Podczas wykładów i ćwiczeń z medycyny paliatywnej student powinien zdobyć podstawową wiedzę z zakresu medycyny paliatywnej:
a. rozumieć podstawowe założenia opieki paliatywnej
b. wiedzieć jak diagnozować ból i inne objawy u pacjenta objętego opieką paliatywną
c. znać wytyczne (rekomendacje) WHO leczenia bólu przewlekłego
d. znać analgetyki i koanalgetyki (zasady leczenia i objawy niepożądane)
e. rozumieć specyfikę bólu neuropatycznego (przyczyny, cechy bólu i zasady leczenia)
f. wiedzieć jak postępować w przypadku: duszności, kaszlu, rzężenia, czkawki, grzybicy jamy ustnej, zaburzeń połykania, zgagi, braku apetytu, nudności i wymiotów, zaparcia, biegunki, wodobrzusza, hiperkalcemii, krwotoku, krwiomoczu, suchości skóry, świądu, potów, odleżyn, obrzęku limfatycznego, zespołu żyły głównej górnej, ucisku na rdzeń kręgowy, kacheksji, zmęczenia w chorobie nowotworowej (CRF).
g. rozumieć główne założenia i zasady etyczne związane z końcem życia
h. być świadomym psychologicznych, duchowych, społecznych i socjalnych potrzeb pacjenta
i. znać podstawowe zasady dobrej, prawidłowej komunikacji a w szczególności przekazywania złej wiadomości
j. być w stanie przewidzieć w fazie umierania podstawowe potrzeby i ewentualne problemy pacjenta oraz rodziny/opiekunów
k. rozumieć podstawowe zasady fizjoterapii oraz wiedzieć jak postępować w bólu mięśniowo-powięziowym oraz obrzęku limfatycznym
l. wiedzieć, kiedy kwalifikować/dyskwalifikować do leczenia żywieniowego (dojelitowe, pozajelitowe),
ł. znać pojęcie i sfery duchowości, rozumieć znaczenie opieki duchowej,
m. umieć rozeznawać potrzeby duchowe i ból duchowy pacjenta – rozumieć potrzebę uwzględniania ich w procesie terapeutycznym.
n. nabyć umiejętność prowadzenia dialogu nastawionego na: znalezienie niezaspokojonych potrzeb duchowych chorego, wzmacnianie poczucia godności, pomoc w poszukiwaniu sensu,
o. umieć rozpoznać kryzys duchowy, poznać zasady współpracy z kapelanem, włączania praktyk religijnych chorego w strategię świadczenia opieki zdrowotnej.
p. uświadomić sobie konieczność dbałości lekarza o siebie, o swój osobisty rozwój duchowy.
Wykład ma za zadanie zdobycie i utrwalenie wiedzy z zakresu medycyny paliatywnej.
Ćwiczenia poświęcone są nabyciu umiejętności praktycznych z zakresu postępowania w różnych stanach w trakcie opieki paliatywnej nad chorym i jego rodziną.