Chirurgia dziecięca
1600-Lek5CHRD-NJ
Tematyka zajęć obejmuje nie tylko najczęstsze choroby chirurgiczne wieku rozwojowego, ale także zjawiska związane z zagrożeniami, jakie stwarza rozwój cywilizacyjny m.in. wady wrodzone, choroby cywilizacyjne i zapalne, urazy wielonarządowe, w tym nowoczesne metody ich leczenia, uwarunkowane postępem genetyki molekularnej, onkologii i transplantologii. Nauczanie przedmiotu: „Chirurgia dziecięca”, specjalności wybranej dla studentów Wydziału Lekarskiego, obejmuje ćwiczenia z asystentem na Oddziale Chirurgii Ogólnej i Onkologicznej Dzieci i Młodzieży.
Ćwiczenia z asystentem poświęcone są praktycznemu podejściu („przy łóżku pacjenta”) do problemów chirurgicznych pacjentów rozwojowych. Podczas bloku szkoleniowego studenci w pełni uczestniczą w procesie diagnostycznym i leczniczym, obejmującym zbieranie wywiadu, badanie kliniczne, zlecanie niezbędnych badań dodatkowych, przeprowadzanie różnicowania diagnostycznego, kwalifikację do leczenia operacyjnego, zabiegi chirurgiczne, opiekę pooperacyjną i ocenę wyników leczenia. Poruszane są także kwestie etyczne dotyczące podejścia do chorego dziecka oraz trudne rozmowy z rodzicami (w tym noworodkami z wadami wrodzonymi i dziećmi chorymi na nowotwory). Ćwiczenia w Poradni Chirurgii mają na celu przybliżenie zagadnień związanych z ambulatoryjną opieką chirurgiczną nad dziećmi oraz opieką pooperacyjną.
Całkowity nakład pracy studenta
1. Nakład zajęć zajęć wymagających bezpośredniego udziału nauczyciela akademickiego wynosi: - udział w seminariach: 10 godzin
- udział w ćwiczeniach: 30 godzin
- konsultacje: 0,5 godz
- zakończenie testu: 1,5 godziny
Nakład pracy związany z zajęciami wymagającymi bezpośredniego udziału nauczycieli akademickich wynosi 32,5 godziny, co odpowiada 1,5 punktu ECTS
2. Bilans obciążenia studenta:
- udział w seminariach: 10 godz
- udział w ćwiczeniach: 30 godzin
- konsultacje: 0,5 godz
- przygotowanie do ćwiczeń (w tym zapoznanie się ze wskazaną literaturą): 2,5 godz
- przygotowanie do zaliczenia i zaliczenia: 2,5 godz
Całkowity nakład pracy studenta wynosi 42 godziny, co odpowiada 2,1 punktom ECTS
3. Nakład pracy związany z prowadzonymi badaniami:
- zapoznanie się ze wskazaną literaturą naukową: 0,5 godz
- udział w wykładach (z uwzględnieniem wyników badań i opracowań naukowych): 0
- udział w ćwiczeniach (z uwzględnieniem wyników badań naukowych): 5 godz
- przygotowanie do zaliczenia (w tym prac naukowych): 2,5 godz
- konsultacje obejmujące badania naukowe: 0,5 godz
Całkowity nakład pracy studenta związany z prowadzonymi badaniami wynosi 8 godzin, co odpowiada 0,5 punktu ECTS
4. Czas potrzebny na przygotowanie i udział w procesie oceny: - przygotowanie do zaliczenia: 2,5 + 2 = 4,5 godziny (0,34 pkt ECTS)
5. Bilans nakładu pracy studenta o charakterze praktycznym: - udział w ćwiczeniach: 20 godzin
Łączny wymiar pracy studenta o charakterze praktycznym wynosi 25 godzin, co odpowiada 1 punktowi ECTS
6. Czas potrzebny na odbycie obowiązkowej praktyki: nie dotyczy
Efekty uczenia się - wiedza
W1: (F K_W02) zna wybrane zagadnienia z zakresu chirurgii dziecięcej, w tym traumatologii i otorynolaryngologii, wad i chorób nabytych stanowiących wskazania do leczenia operacyjnego u dzieci;
W2: (F K_W01) zna i rozumie przyczyny, objawy, zasady diagnostyki i leczenia w odniesieniu do najczęstszych chorób wymagających interwencji chirurgicznej, z uwzględnieniem różnic wieku dziecięcego, w szczególności: a) ostrych i przewlekłych chorób jamy brzusznej jamy ustnej, b) choroby klatki piersiowej, c) choroby kończyn i głowy, d) złamania kości i urazy narządów
W3: (F K_W03) zna zasady kwalifikacji i wykonywania podstawowych zabiegów chirurgicznych oraz inwazyjnych procedur diagnostycznych i terapeutycznych;
W4: (E K_W06) zna najczęstsze stany zagrożenia życia u dzieci i zasady postępowania w takich sytuacjach
W5: (E K_W03) zna i rozumie przyczyny, objawy, zasady diagnostyki i leczenia najczęstszych chorób dzieci
a) krzywica, tężyczka, drgawki,
b) wady serca, zapalenie mięśnia sercowego, zapalenie wsierdzia i osierdzia, kardiomiopatia, zaburzenia rytmu, niewydolność serca, nadciśnienie, omdlenia,
c) ostre i przewlekłe choroby górnych i dolnych dróg oddechowych, wady wrodzone układu oddechowego, gruźlica, mukowiscydoza, astma, alergiczny nieżyt nosa, pokrzywka, wstrząs anafilaktyczny, obrzęk naczynioruchowy,
d) niedokrwistość, zaburzenia krwawienia, niewydolność szpiku kostnego, nowotwory wieku dziecięcego, w tym nowotwory lite typowe dla wieku dziecięcego,
e) ostre i przewlekłe bóle brzucha, wymioty, biegunki, zaparcia, krwawienia z przewodu pokarmowego, choroba wrzodowa żołądka i jelit, choroby zapalne jelit, choroby trzustki, cholestazy i choroby wątroby, inne choroby nabyte i wrodzone wady przewodu pokarmowego,
f) zakażenia dróg moczowych, wrodzone wady dróg moczowych, zespół nerczycowy, kamica nerkowa, ostra i przewlekła niewydolność nerek, ostre i przewlekłe zapalenie nerek, choroby układu nerek, zaburzenia oddawania moczu, choroba refluksowa pęcherzowo-moczowodowa,
g) zaburzenia wzrostu, choroby tarczycy i przytarczyc, choroby nadnerczy, cukrzyca, otyłość, zaburzenia okresu dojrzewania i czynności gonad,
h) porażenie mózgowe, zapalenie mózgu i opon mózgowo-rdzeniowych, epilepsja,
i) najczęstsze choroby zakaźne wieku dziecięcego,
j) zespoły genetyczne,
k) choroby tkanki łącznej, gorączka reumatyczna, młodzieńcze zapalenie stawów, toczeń układowy, zapalenie skórno-mięśniowe;
W 6: (E K_W04) zna problematykę: dziecka krzywdzonego i wykorzystywania seksualnego, upośledzenia umysłowego, zaburzeń zachowania: psychoz, uzależnień, zaburzeń odżywiania i wydalania u dzieci
Efekty uczenia się - umiejętności
U1: (F K_U06) Potrafi zbadać sutki, węzły chłonne, tarczycę i jamę brzuszną pod kątem ostrego brzucha oraz wykonać badanie palcem przez odbyt;
U2: (F K_U01) asystuje przy typowym zabiegu chirurgicznym, potrafi przygotować pole operacyjne i miejscowo znieczulić operowany obszar;
U3: (F K_U02) posługuje się podstawowymi narzędziami chirurgicznymi;
U4: (F K_U03) dotyczy zasad aseptyki i antyseptyki;
U5: (F K_U04) Potrafi opatrzyć prostą ranę, założyć i zmienić sterylny opatrunek chirurgiczny
U6 (F K_U22) rozpoznaje objawy wzrostu ciśnienia śródczaszkowego;
U7: (G K_U05) w trakcie badania dziecka potrafi rozpoznać zachowania i objawy wskazujące na możliwość stosowania przemocy wobec dziecka
U8: (E K_U30) asystuje przy następujących zabiegach i zabiegach medycznych:
a) transfuzja krwi i produktów krwiopochodnych,
b) drenaż jamy opłucnej,
c) nakłucie osierdzia,
d) nakłucie jamy otrzewnej,
e) nakłucie lędźwiowe,
f) biopsja cienkoigłowa,
g) testy skórne,
h) badania śródskórne i skaryfikacyjne oraz interpretuje ich wyniki;
Efekty uczenia się - kompetencje społeczne
K1 Kieruje się dobrem pacjenta stawiając go na pierwszym miejscu (K_K04)
K2 Okazuje szacunek Pacjentowi i zrozumienie dla różnic światopoglądowych i kulturowych (K_K05)
K3 Szanuje tajemnicę lekarską i wszelkie prawa pacjenta (w tym prawo do informacji, do intymności, do świadomej decyzji, do godnej śmierci (K_K06)
Metody dydaktyczne
Seminaria: • wykład informacyjny • wykład seminaryjny • dyskusja dydaktyczna • studia przypadków
Zajęcia: • demonstracja z instruktażem • ćwiczenia przedmiotowe • metody symulacyjne (studium przypadku)
Metody dydaktyczne eksponujące
- pokaz
Metody dydaktyczne podające
- wykład informacyjny (konwencjonalny)
- wykład problemowy
Metody dydaktyczne poszukujące
- seminaryjna
- giełda pomysłów
- klasyczna metoda problemowa
Metody dydaktyczne w kształceniu online
- metody służące prezentacji treści
- metody odnoszące się do autentycznych lub fikcyjnych sytuacji
Rodzaj przedmiotu
przedmiot obligatoryjny
Wymagania wstępne
Przed rozpoczęciem zajęć z chirurgii dziecięcej student powinien posiadać wiedzę na temat chorób chirurgicznych występujących u dorosłych, ale także na temat prawidłowego rozwoju dziecka, podstawowych chorób dziecięcych, ale także. Niezbędna jest umiejętność oceny stanu ogólnego dziecka, zebrania wywiadu i przeprowadzenia badania przedmiotowego pacjenta, z uwzględnieniem specyfiki wieku dziecka. Naukę chirurgii dziecięcej ułatwi wiedza zdobyta na zajęciach z nauk podstawowych, tj. embriologii, genetyki klinicznej, histopatologii, immunologii, a także na zajęciach klinicznych na oddziałach: pediatrii, położnictwa i ginekologii, onkologii i chirurgii ogólnej. Najwięcej różnic chirurgicznych dotyczy wieku noworodkowego.
Koordynatorzy przedmiotu
Kryteria oceniania
W trakcie bloku zajęć student będzie pozostawał pod bezpośrednią opieką merytoryczną asystenta zatrudnionego w Oddziale Klinicznym Chirurgii Dziecięcej (preferowany tytuł specjalisty chirurgii dziecięcej).
Realizację programu nadzoruje kierownik jednostki.
Pytania obejmują tematykę seminariów.
Egzamin testowy - zaliczony (0 – 23 punktów; > 60%): W1 – W3, U5, U6, U7
Obserwacja przedłużona (0 – 10 punktów; > 50%): K1 – K3
Zaliczenie przedmiotu następuje poprzez uzyskanie pozytywnego wyniku z pisemnego testu oraz pozytywnej oceny z zakresu kompetencji społecznych.
Kryteria oceny:
Student może uzyskać maksymalnie 23 punktów, zaliczenie przedmiotu następuje po uzyskaniu >=60%
3,0 - dostateczny (60-75%)
- 3,5 dostateczny plus (75-80%)
- 4,0 dobrze (80-88%)
- 4,5 dobry plus (88 - 95%)
- 5,0 bardzo dobrze (95-100%)
Praktyki zawodowe
Literatura
Literatura podstawowa:
1. Chirurgia dziecięca. Red. Maciej Bagłąj, Piotr Kaliciński, PZWL, Warszawa 2016.
2. Onkologia i hematologia dziecięca tom II. Red. Alicja Chybicka, Bernarda Kazanowska. PZWL, Warszawa 2021.
Literatura uzupełniająca:
1. Pediatric Surgery - Red. Ashcraft KW.
2. Newborn Surgery – Red. Puri P
3. Pediatric Surgery – Red. J. O’Neill, M. Rowe, J. Grosfeld, E. Fonkalsrud, A. Coran.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i
terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: