Transplantologia
1600-Lek4TRAN-J
W czasie zajęć z transplantologii student zdobywa wiedzę w zakresie organizacji pobierania i przeszczepiania narządów w Polsce i na świecie, regulacji prawnych pobierania i przeszczepiania narządów, kierunków rozwoju transplantologii w przyszłości, koncepcji, patomechanizmu i diagnostyki śmierci mózgu, techniki pobrania narządów i techniki przeszczepienia nerek, działania leków immunosupresyjnych, powikłań bezpośrednich i odległych po transplantacjach narządów. Seminaria służą omawianiu kluczowych podstawowych informacji z zakresu transplantologii w tym wskazań i przeciwskazań do przeczepienia narządu, opieki okołooperacyjnej i długoterminowej nad chorym po transplantacji. Zasad leczenia immunosupresyjnego, najczęstszych powikłań po przeszczepieniu narządu w tym w chorobie GVHD (przeszczep przeciwko gospodarzowi.
W cyklu 2023/24:
W czasie zajęć z transplantologii student zdobywa wiedzę w zakresie organizacji pobierania i przeszczepiania narządów w Polsce i na świecie, regulacji prawnych pobierania i przeszczepiania narządów, kierunków rozwoju transplantologii w przyszłości, koncepcji, patomechanizmu i diagnostyki śmierci mózgu, techniki pobrania narządów i techniki przeszczepienia nerek, działania leków immunosupresyjnych, powikłań bezpośrednich i odległych po transplantacjach narządów. Seminaria służą omawianiu kluczowych podstawowych informacji z zakresu transplantologii w tym wskazań i przeciwskazań do przeczepienia narządu, opieki okołooperacyjnej i długoterminowej nad chorym po transplantacji. Zasad leczenia immunosupresyjnego, najczęstszych powikłań po przeszczepieniu narządu w tym w chorobie GVHD (przeszczep przeciwko gospodarzowi.
|
W cyklu 2024/25:
W czasie zajęć z transplantologii student zdobywa wiedzę w zakresie organizacji pobierania i przeszczepiania narządów w Polsce i na świecie, regulacji prawnych pobierania i przeszczepiania narządów, kierunków rozwoju transplantologii w przyszłości, koncepcji, patomechanizmu i diagnostyki śmierci mózgu, techniki pobrania narządów i techniki przeszczepienia nerek, działania leków immunosupresyjnych, powikłań bezpośrednich i odległych po transplantacjach narządów. Seminaria służą omawianiu kluczowych podstawowych informacji z zakresu transplantologii w tym wskazań i przeciwskazań do przeczepienia narządu, opieki okołooperacyjnej i długoterminowej nad chorym po transplantacji. Zasad leczenia immunosupresyjnego, najczęstszych powikłań po przeszczepieniu narządu w tym w chorobie GVHD (przeszczep przeciwko gospodarzowi.
|
Całkowity nakład pracy studenta
1. Nakład pracy związany z zajęciami wymagającymi bezpośredniego udziału nauczycieli akademickich wynosi:
- udział w seminariach: 10 godzin
- udział w ćwiczeniach: 15 godzin
- przeprowadzenie zaliczenia: 1 godzina
Nakład pracy związany z zajęciami wymagającymi bezpośredniego udziału nauczycieli akademickich wynosi 26 godzin, co odpowiada 1,2 punktu ECTS
2. Bilans nakładu pracy studenta:
- udział w seminariach: 10 godzin
- udział w ćwiczeniach: 15 godzin
- przygotowanie do ćwiczeń (w tym czytanie wskazanej literatury): 6 godzin
- przygotowanie do zaliczenia i zaliczenie: 2 + 1. = 4 godziny
Łączny nakład pracy studenta wynosi 35 godzin, co odpowiada 1,5 . punktowi ECTS
3. Bilans nakładu pracy związany z realizacją efektów uczenia się w warunkach symulacji medycznej
- udział w ćwiczeniach – 4.5 godzin
Łączny nakład pracy związany z realizacją efektów uczenia się w warunkach symulacji medycznej wynosi 4,5. godzin, co odpowiada 0,17 punktu ECTS; procent zajęć umożliwiających osiągnięcie efektów uczenia się: 15.%
4. Bilans nakładu pracy związany z realizacją efektów uczenia się odnoszących się do komunikacji medycznej:
-nie dotyczy
Efekty uczenia się - wiedza
Po zakończeniu zajęć student posiada wiedzę w zakresie historii transplantologii, organizacji pobierania i przeszczepiania narządów w Polsce i na świecie, regulacji prawnych pobierania i przeszczepiania narządów, kierunków rozwoju transplantologii w przyszłości, koncepcji, patomechanizmu i diagnostyki smierci mózgu, techniki pobrania narządów i techniki przeszczepienia nerek, działania leków immunosupresyjnych, powikłań bezpośrednich i odległych po transplantacjach narządów.
W1: zna zasady kwalifikowania chorych do transplantacji narządów (F.W4).
W2: zna podstawy genetyczne doboru dawcy i biorcy oraz immunologii transplantacyjnej (C.W22)
W3: zna zasady promocji dawstwa tkanek i komórek, wskazania do przeszczepienia narządów ukrwionych, tkanek i komórek krwiotwórczych, powikłania leczenia oraz zasady opieki długoterminowej po przeszczepieniu (F.W21.)
W4: zna prawne regulacje dotyczące przeszczepów (G.W9)
W5: zna zasady podejmowania podejrzenia i rozpoznawania śmierci mózgu (F.W23)
W6: zna zasady farmakoterapii pacjentów z niewydolnością nerek i wskazania do terapii nerkozastępczej (E.W8)
W7: zna zasady monitorowania pacjenta w okresie pooperacyjnym (F.W7).
W8: opisuje zasady bezpieczeństwa okołooperacyjnego, przygotowania pacjenta do operacji, wykonania znieczulenia ogólnego i miejscowego oraz kontrolowanej sedacji (F.W6.);
Efekty uczenia się - umiejętności
Po zakończeniu zajęć student potrafi przeprowadzić pełne badanie podmiotowe i przedmiotowe pacjenta po transplantacji narządu oraz dokonać interpretacji wyników badań laboratoryjnych i obrazowych.
U2: stosuje adekwatnie do sytuacji pytania otwarte, zamknięte, parafrazę, klaryfikację, podsumowania wewnętrzne i końcowe, sygnalizowanie, aktywne słuchanie (np. wychwytywanie i rozpoznawanie sygnałów wysyłanych przez rozmówcę, techniki werbalne i niewerbalne) i facylitacje (zachęcanie rozmówcy do wypowiedzi) (D.U10.);
U3: zbiera wywiad z dorosłym, w tym osobą starszą, wykorzystując umiejętności dotyczące treści, procesu i percepcji komunikowania się, z uwzględnieniem perspektywy biomedycznej i perspektywy pacjenta (E.U1.);
U4: przeprowadza pełne i ukierunkowane badanie fizykalne dorosłego dostosowane do określonej sytuacji klinicznej, (E.U5.).
Efekty uczenia się - kompetencje społeczne
Student:
- ma świadomość znaczenia transplantologii w leczeniu schyłkowej niewydolności narządów
-akceptuje przyjęta koncepcję śmierci człowieka
- dostrzega i formułuje dylematy etyczne związane z transplantologią
- jest świadomy znaczenia edukacji społecznej w zakresie transplantologii
K1: kierowania się dobrem pacjenta (K_K02 )
K2: podejmowania działań wobec pacjenta w oparciu o zasady etyczne, ze świadomością społecznych uwarunkowań i ograniczeń wynikających z choroby (K_K04 )
Metody dydaktyczne
Seminaria obejmujące historię transplantologii, organizację pobierania i przeszczepiania narządów w Polsce i na świecie, regulacje prawne pobierania i przeszczepiania narządów, kierunki rozwoju transplantologii w przyszłości, koncepcję, patomechanizm i diagnostykę smierci mózgu, technikę pobrania narządów i technkię przeszczepienia nerek, działania leków immunosupresyjnych, powikłania bezpośrednie i odległe po transplantacjach narządów.
Ćwiczenia: 15 godzin, w Klinice Transplantologii i Chirurgii Ogólnej. Obejmują uczestnictwo w odprawie lekarskiej, obchodzie lekarskim, badanie przydzielonych pacjentów i ocenę wyników badań dodatkowych, omówienie pacjentów wraz z asystentem prowadzącym, seminarium oraz dyskusję.
Metody dydaktyczne eksponujące
- symulacyjna (gier symulacyjnych)
Metody dydaktyczne podające
- pogadanka
Metody dydaktyczne poszukujące
- obserwacji
- studium przypadku
- seminaryjna
- ćwiczeniowa
Metody dydaktyczne w kształceniu online
- metody rozwijające refleksyjne myślenie
Rodzaj przedmiotu
przedmiot obligatoryjny
Wymagania wstępne
Student(ka) rozpoczynający/a kształcenie z przedmiotu powinien/na:
- posiadać podstawowe wiadomości z zakresu anatomii i fizjologii
- posiada wiedzę i potrafi wykorzystać wiedzę z zakresu przedmiotów przedklinicznych dla zrozumienia mechanizmów patofizjologicznych towarzyszących niewydolności narządów oraz układu zgodności tkankowej
- posiadać podstawową wiedzę z zakresu badania podmiotowego i przedmiotowego.
Koordynatorzy przedmiotu
Kryteria oceniania
Ocena końcowa na podstawie testu wiedzy dostarczonej podczas obowiązkowych wykładów z transplantologii oraz obecności i aktywności na ćwiczeniach. Test: 25 pytań, jednokrotnego wyboru.
Progi punktowe testu: Ocena końcowa na podstawie testu wiedzy dostarczonej podczas obowiązkowych wykładów z transplantologii oraz obecności i aktywności na ćwiczeniach. Test: 25 pytań, jednokrotnego wyboru.
Liczba punktów - procent zadań
92-100% 5,0
84-91% 4,5
76-83% 4,0
68-75% 3,5
56-67% 3,0
0-55% 2,0
Praktyki zawodowe
Literatura
Literatura podstawowa:
1. Transplantologia Kliniczna pod red. L.Cierpka, M. Durlik, wyd. Termedia 2023
Literatura uzupełniająca:
1. Pacjenci. Thorwald Jurgen, Warszawa 2023
W cyklu 2023/24:
Literatura podstawowa: 1. Transplantologia Kliniczna pod red. L.Cierpka, M. Durlik, wyd. Termedia 2023 Literatura uzupełniająca: 1. Pacjenci. Thorwald Jurgen, Warszawa 2023
|
W cyklu 2024/25:
Literatura podstawowa: 1. Transplantologia Kliniczna pod red. L.Cierpka, M. Durlik, wyd. Termedia 2023 Literatura uzupełniająca: 1. Pacjenci. Thorwald Jurgen, Warszawa 2023
|
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i
terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: