Przygotowanie do LEKu - medycyna rodzinna
1600-Lek5LEKROD-NJ
Seminaria są ukierunkowane na ugruntowanie wiedzy na temat postępowania przeciwgorączkowego, szczepień dzieci i dorosłych, infekcji dróg oddechowych, chorób zakaźnych, najczęstszych chorób dzieci i chorób cywilizacyjnych w odniesieniu do rozwiązywanych pytań zaczerpniętych z Lekarskiego Egzaminu Końcowego.
Dodatkowo zajęcia z medycyny rodzinnej mają na celu kształtowanie postawy lekarskiej oczekiwanej w praktyce lekarza rodzinnego.
Całkowity nakład pracy studenta
1. Nakład pracy związany z zajęciami wymagającymi bezpośredniego udziału nauczycieli akademickich wynosi:
- udział w seminariach: 6 godzin
- konsultacje: 0,5 godziny
- przeprowadzenie zaliczenia: 0,5 godziny
Nakład pracy związany z zajęciami wymagającymi bezpośredniego udziału nauczycieli akademickich wynosi 7 godzin, co odpowiada 0,28 punktom ECTS
2. Bilans nakładu pracy studenta:
- udział w seminariach: 6 godzin
- przygotowanie do seminariów: 0,5 godziny
- konsultacje: 0,5 godziny
- przygotowanie do zaliczenia: 0,5 godziny
Łączny nakład pracy studenta wynosi 7,5 godziny, co odpowiada 0,3 punktom ECTS
3. Nakład pracy związany z prowadzonymi badaniami naukowymi:
- czytanie wskazanej literatury naukowej: 2 godziny
- udział w seminariach (z uwzględnieniem wyników opracowań naukowych z zakresu medycyny rodzinnej): 3 godziny
- przygotowanie do zaliczenia (z uwzględnieniem opracowań naukowych z zakresu medycyny rodzinnej): 0,5 godziny
- konsultacje (z uwzględnieniem opracowań naukowych z zakresu medycyny rodzinnej): 0,5 godziny
Łączny nakład pracy studenta związany z prowadzonymi badaniami naukowymi wynosi 6 godzin, co odpowiada
0,24 punktu ECTS
4. Czas wymagany do przygotowania się i do uczestnictwa w procesie oceniania:
- przygotowanie do zaliczenia: 0,5 godziny (0,02 punktu ECTS)
5. Bilans nakładu pracy studenta o charakterze praktycznym:
- udział w seminariach: 6 godzin
Łączny nakład pracy studenta o charakterze praktycznym wynosi 6 godzin, co odpowiada 0,24 punktu ECTS
6. Czas wymagany do odbycia obowiązkowej praktyki: nie dotyczy
Efekty uczenia się - wiedza
W1: wymienia i omawia czynniki i symptomy towarzyszące najczęstszym chorobom w praktyce lekarza rodzinnego (E.W38)
W2: wyjaśnia zasady diagnozowania i działania lekarskiego w praktyce lekarza rodzinnego (E.W38)
W3: określa zasady kwalifikowania do szczepień dzieci i dorosłych (E.W38, E.W2)
W4: wymienia przyczyny, objawy, diagnostykę i leczenie infekcji dróg oddechowych, ostrego zapalenia ucha środkowego, chorób zakaźnych u osób dorosłych (E.W7)
W5: wymienia przyczyny, objawy, diagnostykę i leczenie infekcji dróg oddechowych, ostrego zapalenia ucha środkowego, chorób zakaźnych u dzieci (E.W3)
W6: wymienia przyczyny, objawy, diagnostykę i leczenie najczęstszych chorób bakteryjnych, wirusowych i pasożytniczych (E.W34)
W7: wylicza zasady promocji zdrowia oraz zdrowego stylu życia (D.W14)
Efekty uczenia się - umiejętności
U1: potrafi zakwalifikować pacjenta (dziecko, osoba dorosła) do szczepień (E.U27)
U2: potrafi ustalić działanie diagnostyczne, terapeutyczne i profilaktyczne najczęstszych chorób dzieci i osób dorosłych (E.U12, E.U16)
U3: wyjaśnia badania laboratoryjne i wskazuje powody odchyleń od normy (E.U24)
Efekty uczenia się - kompetencje społeczne
K1: posiada nawyk posługiwania się niezależnymi źródłami informacji (K_K01)
K2: ma poczucie ciągłego dokształcania się (K_K07)
Metody dydaktyczne
- dyskusja,
- rozwiązanie problemu klinicznego,
Metody dydaktyczne podające
- wykład konwersatoryjny
- wykład informacyjny (konwencjonalny)
Metody dydaktyczne poszukujące
- klasyczna metoda problemowa
- studium przypadku
Rodzaj przedmiotu
przedmiot obligatoryjny
Wymagania wstępne
Student powinien posiadać wiedzę z zakresu: chorób wewnętrznych, pediatrii, dermatologii, okulistyki, profilaktyki chorób cywilizacyjnych.
Koordynatorzy przedmiotu
Kryteria oceniania
Warunkiem zaliczenia seminarium jest aktywne uczestnictwo na przewidzianych rozkładem zajęciach. Podczas seminarium jest prowadzona przedłużona obserwacja studenta, w celu ustalenia oceny kompetencji społecznych (zaliczenie>60%). Wszystkie nieobecności student zobowiązany jest zaliczyć w formie wskazanej przez prowadzącego.
Przedłużona obserwacja (>60%) W1-W7, U1-U3, K1-K2;
Praktyki zawodowe
Literatura
Podręcznik wiodący:
- Medycyna rodzinna. Podręcznik dla lekarzy i studentów, red. Windak A., Chlabicz S., Mastalerz – Migas A., Termedia, Poznań, 2015;
- Interna Szczeklika. Mały podręcznik 2024/2025, wyd. Medycyna Praktyczna (zakres wiedzy obejmujący tematy omawiane podczas seminariów i ćwiczeń);
Podręczniki uzupełniające:
- LEPoLEK 3, ostatnia krew, tom I i II, red. Wesołowski D., Lepobooks, Szczecin 2018;
- Medycyna Rodzinna, Latkowski B., Lukas W., Godycki – Ćwirko M., Wydawnictwo Lekarskie PZWL, Warszawa 2017;
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i
terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: