Neurologia
1600-Lek4NEUR-NJ
Seminarium przedstawia w ujęciu syntetycznym etiologię, diagnostykę i leczenie chorób układu nerwowego. Eksponuje najważniejsze objawy sugerujące rozpoznanie danego schorzenia. Zwraca uwagę na elementy badania neurologicznego istotne dla rozpoznania zespołowego i lokalizacyjnego. Naświetla studentom podstawowe aspekty różnicujące z innymi jednostkami chorobowymi. Prezentuje wybór optymalnej diagnostyki, postępowania terapeutycznego oraz pielęgnacyjnego i rehabilitacyjnego, z uwzględnieniem badań dodatkowych oraz konsultacji specjalistycznych.
Ćwiczenia maja za zadanie przekazać studentom umiejętność badania neurologicznego i jego interpretacji. Student pod okiem asystenta wykonuje pełne badanie neurologiczne- podmiotowe i przedmiotowe, przedstawia stwierdzane odchylenia, analizuje je pod katem możliwej etiologii, proponuje rozpoznanie lokalizacyjne, zespołowe, różnicuje z innymi możliwymi przyczynami stanu chorego. Podczas ćwiczeń asystent zapoznaje studentów z prowadzeniem dokumentacji medycznej- celem doskonalenia student przygotowuje własną historię choroby. W trakcie ćwiczeń studenci pod okiem asystenta analizują i interpretują wyniki badań dodatkowych, zwłaszcza neuroobrazowych. Tematyka ćwiczeń bezpośrednio koreluje z tematyką seminariów. Ćwiczenia obejmują także zajęcia nt. fizjoterapii oraz pielęgniarstwa neurologicznego.
W cyklu 2023/24:
Seminarium przedstawia w ujęciu syntetycznym etiologię, diagnostykę i leczenie chorób układu nerwowego. Eksponuje najważniejsze objawy sugerujące rozpoznanie danego schorzenia. Zwraca uwagę na elementy badania neurologicznego istotne dla rozpoznania zespołowego i lokalizacyjnego. Naświetla studentom podstawowe aspekty różnicujące z innymi jednostkami chorobowymi. Prezentuje wybór optymalnej diagnostyki, postępowania terapeutycznego oraz pielęgnacyjnego i rehabilitacyjnego, z uwzględnieniem badań dodatkowych oraz konsultacji specjalistycznych. Ćwiczenia maja za zadanie przekazać studentom umiejętność badania neurologicznego i jego interpretacji. Student pod okiem asystenta wykonuje pełne badanie neurologiczne- podmiotowe i przedmiotowe, przedstawia stwierdzane odchylenia, analizuje je pod katem możliwej etiologii, proponuje rozpoznanie lokalizacyjne, zespołowe, różnicuje z innymi możliwymi przyczynami stanu chorego. Podczas ćwiczeń asystent zapoznaje studentów z prowadzeniem dokumentacji medycznej- celem doskonalenia student przygotowuje własną historię choroby. W trakcie ćwiczeń studenci pod okiem asystenta analizują i interpretują wyniki badań dodatkowych, zwłaszcza neuroobrazowych. Tematyka ćwiczeń bezpośrednio koreluje z tematyką seminariów. Ćwiczenia obejmują także zajęcia nt. fizjoterapii oraz pielęgniarstwa neurologicznego.
|
W cyklu 2024/25:
Seminarium przedstawia w ujęciu syntetycznym etiologię, diagnostykę i leczenie chorób układu nerwowego. Eksponuje najważniejsze objawy sugerujące rozpoznanie danego schorzenia. Zwraca uwagę na elementy badania neurologicznego istotne dla rozpoznania zespołowego i lokalizacyjnego. Naświetla studentom podstawowe aspekty różnicujące z innymi jednostkami chorobowymi. Prezentuje wybór optymalnej diagnostyki, postępowania terapeutycznego oraz pielęgnacyjnego i rehabilitacyjnego, z uwzględnieniem badań dodatkowych oraz konsultacji specjalistycznych. Ćwiczenia maja za zadanie przekazać studentom umiejętność badania neurologicznego i jego interpretacji. Student pod okiem asystenta wykonuje pełne badanie neurologiczne- podmiotowe i przedmiotowe, przedstawia stwierdzane odchylenia, analizuje je pod katem możliwej etiologii, proponuje rozpoznanie lokalizacyjne, zespołowe, różnicuje z innymi możliwymi przyczynami stanu chorego. Podczas ćwiczeń asystent zapoznaje studentów z prowadzeniem dokumentacji medycznej- celem doskonalenia student przygotowuje własną historię choroby. W trakcie ćwiczeń studenci pod okiem asystenta analizują i interpretują wyniki badań dodatkowych, zwłaszcza neuroobrazowych. Tematyka ćwiczeń bezpośrednio koreluje z tematyką seminariów. Ćwiczenia obejmują także zajęcia nt. fizjoterapii oraz pielęgniarstwa neurologicznego.
|
Całkowity nakład pracy studenta
1. Nakład pracy związany z zajęciami wymagającymi bezpośredniego udziału nauczycieli akademickich wynosi:
- udział w ćwiczeniach: 60 godzin
- udział w seminariach: 20 godzin
- przeprowadzenie egzaminu: 2 godziny
Nakład pracy związany z zajęciami wymagającymi bezpośredniego udziału nauczycieli akademickich wynosi 62 godziny, co odpowiada 2,07 punktom ECTS
2. Bilans nakładu pracy studenta:
- udział w ćwiczeniach: 60 godzin
- udział w seminariach: 20 godzin
- przygotowanie do ćwiczeń (w tym czytanie wskazanej literatury): 20 godzin
- przygotowanie do egzaminu i egzamin: 18 + 2 = 20 godzin
Łączny nakład pracy studenta wynosi 120 godzin, co odpowiada 4 punktom ECTS
3. Bilans nakładu pracy związany z realizacją efektów uczenia się w warunkach symulacji medycznej:
- udział w ćwiczeniach – 6 godzin
Łączny nakład pracy związany z realizacją efektów uczenia się w warunkach symulacji medycznej wynosi 6 godzin, co odpowiada 0.2 punktu ECTS; procent zajęć umożliwiających osiągnięcie efektów uczenia się: 5 %
4. Bilans nakładu pracy związany z realizacją efektów uczenia się odnoszących się do komunikacji medycznej:
nie dotyczy
Efekty uczenia się - wiedza
W1: Wymienia zagrożenia związane z hospitalizacją ludzi starszych (E.W12.)
W2: Stosuje podstawowe zasady organizacji opieki nad osobą starszą i obciążenia opiekuna osoby starszej (E.W13.)
W3: Definiuje podstawowe zespoły objawów neurologicznych (E.W15.)
W4: Odtwarza uwarunkowania środowiskowe i epidemiologiczne, przyczyny, objawy, zasady diagnozowania i postępowania terapeutycznego w przypadku najczęstszych chorób neurologicznych oraz ich powikłań:
1) bólów głowy, w tym migreny, napięciowego bólu głowy i zespołów bólów głowy oraz neuralgii nerwu V;
2) chorób naczyniowych mózgu, w szczególności udaru mózgu;
3) padaczki;
4) zakażeń układu nerwowego, w szczególności zapalenia opon mózgowo--rdzeniowych, boreliozy, opryszczkowego zapalenia mózgu, chorób neurotransmisyjnych;
5) otępień, w szczególności choroby Alzheimera, otępienia czołowego, otępienia naczyniopochodnego i innych zespołów otępiennych;
6) chorób jąder podstawy, w szczególności choroby Parkinsona;
7) chorób demielinizacyjnych, w szczególności stwardnienia rozsianego;
8) chorób układu nerwowo-mięśniowego, w szczególności stwardnienia zanikowego bocznego, rwy kulszowej, neuropatii uciskowych;
9) urazów czaszkowo-mózgowych, w szczególności wstrząśnienia mózgu;
10) nowotworów (E.W16.)
W5: Wskazuje objawy zaburzeń psychicznych w przebiegu chorób somatycznych, ich wpływ na przebieg choroby podstawowej i rokowanie oraz zasady ich leczenia (E.W21.)
W6:Określa wskazania do wdrożenia terapii monitorowanej (E.W41.)
W7: Definiuje zasady wysuwania podejrzenia i rozpoznania śmierci mózgu (F.W23)
W8: Powtarza zagadnienia z zakresu neurologii w szczególności przyczyny, objawy, zasady diagnozowania i postępowania terapeutycznego w przypadku najczęstszych chorób ośrodkowego układu nerwowego w zakresie:
1) obrzęku mózgu i jego następstw, ze szczególnym uwzględnieniem stanów nagłych;
2) innych postaci ciasnoty wewnątrzczaszkowej z ich następstwami;
3) guzów nowotworowych centralnego systemu nerwowego;
4) chorób kręgosłupa i rdzenia kręgowego (F.W20).
Efekty uczenia się - umiejętności
U1: Potrafi przeprowadzać wywiad z dorosłym, w tym osobą starszą, wykorzystując umiejętności dotyczące treści, procesu i percepcji komunikowania się, z uwzględnieniem perspektywy biomedycznej i perspektywy pacjenta (E.U1.)
U2: Potrafi wykonać pełne i ukierunkowane badanie fizykalne dorosłego dostosowane do określonej sytuacji klinicznej, w tym badanie neurologiczne (E.U5.)
U3: Identyfikuje stany wymagające leczenia w warunkach szpitalnych ( E.U12.)
U4: Potrafi prowadzić dokumentację medyczną pacjenta, w tym w postaci elektronicznej, zgodnie z przepisami prawa (E.U18.)
U5: Potrafi podejmować wspólnie z pacjentem decyzje diagnostyczno-terapeutyczne (oceniać stopień zaangażowania pacjenta, jego potrzeby i możliwości w tym zakresie, zachęcać pacjenta do brania aktywnego udziału w procesie podejmowania decyzji, omawiać zalety, wady, spodziewane rezultaty i konsekwencje wynikające z decyzji) i uzyskiwać świadomą zgodę pacjenta (E.U26.)
U6: Potrafi przyjąć, wyjaśnić i analizować własną rolę i zakres odpowiedzialności w zespole oraz rozpoznawać swoją rolę jako lekarza w zespole (E.U31.)
U7: Uzyskuje informacje od członków zespołu z poszanowaniem ich zróżnicowanych opinii i specjalistycznych kompetencji oraz uwzględniać te informacje w planie diagnostyczno-terapeutycznym pacjenta (E.U32.)
U8: Potrafi omawiać w zespole sytuację pacjenta z wyłączeniem subiektywnych ocen, z poszanowaniem godności pacjenta (E.U33.)
Efekty uczenia się - kompetencje społeczne
K1: Wykazuje umiejętność nawiązywania i utrzymywania głębokiego oraz pełnego szacunku kontaktu z pacjentem, a także okazywania zrozumienia dla różnic światopoglądowych i kulturowych (K_K01)
K2: Posiada nawyk kierowania się dobrem pacjenta (K_K02)
K3: Stosuje zasadę przestrzegania tajemnicy lekarskiej i praw pacjenta (K_K03)
K4: Wykazuje chęć podejmowania działań wobec pacjenta w oparciu o zasady etyczne, ze świadomością społecznych uwarunkowań i ograniczeń wynikających z choroby (K_K04)
K5: Demonstruje nawyk dostrzegania i rozpoznawania własnych ograniczeń oraz dokonywania samooceny deficytów i potrzeb edukacyjnych (K_K05)
K6: Podziela wdrażanie zasad koleżeństwa zawodowego oraz właściwych reguł współdziałania w zespole, w tym z przedstawicielami innych zawodów medycznych, także w środowisku wielokulturowym (K_K09)
Metody dydaktyczne
Seminaria:
• dyskusja dydaktyczna
• analiza przypadków
Ćwiczenia:
• ćwiczenia kliniczne
• ćwiczenia przedmiotowe
• analiza przypadków
• metody symulacyjne (studium przypadku; pacjent symulowany)
• projektowanie i analiza badań naukowych
• kształcenie objęte aktywnością naukową (z uwzględnieniem
metodologii badań naukowych, wyników badań, opracowań).
Metody dydaktyczne podające
- pogadanka
- opis
Metody dydaktyczne poszukujące
- seminaryjna
- ćwiczeniowa
Metody dydaktyczne w kształceniu online
- metody służące prezentacji treści
- metody oparte na współpracy
Rodzaj przedmiotu
przedmiot obligatoryjny
Wymagania wstępne
Student(ka) rozpoczynający/a kształcenie z przedmiotu powinien/na zapoznać się z anatomią i fizjologią centralnego układu nerwowego.
Koordynatorzy przedmiotu
Kryteria oceniania
Egzamin końcowy pisemny (≥60%): W1 – W8, U2, U3.
Sprawdzian praktyczny ( >75%): U1-U8.
Przedłużona obserwacja (> 50%): K1 – K6
Warunkiem przystąpienia do egzaminu końcowego pisemnego jest uzyskanie pozytywnej oceny w zakresie sprawdzianu praktycznego oraz kompetencji społecznych.
Metody oceniania:
Podstawą zaliczenia seminariów i ćwiczeń jest aktywność studenta. Podczas ćwiczeń asystent na bieżąco sprawdza przygotowanie studentów do zajęć w postaci odpowiedzi ustnej,.
Zaliczenie praktyczne:
Zaliczenie części praktycznej odbywa się ostatniego dnia bloku ćwiczeń.
Lekarz asystent specjalista neurolog wyznacza studentowi pacjenta, którego ma za zadanie zbadać chorego, przedstawić asystentowi metodykę badania oraz odchylenia w badaniu, zaproponować rozpoznanie lokalizacyjne, etiologiczne, zespołowe, a także różnicowanie i proponowane leczenie.
Asystent ocenia umiejętność przeprowadzenia badania neurologicznego, właściwe nazwanie odchyleń stwierdzanych w badaniu, trafność rozpoznania wstępnego, wnikliwość różnicowania z innymi schorzeniami układu nerwowego.
Zaliczenie wszystkich seminariów i ćwiczeń oraz zaliczenie części praktycznej są podstawą dopuszczenia studenta do egzaminu testowego.
Egzamin teoretyczny pisemny testowy.
Egzamin składa się z 50 pytań testowych- 5 wariantów odpowiedzi- tylko jedna jest właściwa.
Ocena z egzaminu testowego jest wystawiana według liczby uzyskanych punktów zgodnie z poniższą zasadą:
liczba punktów- ocena
46-50 bdb
44-45 db+
40-43 db
36-39 dst+
30-35 dst
< 30 pkt. ndst
Praktyki zawodowe
Literatura
Literatura podstawowa:
1. Neurologia i neurochirurgia. Ian Bone, Geraint Fuller, Lindsay Kenneth W. red. pol. Kozubski W. Edra Urban & Partner, Wrocław, 2022.
2. Mózg człowieka tom I i II- J. Nolte wyd. II polskie red. J. Moryś, Edra Urban & Partner 2022
3. Neurologia- podręcznik dla studentów medycyny. Tom 1 i 2. Red. Kozubski W. Wyd. 3 PZWL, 2023r.
4. Merritt neurologia, t. 1, cz. I-XI, red. E. D. Louis, S. A. Mayer, L. P. Rowland, red. wyd. pol.W. Turaj, Wrocław, Edra Urban & Partner, 2017.
5. Merritt neurologia, t. 2, cz. XII-XXI, red. E. D. Louis, S. A. Mayer, L. P. Rowland, red. wyd.pol. W. Turaj, Wrocław, Edra Urban & Partner, 2018
6. Badanie Neurologiczne – to proste! Garaint Fuller. Wyd. pol. red. W Turaj. Edra Urban & Partner 2015.
Literatura uzupełniająca:
1. AHA/ASA 2021 Guideline for the Prevention of Stroke in Patients With Stroke and Transient Ischemic Attack. Kleindorfer D.O. et al. Stroke. 2021;52:e364–e467.
2. AHA/ASA 2018 Guidelines for the Early Management of Patients With Acute Ischemic Stroke. Powers W.J. et al. Stroke. 2018;49:e46–e99.
3. European Stroke Organisation (ESO) guidelines on intravenous thrombolysis for acute ischaemic stroke. Berge E., et al. European Stroke Journal 2021, Vol. 6(1) I–LXII.
4. Wytyczne postępowania w udarze mózgu Sekcji Chorób Naczyniowych Mózgu PTN. Polski Przegląd Neurologiczny. Supl. A, tom 15, 2019.
W cyklu 2023/24:
1.Neurologia i neurochirurgia. Ian Bone, Geraint Fuller, Lindsay Kenneth W. red. pol. Kozubski W. Edra Urban & Partner, Wrocław, 2022. 2.Mózg człowieka tom I i II- J. Nolte wyd. II polskie red. J. Moryś Edra Urban & Partner 2022 3.Neurologia- podręcznik dla studentów medycyny. Tom 1 i 2. Red. Liberski P, Kozubski W. Wyd. 2, PZWL, 2016r. 4. Merritt neurologia, t. 1, cz. I-XI, red. E. D. Louis, S. A. Mayer, L. P. Rowland, red. wyd. pol.W. Turaj, Wrocław, Edra Urban & Partner, 2017. 5. Merritt neurologia, t. 2, cz. XII-XXI, red. E. D. Louis, S. A. Mayer, L. P. Rowland, red. wyd.pol. W. Turaj, Wrocław, Edra Urban & Partner, 2018 6. Badanie Neurologiczne – to proste! Garaint Fuller. Wyd. pol. red. W Turaj. Edra Urban & Partner 2015 7. AHA/ASA 2021 Guideline for the Prevention of Stroke in Patients With Stroke and Transient Ischemic Attack. Kleindorfer D.O. et al. Stroke. 2021;52:e364–e467. 8. AHA/ASA 2018 Guidelines for the Early Management of Patients With Acute Ischemic Stroke. Powers W.J. et al. Stroke. 2018;49:e46–e99. 9. European Stroke Organisation (ESO) guidelines on intravenous thrombolysis for acute ischaemic stroke. Berge E., et al. European Stroke Journal 2021, Vol. 6(1) I–LXII. 10. Wytyczne postępowania w udarze mózgu Sekcji Chorób Naczyniowych Mózgu PTN. Polski Przegląd Neurologiczny. Supl. A, tom 15, 2019.
|
W cyklu 2024/25:
Literatura podstawowa:
1. Neurologia i neurochirurgia. Ian Bone, Geraint Fuller, Lindsay Kenneth W. red. pol. Kozubski W. Edra Urban & Partner, Wrocław, 2022. 2. Mózg człowieka tom I i II- J. Nolte wyd. II polskie red. J. Moryś, Edra Urban & Partner 2022 3. Neurologia- podręcznik dla studentów medycyny. Tom 1 i 2. Red. Kozubski W. Wyd. 3 PZWL, 2023r. 4. Merritt neurologia, t. 1, cz. I-XI, red. E. D. Louis, S. A. Mayer, L. P. Rowland, red. wyd. pol.W. Turaj, Wrocław, Edra Urban & Partner, 2017. 5. Merritt neurologia, t. 2, cz. XII-XXI, red. E. D. Louis, S. A. Mayer, L. P. Rowland, red. wyd.pol. W. Turaj, Wrocław, Edra Urban & Partner, 2018 6. Badanie Neurologiczne – to proste! Garaint Fuller. Wyd. pol. red. W Turaj. Edra Urban & Partner 2015.
Literatura uzupełniająca:
1. AHA/ASA 2021 Guideline for the Prevention of Stroke in Patients With Stroke and Transient Ischemic Attack. Kleindorfer D.O. et al. Stroke. 2021;52:e364–e467. 2. AHA/ASA 2018 Guidelines for the Early Management of Patients With Acute Ischemic Stroke. Powers W.J. et al. Stroke. 2018;49:e46–e99. 3. European Stroke Organisation (ESO) guidelines on intravenous thrombolysis for acute ischaemic stroke. Berge E., et al. European Stroke Journal 2021, Vol. 6(1) I–LXII. 4. Wytyczne postępowania w udarze mózgu Sekcji Chorób Naczyniowych Mózgu PTN. Polski Przegląd Neurologiczny. Supl. A, tom 15, 2019.
|
Uwagi
W cyklu 2023/24:
|
W cyklu 2024/25:
|
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i
terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: