Medycyna rodzinna 1600-Lek5MROD-NJ
Ćwiczenia poświęcone są analizie najczęstszych przypadków klinicznych w praktyce lekarza rodzinnego (pacjenci z infekcjami, pacjenci z cukrzycą, choroby pochodzenia wewnętrznego) i zasadom komunikacji lekarz-pacjent.
Seminaria mają za zadanie przekazanie studentom wiedzy na temat antybiotykoterapii praktycznej, postępowania przeciwgorączkowego, szczepień dzieci i dorosłych, zasad leczenia antagonistami witaminy K, infekcji dróg oddechowych, uzależnienia od tytoniu, profilaktyki chorób sercowo-naczyniowych, praktycznej oceny ryzyka sercowo-naczyniowego, problemów pacjentów w wieku podeszłym, profilaktyki chorób nowotworowych, promocji zdrowia i profilaktyki (definicje, testy przesiewowe i programy profilaktyczne), zasad zdrowego żywienia, leczenia dietetycznego w chorobach cywilizacyjnych, otyłości jako choroby cywilizacyjnej, zakażenia układu moczowego.
Zajęcia z Medycyny rodzinnej mają na celu kształtowanie postawy lekarskiej oczekiwanej w praktyce lekarza rodzinnego oraz zapoznanie studentów z modelem podstawowej opieki zdrowotnej opartej na lekarzu rodzinnym. Bezpośredni kontakt z pacjentem w praktyce lekarza rodzinnego daje możliwość poznania epidemiologii podstawowych problemów medycznych oraz sposobów ich indywidualnego rozwiązywania.
W trakcie zajęć w gabinecie lekarza rodzinnego studenci praktycznie wykorzystują wiedzę zdobytą w poprzednich latach studiów. Pod nadzorem asystenta przeprowadzają badanie podmiotowe i przedmiotowe, stawiają wstępne rozpoznanie, proponują ewentualne badania diagnostyczne i leczenie.
Całkowity nakład pracy studenta
Efekty uczenia się - wiedza
Efekty uczenia się - umiejętności
Efekty uczenia się - kompetencje społeczne
Metody dydaktyczne
Metody dydaktyczne podające
- wykład konwersatoryjny
Metody dydaktyczne poszukujące
- obserwacji
- klasyczna metoda problemowa
- studium przypadku
Rodzaj przedmiotu
Wymagania wstępne
Koordynatorzy przedmiotu
Kryteria oceniania
Warunkiem zaliczenia seminariów i ćwiczeń jest aktywne uczestnictwo na przewidzianych rozkładem zajęciach oraz zaliczenie umiejętności praktycznych (zaliczenie praktyczne system oceniania 0-1). Podczas ćwiczeń jest prowadzona przedłużona obserwacja studenta, w celu ustalenia oceny kompetencji społecznych (zaliczenie>60%). Wszystkie nieobecności student zobowiązany jest zaliczyć w formie wskazanej przez prowadzącego (forma ustna lub pisemna). W przypadku ćwiczeń klinicznych przy udziale pacjenta, student zobowiązany jest do odrobienia nieobecności w innym terminie wskazanym przez prowadzącego. Warunkiem przystąpienia do egzaminu jest zaliczenie zajęć dydaktycznych zgodnie z założonymi efektami kształcenia.
Sprawdzian praktyczny (system oceniania 0-1) W1, U1-U8;
Przedłużona obserwacja (>60%) K1-K5;
Egzamin pisemny w formie testu (0-100 pkt, >60%) W1-W12, U5, U7;
Ocena końcowa wynika z procentowej sumy punktów uzyskanych podczas egzaminu pisemnego:
% uzyskanych punktów Ocena
92≤…..<100 bardzo dobry (5,0)
88≤…..<92 dobry plus (4,5)
80≤…..<88 dobry (4,0)
71≤…..<80 dostateczny plus (3,5)
60≤…..<71 dostateczny (3,0)
0…....<60 niedostateczny (2,0)
Praktyki zawodowe
Nie dotyczy.
Literatura
Podręcznik wiodący:
- Medycyna rodzinna. Podręcznik dla lekarzy i studentów, red. Windak A., Chlabicz S., Mastalerz – Migas A., wyd. Termedia, Poznań, 2015;
- Interna Szczeklika. Mały podręcznik 2024/2025, wyd. Medycyna Praktyczna (zakres wiedzy obejmujący tematy omawiane podczas seminariów i ćwiczeń);
Podręczniki uzupełniające:
- Pediatria w praktyce lekarza POZ, red. Dobrzańska A., Obrycki Ł., Socha P., wyd. Standardy Medyczne, 2022;
- ABC bilansów zdrowia dziecka: podręcznik dla lekarzy, red. Oblacińska A., Jodkowska M., Sawiec P., wyd. Medycyna Praktyczna, 2017;
- Wakcynologia praktyczna; red. Ciechanowski P., Mrożek-Budzym D., wyd. Alfa-medica press, 2022;
Wytyczne i rekomendacje - materiały uzupełniające:
- Wytyczne rozpoznawania i leczenia cukrzycy dla lekarzy rodzinnych Polskiego Towarzystwa Medycyny Rodzinnej, Kolegium Lekarzy Rodzinnych w Polsce i Polskiego Towarzystwa Diabetologicznego (2022)
https://ptmr.info.pl/wp-content/uploads/2022/11/LPOZ_Art_47994-10.pdf
- Zespół metaboliczny – nowa definicja i postępowanie w praktyce. Stanowisko PTNT, PTLO, PTL, PTH, PTMR, PTMSŻ, Sekcji Prewencji i Epidemiologii PTK, „Klubu 30” PTK oraz Sekcji Chirurgii Metabolicznej i Bariatrycznej TChP (2022)
https://ptmr.info.pl/wp-content/uploads/2022/07/Zespol-metaboliczny-%E2%80%93-nowa-definicja-i-postepowanie-w-praktyce.-Stanowisko-PTNT-PTLO-PTL-PTH-PTMR-PTMSZ-Sekcji-Prewencji-i-Epidemiologii-PTK-%E2%80%9EKlubu-30-PTK-oraz-Sekcji-Chirurgii-Metabolicznej-i-Bariatry.pdf
- Postępowanie u pacjentów z objawami choroby refluksowej przełyku – rekomendacje dla lekarzy rodzinnych (2019)
https://ptmr.info.pl/wp-content/uploads/2020/09/Postepowanie-u-pacjentow-z-objawami-choroby-refluksowej-przelyku-%E2%80%93-rekomendacje-dla-lekarzy-rodzinnych.pdf
- Gorączka u dzieci – rekomendacje postępowania w praktyce lekarza podstawowej opieki zdrowotnej – KOMPAS GORĄCZKA (2021)
https://ptmr.info.pl/wp-content/uploads/2021/04/KOMPAS-GORACZKA.pdf
- Zalecenia postępowania diagnostyczno-terapeutycznego w kaszlu u dzieci – aktualizacja (2022)
https://ptmr.info.pl/wp-content/uploads/2022/07/Zalecenia-postepowania-diagnostyczno-terapeutycznego-w-kaszlu-u-dzieci-%E2%80%93-aktualizacja.pdf
- Zalecenia kliniczne dotyczące postępowania u chorych na otyłość 2022
https://ptlo.org.pl/resources/data/sections/114/ws_otylosc.pdf
W sytuacji, gdy informacje z podręczników i wytycznych/rekomendacji dotyczą tych samych tematów, ale z uwagi na czas wydania zalecenia są różne – obowiązuje wiedza najnowsza i aktualne wytyczne.
W cyklu 2024/25:
Podręcznik wiodący: Podręczniki uzupełniające: Wytyczne i rekomendacje - materiały uzupełniające: - Gorączka u dzieci – rekomendacje postępowania w praktyce lekarza podstawowej opieki zdrowotnej – KOMPAS GORĄCZKA (2021) - Zalecenia postępowania diagnostyczno-terapeutycznego w kaszlu u dzieci – aktualizacja (2022) - Zalecenia kliniczne dotyczące postępowania u chorych na otyłość 2022 W sytuacji, gdy informacje z podręczników i wytycznych/rekomendacji dotyczą tych samych tematów, ale z uwagi na czas wydania zalecenia są różne – obowiązuje wiedza najnowsza i aktualne wytyczne. |
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: