Anestezjologia i intensywna terapia
1600-Lek5ANES-NJ
Przedmiot ma na celu naukę zasad wykonywania różnego rodzaju znieczuleń do różnych procedur chirurgicznych, postępowania z pacjentem w okresie okołooperacyjnym, zastosowaniem specjalistycznych metod leczenia w oddziale intensywnej terapii, leczeniem podstawowych stanów zagrożenia życia.
Całkowity nakład pracy studenta
1. Nakład pracy związany z zajęciami wymagającymi bezpośredniego udziału nauczycieli akademickich wynosi:
- udział w seminariach:20 godzin
- udział w ćwiczeniach: 40 godzin w tym
- 28 godzin zajęć klinicznych (blok operacyjny)
- 4 godziny zajęć klinicznych (pracownie żywienia)
- 8 godzin zajęć w Centrum Symulacji Medycznych
- przeprowadzenie zaliczenia praktycznego: 1 godzina
- przeprowadzenie kolokwium zaliczeniowego: 1 godzina
- przeprowadzenie egzaminu: 2 godziny
Nakład pracy związany z zajęciami wymagającymi bezpośredniego udziału nauczycieli akademickich wynosi
64 h co odpowiada 2,13punktu ECTS
2. Bilans nakładu pracy studenta:
- udział w seminariach: 20 godzin
- udział w ćwiczeniach: 40 godzin
- przygotowanie do ćwiczeń (w tym czytanie wskazanej literatury): 11 godzin
- przygotowanie do zaliczenia i zaliczenie: 6 +2 = 8 godzin
- przygotowanie do egzaminu i egzamin: 10 + 2 = 12 godzin
Łączny nakład pracy studenta wynosi 90,0 godzin, co odpowiada 3,0 punktom ECTS
3. Bilans nakładu pracy związany z realizacją efektów uczenia się w warunkach symulacji medycznej (grupa F):
- udział w ćwiczeniach – 8 godzin
Łączny nakład pracy związany z realizacją efektów uczenia się w warunkach symulacji medycznej wynosi 8 godzin, co odpowiada 0,26 punktu ECTS; procent zajęć umożliwiających osiągnięcie efektów uczenia się: 13,3%
4. Bilans nakładu pracy związany z realizacją efektów uczenia się odnoszących się do komunikacji medycznej:
nie dotyczy
Efekty uczenia się - wiedza
W1 - Student zna gospodarkę wodno-elektrolitową w układach biologicznych (B.W1).
W2 - Student rozumie równowagę kwasowo-zasadową, mechanizm działania buforów oraz ich znaczenie w homeostazie ustrojowej (B W2).
W3 - Student zna czynność i mechanizmy regulacji wszystkich narządów i układów organizmu człowieka oraz zależności między nimi (B.W20.).
W4 - Student rozumie patomechanizm i postacie kliniczne najczęstszych chorób poszczególnych układów i narządów, chorób metabolicznych oraz zaburzeń gospodarki wodno-elektrolitowej, hormonalnej i kwasowo-zasadowej (C.W27).
W5 - Student zna zasady leczenia żywieniowego i płynoterapii w różnych stanach chorobowych (E.W9).
W6 - Student rozumie rodzaje dostępów naczyniowych i ich zastosowanie, w szczególności w onkologii (E.W14).
W7 - Student zna zagadnienia z zakresu onkologii, w tym uwarunkowania genetyczne, środowiskowe i epidemiologiczne, przyczyny, objawy, zasady diagnozowania i postępowania terapeutycznego w najczęstszych nowotworach i ich powikłaniach; rozumie najczęstsze zespoły paranowotworowe i ich objawy kliniczne; zna podstawy wczesnego wykrywania nowotworów, zasady badań przesiewowych oraz działania profilaktyczne w onkologii; rozumie możliwości i ograniczenia współczesnego leczenia nowotworów, wskazania do terapii komórkowych i genowych oraz leczenia celowanego i spersonalizowanego; zna powikłania wczesne i odległe leczenia onkologicznego; rozumie rolę leczenia wspomagającego, w tym żywieniowego; zna zasady organizacji opieki nad pacjentem onkologicznym, w tym poradnictwo genetyczne i opiekę wielodyscyplinarną; rozumie praktyczne aspekty statystyki w onkologii, w tym zasady interpretacji wyników badań klinicznych; zna najważniejsze skale i klasyfikacje stosowane w onkologii; rozumie zasady przeprowadzania ukierunkowanych badań fizykalnych dorosłego w zakresie piersi i gruczołu krokowego; zna zasady planowania postępowania diagnostycznego, terapeutycznego i profilaktycznego w zakresie leczenia nowotworów na podstawie wyników badań i dostarczonej dokumentacji medycznej (E.W24).
W8 - Student rozumie klasyfikację bólu (ostry i przewlekły lub nocyceptywny, neuropatyczny i nocyplastyczny), jego przyczyny, narzędzia oceny bólu oraz zasady jego leczenia farmakologicznego i niefarmakologicznego (E.W27).
W9 - Student zna zasady kwalifikowania do podstawowych zabiegów operacyjnych i inwazyjnych procedur diagnostyczno-leczniczych oraz najczęstsze powikłania (F.W4).
W10 - Student rozumie zasady bezpieczeństwa okołooperacyjnego, przygotowania pacjenta do operacji, wykonania znieczulenia ogólnego i miejscowego oraz kontrolowanej sedacji (F.W6).
W11 - Student zna zasady leczenia pooperacyjnego z terapią przeciwbólową i monitorowaniem pooperacyjnym (F.W7).
W12 - Student zna wskazania i zasady stosowania intensywnej terapii (F.W8).
W13 - Student zna wytyczne w zakresie resuscytacji krążeniowo-oddechowej noworodków, dzieci i dorosłych (F.W9).
W14 - Student rozumie najczęściej występujące stany zagrożenia życia u dzieci i dorosłych oraz zasady postępowania w tych stanach, w szczególności w sepsie, wstrząsie, krwotokach, zaburzeniach wodno-elektrolitowych i kwasowo-zasadowych, zatruciach, oparzeniach, hipo- i hipertermii oraz innych ostrych stanach pochodzenia sercowo-naczyniowego, oddechowego, neurologicznego, nerkowego, onkologicznego i hematologicznego, diabetologicznego i endokrynologicznego, psychiatrycznego, okulistycznego, laryngologicznego, ginekologicznego, położniczego i urologicznego (F.W10).
W15 - Student zna inwazyjne metody leczenia bólu (F.W13).
W16 - Student zna zasady postępowania z centralnymi cewnikami żylnymi długiego utrzymywania (F.W14).
W17 - Student rozumie stany, w których czas dalszego trwania życia, stan funkcjonalny lub preferencje pacjenta ograniczają postępowanie zgodne z wytycznymi określonymi dla danej choroby (F.W22).
Efekty uczenia się - umiejętności
U1 - Student umie planować i wykonywać badania naukowe oraz interpretować ich wyniki i formułować wnioski (B.U11).
U2 - Student potrafi dobierać leki w odpowiednich dawkach w celu korygowania zjawisk patologicznych w organizmie człowieka i w poszczególnych narządach (C.U9).
U3 - Student umie zebrać wywiad z dorosłym, w tym osobą starszą, wykorzystując umiejętności dotyczące treści, procesu i percepcji komunikowania się, z uwzględnieniem perspektywy biomedycznej i perspektywy pacjenta (E.U1).
U4 - Student potrafi wykonywać procedury i zabiegi medyczne, w tym pomiar i ocenę podstawowych funkcji życiowych, różne formy terapii inhalacyjnej, pomiar szczytowego przepływu wydechowego, tlenoterapię przy użyciu metod nieinwazyjnych, bezprzyrządowe i przyrządowe udrażnianie dróg oddechowych, dożylne, domięśniowe i podskórne podanie leku, pobranie i zabezpieczenie krwi do badań laboratoryjnych, cewnikowanie pęcherza moczowego, założenie zgłębnika żołądkowego, wykonanie wlewki doodbytniczej, wykonanie standardowego elektrokardiogramu spoczynkowego i interpretowanie jego wyniku, defibrylację, kardiowersję elektryczną i elektrostymulację zewnętrzną, przeprowadzenie testów paskowych, wykonanie zabiegów opłucnowych, tamponadę przednią nosa oraz badanie USG w stanach zagrożenia życia według protokołu FAST (E.U14).
U5 - Student umie stwierdzić zgon pacjenta (E.U16).
U6 - Student potrafi prowadzić edukację zdrowotną pacjenta, w tym edukację żywieniową dostosowaną do indywidualnych potrzeb (E.U21).
U7 - Student potrafi rozpoznawać najczęściej występujące stany zagrożenia życia, wykorzystując różne techniki obrazowania (F.U4).
U8 - Student umie prowadzić podstawowe zabiegi resuscytacyjne (Basic Life Support, BLS) u noworodków i dzieci zgodnie z wytycznymi Europejskiej Rady Resuscytacji (European Resuscitation Council, ERC) (F.U9).
U9 - Student potrafi prowadzić podstawowe zabiegi resuscytacyjne BLS u dorosłych, w tym z użyciem automatycznego defibrylatora zewnętrznego, zgodnie z wytycznymi ERC (F.U11).
Efekty uczenia się - kompetencje społeczne
Efekty uczenia – kompetencje społeczne K1 - Student kieruje się dobrem chorego znieczulanego oraz leczonego w oddziale intensywnej terapii, stawiając je na pierwszym miejscu.(K.K02)
K2 - Student przestrzega tajemnicy lekarskiej i wszelkich praw pacjenta(m in. prawa do informacji, do intymności, do świadomej decyzji ,do godnej śmierci) w ramach anestezjologii i intensywnej terapii.(K.K03)
K3 - Student dostrzega i rozpoznaje własne ograniczenia oraz jest zdolny do dokonywania samooceny deficytów i potrzeb edukacyjnych. (K.K05)
Metody dydaktyczne
Seminaria:
• Wykład informacyjny online: w formie pośredniej z możliwością zadawania pytań
Ćwiczenia:
• pokaz z instruktażem
• ćwiczenia przedmiotowe
• analiza przypadków
• metody symulacyjne (studium przypadku; pacjent symulowany)
• metody symulacyjne (nauka techniki wykonywanie procedur medycznych)
Rodzaj przedmiotu
przedmiot obligatoryjny
Wymagania wstępne
Fizjologia układu krążenia i oddechowego. Leki stosowane w anestezjologii i intensywnej terapii( anestetyki, analgetyki, leki zwiotczające mięśnie, leki znieczulenia miejscowego)
Koordynatorzy przedmiotu
Kryteria oceniania
Kolokwium wejściowe >60% (W1, W2,W3, W5)
Sprawdzian praktyczny (system 0-1)(U2 - U14)
Przedłużona obserwacja >50% (U1, K1 -K5)
Ustne kolokwium końcowe >60% (W4, W6-W15)
Egzamin ( 0-40 punktów) >60% (W1-W15)
Student(ka) otrzyma zaliczenie przedmiotu uzyskując pozytywne wyniki z sprawdzianów oraz pozytywnej oceny w zakresie kompetencji społecznych, co jest warunkiem przystąpienia do egzaminu.
Praktyki zawodowe
Literatura
1. Podręczniki wiodące:
1.1. Anestezjologia, H. Larsen Tom 1 i 2 wyd. 11
1.2. Anestezjologia i intensywna terapia , R. Owczuk , wyd. 1, 2021
2. Podręczniki uzupełniające:
2.1. Wytyczne Europejskiej Rady Resuscytacji 2021
2.2. Intensywna Terapia, Paul L. Marino; wyd. IV
2.3. Anestezjologia, Tom 1-3 wyd 1, Kübler A. , Andres J.
3. Piśmiennictwo obowiązujące do kolokwium wejściowego:
3.1. Anestezjologia, H. Larsen; wyd. 11 rozdziały: 3 – 5, 7, 26
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i
terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: