Hematologia dziecięca
1600-Lek4WYBHEM-J
W trakcie zajęć omawiane są podstawowe choroby hematologiczne u dzieci: niedokrwistości (hemolityczne i niedoborowe) oraz skazy krwotoczne (w szczególności skazy osoczowe i małopłytkowość immunologiczna) z uwzględnieniem etiologii i patogenezy zaburzeń oraz dziedzicznych uwarunkowań części chorób (hemofilia, sferocytoza, talasemia).
Całkowity nakład pracy studenta
Bilans nakładu pracy studenta:
• udział w seminariach: 10 godzin
• przygotowanie do seminariów: 5 godzin
• konsultacje: 0,5 godziny
• przygotowanie do zaliczenia: 2 godziny
• zaliczenie: 0,5 godziny
Łączny nakład pracy studenta wynosi 18 godzin, co odpowiada 0,7 punktu ECTS.
Efekty uczenia się - wiedza
Student:
W1: zna postaci kliniczne najczęstszych chorób układu krwiotwórczego u dzieci (C.W34)
W2: zna zasady diagnostyki laboratoryjnej w zakresie hematologii dziecięcej (różnicowanie przyczyn niedokrwistości oraz typów skaz krwotocznych) (E.W40)
W3: podaje przyczyny, objawy, zasady diagnostyki i leczenia najczęstszych chorób dzieci z zakresu hematologii: niedokrwistości i skaz krwotocznych (E.W3)
W4: zna przyczyny, objawy i diagnostykę i postępowanie w chorobach układu krwiotwórczego uwarunkowanych genetycznie (hemofilia, sferocytoza, talasemia) (E.W37)
W5: wymienia najczęściej występujące stany zagrożenia życia w hematologii dziecięcej (krwawienia w skazach krwotocznych, ciężka niedokrwistość, niedokrwistość autoimmunohemolityczna, kryza w sferocytozie) oraz zasady postępowania w tych sytuacjach (E.W6)
Efekty uczenia się - umiejętności
Student:
U1: potrafi podać znaczenie reakcji immunologicznych w chorobach krwi u dzieci (C.U8)
U2: potrafi powiązać obrazy uszkodzeń tkankowych i narządowych z objawami klinicznymi chorób krwi (niedokrwistość, skaza krwotoczna, hemoliza), wywiadem i wynikami oznaczeń laboratoryjnych (C.U11)
U3: udziela porad w kwestii przestrzegania zaleceń dotyczących zapobiegania chorobom krwi (niedobór żelaza, witaminy B12 i kwasu foliowego, niedobór witaminy K) (D.U9)
U4: potrafi przeprowadzić diagnostykę różnicową najczęstszych chorób dzieci z zakresu hematologii (E.U12)
U5: potrafi wskazać podstawowe badania diagnostyczne i zaplanować diagnostykę różnicową w chorobach krwi u dzieci oraz wdrożyć wstępne leczenie (E.U16)
U6: potrafi interpretować wyniki badań laboratoryjnych w najczęstszych problemach hematologicznych (hemoliza, niedokrwistość, skaza krwotoczna) (E.U24)
Efekty uczenia się - kompetencje społeczne
Student:
K1: propaguje zasady zdrowego odżywiania dziecka i działań profilaktycznych zapobiegających chorobom krwi (K_K09)
Metody dydaktyczne
Seminaria:
• dyskusja dydaktyczna
• analiza studium przypadków
• nauczanie problemowe
Rodzaj przedmiotu
przedmiot fakultatywny
Wymagania wstępne
Student przystępujący do zajęć powinien posiadać wiedzę z zakresu nauk podstawowych (przedklinicznych): genetyka, diagnostyka laboratoryjna, immunologia oraz wiedzę i umiejętności z zakresu podstaw pediatrii: rozwój zdrowego dziecka, badanie podmiotowe i przedmiotowe zdrowego dziecka.
Koordynatorzy przedmiotu
Kryteria oceniania
Zaliczenie (system 0-20 pkt.; >60%)
Zaliczenie uzyskują studenci, którzy byli obecni na wszystkich zajęciach i którzy pozytywnie zaliczyli test zawierający 20 pytań dotyczących materiału zawartego w seminariach.
Praktyki zawodowe
Literatura
Podstawowa:
• W. Kawalec (red.): Pediatria, tom 1-2, PZWL 2018
• M. Matysiak, J. Styczyński (red.): Hematologia i onkologia dziecięca dla lekarzy praktyków; Czelej 2022
Uzupełniająca:
• A. Chybicka, K. Sawicz-Birkowska, B. Kazanowska: Onkologia i hematologia dziecięca. PZWL 2021
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i
terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: