Kardiologia
1600-Lek4KARD-J
Tematy seminariów:
1. Zawał serca z uniesieniem odcinka ST i inne ostre zespoły wieńcowe
2. Przewlekłe zespoły wieńcowe
3. Ostra niewydolność serca
4. Przewlekła niewydolność serca
5. Nagły zgon sercowy
6. Migotanie przedsionków
7. Zator tętnicy płucnej
8. Infekcyjne zapalenie wsierdzia
9. Wady serca nabyte i podstawy echokardiografii
10. Podstawy elektrokardiografii
Całkowity nakład pracy studenta
1. Całkowity nakład pracy z udziałem nauczyciela akademickiego:
Udział w ćwiczeniach – 60 godzin
Udział w seminariach – 14 godzin
Udział w wykładzie – 10 godzin
Konsultacje – 2 godziny
Zaliczenie ćwiczeń i seminariów – 1,5 godzina
Egzamin testowy – 1,5 godziny
Egzamin praktyczny – 1,5 godziny
Egzamin ustny – 0,5 godziny
Suma godzin – 50 godzin – 2 punkty ECTS
2. Czas przeznaczony na pracę indywidualną studenta:
Udział w ćwiczeniach – 60 godziny
Udział w seminariach – 14 godzin
Udział w wykładach – 10 godzin
Konsultacje – 2 godziny
Przygotowanie do ćwiczeń – 10 godzin
Przygotowanie do zaliczenia – 2 godziny
Przygotowanie do egzaminu – 10 godzin
Zaliczenie praktyczne – 1 godzina
Egzamin testowy – 1,5 godziny
Egzamin praktyczny – 1,5 godziny
Egzamin ustny – 0,5 godziny
Łączny czas przeznaczony przez studenta na osiągnięcie zamierzonych celów dydaktycznych – 112,5 godziny, co odpowiada 4,5 punktom ECTS.
Efekty uczenia się - wiedza
W01 – student zna uwarunkowania środowiskowe i epidemiologiczne najczęstszych chorób układu sercowo-naczyniowego (choroby niedokrwiennej serca, niewydolności serca, wad serca nabytych, choroby zakrzepowo-zatorowej, najczęstszych zaburzeń rytmu serca - migotania przedsionków i zaburzeń rytmu zagrażających życiu, infekcyjnego zapalenia wsierdzia) (EK_W01)
W02 – student zna i rozumie przyczyny i obawy najczęstszych schorzeń układu sercowo-naczyniowego (choroby niedokrwiennej serca, niewydolności serca, wad serca nabytych, choroby zakrzepowo-zatorowej, najczęstszych zaburzeń rytmu serca - migotania przedsionków i zaburzeń rytmu zagrażających życiu, infekcyjnego zapalenia wsierdzia), potrafi różnicować objawy, podjąć działania w procesie diagnostyczno-terapeutyczny w tych schorzeniach (EK_W07)
W03 - student zna normy podstawowych badań laboratoryjnych wykorzystywanych w diagnozowaniu i leczeniu schorzeń układu sercowo-naczyniowego (BK_W29; BK_W30)
Efekty uczenia się - umiejętności
U01 – student potrafi zebrać wywiad od pacjenta oraz od rodziny (EK_U01)
U02 - student potrafi zbadać pacjenta i zinterpretować stwierdzone w badaniu przedmiotowym nieprawidłowości (EK_U03; EK_U13; EK_U14)
U03 - student potrafi wykonać samodzielnie i zinterpretować badanie EKG w podstawowym zakresie (BK_U10; EK_U29)
U04 - student potrafi interpretować wyniki badań laboratoryjnych wykorzystywanych w diagnostyce i terapii schorzeń układu sercowo-naczyniowego takich jak morfologia krwi, jonogram, poziom kreatyniny, lipidogram, stężenie troponin, BNP, D-dimerów) (EK_U24)
U05 – student potrafi ocenić stan ogólny pacjenta, potrafi ocenić stan przytomności i świadomości, oraz stan zagrożenia życia – migotanie komór, częstoskurcz komorowy, bradyarytmia, rozkojarzenie elektryczno-mechaniczne, wstrząs kardiogenny (EK_U07,U14)
U06: student potrafi ocenić wskazania do za stosowania kardiowersji i defibrylacji w zaburzeniach rytmu serca oraz wykonać obydwa rodzaje terapii (EKU_14; EK_U29)
U07 – student potrafi przeprowadzić diagnostykę różnicowa stwierdzanych objawów (EK_U12)
U08 – student potrafi zaproponować odpowiednia terapię rozpoznanego schorzenia (CK_U14)
U09 – student potrafi zaplanować konsultacje specjalistyczne (EK_U32)
U10 – student potrafi zaplanować postępowanie diagnostyczno-terapeutyczne oraz profilaktyczne w najczęstszych schorzeniach kardiologicznych oraz wdrożyć odpowiednie leczenie (EK_U16, U17)
U11- student potrafi współpracować w grupie w ramach procesu diagnostyczno-terapeutycznego (DK_U11
U12 – student asystuje przy takich zabiegach jak kardiowersja elektryczna, nakłucie worka osierdziowego, drenaż opłucnej (EK_U30)
Efekty uczenia się - kompetencje społeczne
K01: student potrafi współpracować w grupie (DK_U11)
K02: student umie rozmawiać z pacjentem, okazuje szacunek, zachowuje tajemnicę lekarską (DK_U05; K_K03; K_K05; K_K06)
K03 – student w swoich działaniach kieruje się dobrem chorego (K_K04)
K04: student rozumie konieczność ciągłego kształcenia i doskonalenia kompetencji i umiejętności zawodowych (DK_U15)
Metody dydaktyczne
Seminaria
- przedstawienie problemów
- omówienie przykładów
- dyskusja, jeżeli są pytania ze strony studentów
Ćwiczenia (przy łóżku chorego)
- zajęcia przy łóżku pacjenta – badanie podmiotowe i fizykalne, plan diagnostyczno-terapeutyczny
- zajęcia w centrum Symulacji Medycznych (2 godziny)
Wykład – w trybie e-learningu
Metody dydaktyczne podające
- wykład problemowy
- opis
- wykład informacyjny (konwencjonalny)
Metody dydaktyczne poszukujące
- klasyczna metoda problemowa
- studium przypadku
- obserwacji
Metody dydaktyczne w kształceniu online
- metody służące prezentacji treści
Rodzaj przedmiotu
przedmiot obligatoryjny
Wymagania wstępne
Znajomość anatomii, fizjologii i patofizjologii układu sercowo-naczyniowego
Umiejętność badania podmiotowego i przedmiotowego (Propedeutyka chorób wewnętrznych)
Znajomość farmakologii podstawowych leków stosowanych w kardiologii .
Koordynatorzy przedmiotu
Kryteria oceniania
W celu zaliczenia przedmiotu „Kardiologia ” student musi wziąć udział w wymaganej liczbie godzin ćwiczeń i seminariów, oraz zaliczyć test złożony z 20 pytań, których treść dotyczy wiedzy przekazywanej na seminariach i ćwiczeniach.
Warunkiem zaliczenia kolokwium jest prawidłowa odpowiedź na 60% pytań, tj. 12 prawidłowych odpowiedzi.
Oceny:
niedostateczny – <12 punktów. (<60%)
dostateczny – 12-13 punktów (60-70%)
dostateczny plus – 14-15 punktów (71-79%)
dobry – 16-17 punktów (80-87%)
dobry plus – 18-19 punktów (88-91%)
bardzo dobry – 20 punktów (92-100%)
W celu zaliczenia przedmiotu „Kardiologia” student musi wziąć udział w wymaganej liczbie godzin ćwiczeń i seminariów, oraz wziąć udział w kolokwium zaliczającym.
Ćwiczenia zostaną zaliczone, jeżeli student wykaże się umiejętnością zebrania wywiadu, zbadania fizykalnego pacjenta, umiejętnością postawienia rozpoznania wstępnego, zaproponowania badań mających to rozpoznanie potwierdzić oraz wysunie propozycję terapii. Konieczne jest również wykazanie się umiejętnością opisu EKG.
Kolokwium zaliczające ćwiczenia i seminaria ma formę testu złożonego z 20 pytań. Pytania mają 5 możliwych odpowiedzi, z których tylko 1 jest właściwa. Do zaliczenia konieczna jest prawidłowa odpowiedź na 12 pytań (60%).
Pytania z przedmiotu „Kardiologia” wchodzą w skład egzaminu testowego z chorób wewnętrznych (20 pytań).
Egzamin z chorób wewnętrznych opisany jest w stosownym Regulaminie.
Praktyki zawodowe
Literatura
Podstawowym zalecanym podręcznikiem jest podręcznik „Choroby wewnętrzne Szczeklika” najnowsze wydanie.
Najnowsze wytyczne ESC/PTK dotyczące chorób układu sercowo-naczyniowego w zakresie omawianych schorzeń.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i
terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: