Komunikacja medyczna
1600-Lek5KOMM-J
Seminarium ma za zadanie zdobycie i utrwalenie wiedzy z zakresu metodyki pracy opartej na dialogu motywującym oraz metodzie Porozumienie bez przemocy. Dodatkowo, zajęcia mają na celu zachęcenie studenta do samodzielności i ciągłego doskonalenia swojego warsztatu pracy w zakresie dialogu motywującego i warsztatu pracy z pacjentem umierającym.
Ćwiczenia poświęcone są nabyciu umiejętności praktycznych z zakresu stosowania dialogu motywującego w przekazywaniu diagnozy pacjentowi oraz w trakcie jego leczenia z uwzględnieniem współdecydowania pacjenta w procesie diagnozy i leczenia, w tym leczenia paliatywnego. Ćwiczenia obejmują także praktyczne stosowanie metody Porozumienia bez przemocy w sytuacjach w pracy lekarza, w których pojawiają się zachowania agresywne u pacjentów, ich rodzin, u współpracowników.
W cyklu 2024/25:
Seminarium ma za zadanie zdobycie i utrwalenie wiedzy z zakresu metodyki pracy opartej na dialogu motywującym oraz metodzie Porozumienie bez przemocy. Dodatkowo, zajęcia mają na celu zachęcenie studenta do samodzielności i ciągłego doskonalenia swojego warsztatu pracy w zakresie dialogu motywującego i warsztatu pracy z pacjentem umierającym.
Ćwiczenia poświęcone są nabyciu umiejętności praktycznych z zakresu stosowania dialogu motywującego w przekazywaniu diagnozy pacjentowi oraz w trakcie jego leczenia z uwzględnieniem współdecydowania pacjenta w procesie diagnozy i leczenia, w tym leczenia paliatywnego. Ćwiczenia obejmują także praktyczne stosowanie metody Porozumienia bez przemocy w sytuacjach w pracy lekarza, w których pojawiają się zachowania agresywne u pacjentów, ich rodzin, u współpracowników.
|
Całkowity nakład pracy studenta
1. Nakład pracy związany z zajęciami wymagającymi bezpośredniego udziału nauczycieli akademickich wynosi:
- udział w seminariach: 8 godzin
- udział w ćwiczeniach: 10 godzin
- przeprowadzenie zaliczenia: 1 godzina
Nakład pracy związany z zajęciami wymagającymi bezpośredniego udziału nauczycieli akademickich wynosi 19 godzin, co odpowiada 0,76 punktu ECTS
2. Bilans nakładu pracy studenta:
- udział w seminariach: 8 godzin
- udział w ćwiczeniach: 10 godzin
- przygotowanie do ćwiczeń (w tym czytanie wskazanej literatury): 8 godzin
- przygotowanie do zaliczenia i zaliczenie: 8 + 1 = 9 godzin
Łączny nakład pracy studenta wynosi 27 godzin, co odpowiada 1,08 punktowi ECTS
3. Bilans nakładu pracy związany z realizacją efektów uczenia się w warunkach symulacji medycznej (grupa D):
- udział w ćwiczeniach – 10 godzin
Łączny nakład pracy związany z realizacją efektów uczenia się w warunkach symulacji medycznej wynosi 10 godzin, co odpowiada 0,4 punktu ECTS;
4. Bilans nakładu pracy związany z realizacją efektów uczenia się odnoszących się do komunikacji medycznej:
- udział w ćwiczeniach: 10 godziny
- udział w seminariach: 8 godzin
Łączny nakład pracy związany z realizacją efektów uczenia się odnoszących się do komunikacji medyczne wynosi 18 godzin, co odpowiada 0,72 punkty ECTS
Efekty uczenia się - wiedza
Student zna i rozumie:
W1 psychospołeczne uwarunkowania wykonywania zawodu lekarza oraz zasady promocji zdrowia, oparte na dowodach naukowych i przyjętych normach O.W4
W2 zasady i metody komunikacji z pacjentem i jego rodziną, które służą budowaniu empatycznej, opartej na zaufaniu relacji D.W5
W3 znaczenie komunikacji werbalnej i niewerbalnej w procesie komunikowania się z pacjentem oraz pojęcie zaufania w interakcji z pacjentem D.W6
W4 rolę rodziny pacjenta w procesie leczenia D.W10
W5 podstawowe psychologiczne mechanizmy funkcjonowania człowieka w zdrowiu i w chorobie D.W9
Efekty uczenia się - umiejętności
Student potrafi
U1 rozpoznać problemy medyczne i określić priorytety w zakresie postępowania lekarskiego O.U1
U2 zaplanować postępowanie diagnostyczne i zinterpretować jego wyniki O.U3
U3 inspirować proces uczenia się innych osób O.U6
U4 komunikować się z pacjentem i jego rodziną w atmosferze zaufania, z uwzględnieniem potrzeb pacjenta
U5 komunikować się ze współpracownikami w zespole i dzielić się wiedzą O.U8
Efekty uczenia się - kompetencje społeczne
Student jest gotowy do :
K1 nawiązania i utrzymania głębokiego oraz pełnego szacunku kontaktu z pacjentem, a także okazywania zrozumienia dla różnic światopoglądowych i kulturowych O.K1
K2 kierowania się dobrem pacjenta O.K2
K3 dostrzegania i rozpoznawania własnych ograniczeń oraz dokonywania samooceny deficytów i potrzeb edukacyjnych O.K5 o
K4 podejmowania działań wobec pacjenta w oparciu o normy i zasady etyczne, ze świadomością społecznych uwarunkowań i ograniczeń wynikających z choroby O.K4
K5 wdrażania zasad koleżeństwa zawodowego i współpracy w zespole specjalistów, w tym z przedstawicielami innych zawodów medycznych, także w środowisku wielokulturowym i wielonarodowościowym O.K9
K6 przyjęcia odpowiedzialności związanej z decyzjami podejmowanymi w ramach działalności zawodowej, w tym w kategoriach bezpieczeństwa
Metody dydaktyczne
Burza mózgów, Ćwiczenia , Demonstracja, Dyskusja, , Film dydaktyczny, Symulacja.
Rodzaj przedmiotu
przedmiot obligatoryjny
Wymagania wstępne
Znajomość zagadnień z zakresu komunikacji medycznej z roku 2 i 3
Koordynatorzy przedmiotu
Kryteria oceniania
obserwacja pracy studenta
praca pisemna
Literatura
Literatura podstawowa:
1.Hebb M., Porozmawiajmy o śmierci przy kolacji, , Warszawa 2019.
2. Kaczkowski J., JabłońskaK., Żyć aż do końca. Instrukcja obsługi choroby, Warszawa 2017.
3. Kessler D., Szósty etap żałoby, Warszawa 2022.
4. Rollnick S., Miller W.R., Butler Ch. C., Wywiad motywujący w opiece zdrowotnej, Warszawa 2010.
5. Rosenberg M., Porozumienie bez przemocy. O języku serca, Warszawa: Wydawnictwo Czarna Owca, 2011.
Literatura uzupełniająca:
1. Miller W. R., Rollnick S., Wywiad motywujący. Jak przygotować ludzi do zmiany, Kraków 2010.
2. : Larsson L., Porozumienie bez przemocy w mediacjach,
Warszawa: Wydawnictwo Czarna Owca, 2022.
3. Rothschild B., Wsparcie dla wspierających. Jak zapobiec zmęczeniu współczuciem i traumie zastępczej, Kraków 2024.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i
terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: