego w zatruciach (C.W37).
W2: Zna problematykę zachowań samobójczych (E.W19).
W3: Zna zagadnienia dziecka maltretowanego i dziecka wykorzystywanego seksualnie oraz zasady interwencji w przypadku takich pacjentów (E.W4).
W4: Zna obowiązki prawne lekarza w zakresie stwierdzenia zgonu pacjenta (G.W7).
W5: Zna regulacje prawne dotyczące obowiązków lekarza w przypadku podejrzenia przemocy w rodzinie (G.W10).
W6: Zna regulacje prawne dotyczące tajemnicy lekarskiej, odpowiedzialności karnej, cywilnej i zawodowej lekarza, zasady prowadzenia, przechowywania i udostępniania dokumentacji medycznej, w tym e-dokumentacji, oraz ochrony danych osobowych (G.W12).
W7: Zna pojęcie śmierci gwałtownej i nagłego zgonu oraz różnice między urazem a obrażeniem (G.W13).
W8: Zna podstawy prawne i zasady postępowania lekarza podczas oględzin zwłok na miejscu ich ujawnienia oraz sądowo-lekarskiego badania zwłok (G. W14).
W9: Zna zasady diagnostyki sądowo-lekarskiej i opiniowania w przypadkach dotyczących dzieciobójstwa i rekonstrukcji okoliczności wypadku drogowego (G.W15).
W10: Zna zasady sporządzania opinii w charakterze biegłego (G.W16).
W11: Zna zasady opiniowania sądowo-lekarskiego dotyczące zdolności do udziału w czynnościach procesowych, skutku biologicznego oraz uszczerbku na zdrowiu (G.W17).
W12: Zna pojęcie i typologię zdarzeń niepożądanych, w tym błędów medycznych i zdarzeń medycznych, ich najczęstsze przyczyny, skutki, zasady zapobiegania oraz opiniowania w takich przypadkach (G.W18).
W13: Zna zasady pobierania materiału do badań toksykologicznych i hemogenetycznych (G.W19).
W14: Zna regulacje prawne w zakresie przekazywania informacji dotyczących zdrowia pacjenta za życia i po jego śmierci, uwzględniające zakres informacji, krąg osób uprawnionych do uzyskania informacji i zasady ich przekazywania innym osobom, a także ograniczenia zakresu przekazywanych informacji (G.W20).
Efekty uczenia się - umiejętności
U1: Umie rozpoznawać objawy ryzykownego i szkodliwego używania alkoholu oraz problemowego używania innych substancji psychoaktywnych, objawy uzależnienia od substancji psychoaktywnych oraz uzależnień behawioralnych i proponować prawidłowe postępowanie terapeutyczne oraz medyczne (E.U11).
U2: Umie postępować w sposób umożliwiający zapobieganie zdarzeniom niepożądanym oraz zapewniający zachowanie jakości w ochronie zdrowia i bezpieczeństwa pacjenta, monitorować występowanie zdarzeń niepożądanych i reagować na nie, informować o ich występowaniu i analizować ich przyczyny; (G.U8)
U3: Umie pobrać krew do badań toksykologicznych i zabezpieczyć materiał do badań hemogenetycznych (G.U9).
Efekty uczenia się - kompetencje społeczne
K1: Potrafi nawiązywać i utrzymywać głębokiego oraz pełnego szacunku kontakty z pacjentem, a także okazywania zrozumienia dla różnic światopoglądowych i kulturowych (K_K01).
K2: Potrafi przestrzegać tajemnicy lekarskiej i praw pacjenta (K_K03).
K3: Potrafi dostrzegać i rozpoznawać własne ograniczenia oraz dokonywania samooceny deficytów i potrzeb edukacyjnych (K_K05).
Metody dydaktyczne
Seminaria:
- Wprowadzenie w zagadnienia
- Dyskusja dydaktyczna
- Analiza przypadków
- Uczenie wspomagane komputerem - film
Ćwiczenia:
• Pokaz z instruktażem
• Ćwiczenia przedmiotowe
• Ćwiczenia laboratoryjne
• Dyskusja dydaktyczna
Rodzaj przedmiotu
przedmiot obligatoryjny
Wymagania wstępne
Student(ka) rozpoczynający/a kształcenie z przedmiotu powinien/na posiadać wiedzę z zakresu anatomii i patomorfologii.
Koordynatorzy przedmiotu
Kryteria oceniania
Sprawdzian pisemny: (≥60%): W4, W7, W8
Raport (≥60%): W13, U1, U3
Przedłużona obserwacja ((≥50%): K1-K3
Egzamin pisemny (≥60%): W1-W14; U1-U2
Egzamin pisemny na ocenę– 80 pytań.
% uzyskanych punktów Liczba punktów ocena
95 ≤ …. ≤ 100 bdb
88 ≤ …. < 95 db+
80 ≤ …. < 88 db
71 ≤ …. < 80 dst+
60 ≤ …. < 71 dst
0 …. < 60 ndst
Literatura
Literatura podstawowa:
1. S. Raszeja, W. Nasiłkowski, J. Markiewicz – Medycyna sądowa – podręcznik dla studentów
2. E. Chróścielewski, S. Raszeja – Sekcja zwłok
Literatura uzupełniająca:
3. A. Jakliński, J.S. Kobiela, K. Jaegermann, Z. Marek – Medycyna sądowa – podręcznik dla studentów,
4. U. J. Di Maio – Medycyna sądową
5. Z. Marek, M. Kłys – Opiniowanie sądowo-lekarskie i toksykologiczne.
6. Medycyna sądowa pod redakcją naukową Grzegorza Teresińskiego tomy 1-3 (w zakresie podanym przez prowadzących).
W cyklu 2024/25:
Literatura podstawowa: 1. S. Raszeja, W. Nasiłkowski, J. Markiewicz – Medycyna sądowa – podręcznik dla studentów 2. E. Chróścielewski, S. Raszeja – Sekcja zwłok Literatura uzupełniająca: 3. A. Jakliński, J.S. Kobiela, K. Jaegermann, Z. Marek – Medycyna sądowa – podręcznik dla studentów, 4. U. J. Di Maio – Medycyna sądową 5. Z. Marek, M. Kłys – Opiniowanie sądowo-lekarskie i toksykologiczne. 6. Medycyna sądowa pod redakcją naukową Grzegorza Teresińskiego tomy 1-3 (w zakresie podanym przez prowadzących).
|
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i
terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: