Okulistyka
1600-Lek4OKUL-NJ
Seminaria mają na celu zdobycie wiedzy z zakresu:
- fizjologii narządu wzroku i mechanizmów powstawania chorób okulistycznych,
- stosowanych metod w diagnostyce schorzeń okulistycznych,
- chorób aparatu ochronnego oka, rogówki, twardówki, soczewki, błony naczyniowej i siatkówki ,
- rozpoznawania i leczenia jaskry , chorób okulistycznych wieku dziecięcego oraz choroby zezowej,
- stosowanych metod leczenia farmakologicznego w okulistyce ,
- stosowanych technik i wskazań do leczenia operacyjnego w okulistyce (głównie chirurgii zaćmy i chirurgii witreoretinalnej) ,
- rozpoznawania nagłych stanów okulistycznych, grożących utrata wzroku.
Ćwiczenia poświęcone są nabyciu umiejętności praktycznych z zakresu:
- zbierania wywiadu w kierunku schorzeń okulistycznych,
- badania wad refrakcji oraz znajomości zasad ich korygowania,
- badania ruchomości gałek ocznych,
- badania egzoftalmometrem, wykonywania próby Schirmera, badania w lampie szczelinowej,
- badania ciśnienia śródgałkowego,
- badania reakcji źrenicznych i dna oka,
- badania konfrontacyjnego pola widzenia,
- badania widzenia barwnego,
- udzielania pierwszej pomocy w urazach mechanicznych, chemicznych i fizycznych oka (w tym odwracanie powiek i usuwanie ciał obcych z worka spojówkowego oraz rogówki).
W cyklu 2023/24:
Seminaria mają na celu zdobycie wiedzy z zakresu: - fizjologii narządu wzroku i mechanizmów powstawania chorób okulistycznych, - stosowanych metod w diagnostyce schorzeń okulistycznych, - chorób aparatu ochronnego oka, rogówki, twardówki, soczewki, błony naczyniowej i siatkówki , - rozpoznawania i leczenia jaskry , chorób okulistycznych wieku dziecięcego oraz choroby zezowej, - stosowanych metod leczenia farmakologicznego w okulistyce , - stosowanych technik i wskazań do leczenia operacyjnego w okulistyce (głównie chirurgii zaćmy i chirurgii witreoretinalnej) , - rozpoznawania nagłych stanów okulistycznych, grożących utrata wzroku.
Ćwiczenia poświęcone są nabyciu umiejętności praktycznych z zakresu: - zbierania wywiadu w kierunku schorzeń okulistycznych, - badania wad refrakcji oraz znajomości zasad ich korygowania, - badania ruchomości gałek ocznych, - badania egzoftalmometrem, wykonywania próby Schirmera, badania w lampie szczelinowej, - badania ciśnienia śródgałkowego, - badania reakcji źrenicznych i dna oka, - badania konfrontacyjnego pola widzenia, - badania widzenia barwnego, - udzielania pierwszej pomocy w urazach mechanicznych, chemicznych i fizycznych oka (w tym odwracanie powiek i usuwanie ciał obcych z worka spojówkowego oraz rogówki).
|
Całkowity nakład pracy studenta
1. Nakład pracy związany z zajęciami wymagającymi bezpośredniego udziału nauczycieli akademickich wynosi:
- udział w seminariach: 25 godzin
- udział w ćwiczeniach: 25 godzin
- przeprowadzenie egzaminu praktycznego: 1 godzina
- przeprowadzenie egzaminu teoretycznego: 1 godzina
Nakład pracy związany z zajęciami wymagającymi bezpośredniego udziału nauczycieli akademickich wynosi 52 godziny, co odpowiada 2,08 punktu ECTS
2. Bilans nakładu pracy studenta:
udział w seminariach: 25 godzin
udział w ćwiczeniach: 25 godzin
konsultacje: 2 godziny
przygotowanie do ćwiczeń (w tym czytanie wskazanej literatury): 5 godzin
przygotowanie do egzaminu praktycznego i egzamin praktyczny: 3 + 1 = 4 godziny
przygotowanie do egzaminu teoretycznego i egzamin teoretyczny: 7,5 + 1 = 8,5 godziny
Łączny nakład pracy studenta wynosi 67,5 godzin, co odpowiada 2,7 punktom ECTS
3. Nakład pracy związany z prowadzonymi badaniami naukowymi:
- czytanie wskazanej literatury naukowej: 4 godziny
- udział w seminariach (z uwzględnieniem wyników badań oraz opracowań naukowych z zakresu okulistyki): 5 godzin
- udział w ćwiczeniach (z uwzględnieniem wyników opracowań naukowych z zakresu chorób oczu): 7 godzin
Łączny nakład pracy studenta związany z prowadzonymi badaniami naukowymi wynosi 16 godzin, co odpowiada 0,64 punktu
ECTS
4. Czas wymagany do przygotowania się i do uczestnictwa w procesie oceniania:
- przygotowanie do egzaminu praktycznego + egzamin
praktyczny: 3 + 1 = 4 godziny (0,16 punktu ECTS)
- przygotowanie do egzaminu teoretycznego + egzamin
teoretyczny: 7,5 + 1 = 8,5 godziny (0,34 punktu ECTS)
Łączny nakład pracy studenta związany z przygotowaniem się do uczestnictwa w procesie oceniania wynosi 12,5 godzin, co odpowiada 0,5 punktom ECTS
5. Bilans nakładu pracy studenta o charakterze praktycznym:
- udział w ćwiczeniach: 25 godzin
- udział w seminariach o charakterze praktycznym: 10 godzin
- przygotowanie do egzaminu praktycznego (odtwarzanie wybranych czynności okulistycznych): 4 godziny
- egzamin praktyczny: 1 godzina
Łączny nakład pracy studenta o charakterze praktycznym wynosi 40 godziny, co odpowiada 1,6 punktu ECTS
6. Bilans nakładu pracy studenta poświęcony zdobywaniu kompetencji społecznych w zakresie seminariów oraz ćwiczeń:
- kształcenie w dziedzinie afektywnej poprzez proces samokształcenia (przygotowanie do ćwiczeń oraz egzaminu): 3 godziny
- przygotowanie do ćwiczeń: 3 godziny
- przygotowanie do egzaminu: 5 godzin
Łączny nakład pracy studenta poświęcony zdobywaniu kompetencji społecznych w zakresie seminariów i ćwiczeń wynosi 11 godzin, co odpowiada 0,44 punktu ECTS
7. Bilans nakładu pracy związany z realizacją efektów uczenia się w warunkach symulacji medycznej (grupa F) :
- udział w ćwiczeniach – 5 godzin
Łączny nakład pracy związany z realizacją efektów uczenia się w warunkach symulacji medycznej wynosi 5 godzin, co odpowiada 0,2 punktu ECTS; procent zajęć umożliwiających osiągnięcie efektów uczenia się: 10%.
Efekty uczenia się - wiedza
W1: wymienia przyczyny, objawy okulistyczne, metody diagnostyczne oraz sposób postępowania leczniczego w najczęstszych chorobach okulistycznych (F K_W11)
W2: opisuje okulistyczne powikłania chorób narządu wzroku i ich wpływ na narządy przyległe oraz sposoby postępowania terapeutycznego w tych przypadkach (F K_W11)
W3: opisuje objawy okulistyczne w chorobach ogólnoustrojowych oraz możliwe sposoby postępowania terapeutycznego w tych przypadkach (F K_W11)
W4: przedstawia listę objawów w diagnostyce różnicowej w schorzeniach okulistycznych (F K_W11)
W5: wyjaśnia metody postępowania na podstawie objawów okulistycznych i efektów dotychczasowego leczenia (F K_W11)
W6: wylicza oraz uzasadnia zasady leczenia chirurgicznego w określonych chorobach oka (F K_W11)
W7: kategoryzuje podstawowe grupy leków stosowanych w okulistyce oraz wyjaśnia mechanizm ich działania (F K_W11)
W8: wymienia i porównuje działania niepożądane leków okulistycznych oraz ich interakcje z innymi lekami (F K_W11)
W9: wylicza i rozróżnia grupy leków stosowanych ogólnie, mogące wywoływać objawy niepożądane w narządzie wzroku, wymienia przeciwwskazania okulistyczne do ich stosowania oraz wyjaśnia ich mechanizm (F K_W11)
Efekty uczenia się - umiejętności
U1: potrafi rozpoznać i zinterpretować objawy okulistyczne podczas badania przedmiotowego i zaplanować postępowanie terapeutyczne
(F K_U19, E K_U06)
U2: potrafi rozpoznać i zinterpretować powikłania okulistyczne i ich wpływ na narządy przyległe podczas badania przedmiotowego oraz zaplanować postępowanie terapeutyczne (F K_U19, E K_U06) U3: potrafi zinterpretować objawy okulistyczne w aspekcie chorób ogólnoustrojowych i zaplanować postępowanie terapeutyczne (F K_U19, E K_U06)
U4: potrafi zinterpretować obraz kliniczny i ustalić rozpoznanie na podstawie badania okulistycznego (F K_U19, E K_U06)
U5: potrafi porównać metody diagnostyczne stosowane w rozpoznawaniu danego schorzenia okulistycznego, w tym obliczyć wadę refrakcji oraz wymaganą moc korekcyjną (F K_U19, E K_U06)
U6: potrafi zaplanować metodę leczenia chirurgicznego w określonych chorobach oka (F K_U19, F K_U20)
U7: potrafi zaplanować leczenie zachowawcze oraz napisać receptę na leki okulistyczne oraz receptę okularową (F K_U19)
U8: potrafi wyciągnąć wnioski z badania podmiotowego i przedmiotowego wskazujących na powikłania stosowanych leków okulistycznych oraz leków ogólnych (F K_U19, F K_U20)
U9: potrafi rozpoznać pilne stany okulistyczne, pokierować w odpowiednim trybie do specjalisty oraz udzielić wstępnej , natychmiastowej pomocy w przypadków urazów oka (F K_U20)
Efekty uczenia się - kompetencje społeczne
K1: odpowiednio komunikuje się z pacjentami z różnych grup wiekowych oraz odnosi się do nich z szacunkiem (K_K03)
K2: posiada umiejętność stałego dokształcania się (K_K08)
Metody dydaktyczne
Seminaria:
- dyskusja dydaktyczna
- metody eksponujące: filmy (z przebiegu operacji, pokaz demonstracyjny rzadkich zaburzeń w badaniu okulistycznym)
- analiza studium przypadku
Ćwiczenia:
- ćwiczenia kliniczne
- pokaz z instruktażem
- analiza przypadków klinicznych
- prezentacja narzędzi, leków oraz stosowanych aparatów diagnostycznych w okulistyce
- metody symulacyjne (studium przypadku, pacjent symulowany)
Metody dydaktyczne eksponujące
- pokaz
- inscenizacja
Metody dydaktyczne podające
- opis
- wykład problemowy
- wykład informacyjny (konwencjonalny)
Metody dydaktyczne poszukujące
- obserwacji
- referatu
- seminaryjna
- ćwiczeniowa
- studium przypadku
- doświadczeń
- klasyczna metoda problemowa
Rodzaj przedmiotu
przedmiot obligatoryjny
Wymagania wstępne
Znajomość:
- anatomii narządu wzroku
- fizjologii narządu wzroku
- podstaw farmakologii
Warunkiem przystąpienia do zajęć jest zaliczenie testy wstępnego z zakresu anatomii i fizjologii narządu wzroku, przeprowadzanego w pierwszym dniu zajęć.
Koordynatorzy przedmiotu
Kryteria oceniania
Egzamin końcowy praktyczny (>60%); W1–W6, U1–U9
Egzamin końcowy pisemny (>60%); W1-W9
Prezentacja multimedialna (system punktacji 0-1); W1 – W9
Przedłużona obserwacja (>50%); K1,K2
Praktyki zawodowe
Literatura
Podstawowa:
Okulistyka. Red. A. Grzybowski, Edra Urban&Partner, 2018.
Zalecana (uzupełniająca):
1. Kanski okulistyka kliniczna. B.Bowling, wyd.8, Edra Urban&Partner, 2017.
2. Okulistyka – podstawy kliniczne. M.H. Niżankowska, wyd.1, 2010.
W cyklu 2023/24:
Podstawowa: Okulistyka. Red. A. Grzybowski, Edra Urban&Partner, 2018.
Zalecana (uzupełniająca): 1. Kanski okulistyka kliniczna. B.Bowling, wyd.8, Edra Urban&Partner, 2017. 2. Okulistyka – podstawy kliniczne. M.H. Niżankowska, wyd.1, 2010.
|
Uwagi
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i
terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: