Pediatria
1600-Lek4PEDI-NJ
Seminaria o charakterze praktycznym mają za zadanie zdobycie i utrwalenie wiedzy z zakresu najczęstszych chorób układu pokarmowego oraz chorób alergicznych, z uwzględnieniem specyfiki wieku rozwojowego.
Tematyka obejmuje zaburzenia czynnościowe przewodu pokarmowego, różnicowanie przyczyn ostrych i przewlekłych bólów brzucha, postępowanie w biegunkach u dzieci. Zakres seminariów zawiera również informacje dotyczące nieswoistych zapaleń jelit, zespołów złego wchłaniania oraz wybranych chorób wątroby i trzustki.
W części alergologicznej poruszane są kwestie alergii pokarmowej i powietrznopochodnej u dzieci. Szczególna uwaga zostaje poświęcona wczesnej identyfikacji pacjentów wymagających wdrożenia leczenia dietetycznego.
Seminaria obejmują również prezentacje całego procesu diagnostyczne-terapeutycznego w oparciu o analizę przypadków. Dodatkowo seminaria zawierają zagadnienia z zakresu stanów zagrożenia życia w gastroenterologii i alergologii wieku rozwojowego: krwawienia z przewodu pokarmowego oraz anafilaksja.
Ćwiczenia poświęcone są nabyciu umiejętności praktycznych z zakresu postępowania diagnostycznego i terapeutycznego w opisanej tematyce. W trakcie ich trwania student/ka planuje badania diagnostyczne, interpretuje wyniki oraz proponuje postępowanie terapeutyczne. Dodatkowo student/ka prezentuje przebieg całego procesu diagnostycznego wskazanego pacjenta.
Całkowity nakład pracy studenta
1. Nakład pracy związany z zajęciami wymagającymi bezpośredniego udziału nauczycieli akademickich wynosi:
- udział w seminariach o charakterze praktycznym: 15 godzin
- udział w ćwiczeniach: 60 godzin
- przeprowadzenie zaliczenia: 1 godzina
Nakład pracy związany z zajęciami wymagającymi bezpośredniego udziału nauczycieli akademickich wynosi
76 godziny, co odpowiada 2.5 punktu ECTS
2. Bilans nakładu pracy studenta:
- udział w seminariach o charakterze praktycznym: 15 godzin
- udział w ćwiczeniach: 60 godzin (5 godzin – Centrum Symulacji Medycznych)
- konsultacje: 2 godziny
- przygotowanie do ćwiczeń (w tym czytanie wskazanej literatury): 20 godzin
- przygotowanie do zaliczenia i zaliczenie: 16 + 1 = 17 godzin
Łączny nakład pracy studenta wynosi 114 godzin, co odpowiada
3.8 punktom ECTS
3. Nakład pracy związany z prowadzonymi badaniami naukowymi:
- czytanie wskazanej literatury naukowej: 17 godziny
- udział w ćwiczeniach (z uwzględnieniem wyników najnowszych badań z zakresu leczenia chorób układu pokarmowego): 12 godziny
- udział w ćwiczeniach (z uwzględnieniem wyników badań z zakresu alergologii dziecięcej): 12 godziny
- przygotowanie do zaliczenia (z uwzględnieniem opracowań naukowych): 15 godzin
Łączny nakład pracy studenta związany z prowadzonymi badaniami naukowymi wynosi 56 godziny, co odpowiada 1.86 punktu ECTS
4. Czas wymagany do przygotowania się i do uczestnictwa w procesie oceniania:
- przygotowanie do zaliczenia: 16 + 1 = 17 godzin
(0,56 punktu ECTS)
5. Bilans nakładu pracy studenta o charakterze praktycznym:
- udział w seminariach o charakterze praktycznym: 15 godzin
- udział w ćwiczeniach (w tym zaliczenie praktyczne): 60 godzin
Łączny nakład pracy studenta o charakterze praktycznym wynosi
75 godzin, co odpowiada 2.5 punktu ECTS
6. Czas wymagany do odbycia obowiązkowej praktyki:
nie dotyczy
Efekty uczenia się - wiedza
W1: Opisuje przyczyny i objawy astmy, alergicznego nieżytu nosa, pokrzywki i obrzęku naczynioruchowego u dzieci (E K W03 c)
W2:Wyjaśnia zasady diagnozowania astmy, alergicznego nieżytu nosa, pokrzywki i obrzęku naczynioruchowego u dzieci (E K W03 c)
W3:Zarysowuje postępowanie terapeutyczne w astmie, alergicznym nieżycie nosa, pokrzywce i obrzęku anafilaktycznym u dzieci (E K_W03 c)
W4:Uzasadnia objawy wstrząsu anafilaktycznego u dzieci (E K W03 c)
W5:Analizuje przyczyny wstrząsu anafilaktycznego u dzieci (E K W06)
W6:Planuje postępowanie terapeutyczne we wstrząsie anafilaktycznym u dzieci (E K W03 c)
W7:Wylicza przyczyny i objawy ostrych i przewlekłych bólów brzucha, biegunek, zaparć, krwawień z przewodu pokarmowego, choroby wrzodowej, nieswoistych chorób jelit, chorób trzustki, chorób wątroby i cholestaz, uwzględniając wiek pacjenta (E K W03 e)
W8: Analizuje zasady diagnostyki najczęstszych chorób przewodu pokarmowego u dzieci (E K W03 e)
W9:Wybiera postępowanie terapeutyczne w ostrych i przewlekłych biegunkach, zaparciach, krwawieniach z przewodu pokarmowego, chorobie wrzodowej, nieswoistych chorobach jelit, chorobach trzustki i wątroby, uwzględniając wiek pacjenta (E K W03 e)
W10:Wymienie uwarunkowania genetyczne, środowiskowe i epidemiologiczne chorób układu pokarmowego wieku rozwojowego (E K W01)
W11:Analizuje dietę dziecka zdrowego w oparciu o najnowsze wytyczne (E K W02)
W12:Wyjaśnia zasady żywienia dziecka w wybranych chorobach układu pokarmowego (E K W02)
W13:Uzasadnia celowość diet eliminacyjnych u dzieci z alergią pokarmową (E K W02)
Efekty uczenia się - umiejętności
U1:Wykonuje pełne badanie fizykalne dziecka w każdym wieku
(E K_U04).
U2:Wyciąga wnioski z uzyskanego wywiadu od pacjenta i jego rodziny (E K_U02).
U3:Potrafi ocenić stan ogólny pacjenta w każdym wieku charakterystycznym dla pediatrii (E K U07)
U4:Planuje diagnostykę różnicową chorób przewodu pokarmowego i alergicznych u dzieci (E K U12)
U5:Interpretuje wyniki badań laboratoryjnych z zakresu chorób układu pokarmowego u dzieci (E K U24)
U6:Identyfikuje odchylenia od normy w prezentowanych badaniach spirometrycznych (E K U29 c)
U7: Wyciąga wnioski dotyczące przyczyn stwierdzanych odchyleń w badaniach spirometrycznych (E K U29 c)
U8:Interpretuje wyniki testów naskórkowych (E K U30 g)
U9:Wyciąga wnioski terapeutyczne na podstawie wyniku biopsji błony śluzowej przewodu pokarmowego pobranej podczas badania endoskopowego (E K U30 f)
U10: Planuje konieczne konsultacje specjalistyczne np. chirurga dziecięcego (E K U32)
U11: Opracowuje plan leczenia żywieniowego (z uwzględnieniem żywienia dojelitowego i pozajelitowego) E K I 25)
Efekty uczenia się - kompetencje społeczne
K1: Podejmuje próby nawiązania dobrego kontaktu z pacjentek i jego najbliższą rodziną (K_K03)
K2: Akceptuje konieczność uznania dobra pacjenta jako priorytet swojego postępowania (K K04)
K3: Wykazuje postawę pełną szacunku w stosunku do pacjenta w każdym wieku oraz jego opiekunów (K_K05)
K4: Zachowuje tajemnicę lekarską (K K06)
K5: Akceptuje konieczność stałego dokształcania się (K K08)
Metody dydaktyczne
Seminaria o charakterze praktycznym:
• Debata panelowa
• dyskusja dydaktyczna
• analiza przypadków
Ćwiczenia:
• ćwiczenia kliniczne
• metody symulacyjne (studium przypadku; pacjent symulowany)
Rodzaj przedmiotu
przedmiot obligatoryjny
Wymagania wstępne
Student przystępujący do zajęć powinien posiadać wiedzę z zakresu nauk podstawowych (przedklinicznych) (w szczególności: anatomia, fizjologia i patofizjologia, genetyka, farmakologia, diagnostyka laboratoryjna, immunologia, patomorfologia, mikrobiologia), wiedzę i umiejętności z zakresu podstaw pediatrii: rozwój zdrowego dziecka, fizjologia dziecka, żywienie dziecka, opieka medyczna nad zdrowymi dziećmi (bilanse zdrowia, szczepienia ochronne) oraz wiadomości dotyczące najczęstszych schorzeń u dzieci wraz z podstawami ich diagnostyki, różnicowania i leczenia.
Koordynatorzy przedmiotu
Kryteria oceniania
Zaliczenie ćwiczeń – sprawdzian praktyczny (system 0-1): U1- U11, W1-2, W7-8
Kolokwium końcowe (0 – 50 punktów; >60%): W1 – W13,
U4, U9, U11.
30 ZALICZONE
< 30 NIEZALICZONE
Przedłużona obserwacja ( > 50%): K1 – K3
Student(ka) otrzyma zaliczenie przedmiotu uzyskując pozytywne wyniki ze sprawdzianu praktycznego, kolokwium końcowego oraz pozytywnej oceny w zakresie kompetencji społecznych.
Praktyki zawodowe
Literatura
Literatura obowiązkowa:
● W. Kawalec (red.): Pediatria, tom 1-2, PZWL 2018
● A. Dobrzańska, J. Ryżko (red.): Pediatria. Podręcznik do Państwowego Egzaminu Lekarskiego i egzaminu specjalizacyjnego, Edra Urban & Partner 2014
● J. Pietrzyk (red.): ABC zabiegów w pediatrii, Medycyna Praktyczna 2010
● Obuchowicz (red.): Badanie podmiotowe i przedmiotowe w pediatrii, PZWL 2015
W cyklu 2023/24:
Literatura obowiązkowa: - W. Kawalec (red.): Pediatria, tom 1-2, PZWL 2018 - A. Dobrzańska, J. Ryżko (red.): Pediatria. Podręcznik do Państwowego Egzaminu Lekarskiego i egzaminu specjalizacyjnego, Edra Urban & Partner 2014 Literatura uzupełniająca: J.J. Pietrzyk, H. Szajewska, J. Mrukowicz (red.): ABC zabiegów w pediatrii, Medycyna Praktyczna 2010 Anna Obuchowicz (red) - Badanie podmiotowe i przedmiotowe w pediatrii, PZWL 2010 r. H. Szajewska, J. Pietrzyk: ABC zabiegów w pediatrii, Medycyna Praktyczna 2010 - A. Oblacińska: ABC bilansów zdrowia dziecka, Medycyna Praktyczna 2017 - Pediatria; Will Carroll, Tom Lissauer; Edra Urban & Partner 2019 - Propedeutyka pediatrii; Marian Krawczyński; PZWL 2009
|
W cyklu 2024/25:
Literatura obowiązkowa: - W. Kawalec (red.): Pediatria, tom 1-2, PZWL 2018 - A. Dobrzańska, J. Ryżko (red.): Pediatria. Podręcznik do Państwowego Egzaminu Lekarskiego i egzaminu specjalizacyjnego, Edra Urban & Partner 2014 Literatura uzupełniająca: J.J. Pietrzyk, H. Szajewska, J. Mrukowicz (red.): ABC zabiegów w pediatrii, Medycyna Praktyczna 2010 Anna Obuchowicz (red) - Badanie podmiotowe i przedmiotowe w pediatrii, PZWL 2010 r. H. Szajewska, J. Pietrzyk: ABC zabiegów w pediatrii, Medycyna Praktyczna 2010 - A. Oblacińska: ABC bilansów zdrowia dziecka, Medycyna Praktyczna 2017 - Pediatria; Will Carroll, Tom Lissauer; Edra Urban & Partner 2019 - Propedeutyka pediatrii; Marian Krawczyński; PZWL 2009
|
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i
terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: