Gastroenterologia
1600-Lek4GAST-J
Gastroenterologia zajmuje się diagnostyką i leczeniem chorób przewodu pokarmowego i układu trawiennego. Kurs wyjaśnia podstawowe jednostki i zespoły chorobowe w gastroenterologii, w tym choroby przełyku, żołądka, jelit, trzustki, dróg żółciowych, wątroby oraz zaburzenia odżywiania; pomaga zrozumieć przyczyny i objawy chorób, zasady diagnozy i leczenia stanów związanych z zaburzeniami gastroenterologicznymi - krwawienia z przewodu pokarmowego, żylaki przełyku, nieswoiste choroby zapalne jelit. Podczas tego kursu studenci mogą obserwować endoskopię (gastroskopię i kolonoskopię), ultrasonografię, manometrię i pH-metrię.
Całkowity nakład pracy studenta
1. Nakład pracy związany z zajęciami wymagającymi bezpośredniego udziału nauczycieli akademickich wynosi:
- udział w wykładach: 6 godzin
- udział w seminariach 14 godzin
- udział w ćwiczeniach: 22 godziny
- uczestnictwo w kolokwium zaliczeniowym: 3h
45 godziny, co odpowiada 1,8 punktu ECTS
2. Bilans nakładu pracy studenta:
- udział w wykładach: 6 h
- udział w seminariach: 14 h
- udział w ćwiczeniach: 22 h
-przygotowanie do seminariów i ćwiczeń (w tym czytanie literatury): 10 h
- przygotowanie do kolokwium zaliczeniowego + kolokwium zaliczeniowe:10 h + 3h= 13h
Łączny nakład pracy studenta wynosi 55 godzin, co odpowiada
2,2 punktom ECTS
3. Nakład pracy związany z prowadzonymi badaniami naukowymi:
- czytanie literatury związanej z najnowszymi osiągnięciami w zakresie gastroenterologii: 8 h
- udział w wykładach (z uwzględnieniem opracowań naukowych zzakresu gastroenterologii): 4 h
- udział w seminariach (z uwzględnieniem opracowań naukowych z zakresu gastroenterologii) 8 h
- udział w ćwiczeniach (z uwzględnieniem opracowań naukowych z zakresu gastroenterologii) 8 h
Łączny nakład pracy studenta związany z prowadzonymi badaniami naukowymi wynosi 28 godzin, co odpowiada
1,12 punktu ECTS
4. Czas wymagany do przygotowania się i do uczestnictwa w procesie oceniania:
przygotowanie do kolokwium zaliczeniowego + kolokwium zaliczeniowe: 10h + 3h= 13h
Czas wymagany do przygotowania się i do uczestnictwa w procesie oceniania wynosi 19 h, co odpowiada0,76 punktu ECTS
5. Bilans nakładu pracy studenta o charakterze praktycznym:
- udział w seminariach: 14h,
- udział w ćwiczeniach: 22 h
Łącznie 36h, co odpowiada1,44punktu ECTS
6. Czas wymagany do odbycia obowiązkowej praktyki:
nie dotyczy
Efekty uczenia się - wiedza
Absolwent zna i rozumie:
E.W1. uwarunkowania środowiskowe i epidemiologiczne najczęstszych chorób;
E.W7. przyczyny, objawy, zasady diagnozowania i postępowania terapeutycznego w odniesieniu do najczęstszych chorób wewnętrznych występujących u osób dorosłych oraz ich powikłań:
1) chorób układu pokarmowego, w tym chorób jamy ustnej, przełyku, żołądka i dwunastnicy, jelit, trzustki, wątroby, dróg żółciowych i pęcherzyka żółciowego,
2) zaburzeń wodno-elektrolitowych i kwasowo-zasadowych: stanów odwodnienia, stanów przewodnienia, zaburzeń gospodarki elektrolitowej, kwasicy i zasadowicy;
Efekty uczenia się - umiejętności
Absolwent potrafi:
E.U1. przeprowadzać wywiad lekarski z pacjentem dorosłym;
E.U3. przeprowadzać pełne i ukierunkowane badanie fizykalne pacjenta dorosłego;
E.U7. oceniać stan ogólny, stan przytomności i świadomości pacjenta;
E.U12. przeprowadzać diagnostykę różnicową najczęstszych chorób osób dorosłych i dzieci;
Efekty uczenia się - kompetencje społeczne
Absolwent jest gotów do:
K_K05. przestrzegania tajemnicy lekarskiej i wszelkich praw pacjenta
K_K07. dostrzegania i rozpoznawania własnych ograniczeń oraz dokonywania samooceny deficytów i potrzeb edukacyjnych
Metody dydaktyczne
Wykłady:
- wykład informacyjny,
- wykład konwersatoryjny,
- dyskusja dydaktyczna,
- analiza przypadków
Seminaria:
- dyskusja dydaktyczna,
- warsztaty dydaktyczne
- analiza przypadków
Ćwiczenia:
- pokaz z instruktażem,
- ćwiczenia przedmiotowe,
- metody symulacyjne,
- studium przypadku
Metody dydaktyczne eksponujące
- pokaz
Metody dydaktyczne podające
- wykład problemowy
- opis
Metody dydaktyczne poszukujące
- studium przypadku
- seminaryjna
- ćwiczeniowa
- obserwacji
Rodzaj przedmiotu
przedmiot obligatoryjny
Wymagania wstępne
Przed rozpoczęciem nauki przedmiotu niezbędne jest właściwe opanowanie propedeutyki chorób wewnętrznych oraz anatomii, histologii tudzież fizjologii przewodu pokarmowego i narządów trawiennych.
Koordynatorzy przedmiotu
Kryteria oceniania
Sprawdzian praktyczny:
system punktacji 0-1
Kolokwium końcowe: ≥60%
Egzamin łączony:≥60%
Przedłużona obserwacja: >50%
Student(ka) otrzyma zaliczenie przedmiotu uzyskując pozytywne wyniki z sprawdzianów oraz pozytywnej oceny w zakresie kompetencji społecznych, co jest warunkiem przystąpienia do kolokwiom końcowego pisemnego
Praktyki zawodowe
Literatura
Literatura podstawowa:
Interna Szczeklika pod redakcją Piotra Gajewskiego, Medycyna Praktyczna, Kraków, wydanie bieżące
W cyklu 2023/24:
Interna Szczeklika pod redakcją Piotra Gajewskiego, Medycyna Praktyczna, Kraków, wydanie bieżące
|
W cyklu 2024/25:
Interna Szczeklika pod redakcją Piotra Gajewskiego, Medycyna Praktyczna, Kraków, wydanie bieżące
|
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i
terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: