Endokrynologia z diabetologią
1600-Lek4ENDO-J
Zajęcia prowadzone są w formie wykładów, seminariów i ćwiczeń.
Tematyka wykładów i seminariów obejmuje wybrane zagadnienia z zakresu endokrynologii i diabetologii. Ćwiczenia prowadzone są przy łóżku chorego. W czasie ćwiczeń omawiane są przypadki pacjentów z chorobami gruczołów wydzielania wewnętrznego i cukrzycą hospitalizowanych w Klinice Endokrynologii i Diabetologii. Studenci przeprowadzają pod nadzorem asystenta badanie podmiotowe i przedmiotowe, analizują wyniki badań dodatkowych, przeprowadzają diagnostykę różnicową, proponują leczenie i oceniają jego skuteczność. Uczestniczą również w edukacji diabetologicznej chorych z cukrzycą.
W cyklu 2023/24:
jak w informacjach podstawowych
|
Całkowity nakład pracy studenta
1. Nakład pracy związany z zajęciami wymagającymi bezpośredniego udziału nauczycieli akademickich wynosi:
-wykłady: 6 godzin (możliwość e-learning) 0,24 ECTS
-seminaria: 14 godzin
-ćwiczenia: 30 godzin
-konsultacje: 0,5 godziny
-zaliczenie: 0,5 godziny
-przeprowadzenie egzaminu praktycznego i teoretycznego: 4 godziny
Nakład pracy związany z zajęciami wymagającymi bezpośredniego udziału nauczycieli akademickich wynosi 55 godzin, co odpowiada 1,83 punktu ECTS (55/30)
2. Bilans nakładu pracy studenta:
- udział w wykładach: 6 godzin
-udział w seminariach: 14 godzin
- udział w ćwiczeniach: 30 godzin
- przygotowanie do ćwiczeń (w tym czytanie wskazanej literatury): 6 godzin
- konsultacje: 0,5 godziny
- przygotowanie do zaliczenia i zaliczenie: 5 + 0,5 = 5,5 godziny
- przygotowanie do egzaminu i egzamin: 15 + 4 =19 godzin
Łączny nakład pracy studenta wynosi 81 godzin, co odpowiada 2,7 punktom ECTS (81/30)
3. Nakład pracy związany z prowadzonymi badaniami naukowymi:
- czytanie wskazanej literatury naukowej: 6 godzin
- konsultacje z uwzględnieniem opracowań naukowych z zakresu endokrynologii i diabetologii): 0,5 godziny
- udział w ćwiczeniach (z uwzględnieniem wyników opracowań naukowych z zakresu endokrynologii i diabetologii): 16 godzin
- przygotowanie do ćwiczeń objętych aktywnością naukową : 6 godzin
- przygotowanie do zaliczenia (z uwzględnieniem opracowań naukowych z zakresu endokrynologii i diabetologii): 3 godziny
- przygotowanie do egzaminu w zakresie aspektów badawczo-naukowych: 11 godzin
Łączny nakład pracy studenta związany z prowadzonymi badaniami naukowymi wynosi 42,5 godziny, co odpowiada
1,42 punktu ECTS
4. Czas wymagany do przygotowania się i do uczestnictwa w procesie oceniania:
przygotowanie do zaliczenia i zaliczenie: 5 + 0,5 = 5,5 godziny
- przygotowanie do egzaminu i egzamin: 15 + 4 =19 godzin
Łączny nakład pracy studenta związany z przygotowaniem się do procesu oceniania: 24,5 godziny, tj. 0,82 ECTS
5. Bilans nakładu pracy studenta o charakterze praktycznym:
- udział w ćwiczeniach: 30 godzin
- przygotowanie do zaliczenia praktycznego (część egzaminu): 3 godziny
- zaliczenie praktyczne (część egzaminu): 1 godzina
Łączny nakład pracy studenta o charakterze praktycznym wynosi 34 godziny, co odpowiada 1,13 punktu ECTS
6. Czas wymagany do odbycia obowiązkowej praktyki:
nie dotyczy
Efekty uczenia się - wiedza
Student:
W1: zna mechanizm działania hormonów (C.W51)
W 2: wymienia uwarunkowania środowiskowe i epidemiologiczne najczęstszych chorób gruczołów wydzielania wewnętrznego (E.W1)
W3: wymienia przyczyny i objawy oraz metody diagnozowania i leczenia najczęstszych chorób gruczołów wydzielania wewnętrznego: chorób podwzgórza i przysadki, tarczycy, przytarczyc, kory i rdzenia nadnerczy, chorób jajników i jąder, guzów neuroendokrynnych, zespołów wielogruczołowych, różnych typów cukrzycy i zespołu metabolicznego, hipoglikemii, otyłości, dyslipidemii (E.W7)
Efekty uczenia się - umiejętności
Student:
U1: potrafi powiązać obrazy uszkodzeń tkankowych i narządowych z objawami klinicznymi chorób gruczołów wydzielania wewnętrznego, wywiadem i wynikami oznaczeń laboratoryjnych (C.U11)
U2: potrafi udzielać porad chorym z cukrzycą odnośnie przestrzegania zaleceń terapeutycznych i prozdrowotnego trybu życia (D.U9.)
U3: potrafi przeprowadzać wywiad lekarski ukierunkowany na schorzenia gruczołów wydzielania wewnętrznego z pacjentem dorosłym (E.U1.)
U4: potrafi przeprowadzać pełne i ukierunkowane badanie fizykalne pacjenta dorosłego z chorobą układu wewnątrzwydzielniczego (E.U3.)
U5: potrafi przeprowadzać diagnostykę różnicową najczęstszych chorób gruczołów wydzielania wewnętrznego u osób dorosłych (E.U12).
U6: potrafi oceniać i opisywać stan somatyczny oraz psychiczny pacjenta ze schorzeniem układu wewnątrzwydzielniczego (E.U13).
U7: potrafi planować postępowanie diagnostyczne, terapeutyczne i profilaktyczne u chorego ze schorzeniem gruczołów dokrewnych (E.U16.)
U8: potrafi interpretować wyniki badań laboratoryjnych i identyfikować przyczyny odchyleń od normy w schorzeniach układu wewnątrzwydzielniczego (E.U24).
U9: potrafi pobierać i zabezpieczać krew włośniczkową do oznaczania stężenia glukozy (E.U28).
U10: potrafi planować konsultacje specjalistyczne u chorych z chorobami gruczołów dokrewnych (E.U32)
Efekty uczenia się - kompetencje społeczne
Student:
K1: ma świadomość własnych ograniczeń i widzi potrzebę stałego dokształcania się (K.K1.)
K2: jest zdolny do nawiązania i utrzymania głębokiego i pełnego szacunku kontaktu z chorym (K.K3.)
K3: potrafi przestrzegać tajemnicy lekarskiej i wszelkich praw pacjenta (m.in. prawa do informacji, do intymności, do świadomej decyzji i do godnej śmierci) (K.K6)
Metody dydaktyczne
Metody dydaktyczne podające:
- wykład informacyjny (konwencjonalny)
Metody dydaktyczne poszukujące:
-seminaryjna
-ćwiczeniowa, studium przypadku, obserwacji
- dyskusja dydaktyczna
- analiza przypadków
- prezentacja badania podmiotowego i przedmiotowego
- ćwiczenie praktyczne umiejętności samodzielnego zbierania wywiadu oraz badania fizykalnego
Metody dydaktyczne podające
- wykład informacyjny (konwencjonalny)
Metody dydaktyczne poszukujące
- studium przypadku
- obserwacji
- seminaryjna
- ćwiczeniowa
Metody dydaktyczne w kształceniu online
- metody wymiany i dyskusji
- metody służące prezentacji treści
- metody odnoszące się do autentycznych lub fikcyjnych sytuacji
Rodzaj przedmiotu
przedmiot obligatoryjny
Wymagania wstępne
Student posiada wiedzę z anatomii, fizjologii, patofizjologii układu wydzielania wewnętrznego.
Koordynatorzy przedmiotu
Kryteria oceniania
Kolokwium końcowe w formie testowej (0–10 punktów; >60%): W1–W3, U1, U2 – U8.
<6 niezaliczone
6 ZALICZONE
Przedłużona obserwacja (0–10 punktów; > 60%): K1–K3
Student(ka) otrzyma zaliczenie przedmiotu uzyskując pozytywną ocenę z kolokwium końcowego oraz pozytywną ocenę w zakresie kompetencji społecznych.
Egzamin łączony
Przedmiot „Endokrynologia z diabetologią” wchodzi w skład egzaminu łączonego z chorób wewnętrznych. Zasady egzaminu zostały określone w odrębnym regulaminie.
Praktyki zawodowe
Literatura
Literatura podstawowa
1. Choroby układu wewnątrzwydzielniczego w:Interna Szczeklika – podręcznik chorób wewnętrznych, red. P. Gajewski, Medycyna Praktyczna, Kraków
2. Zaburzenia odżywiania w:Interna Szczeklika – podręcznik chorób wewnętrznych , red. P. Gajewski, Medycyna Praktyczna, Kraków
Literatura uzupełniająca
Nie dotyczy
W cyklu 2023/24:
jak w informacjach podstawowych
|
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i
terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: