Urologia i andrologia
1600-Lek4UROL-J
Wykłady mają na celu zdobycie wiedzy z zakresu rozpoznawania i leczenia chorób urologicznych i andrologicznych. Seminaria mają na celu zdobycie oraz utrwalenie wiedzy na temat planowania diagnostyki, rozpoznawania oraz leczenia chorób urologicznych i andrologicznych ze szczególnym uwzględnieniem stanów nagłych, kamicy układu moczowego oraz schorzeń onkologicznych w urologii i andrologii. Ćwiczenia poświęcone są nabyciu umiejętności praktycznych z zakresu badania podmiotowego oraz przedmiotowego, umiejętności zaplanowania diagnostyki, rozpoznania oraz zaplanowania leczenia chorób z zakresu urologii oraz andrologii z uwzględnieniem metod endoskopowych oraz laparoskopowych.
W cyklu 2023/24:
Wykłady mają na celu zdobycie wiedzy z zakresu rozpoznawania i leczenia chorób urologicznych i andrologicznych. Seminaria mają na celu zdobycie oraz utrwalenie wiedzy na temat planowania diagnostyki, rozpoznawania oraz leczenia chorób urologicznych i andrologicznych ze szczególnym uwzględnieniem stanów nagłych, kamicy układu moczowego oraz schorzeń onkologicznych w urologii i andrologii. Ćwiczenia poświęcone są nabyciu umiejętności praktycznych z zakresu badania podmiotowego oraz przedmiotowego, umiejętności zaplanowania diagnostyki, rozpoznania oraz zaplanowania leczenia chorób z zakresu urologii oraz andrologii z uwzględnieniem metod endoskopowych oraz laparoskopowych.
|
Całkowity nakład pracy studenta
1. Nakład pracy związany z zajęciami wymagającymi bezpośredniego udziału nauczycieli akademickich wynosi:
- udział w ćwiczeniach: 30 godzin, w tym 2 godziny- Centrum Symulacji Medycznych
- udział w seminariach: 20 godzin, w tym seminaria praktyczne (opisy przypadków): 8 godzin
- wykłady: 10 godzin
- przeprowadzenie zaliczenia: 2 godziny
Nakład pracy związany z zajęciami wymagającymi bezpośredniego udziału nauczycieli akademickich wynosi 62 godziny , co odpowiada 2,48 pkt ECTS
2. Bilans nakładu pracy studenta:
- udział w ćwiczeniach: 30 godzin, w tym 2 godziny- Centrum Symulacji Medycznych
- udział w seminariach: 20 godzin, w tym seminaria praktyczne (opisy przypadków): 8 godzin
- wykłady: 10 godzin
- przygotowanie do ćwiczeń (w tym czytanie wskazanej literatury): 8 godzin
- przygotowanie do zaliczenia i zaliczenie: 8+2=10 godzin
Łączny nakład pracy studenta wynosi 78 godzin, co odpowiada 3,1 pkt ECTS.
3. Nakład pracy związany z prowadzonymi badaniami naukowymi:
- czytanie wskazanej literatury naukowej: 10 godzin
- udział w ćwiczeniach (z uwzględnieniem wyników opracowań naukowych z urologii): 14 godzin
- udział w seminariach: 10 godzin
- przygotowanie do zaliczenia (z uwzględnieniem opracowań naukowych z zakresu urologii): 5 godzin
Łączny nakład pracy studenta związany z prowadzonymi badaniami naukowymi wynosi 39 godzin, co odpowiada 1,5 pkt ECTS.
4. Czas wymagany do przygotowania się i do uczestnictwa w procesie oceniania:
- przygotowanie do zaliczenia: 8+2=10 godzin, co odpowiada 0,4 pkt ECTS
5. Bilans nakładu pracy studenta o charakterze praktycznym:
- udział w ćwiczeniach i seminariach praktycznych: 38 godzin
Łączny nakład pracy studenta o charakterze praktycznym wynosi
38 godzin, co odpowiada 1,52 pkt ECTS.
6. Czas wymagany do odbycia obowiązkowej praktyki:
nie dotyczy
Efekty uczenia się - wiedza
W1: Omawia przyczyny, objawy, zasady diagnozowania i postępowania terapeutycznego w odniesieniu do najczęstszych chorób nerek i dróg moczowych, w tym: ostrych i przewlekłych niewydolności nerek, chorób kłębuszków nerkowych i śródmiąższowych nerek, torbieli nerek, kamicy nerkowej, zakażeń układu moczowego oraz nowotworów układu moczowego, w szczególności raka pęcherza moczowego i raka nerki, nowotworów kory i rdzenia nadnerczy, jąder oraz prącia (E.W7.).
W2: Omawia przyczyny, objawy, zasady diagnozowania i postępowania terapeutycznego w odniesieniu do najczęstszych chorób gruczołu krokowego w szczególności raka oraz łagodnego rozrostu gruczołu krokowego oraz zaburzeń erekcji z uwzględnieniem wiedzy na temat przeciwwskazań oraz działań niepożądanych stosowanych leków oraz przeciwwskazań i powikłań zabiegów (E.W7.).
W3: Omawia przyczyny, objawy, zasady diagnozowania i postępowania terapeutycznego w odniesieniu do zaburzeń wodnoelektrolitowych i kwasowo-zasadowych: stanów odwodnienia, stanów przewodnienia, zaburzeń gospodarki elektrolitowej, kwasicy i zasadowicy (E.W7.).
W4: Opisuje przyczyny, objawy, zasady diagnozowania oraz postępowania terapeutycznego w odniesieniu do najczęstszych chorób wymagających interwencji urologicznej z uwzględnieniem odrębności wieku dziecięcego w tym w szczególności stanów nagłych w urologii (F.W1.).
W5: Omawia zasady bezpieczeństwa okołooperacyjnego, przygotowania pacjenta do operacji, wykonania znieczulenia ogólnego i miejscowego oraz kontrolowanej sedacji (F.W4.).
W6: Omawia leczenie pooperacyjne w tym terapię przeciwbólową i monitorowanie pooperacyjne (F.W5.).
Efekty uczenia się - umiejętności
U1: Planuje postępowanie diagnostyczne, terapeutyczne i profilaktyczne chorób urologicznych (E.U16.).
U2: Interpretuje badania laboratoryjne i identyfikuje przyczyny ich odchyleń w chorobach urologicznych (E.U24.).
U3: Potrafi ocenić wskazania i przeciwwskazania do wykonania punkcji nadłonowej i uczestniczy w jej wykonaniu (F.U23.).
U4: Potrafi omówić przebieg zabiegów endoskopowych w urologii oraz asystuje podczas takich zabiegów (diagnostycznych oraz terapeutycznych) (E.U24.).
U5: Omawia cele i przebieg zabiegów otwartych oraz laparoskopowych w urologii ogólnej i onkologicznej oraz asystuje podczas takich zabiegów (E.U24.).
U6: Potrafi omówić cele i przebieg zabiegów z zakresu andrologii i urologii z wykorzystaniem ultrasonografii (biopsji prostaty, biopsji nerki, wytworzenia nefrostomii, litotrypsji) (F.U24.).
Efekty uczenia się - kompetencje społeczne
K1: Potrafi nawiązać i utrzymać głęboki i pełen szacunku kontakt z chorym (K.K3.).
K2: Potrafi współpracować z przedstawicielami innych zawodów w zakresie ochrony zdrowia (K.K7.).
K3: Posiada nawyk i umiejętności stałego dokształcania się (K.K8.).
Metody dydaktyczne
Wykłady:
• wykład informacyjny
• dyskusja dydaktyczna
Seminaria:
• dyskusja dydaktyczna
• analiza przypadków
Ćwiczenia:
• analiza i interpretacja wyników
• analiza przypadków
• dyskusja dydaktyczna
• pokaz z instruktażem
• ćwiczenia przedmiotowe
Rodzaj przedmiotu
przedmiot obligatoryjny
Wymagania wstępne
Student(ka) rozpoczynający/a kształcenie z przedmiotu urologia i andrologia powinien/na posiadać wiedzę z zakresu anatomii, fizjologii, patofizjologii i histologii oraz patomorfologii układu moczowo-płciowego człowieka.
Koordynatorzy przedmiotu
Kryteria oceniania
• Egzamin końcowy z oceną (W1-W6, U1-U6 )
Warunkiem uzyskania zaliczenia końcowego jest zdanie egzaminu końcowego w formie testu (uzyskanie przynajmniej 60% punktów)
● Przedłużona obserwacja (metoda oceny 0-10pkt; >60%) (K1-K3)
Student(ka) otrzyma zaliczenie przedmiotu uzyskując pozytywną ocenę z egzaminu końcowego oraz pozytywnej oceny otrzymanej w czasie przedłużonej obserwacji studenta/ki, które są warunkiem przystąpienia do egzaminu końcowego.
Praktyki zawodowe
Program kształcenia nie przewiduje odbycia praktyk zawodowych
Literatura
Literatura podstawowa:
1. Urologia. Ilustrowany podręcznik dla studentów i stażystów. [wyd. II, 2023] red. Tomasz Drewa, Kajetan Juszczak Wydawnictwo Lekarskie PZWL
Literatura uzupełniająca:
1. Neuromodulacja krzyżowa i Urodynamika Sacral Neuromodulation and Urodynamics. [wyd. I 2022] Jan Adamowicz, Tomasz Drewa, Jerzy Gajewski, Kajetan Juszczak Wydawnictwo Lekarskie PZWL
W cyklu 2023/24:
Literatura: ● "Urologia - ilustrowany podręcznik dla studentów i stażystów" red. T. Drewa, K. Juszczak. PZWL, Warszawa 2018, wydanie I. ● „Urologia” – podręcznik dla studentów pod red. A. Borkowskiego, PZWL 2008.
|
Uwagi
W cyklu 2023/24:
Student(ka) rozpoczynający/a kształcenie z przedmiotu urologia i andrologia powinien/na posiadać wiedzę z zakresu anatomii, fizjologii, patofizjologii i histologii oraz patomorfologii układu moczowo-płciowego człowieka.
1. Nakład pracy związany z zajęciami wymagającymi bezpośredniego udziału nauczycieli akademickich wynosi: - udział w ćwiczeniach: 30 godzin, w tym 2 godziny- Centrum Symulacji Medycznych - udział w seminariach: 20 godzin, w tym seminaria praktyczne (opisy przypadków): 8 godzin - wykłady: 10 godzin - przeprowadzenie zaliczenia: 2 godziny
Nakład pracy związany z zajęciami wymagającymi bezpośredniego udziału nauczycieli akademickich wynosi 62 godzin
2. Bilans nakładu pracy studenta: - udział w ćwiczeniach: 30 godzin, w tym 2 godziny- Centrum Symulacji Medycznych - udział w seminariach: 20 godzin, w tym seminaria praktyczne (opisy przypadków): 8 godzin - wykłady: 10 godzin - przygotowanie do ćwiczeń (w tym czytanie wskazanej literatury): 13 godzin - przygotowanie do zaliczenia i zaliczenie: 13+2=15 godzin Łączny nakład pracy studenta wynosi 75 godzin
3. Nakład pracy związany z prowadzonymi badaniami naukowymi: - czytanie wskazanej literatury naukowej: 5 godziny - udział w ćwiczeniach (z uwzględnieniem wyników opracowań naukowych z urologii): 14 godzin - udział w seminariach: 10 godzin - przygotowanie do zaliczenia (z uwzględnieniem opracowań naukowych z zakresu urologii): 5 godziny - konsultacje (z uwzględnieniem opracowań naukowych z urologii): 5 godziny Łączny nakład pracy studenta związany z prowadzonymi badaniami naukowymi wynosi 39 godziny
4. Czas wymagany do przygotowania się i do uczestnictwa w procesie oceniania: - przygotowanie do zaliczenia: 13+2=15 godzin
5. Bilans nakładu pracy studenta o charakterze praktycznym: - udział w ćwiczeniach i seminariach praktycznych oraz konsultacjach: 41 godzin Łączny nakład pracy studenta o charakterze praktycznym wynosi 41 godzin
6. Czas wymagany do odbycia obowiązkowej praktyki: nie dotyczy
|
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i
terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: