Choroby wewnętrzne
1600-Lek4CHWEEN-J
Zajęcia prowadzone są w formie ćwiczeń.
W czasie ćwiczeń prowadzonych przy łóżku chorego studenci doskonalą zdobytą w poprzednich latach umiejętność badania podmiotowego i przedmiotowego oraz symptomatologię chorób, poprzez codzienne uczestnictwo w raporcie lekarskim i wizycie lekarskiej, w czasie której analizują bilans płynów, temperaturę ciała, dokonują pomiarów ciśnienia tętniczego, przeprowadzają pod nadzorem asystenta badanie podmiotowe i przedmiotowe. W oparciu o dane kliniczne oraz wyniki badań dodatkowych (laboratoryjnych, radiologicznych, elektrokardiograficznych, endoskopowych) studenci przeprowadzają diagnostykę różnicową. Uczestniczą w konsultacjach lekarskich i towarzyszą asystentowi w czasie udzielania porad ambulatoryjnych (w przyklinicznych poradniach specjalistycznych). Wspólnie z asystentem omawiają decyzje dotyczące zastosowanej farmakoterapii. Zapoznają się z właściwym prowadzeniem dokumentacji medycznej (pod nadzorem asystenta prowadzą codzienne obserwacje pacjentów w historii choroby, wpisują wyniki, przygotowują wypis pacjenta z oddziału, uczestniczą przy uzyskiwaniu zgody pacjenta na proponowane badania i zabiegi).
W czasie ćwiczeń na symulatorach medycznych (12 godzin) studenci samodzielnie przeprowadzają w/w procedury oraz inne procedury związane z naruszeniem ciągłości tanek (wymienione w Efektach kształcenia – umiejętności – EK_U29 oraz EK_U30). Zapoznają się z ostrymi stanami zagrożenia życia w chorobach wewnętrznych.
W trakcie ćwiczeń studenci prezentują przydzielony przypadek medyczny, wg schematu:
• wywiad chorobowy, odchylenia w badaniu fizykalnym,
• rozpoznanie wstępne,
• istotne odchylenia w badaniach dodatkowych,
• diagnostyka różnicowa,
• rozpoznanie ostateczne,
• krótkie podsumowanie danej jednostki chorobowej z uwzględnieniem najnowszych metod leczenia opartych na zasadach EBM i obowiązujących standardach postępowania.
Prowadzona jest dyskusja prowadzona pod kierunkiem asystenta.
Tematyka prowadzonych ćwiczeń:
•Prawidłowa ocena stanu ogólnego pacjenta.
•Badanie podmiotowe i przedmiotowe w chorobach wewnętrznych.
•Stawianie rozpoznania wstępnego.
•Planowanie i przeprowadzanie diagnostyki różnicowej z umiejętnością określenia celowości zlecanych badań i konsultacji.
•Stawianie rozpoznania ostatecznego.
•Planowanie leczenia i jego modyfikacje w zależności od stopnia zaawansowania choroby, postępów terapii i chorób współistniejących.
•Umiejętność rokowania i przewidywania postępu choroby, jej następstw, zapobiegania następstwom i objawom ubocznym po
zastosowanym leczeniu.
•Podstawowa dokumentacja lekarska – historia choroby, karta zleceń, karta gorączkowa i inna dokumentacja wykorzystywana w
prawidłowym prowadzeniu chorych.
•Prezentacja problemu klinicznego dotyczącego pacjenta w czasie wizyty lekarskiej, raportu lekarskiego, w czasie konsultacji.
•Udzielanie pierwszej pomocy w stanach zagrożenia życia.
•Leczenie ostrych stanów zagrożenia życia.
•Udzielanie świadczeń zdrowotnych w ramach poradni przyklinicznej.
•Technika podstawowych zabiegów diagnostycznych wykorzystywanych w diagnostyce i leczeniu schorzeń internistycznych.
Tematy ćwiczeń obejmują następujące zagadnienia:
-Prawidłowa ocena stanu ogólnego pacjenta.
-Badanie podmiotowe i przedmiotowe w chorobach wewnętrznych.
-Stawianie rozpoznania wstępnego.
-Planowanie i przeprowadzanie diagnostyki różnicowej z umiejętnością określenia celowości zlecanych badań i konsultacji.
-Stawianie rozpoznania ostatecznego.
-Planowanie leczenia i jego modyfikacje w zależności od stopnia zaawansowania choroby, postępów terapii i chorób współistniejących.
-Umiejętność rokowania i przewidywania postępu choroby, jej następstw, zapobiegania następstwom i objawom ubocznym po zastosowanym leczeniu.
-Podstawowa dokumentacja lekarska – historia choroby, karta zleceń, karta gorączkowa i inna dokumentacja wykorzystywana w prawidłowym prowadzeniu chorych.
-Prezentacja problemu klinicznego dotyczącego pacjenta w czasie wizyty lekarskiej, raportu lekarskiego, w czasie konsultacji.
-Udzielanie pierwszej pomocy w stanach zagrożenia życia.
-Leczenie ostrych stanów zagrożenia życia.
-Udzielanie świadczeń zdrowotnych w ramach poradni przyklinicznej.
-Technika podstawowych zabiegów diagnostycznych wykorzystywanych w diagnostyce i leczeniu schorzeń internistycznych.
Całkowity nakład pracy studenta
1.Godziny realizowane z udziałem nauczycieli:
-ćwiczenia - 240 godzin w tym 12 godzin w Centrum Symulacji Medycznych
-konsultacje 1 godzina
-zaliczenia 1 godzina
Nakład pracy związany z zajęciami wymagającymi bezpośredniego udziału nauczycieli akademickich wynosi 242 godziny, co odpowiada 9,7 punktom ECTS
2. Bilans nakładu pracy studenta:
- przygotowanie do ćwiczeń: 40 godzin
- czytanie wskazanej literatury: 120 godzin
- zaliczenie: 1 godzina
Łączny nakład pracy studenta wynosi 161 godziny, co odpowiada 6,4 punktom ECTS
3. Nakład pracy związany z prowadzonymi badaniami naukowymi
- nie dotyczy
4. Czas wymagany do przygotowania się i do uczestnictwa w procesie oceniania:
- czytanie wskazanej literatury + zaliczenie: 120 + 1 = 121 godzin (4,8 punktu ECTS)
5. Bilans nakładu pracy studenta o charakterze praktycznym:
- udział w ćwiczeniach: 240 godzin
Łączny nakład pracy studenta o charakterze praktycznym wynosi 240 godzin, co odpowiada 9,6 punktu ECTS
6. Bilans nakładu pracy studenta poświęcony zdobywaniu kompetencji społecznych w zakresie ćwiczeń.
Kształcenie w dziedzinie afektywnej poprzez proces samokształcenia:
-przygotowanie do ćwiczeń: 40 godzin,
Łączny nakład pracy studenta poświęcony zdobywaniu kompetencji społecznych wynosi 40 godzin, co odpowiada 1,6 punktowi ECTS
7. Czas wymagany do odbycia obowiązkowej praktyki:
nie dotyczy
Efekty uczenia się - wiedza
Student:
W1. Zestawia uwarunkowania genetyczne, środowiskowe i epidemiologiczne najczęstszych chorób wewnętrznych (EK_W01)
W2. Wyjaśnia przyczyny i objawy najczęstszych chorób wewnętrznych i ich powikłania, zarysowuje zasady diagnozowania i planuje postępowanie terapeutyczne (EK_W09):
a) chorób układu krążenia, w tym: choroby niedokrwiennej serca, wad serca, chorób wsierdzia, mięśnia serca, osierdzia, niewydolności serca (ostrej i przewlekłej), chorób naczyń tętniczych i żylnych, nadciśnienia tętniczego: pierwotnego i wtórnego, nadciśnienia płucnego,
b) chorób układu oddechowego, w tym: chorób dróg oddechowych, przewlekłej obturacyjnej choroby płuc, astmy oskrzelowej, rozstrzenia oskrzeli, mukowiscydozy, zakażeń układu oddechowego, chorób śródmiąższowych płuc, opłucnej, śródpiersia, obturacyjnego i centralnego bezdechu sennego, niewydolności oddechowej (ostrej i przewlekłej), nowotworów układu oddechowego;
c) chorób układu pokarmowego, w tym: chorób, jamy ustnej, przełyku, żołądka i dwunastnicy, jelit, trzustki, wątroby, dróg żółciowych i pęcherzyka żółciowego,
d) chorób układu wydzielania wewnętrznego, w tym: chorób podwzgórza i przysadki, tarczycy, przytarczyc, kory i rdzenia nadnerczy, chorób jajników i jąder, guzów neuroendokrynnych, zespołów wielogruczołowych, różnych typów cukrzycy i zespołu metabolicznego: hipoglikemii, otyłości, dyslipidemii,
e) chorób nerek i dróg moczowych, w tym: ostrych i przewlekłych niewydolności nerek, chorób kłębuszków nerkowych i śródmiąższowych nerek, torbieli nerek, kamicy nerkowej, zakażeń układu moczowego, nowotworów układu moczowego, w szczególności raka pęcherza moczowego i raka nerki,
f) chorób układu krwiotwórczego, w tym: aplazji szpiku, niedokrwistości, granulocytopenii i agranulocytozy, małopłytkowości, białaczek ostrych, nowotworów mieloproliferacyjnych i mielodysplastyczno-mieloproliferacyjnych, zespołów mielodysplastycznych, nowotworów z dojrzałych limfocytów B i T, skaz krwotocznych, trombofilii, stanów bezpośredniego zagrożenia życia w hematologii, zaburzeń krwi w chorobach innych narządów;
g) chorób reumatycznych, w tym: chorób układowych tkanki łącznej, układowych zapaleń naczyń, zapaleń stawów z zajęciem kręgosłupa, chorób metabolicznych kości, w szczególności osteoporozy i choroby zwyrodnieniowej stawów, dny moczanowej
h) chorób alergicznych, w tym: anafilaksji i wstrząsu anafilaktycznego, obrzęku naczynioruchowego,
i) zaburzeń wodno-elektrolitowych i kwasowo-zasadowych: stanów odwodnienia, stanów przewodnienia, zaburzeń gospodarki elektrolitowej, kwasicy i zasadowicy; (EK_W07)
W3. Uzasadnia odrębności w przebiegu klinicznym najczęstszych chorób występujących u osób starszych oraz zasady postępowania w podstawowych zespołach geriatrycznych (E K_W09)
Efekty uczenia się - umiejętności
Student:
U1. przeprowadza wywiad lekarski z pacjentem dorosłym (EK_U01);
U2. przeprowadza pełne i ukierunkowane badanie fizykalne pacjenta dorosłego (EK_U03);
U3. ocenia stan ogólny, stan przytomności i świadomości pacjenta (EK_U07)
U4. powiązuje obrazy uszkodzeń tkankowych i narządowych z objawami klinicznymi choroby, wywiadem i wynikami oznaczeń laboratoryjnych (CK_U11);
U5. planuje postępowanie diagnostyczne, terapeutyczne i profilaktyczne (EK_U16);
U6. kwalifikuje pacjenta do leczenia domowego i szpitalnego (EK_U20)
U7. potrafi wykonać podstawowe procedury i zabiegi lekarskie, w tym (EK_U29):
a) pomiar temperatury ciała, pomiar tętna, nieinwazyjny pomiar ciśnienia tętniczego,
b) monitorowanie parametrów życiowych przy pomocy kardiomonitora, pulsoksymetrię,
c) leczenie tlenem
d) wprowadzenie rurki ustno–gardłowej,
e) wstrzyknięcia dożylne, domięśniowe i podskórne, kaniulację żył obwodowych, pobieranie obwodowej krwi żylnej, pobieranie posiewów krwi, pobieranie krwi tętniczej, pobieranie arterializowanej krwi włośniczkowej,
f) pobieranie wymazów z nosa, gardła i skóry, nakłucie jamy opłucnowej,
g) cewnikowanie pęcherza moczowego u kobiet i mężczyzn, zgłębnikowanie żołądka, płukanie żołądka, enemę,
h) standardowy elektrokardiogram spoczynkowy wraz z interpretacją, kardiowersję elektryczną i defibrylację serca,
i) proste testy paskowe i pomiar stężenia glukozy we krwi;
U8. asystuje przy przeprowadzeniu następujących procedur i zabiegów lekarskich (EK_U30):
a) przetaczaniu preparatów krwi i krwiopochodnych,
b) drenażu jamy opłucnowej,
c) nakłuciu worka osierdziowego,
d) nakłuciu jamy otrzewnowej,
e) nakłuciu lędźwiowym,
f) biopsji cienkoigłowej,
g) testach naskórkowych,
h) próbach śródskórnych i skaryfikacyjnych, oraz interpretuje ich wyniki;
U9. planuje konsultacje specjalistyczne (EK_U32)
U10. rozpoznaje agonię pacjenta i stwierdza jego zgon (EK_U37);
U11. potrafi prowadzić dokumentację medyczną pacjenta (EK_U38)
Efekty uczenia się - kompetencje społeczne
Student:
K1. Wykazuje umiejętność pracy w zespole i wykazuje umiejętność rozwiązywania problemów w celu zrealizowania zadań w trakcie ćwiczeń przy łóżku chorego (K_K02)
K2. okazuje szacunek dla pacjenta i troskę o jego dobro (K_K03)
K3. Wykazuje nawyk samokształcenia (K_K01)
K4. przestrzega w swych działaniach zasad etycznych i praw pacjenta (K_K04)
K5. potrafi poinformować pacjenta o celu, przebiegu i ewentualnym ryzyku proponowanych działań diagnostycznych lub terapeutycznych i uzyskać jego świadoma zgodę (K_K06)
Metody dydaktyczne
Ćwiczenia przy łóżku chorego.
Omówienie przypadku.
Przypadek symulowany.
Metody dydaktyczne podające
- opowiadanie
- opis
- pogadanka
Metody dydaktyczne poszukujące
- biograficzna
- obserwacji
- ćwiczeniowa
Metody dydaktyczne w kształceniu online
- metody odnoszące się do autentycznych lub fikcyjnych sytuacji
- metody wymiany i dyskusji
Rodzaj przedmiotu
przedmiot fakultatywny
Wymagania wstępne
Student powinien posiadać wiedzę z zakresu anatomii i fizjologii człowieka, patofizjologii i patomorfologii w odniesieniu do chorób narządów wewnętrznych, wiedzę z zakresu propedeutyki chorób wewnętrznych jak również z zakresu szczegółowych specjalności internistycznych - kardiologii, nefrologii, diabetologii i endokrynologii, alergologii, hematologii, gastrologii, pulmonologii, reumatologii, a także farmakologii.
Koordynatorzy przedmiotu
Kryteria oceniania
Zaliczenie bloku ćwiczeń odbywa się na zaliczenie na ocenę.
Zaliczenie ustne ( ≥60%): W1-W3
% uzyskanych punktów - ocena
92 - 100 (5.0) -Bardzo dobra
88 - <92 (4.5) -Ponad dobra
80 - <88 (4.0) - dobra
71 - <80 (3.5) - Dość dobra
60 - <71 (3.0) - Dostateczna
0 - < 60 (2.0) - Niedostateczna
Przedłużona obserwacja ( 0-10; >50%): U1-U11; K1-K5
Praktyki zawodowe
Literatura
Interna Szczeklika 2024, Wydawnictwo medycyna Praktyczna, Kraków 2024.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i
terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: