Nefrologia
1600-Lek4NEFR-J
Opis przedmiotu: Zajęcia z nefrologii prowadzone są w formie seminariów i ćwiczeń. Celem seminariów jest zapoznanie studentów z problematyką epidemiologii, patofizjologii oraz diagnostyki i farmakoterapii zespołów chorobowych w nefrologii takich jak: ostre uszkodzenie nerek, przewlekła choroba nerek, pierwotnych i wtórnych kłębuszkowych zapaleń nerek, a także cewkowo-śródmiąższowych zapaleń nerek, kamicy nerkowej oraz powikłań tych jednostek chorobowych. Program nauczania obejmuje również diagnostykę i leczenie nadciśnienia tętniczego oraz podstawowych zaburzeń gospodarki wodno-elektrolitowej i kwasowo-zasadowej. Ćwiczenia poświęcone są na doskonalenie umiejętności praktycznych internistycznego badania podmiotowego i przedmiotowego pacjenta, ze szczególnym zwróceniem uwagi na objawy ogólnoustrojowe występujące w przebiegu chorób nerek, w tym ocenę bilansu wodnego organizmu, prawidłowy pomiar ciśnienia tętniczego oraz interpretację badań dodatkowych - laboratoryjnych i obrazowych. W trakcie ćwiczeń omawiane są również problemy rozpoznawania, diagnostyki różnicowej i leczenia: zespołu nerczycowego i nefrytycznego, ostrego uszkodzenia nerek, przewlekłej choroby nerek i nadciśnienia tętniczego. Studenci uczą się interpretować wyniki badań dodatkowych w odniesieniu do wymienionych jednostek chorobowych. Asystują w czasie procedur diagnostycznych i leczniczych, takich jak biopsja nerki, implantacja cewnika do hemodializ do żył centralnych. W czasie ćwiczeń prezentowane są i omawiane techniki dializoterapii (hemodializa, dializa otrzewnowa) oraz dostępy naczyniowe dla potrzeb leczenia nerkozastępczego (cewnik czasowy i tunelizowany). Studenci zapoznawani są z problematyką leczenia nerkozastępczego ze wskazań pilnych i przewlekłych oraz z oceną adekwatności dializoterapii.
Tematy seminariów:
1. Podstawy diagnostyki nefrologicznej
2. Nadciśnienie tętnicze pierwotne i najczęstsze postacie nadciśnienia tętniczego wtórnego
3. Leki hipotensyjne i zasady leczenia nadciśnienia tętniczego
4. Ostre i gwałtownie postępujące kłębuszkowe zapalenia nerek
5. Przewlekłe kłębuszkowe zapalenia nerek
6. Nefrotoksyczność leków
7. Bilans płynów, zaburzenia gospodarki wodnej i sodowej
8. Zaburzenia gospodarki potasowej
9. Zaburzenia gospodarki kwasowo-zasadowej
10. Ostre uszkodzenie nerek
11. Zakażenia układu moczowego
12. Nefropatie śródmiąższowe
13. Wielotorbielowatość nerek
14. Przewlekła choroba nerek
15. Postepowanie nefroprotekcyjne
16. Niedokrwistość w przebiegu przewlekłej choroby nerek
17. Zaburzenia mineralne i kostne w przewlekłej chorobie nerek
18. Hemodializa
19. Dostęp naczyniowy do hemodializy
20. Dializa otrzewnowa i dostęp otrzewnowy
Tematy ćwiczeń:
Tematy ćwiczeń obejmują następujące zagadnienia:
1. Pacjent z ostrym uszkodzeniem nerek.
2. Pacjent z przewlekłą chorobą nerek.
3. Pacjent z zespołem nerczycowym/nefrytycznym.
4. Pacjent leczony nerkozastępczo hemodializą
5. Pacjent leczony nerkozastępczo dializą otrzewnową.
6. Pacjent z zakażeniem układu moczowego.
7. Pacjent z nadciśnieniem tętniczym.
8. Pacjent z zaburzeniami wodno-elektrolitowymi i kwasowo-zasadowymi.
Całkowity nakład pracy studenta
1. Nakład pracy związany z zajęciami wymagającymi bezpośredniego udziału nauczycieli akademickich wynosi: - udział w seminariach: 20
- udział w ćwiczeniach: 30
- przeprowadzenie zaliczenia 1 godzina
Nakład pracy związany z zajęciami wymagającymi bezpośredniego udziału nauczycieli akademickich wynosi 49 godzin, co odpowiada 1,63 punktom ECTS (49/30)
2. Bilans nakładu pracy studenta:
- udział w seminariach: 20 godzin
- udział w ćwiczeniach: 30 godzin
- przygotowanie do ćwiczeń i seminariów (w tym czytanie wskazanej literatury): 16 godzin
- przygotowanie do zaliczenia i zaliczenie: 5 + 1 = 6 godzin
Łączny nakład pracy studenta wynosi 70 godzin, co odpowiada 2,33 punktu ECTS (70/30)
3. Czas wymagany do przygotowania się i do uczestnictwa w procesie oceniania:
- przygotowanie do zaliczenia i zaliczenie: 16+5+1 = 22 godziny, co odpowiada 0,73 punktu ECTS (22/30)
4. Łączny nakład pracy studenta o charakterze praktycznym
– udział w ćwiczeniach (w tym zaliczenie praktyczne) wynosi 30 godzin, co odpowiada 1 punktu ECTS (30/30)
5. Bilans nakładu pracy związany z realizacją efektów uczenia się w warunkach symulacji medycznej (grupa 6 osobowa):
- udział w ćwiczeniach – 4 godziny
Łączny nakład pracy związany z realizacją efektów uczenia się w warunkach symulacji medycznej wynosi 4 godziny, co odpowiada 0,13 punktu ECTS; procent zajęć umożliwiających osiągnięcie efektów uczenia się: 8,3%.
Efekty uczenia się - wiedza
W1: student wymienia uwarunkowania środowiskowe i epidemiologiczne, przyczyny, objawy, wyjaśnia zasady diagnozowania i postępowania terapeutycznego w przypadku najczęstszych chorób internistycznych występujących u dorosłych oraz ich powikłań: 1) nadciśnienia tętniczego (pierwotnego i wtórnego) 2) chorób nerek i dróg moczowych, w tym ostrego uszkodzenia nerek i przewlekłej choroby nerek we wszystkich stadiach oraz ich powikłań, chorób kłębuszków nerkowych (pierwotnych i wtórnych, w tym nefropatii cukrzycowej i chorób
układowych) i chorób śródmiąższowych nerek, nadciśnienia nerkopochodnego, torbieli nerek, kamicy nerkowej, zakażeń układu moczowego (górnego i dolnego odcinka), chorób nerek w okresie ciąży, 3) zaburzeń wodno-elektrolitowych i kwasowo-zasadowych (stanów odwodnienia, stanów przewodnienia, zaburzeń gospodarki elektrolitowej, kwasicy i zasadowicy) (E.W7)
W2: student omawia zasady farmakoterapii u pacjentów z niewydolnością nerek i leczenia nerkozastępczego (E.W8)
Efekty uczenia się - umiejętności
U1: student potrafi powiązać obrazy uszkodzeń tkankowych i narządowych z objawami klinicznymi choroby, wywiadem i wynikami oznaczeń laboratoryjnych w celu ustalenia rozpoznania w najczęstszych chorobach dorosłych (C.U7);
U2: student umie dobierać leki w odpowiednich dawkach w celu korygowania zjawisk patologicznych w organizmie człowieka i w poszczególnych narządach (C.U9)
U3: student potrafi szacować niebezpieczeństwo toksykologiczne w określonych grupach wiekowych i w stanach niewydolności wątroby i nerek oraz zapobiegać zatruciom lekami (C.U13).
U4: student umie zebrać wywiad z dorosłym, w tym osobą starszą, wykorzystując umiejętności dotyczące treści, procesu i percepcji komunikowania się, z uwzględnieniem perspektywy biomedycznej i perspektywy pacjenta (E.U1).
U5: student potrafi przeprowadzić pełne i ukierunkowane badanie fizykalne dorosłego dostosowane do określonej sytuacji klinicznej, w tym badanie ogólnointernistyczne (E.U5);
U6: student potrafi rozpoznać najczęstsze objawy choroby u dorosłych, zastosować badania diagnostyczne i interpretować ich wyniki, przeprowadzić diagnostykę różnicową, wdrożyć terapię, monitorować efekty leczenia oraz ocenić wskazania do konsultacji specjalistycznej, w szczególności w przypadku objawów takich jak: 1) obrzęk; 2) duszność; 3) zaburzenia oddawania moczu; 4) krwiomocz i białkomocz; 5) odwodnienie i przewodnienie (E.U9)
U7: student potrafi wykonywać procedury i zabiegi medyczne, w tym: 1) pomiar i ocenę podstawowych funkcji życiowych (temperatura, tętno, ciśnienie tętnicze krwi) oraz monitorowanie ich z wykorzystaniem kardiomonitora (E.U14);
U8: student umie prowadzić dokumentację medyczną pacjenta, w tym w postaci elektronicznej, zgodnie z przepisami prawa (E.U18);
Efekty uczenia się - kompetencje społeczne
K1: nawiązywania i utrzymywania głębokiego oraz pełnego szacunku kontaktu z pacjentem, a także okazywania zrozumienia dla różnic światopoglądowych i kulturowych (K_K01)
K2: kierowania się dobrem pacjenta (K_K02)
K3: przestrzegania tajemnicy lekarskiej i praw pacjenta (K_K03)
K4: dostrzegania i rozpoznawania własnych ograniczeń oraz dokonywania samooceny deficytów i potrzeb edukacyjnych (K_K05)
K5: korzystania z obiektywnych źródeł informacji (K_K07)
K6: przyjmowania odpowiedzialności związanej z decyzjami podejmowanymi w ramach działalności zawodowej, w tym w kategoriach bezpieczeństwa własnego i innych osób (K_K11)
Metody dydaktyczne
Seminarium:
- prezentacja
- dyskusja problemowa
- sesja pytań i odpowiedzi
Ćwiczenia:
- studium przypadku
- obserwacja
- pokaz z instruktarzem badania podmiotowego i przedmiotowego
- przypadek symulowany
Metody dydaktyczne podające
- pogadanka
- opowiadanie
- wykład konwersatoryjny
Metody dydaktyczne poszukujące
- obserwacji
- doświadczeń
- giełda pomysłów
- studium przypadku
- seminaryjna
- ćwiczeniowa
Rodzaj przedmiotu
przedmiot obligatoryjny
Wymagania wstępne
Student powinien posiadać podstawową wiedzę z zakresu anatomii, fizjologii, patofizjologii i patomorfologii nerek i dróg moczowych. Student powinien posiadać wiedzę i umiejętności w zakresie przeprowadzania wywiadu i badania przedmiotowego. Student powinien posiadać podstawową wiedzę w zakresie farmakologii.
Koordynatorzy przedmiotu
Kryteria oceniania
Kolokwium końcowe w formie testowej (0–15 punktów; ≥60%= zaliczone): W1–W2, U1-U6.
<9 pkt - NIEZALICZONE;
9 pkt i więcej – ZALICZONE
Zaliczenie praktyczne – interpretacja badań laboratoryjnych i obrazowych wykorzystywanych w nefrologii (W1, U1-U6): (0-niezaliczone, 1 zaliczone)
Kompetencje społeczne (K1-K6): przedłużona obserwacja (0-niezaliczone, 1 zaliczone).
Praktyki zawodowe
Literatura
Literatura podstawowa:
1. Interna Szczeklika – wydanie aktualne (2023 lub 2024)
Literatura uzupełniająca:
1. Davidson choroby wewnętrzne (2020)
Uwagi
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i
terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: