Otolaryngologia
1600-Lek4OTOL-NJ
Seminaria dotyczą omówienia zagadnień najczęstszych schorzeń górnych dróg oddechowych, jamy ustnej, gardła, uszu i szyi z umówieniem patofizjologii. Również omawiane problemy wad rozwojowych górnych dróg oddechowych i uszu pozwolą na właściwe zrozumienie problemu, które ułatwi w przyszłości właściwe postępowanie. Szczególnie ważnym problemem poruszanym w trakcie seminariów są zagadnienie dotyczące diagnostyki i leczenia nowotworów z zakresu krtani, nosa i zatok przynosowych, części nosowej gardła, gardła środkowego i dolnego, jamy ustnej oraz gruczołów ślinowych. Odrębnym zagadnieniem są aspekty dotyczące ostrych i przewlekłych chorób zapalnych. W trakcie zajęć zostaną szeroko przedstawione problemy infekcji jamy nosa i zatok, uszu, jamy ustnej, gardła i krtań oraz gruczołów ślinowych u dorosłych i u dzieci oraz odpowiednie algorytmy diagnostyczne i lecznicze. W odniesieniu do przewlekłych chorób zapalnych omówione zostaną podstawowe zasady diagnostyki i kwalifikacji do leczenia operacyjnego. Przedstawione zostaną różne techniki zabiegów operacyjnych od chirurgii czynnościowej zachowującej funkcję organów do zabiegów radykalnych. Dużo uwagi zostanie poświęcone zagadnieniom dotyczącym powikłań zapalnych zatokowopochodnych oraz usznopochodnych z zaznaczeniem odpowiedniego podejścia do diagnostyki tych stanów i odpowiedniego leczenia. Seminaria mają również na celu zapoznanie studentów z problemami stanów nagłych jak krwawienie, duszność, ciał obcych i urazów twarzoczaszki.
Ćwiczenia prowadzone w trakcie zajęć poświęcone są:
-opanowaniu umiejętności zbierania wywiadu od chorego oraz wywiadu rodzinnego w chorobach nosa i zatok przynosowych, jamy ustnej i gardła, krtani, przełyku, tchawicy i oskrzeli,
-opanowaniu techniki badania nosa i zatok przynosowych, jamy ustnej, gardła, krtani, przełyku, tchawicy i oskrzeli,
- opanowaniu umiejętności samodzielnego wykonywania podstawowych zabiegów laryngologicznych
- zapoznania się z współczesnymi metodami badań endoskopowych i mikrochirurgicznych,
- zapoznaniu się z opieką nad pacjentem z tracheostomią i wymianą rurki tracheotomijnej
- zapoznaniu się z najczęściej wykonywanymi zabiegami, przygotowaniem do tych zabiegów i podstawowymi metodami operacyjnymi ze szczególnym uwzględnieniem metod endoskopowych, mikrochirurgicznych, włącznie z wykorzystaniem promieniowania laserowego oraz opieką pooperacyjną
- zapoznaniu się z metodami rehabilitacyjnymi chorych po operacjach doszczętnego usunięcia krtani.
W cyklu 2023/24:
Seminaria mają za zadanie przedstawienie zagadnień dotyczących najczęstszych schorzeń górnych dróg oddechowych, jamy ustnej, gardła, uszu i szyi z umówieniem patofizjologii, co pozwoli na właściwe zrozumienie procesów chorobowych. Również omawiane problemy z zakresu wad rozwojowych górnych dróg oddechowych i uszu pozwolą na właściwe zrozumienie problemu, które ułatwi w przyszłości właściwe postepowanie z takimi przypadkami. Szczególnie ważnym problemem poruszanym w trakcie seminariów są zagadnienie dotyczące diagnostyki i leczenia nowotworów z zakresu krtani, nosa i zatok przynosowych, części nosowej gardła, gardła środkowego i dolnego, jamy ustnej oraz gruczołów ślinowych. Odrębnym zagadnieniem są aspekty dotyczące ostrych i przewlekłych chorób zapalnych. W trakcie zajęć zostaną szeroko przedstawione problemy infekcji jamy nosa i zatok, uszu, jamy ustnej, gardła i krtań oraz gruczołów ślinowych u dorosłych i u dzieci oraz odpowiednie algorytmy diagnostyczne i lecznicze. W odniesieniu do przewlekłych chorób zapalnych dotyczących nosa i zatok przynosowych, krtani, jamy ustnej i gardła omówione zostaną podstawowe zasady diagnostyki i kwalifikacji do leczenia operacyjnego. Przedstawione zostaną różne techniki zabiegów operacyjnych od chirurgii czynnościowej zachowującej funkcję organów do zabiegów radykalnych, pozbawiających chorego podstawowych funkcji zmienionych chorobowo narządów. Dużo uwagi zostanie poświęcone zagadnieniom dotyczącym powikłań zapalnych zatokopochodnych z zaznaczeniem odpowiedniego podejścia do diagnostyki tych stanów i odpowiedniego leczenia. Seminaria mają również na celu zapoznanie studentów z problemami stanów nagłych jak krwawienie, duszność, ciała obce. Urazy twarzoczaszki oraz odpowiedniego postepowania z chorym. Ćwiczenia prowadzone w trakcie zajęć poświęcone są: -opanowaniu umiejętności zbierania wywiadu od chorego oraz wywiadu rodzinnego w chorobach nosa i zatok przynosowych, jamy ustnej i gardła, krtani, przełyku, tchawicy i oskrzeli, -opanowaniu techniki badania nosa i zatok przynosowych, jamy ustnej, gardła, krtani, przełyku, tchawicy i oskrzeli, - opanowaniu umiejętności samodzielnego wykonywania podstawowych zabiegów dotyczących narządów ORL. - zapoznania się z współczesnymi metodami badań endoskopowych i mikrochirurgicznych, - zapoznaniu się z opieką nad pacjentem z tracheostomią i wymianą rurki tracheotomijnej - zapoznaniu się z najczęściej wykonywanymi zabiegami i podstawowymi metodami operacyjnymi ze szczególnym uwzględnieniem metod endoskopowych, mikrochirurgicznych, włącznie z wykorzystaniem promieniowania laserowego. - zapoznaniu się z metodami rehabilitacyjnymi chorych po operacjach doszczętnego usunięcia krtani.
|
Całkowity nakład pracy studenta
1. Nakład pracy związany z zajęciami wymagającymi bezpośredniego udziału nauczycieli akademickich wynosi:
- udział w seminariach: 20 godzin
- udział w ćwiczeniach: 30 godzin
- przeprowadzenie egzaminu: 4 godziny
Nakład pracy związany z zajęciami wymagającymi bezpośredniego udziału nauczycieli akademickich wynosi
54 godziny, co odpowiada 2,08 punktu ECTS
2. Bilans nakładu pracy studenta:
- udział w seminariach : 20 godzin
- udział w ćwiczeniach: 30 godzin
- przygotowanie do seminarium (w tym czytanie wskazanej literatury): 9 godzin
- przygotowanie do ćwiczeń (w tym czytanie wskazanej literatury):– 10 godzin
- przygotowanie do zaliczenia, zaliczenie praktyczne i egzamin: 5 + 4 = 9 godzin
Łączny nakład pracy studenta wynosi 78 godzin, co odpowiada
3,0 punktowi ECTS
3. Bilans nakładu pracy związany z realizacją efektów uczenia się w warunkach symulacji medycznej (grupa F):
- udział w ćwiczeniach – 4 godziny
Łączny nakład pracy związany z realizacją efektów uczenia się w warunkach symulacji medycznej wynosi 4 godziny, co odpowiada 0,15 punktu ECTS; procent zajęć umożliwiających osiągnięcie efektów uczenia się: 8 %
4. Bilans nakładu pracy związany z realizacją efektów uczenia się odnoszących się do komunikacji medycznej:
- nie dotyczy
Efekty uczenia się - wiedza
W1. definiuje choroby ucha zewnętrznego, ciała obce w uchu, ostre zapalenie ucha środkowego, przewlekłe zapalenie ucha środkowego, algorytm diagnostyki i postępowanie u dorosłych i dzieci (F.W1, F.W19 )
W2. rozpoznaje wysiękowe zapalenie ucha środkowego- algorytm diagnostyki i postępowania ( F.W19)
W3. wylicza usznopochodne powikłania wewnątrzczaszkowe (F.W19 )
W4. definiuje niedosłuch: podział kliniczny, badania diagnostyczne, zna badania subiektywne i obiektywne słuchu , leczenie (F.W19 )
W5. potrafi wymienić badania obrazowe ucha środkowego (F.W19 )
W6. wymienia objawy i podział złamań kości skroniowej (F.W19 )
W7. omawia przebieg i objawy uszkodzenia nerwu twarzowego (F.W19 )
W8. wymienia rodzaje , różnicowanie nowotworów ucha zewnętrznego i kości skroniowej oraz charakteryzuje ich leczenie (E.W24, F.W19 )
W9. wskazuje podstawowe zaburzenia głosu i mowy (F.W19 )
W10. wskazuje objawy i omawia leczenie otosklerozy, choroby Meniera (F.W19 )
W11. charakteryzuje algorytm diagnostyczny szumów usznych (F.W19 )
W12. Potrafi wymienić sposoby protezowania i rehabilitacji słuchu (F.W19 )
W13. Wskazuje metody badania endoskopowego w otolaryngologii: ezofagoskopia, tracheobronchoskopia, mikrolaryngoskopia, sinusoskopia oraz wskazania do
tych procedur ( F.W3, F.W4)
W14. wymienia ostre i przewlekłe choroby jamy ustnej, gardła i krtani zna postępowanie zachowawcze i zabiegowe (F.W1, F.W19 )
W15. uszeregowuje nowotwory krtani i ich objawy, zna algorytm postępowania diagnostycznego i leczenie (E.W24, F.W19)
W16.uszeregowuje nowotwory nosa i zatok przynosowych oraz ich objawy, zna schemat diagnostyki i leczenia
(E.W24, F.W19)
W17. omawia postępowanie w nagłej duszności krtaniowej (F.W10)
W18. definiuje schorzenia przełyku , w tym szczególnie oparzenia i nowotwory: objawy, leczenie, powikłania/ przegląd metod diagnostycznych oraz wymienia badania radiologiczne wykonywane w diagnostyce schorzeń przełyku (F.W19)
W19. definiuje nowotwory gardła środkowego i górnego, zna postępowanie onkologiczne (E.W24, F.W19)
W20. rozpoznaje manifestacje laryngologiczną schorzeń ogólnoustrojowych (F.W19)
W21. rozpoznaje guzy szyi (F.W19)
W22. definiuje stany przedrakowe w otolaryngologii- zasady rozpoznawania i postępowania i zasady wczesnego wykrywania nowotworów (E.W24, F.W19)
W23. wymienia ostre i przewlekłe zapalenie zatok przynosowych: rozpoznanie i badania obrazowe, powikłania zapalenia zatok, zna podstawowe zabiegi rynochirurgiczne i kwalifikacje do nich w tym do zabiegu FESS (F.W1, F.W3, F.W4, F.W19)
W24. charakteryzuje przyczyny krwawień z nosa , schemat zaopatrywania i postępowanie przy zagrożeniu życia (F.W3, F.W10, F.W19)
W25.definiuje choroby gruczołów ślinowych: zapalenia, choroby układowe, nowotwory (E.W24, F.W19)
W26. wymienia i definiuje urazy w otolaryngologii (złamania twarzoczaszki, urazy szyi, powłok twarzy) (F.W19)
W27. wskazuje standardy lecznicze w onkologii głowy i szyi (E.W24)
W28. Wskazuje podstawowe zasady przygotowania pacjenta w znieczuleniu miejscowym i ogólnym oraz zasady monitorowania pooperacyjnego i zabezpieczenia przeciwbólowego (F.W6, F.W7)
W29. wymienia przyczyny i objawy i leczenie zawrotów głowy o charakterze obwodowym i ośrodkowym (F.W19)
W30. Wymienia podstawowe testy i badania wykonywane w diagnostyce ambulatoryjnej i klinicznej zawrotów głowy (F.W19)
Efekty uczenia się - umiejętności
U1. planuje i przeprowadza wywiad otolaryngologiczny w tym również audiologiczny i otoneurologiczny (E.U1)
U2. Prawidłowo wykonuje badanie otoskopowe i potrafi je opisać (E.U5)
U3. Przeprowadza badanie słuchu za pomocą zestawu stroików (E.U5)
U4. potrafi wykonać rynoskopię przednią i tylną (E.U5)
U5. przeprowadza badanie jamy ustnej i gardła środkowego (E.U5)
U6. przeprowadza badanie laryngoskopii pośredniej (E.U5)
U7. wykonuje badanie palpacyjne szyi w tym węzłów chłonnych i ślinianek (E.U5)
U8. Potrafi opisać badanie audiometrii tonalnej , Ocenia badania słuchu i dzieli na niedosłuch przewodzeniowy i odbiorczy (E.U5)
U9. zestawia rodzaje badań drożności trąbek słuchowych (E.U5)
U10. Umie przeprowadzić podstawowe próby przedsionkowo-rdzeniowe (test Romberga, test Unterbergera, próbę mijania) (E.U9)
U11. Różnicuje zawroty głowy obwodowe i ośrodkowe (E.U9)
U12. Rozpoznaje stany wymagające hospitalizacji (E.U12)
U13. Umie zastosować empiryczną antybiotykoterapię w zależności od stanu klinicznego (E.U22)
U14. Potrafi zgodnie z zasadami aseptyki umyć chirurgicznie ręce, przygotować pole operacyjne, zaopatrzyć prostą ranę, założyć jałowy opatrunek (F.U1, F.U2, F.U3)
U15. Umie założyć tamponadę przednią nosa, wymienić rurkę tracheotomijną (E.U14)
U16. Potrafi przeprowadzić edukację zdrowotną dotyczącą czynników ryzyka nowotworów głowy i szyi, zaplanować postępowanie diagnostyczne w onkologii laryngologicznej (E.U19, E. U21)
Efekty uczenia się - kompetencje społeczne
K1. Zwraca się do pacjenta z szacunkiem, okazuje mu zrozumienie i poszanowanie dla różnic światopoglądowych i kulturowych, kieruje się dobrem chorego, przestrzega tajemnicy lekarskiej i praw pacjenta podejmując działania z uwzględnieniem ograniczeń wynikających z choroby (K_K.01, K_K.02, K_K.03, K_K.04)
K2. Propaguje zachowania prozdrowotne (K_K.06)
K3. Wdraża zasady koleżeństwa zawodowego, przyjmuje odpowiedzialność związaną z decyzjami podejmowanymi w ramach działalności zawodowej w tym w kategoriach bezpieczeństwa własnego i innych osób ( K_K.09 , K_K.011)
Metody dydaktyczne
Seminaria:
• seminarium informacyjne
• seminarium konwersatoryjne
• dyskusja dydaktyczna
• analiza przypadków
Ćwiczenia:
• pokaz z instruktażem
• ćwiczenia przedmiotowe
• metody symulacyjne (studium przypadku; pacjent symulowany)
Metody dydaktyczne eksponujące
- pokaz
Metody dydaktyczne podające
- opis
- wykład konwersatoryjny
- wykład informacyjny (konwencjonalny)
Metody dydaktyczne poszukujące
- seminaryjna
- studium przypadku
- ćwiczeniowa
Rodzaj przedmiotu
przedmiot obligatoryjny
Wymagania wstępne
Student(ka) rozpoczynający/a kształcenie z przedmiotu otolaryngologia powinien/na posiadać wiedzę z zakresu anatomii i fizjologii głowy i szyi.
Koordynatorzy przedmiotu
W cyklu 2024/25: | W cyklu 2023/24: |
Kryteria oceniania
1. Wejściówka - test dotyczący wiedzy z zakresu anatomii i fizjologii głowy i szyi >60% (0-20 pkt)
2. Ocena ciągła bieżącego przygotowania do zajęć ( ćwiczeń i seminariów) w formie ustnej lub testu dotyczącego poszczególnych tematów zajęć >50%
W1 – W230
3. Przedłużona obserwacja podczas wykonywania zajęć praktycznych celem oceny kompetencji społecznych >50% K1-K3
4. Zaliczenie zajęć sprawdzianem praktycznym z badania otolaryngologicznego >75% U1-U16
5. Końcowe zaliczenie przedmiotu - egzamin testowy
Warunkiem uzyskania zaliczenia jest osiągniecie rezultatu 60% pozytywnych odpowiedzi ( 0-40 pkt)
Student (ka)otrzymała zaliczenie przedmiotu uzyskując pozytywne wyniki ze sprawdzianów i pozytywną ocenę w zakresie kompetencji społecznych co jest warunkiem przystąpienia do kolokwium końcowego pisemnego.
Praktyki zawodowe
Literatura
LITERATURA OBOWIĄZKOWA:
Behrbohm H., Kaschke O., Nawka T., Swift A., Choroby ucha, nosa i gardła z chirurgią głowy i szyi (tytuł oryginalny: Ear, Nose, and Throat Diseases: With Head and Neck Surgery), red. wyd. pol. Wiesław Gołąbek, Czesław Stankiewicz, Wrocław, Edra Urban & Partner, 2011
LITERATURA UZUPEŁNIAJĄCA:
1. Probst R., Grevers G., Iro H., Otorynolaryngologia (tytuł oryginalny: Basic Otorhinolaryngology.A Step-by-Step Learning Guide), red. wyd. pol. H. Skarżyński, Wrocław, EdraUrban &Partner, 2019.
2. Niemczyk K., Jurkiewicz D., SkładzieńJ., Stankiewicz C., Szyfter W., Otorynolaryngologia kliniczna, Warszawa, Medipage, 2015, t. 1-2.
3. Audiologia kliniczna, red. M. Śliwińska-Kowalska, Łódź, Mediton, 2005.
4. Zarys foniatrii klinicznej, red. A. Obrębowski, A. Pruszewicz, Poznań, UM Poznań 2019.
5. Otolaryngologia dziecięca, red. D. Gryczyńska, Bielsko-Biała, Alfa-medica Press, 2007.
6. Bochenek A., Reicher M.: Anatomia człowieka PZWL
7. Boeninghaus H.G.: Otolaryngologia. PZWL, Warszawa 1997
8. Fokkens WJ, Lund VJ, Hopkins C, Hellings PW, Kern R et all. EUROPEJSKIE WYTYCZNE NA TEMAT ZAPALENIA ZATOK PRZYNOSOWYCH i POLIPÓW NOSA2020–EPOS2020 https://epos2020.com/Documents/Ex-Summary-EPOS2020-Polish.pdf (tytuł oryginalny: European Position Paper on Rhinosinusitis and Nasal Polyps 2020. Rhinology. 2020 Feb 20;58(Suppl S29):1-464. doi: 10.4193/Rhin20.600. PMID: 32077450)
W cyklu 2023/24:
LITERATURA OBOWIĄZKOWA: Behrbohm H., Kaschke O., Nawka T., Swift A., Choroby ucha, nosa i gardła z chirurgią głowy i szyi (tytuł oryginalny: Ear, Nose, and Throat Diseases: With Head and Neck Surgery), red. wyd. pol. Wiesław Gołąbek, Czesław Stankiewicz, Wrocław, Edra Urban & Partner, 2011
LITERATURA UZUPEŁNIAJĄCA: 1. Probst R., Grevers G., Iro H., Otorynolaryngologia (tytuł oryginalny: Basic Otorhinolaryngology.A Step-by-Step Learning Guide), red. wyd. pol. H. Skarżyński, Wrocław, EdraUrban &Partner, 2019. 2. Niemczyk K., Jurkiewicz D., SkładzieńJ., Stankiewicz C., Szyfter W., Otorynolaryngologia kliniczna, Warszawa, Medipage, 2015, t. 1-2. 3. Audiologia kliniczna, red. M. Śliwińska-Kowalska, Łódź, Mediton, 2005. 4. Zarys foniatrii klinicznej, red. A. Obrębowski, A. Pruszewicz, Poznań, UM Poznań 2019. 5. Otolaryngologia dziecięca, red. D. Gryczyńska, Bielsko-Biała, Alfa-medica Press, 2007. 6. Bochenek A., Reicher M.: Anatomia człowieka PZWL 7. Boeninghaus H.G.: Otolaryngologia. PZWL, Warszawa 1997 8. Fokkens WJ, Lund VJ, Hopkins C, Hellings PW, Kern R et all. EUROPEJSKIE WYTYCZNE NA TEMAT ZAPALENIA ZATOK PRZYNOSOWYCH i POLIPÓW NOSA2020–EPOS2020 https://epos2020.com/Documents/Ex-Summary-EPOS2020-Polish.pdf (tytuł oryginalny: European Position Paper on Rhinosinusitis and Nasal Polyps 2020. Rhinology. 2020 Feb 20;58(Suppl S29):1-464. doi: 10.4193/Rhin20.600. PMID: 32077450)
|
W cyklu 2024/25:
LITERATURA OBOWIĄZKOWA: Behrbohm H., Kaschke O., Nawka T., Swift A., Choroby ucha, nosa i gardła z chirurgią głowy i szyi (tytuł oryginalny: Ear, Nose, and Throat Diseases: With Head and Neck Surgery), red. wyd. pol. Wiesław Gołąbek, Czesław Stankiewicz, Wrocław, Edra Urban & Partner, 2011
LITERATURA UZUPEŁNIAJĄCA: 1. Probst R., Grevers G., Iro H., Otorynolaryngologia (tytuł oryginalny: Basic Otorhinolaryngology.A Step-by-Step Learning Guide), red. wyd. pol. H. Skarżyński, Wrocław, EdraUrban &Partner, 2019. 2. Niemczyk K., Jurkiewicz D., SkładzieńJ., Stankiewicz C., Szyfter W., Otorynolaryngologia kliniczna, Warszawa, Medipage, 2015, t. 1-2. 3. Audiologia kliniczna, red. M. Śliwińska-Kowalska, Łódź, Mediton, 2005. 4. Zarys foniatrii klinicznej, red. A. Obrębowski, A. Pruszewicz, Poznań, UM Poznań 2019. 5. Otolaryngologia dziecięca, red. D. Gryczyńska, Bielsko-Biała, Alfa-medica Press, 2007. 6. Bochenek A., Reicher M.: Anatomia człowieka PZWL 7. Boeninghaus H.G.: Otolaryngologia. PZWL, Warszawa 1997 8. Fokkens WJ, Lund VJ, Hopkins C, Hellings PW, Kern R et all. EUROPEJSKIE WYTYCZNE NA TEMAT ZAPALENIA ZATOK PRZYNOSOWYCH i POLIPÓW NOSA2020–EPOS2020 https://epos2020.com/Documents/Ex-Summary-EPOS2020-Polish.pdf (tytuł oryginalny: European Position Paper on Rhinosinusitis and Nasal Polyps 2020. Rhinology. 2020 Feb 20;58(Suppl S29):1-464. doi: 10.4193/Rhin20.600. PMID: 32077450)
|
Uwagi
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i
terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: