Ginekologia i położnictwo
1600-Lek5GINE-NJ
Przedmiot ginekologia i położnictwo ma za zadanie zdobycie i
utrwalenie wiedzy z zakresu fizjologii, patologii ciąży,
postępowanie w różnych schorzeniach w okresie ciąży, nabycie
wiedzy na temat porodu fizjologicznego i patologicznego.
Dodatkowo metody uczenia obejmują zagadnienia z zakresu
fizjologii narządu rodnego kobiety oraz najczęściej występujących
schorzeń: nowotworów, zapaleń, zaburzeń uroginekologicznych
oraz obejmują zagadnienia niepłodności, antykoncepcji, fizjologii i
patologii pokwitania, klimakterium.
Dodatkowo student zdobywa wiedzę na temat wybranych zagadnień
na temat związanych z fizjologią i patologią noworodka.
Ćwiczenia obejmują nabycie umiejętności praktycznych w zakresie
postępowania w chorobach ginekologicznych oraz przy
prowadzeniu ciąży i porodu. Ponadto obejmują wykonywanie i
interpretacje badań dodatkowych ( KTG, USG) , a także w miarę
możliwości uczestnictwo lub asystowanie do zabiegów
operacyjnych.
Ćwiczenia obejmują udział w procesie diagnostyczno-leczniczym w
pracowniach i poradniach kliniki ginekologii i położnictwa.
Część ćwiczeń przeprowadzana jest metodami symulacyjnymi.
Całkowity nakład pracy studenta
1. Nakład pracy związany z zajęciami wymagającymi
bezpośredniego udziału nauczycieli akademickich wynosi:
- udział w wykładach: 5 godzin
- udział w seminariach 71 godzin
- udział w ćwiczeniach: 65 godzin
- przeprowadzenie egzaminu: 3 godziny
Nakład pracy związany z zajęciami wymagającymi bezpośredniego
udziału nauczycieli akademickich wynosi 135 godzin, co
odpowiada 5,5 punktu ECTS
2. Bilans nakładu pracy studenta:
- udział w wykładach: 5 godzin
- udział w ćwiczeniach: 65 godzin
- udział w seminariach 65 godzin
- przygotowanie do ćwiczeń i seminariów, przygotowanie
zadanej prezentacji, czytanie wskazanej literatury: 20
godzin
- przygotowanie do egzaminu i egzamin: 23,5 + 3 = 26.5
godzin
Łączny nakład pracy studenta wynosi 187,5 godzin, co odpowiada
7,44 punktów ECTS
3. Bilans nakładu pracy związany z realizacja efektów uczenia się w
warunkach symulacji medycznej (grupa F):
- udział w ćwiczeniach – 7 godzin
Łączny nakład pracy związany z realizacją efektów uczenia się w
warunkach symulacji medycznej wynosi 7 godzin, co odpowiada
0,28 punktu ECTS; procent zajęć umożliwiających osiągnięcie
efektów uczenia się: 5,18 %
3. Bilans nakładu pracy związany z realizacją efektów uczenia się
odnoszących się do komunikacji medycznej:nie dotyczy
Efekty uczenia się - wiedza
W 1: posiada wiedzę na temat funkcji rozrodczych kobiety
(FK -W09)
W 2: posiada wiedzę na temat zaburzeń funkcji rozrodczych
(FK -W09)
W 3: posiada wiedzę na temat cyklu miesiączkowego i
i jego zaburzeń (FK -W09)
W 4: posiada wiedzę na temat prowadzenia ciąży fizjologicznej
(FK -W09)
W 5: posiada wiedzę na temat porodu fizjologicznego (FK -W09)
W6: posiada wiedzę na temat patologii porodu (FK -W09)
W 7: posiada wiedzę na temat nowotworów narządów płciowych
(FK -W09)
W8: posiada wiedzę na temat postepowania diagnostycznego i
terapeutycznego w zakresie nowotworów narządu rodnego
(FK -W09)
W 9: posiada wiedzę na temat antykoncepcji (FK -W09)
10: posiada wiedzę na temat ogólnych zasad terapii zastępczej
w okresie menopauzy (FK -W09)
W 11: posiada wiedzę na temat podstawowych zabiegów gin.
(FK -W09)
Efekty uczenia się - umiejętności
U1: potrafi asystować do podstawowych zabiegów operacyjnych
ginekologicznych ( F K _U 01)
U2: potrafi rozpoznać nieprawidłowy przebieg pooperacyjny ( F K _U 12)
U3: potrafi rozpoznać objawy patologicznego przebiegu ciąży ((F K _U 13)
U4: potrafi rozpoznać nieprawidłowy przebieg porodu (F K _U 13)
U5: potrafi rozpoznać przyczyny krwawień w okresie ciąży i podjąć
odpowiednie postępowanie (F K _U 13)
U6: potrafi zinterpretować wyniki badań laboratoryjnych w ciąży (( F K _U
14)
U7: potrafi zinterpretować wyniki badań USG i KTG (( F K _U 15)
U8: rozróżnia okresy porodu, zna prawidłowy czas ich trwania i potrafi
rozpoznać patologiczny przebieg porodu (( F K _U 16)
U9: zna prawidłowy przebieg połogu (( F K _U 17)
U10: potrafi rozpoznać połóg patologiczny ( F K _U 17)
U11: potrafi dobrać odpowiednią metodę antykoncepcji uwzględniając
wskazania i p.wskazania (( F K _U 18)
U12: przestrzega zasady aseptyki i antyseptyki ( FK_U03)
U13: zna metody prowadzenia dokumentacji medycznej w położnictwie i
ginekologii (EK_U38)
U14: zna i potrafi posługiwać się podstawowymi narzędziami
stosowanymi w położnictwie i ginekologii ( FK _U02)
U15: potrafi zaplanować konsultację specjalistyczną w przypadku
stwierdzenia objawów chorobowych nie dotyczących położnictwa i
ginekologii ( EK_U32)
U16: potrafi zaplanować postępowanie diagnostyczne i terapeutyczne w
poszczególnych przypadkach pacjentek ginekologii i położnictwa
(EK_U16)
U17: zna kodeks etyki lekarskiej (DK_U12)
U18: potrafi poinformować pacjenta o planowanym leczeniu, ew. zabiegu
operacyjnym oraz ryzyku proponowanych badań diagnostycznych, działań
terapeutycznych z uzyskaniem jego świadomej zgody (DK_U06)
Efekty uczenia się - kompetencje społeczne
W zakresie kompetencji społecznych absolwent jest gotów do:
K1: zna prawa pacjenta (K_K06)
K2: wykazuje postawę odnoszącą się do poczucia ochrony ludzkiego
życia (K_K02)
K3: posiada potrzebę stałego kształcenia i podnoszenia swoich
umiejętności (K_K08)
K4: współpracuje z personelem wyższym i średnim medycznym
(K_K07)
K5: rozumie potrzebę sstałego dokształcania się (K_K01)
K6: rozumie potrzebę przestrzegania tajemnicy lekarskiej (K_K 06)
Metody dydaktyczne
Wykłady:
wykład informacyjny
analiza przypadków
Metody eksponujące
Ćwiczenia:
ćwiczenia symulacyjne
analiza przypadków.
badanie przedmiotowe i podmiotowe pacjentek
obserwacja oraz asystowanie do zabiegów i operacji
położniczych i ginekologicznych
obserwacja pracy lekarskiej
metody eksponujące
Seminaria:
dyskusja dydaktyczna
pokaz
metody eksponujące
burza mózgów
Metody dydaktyczne poszukujące
- obserwacji
- doświadczeń
- ćwiczeniowa
- seminaryjna
Metody dydaktyczne w kształceniu online
- metody wymiany i dyskusji
- metody oparte na współpracy
- metody służące prezentacji treści
- metody ewaluacyjne
- metody rozwijające refleksyjne myślenie
Rodzaj przedmiotu
przedmiot obligatoryjny
Wymagania wstępne
Student(ka) rozpoczynający/a kształcenie z przedmiotu powinien/na
zaznajomić się z anatomią i fizjologią narządu rodnego.
Koordynatorzy przedmiotu
Kryteria oceniania
Wykłady:
Egzamin końcowy ( ≥ 60%) : W1-11, U1-18, K1-K6,
Przedłużona obserwacja (> 50%): K1
Ćwiczenia:
Egzamin końcowy (≥ 60%) : W1-11, U1-18, K1-K6,
Przedłużona obserwacja (> 50%): K1 – K2
Seminaria:
Egzamin końcowy (≥ 60%) : W1-11, U1-18, K1-K6,
Przedłużona obserwacja (> 50%): K1 – K2
Przygotowanie i zaprezentowanie prezentacji na zadany temat (≥ 60%) W1-11
Literatura
Literatura podstawowa: Bręborowicz – Położnictwo i ginekologia
T1 i T2 wyd. 2022
Literatura uzupełniająca:
Rekomendacje Polskiego Towarzystwa Ginekologów i Położników
dostępne w internecie
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i
terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: