Chirurgia ogólna i endokrynologiczna
1600-Lek4CHOGW-NJ
Wykład ma za zadanie zdobycie i utrwalenie wiedzy z zakresu chorób przewodu pokarmowego leczonych w oddziałach chirurgicznych (zachowawczo, operacyjnie, w trybie pilnym/planowym) Student poznaje zasady funkcjonowania pracowni endoskopowej i leczenia endoskopowego chorób. Zapoznaje się oceną stanu odżywienia hospitalizowanych pacjentów i w przypadku konieczności wdrożenia tego leczenia żywieniowego
Seminarium ma za zadanie zdobycie i utrwalenie wiedzy dotyczącej chorego z chorobami przewodu pokarmowego. uzupełnienie wiedzy przekazywanej podczas wykładów
Ćwiczenia poświęcone są nabyciu umiejętności praktycznych z zakresu badania chorego, wykonywania drobnych zabiegów (zdejmowanie szwów, cewnikowanie, szycie ran i inne zawarte w książce umiejętności praktycznych). W ramach ćwiczeń na Bloku Operacyjnym studenci zapoznawani są z zasadami aseptyki i antyseptyki, podstawowymi narzędziami i technikami w chirurgii.
Całkowity nakład pracy studenta
1. Nakład pracy związany z zajęciami wymagającymi bezpośredniego udziału nauczycieli akademickich wynosi:
- udział w ćwiczeniach: 34 godziny
- udział w seminariach 15 godzin
- udział w wykładach 10 godzin
- konsultacje: 0,5 godziny
- kolokwium końcowe: 0,5 godziny
Nakład pracy związany z zajęciami wymagającymi bezpośredniego udziału nauczycieli akademickich wynosi
Efekty uczenia się - wiedza
W1: opisuje zasady kwalifikacji i wykonywania podstawowych zabiegów operacyjnych i inwazyjnych procedur diagnostyczno–leczniczych (F K_W03) – efekt uczenia się realizowany w obszarze kształcenia na odległość oraz w warunkach stacjonarnych
W2: wyjaśnia zasady bezpieczeństwa okołooperacyjnego, przygotowania pacjenta do operacji, wykonania znieczulenia ogólnego i miejscowego oraz kontrolowanej sedacji (F K_W04) – efekt uczenia się realizowany w obszarze kształcenia na odległość oraz w warunkach stacjonarnych
W3: określa leczenie pooperacyjne z terapią przeciwbólową i monitorowaniem pooperacyjnym; (F K_W05) – efekt uczenia się realizowany w obszarze kształcenia na odległość oraz w warunkach stacjonarnych
W4: opisuje uwarunkowania genetyczne, środowiskowe i epidemiologiczne najczęstszych chorób;( E K_W01) – efekt uczenia się realizowany w obszarze kształcenia na odległość
W5: wymienia postacie kliniczne najczęstszych chorób poszczególnych układów i narządów, chorób metabolicznych oraz zaburzeń gospodarki wodno-elektrolitowej i kwasowo-zasadowej; (C K_W33) – efekt uczenia się realizowany w obszarze kształcenia na odległość
Efekty uczenia się - umiejętności
U1: przeprowadza pełne i ukierunkowane badanie fizykalne pacjenta dorosłego (E K_U03) – efekt uczenia się realizowany w obszarze kształcenia na odległość oraz w warunkach stacjonarnych
U2: potrafi wykonać podstawowe procedury i zabiegi lekarskie, w tym:
a) pomiar temperatury ciała, pomiar tętna, nieinwazyjny pomiar ciśnienia tętniczego,
b) monitorowanie parametrów życiowych przy pomocy kardiomonitora, pulsoksymetrię,
c) badanie spirometryczne, leczenie tlenem, wentylację wspomaganą i zastępczą,
d) wprowadzenie rurki ustno–gardłowej,
e) wstrzyknięcia dożylne, domięśniowe i podskórne, kaniulację żył obwodowych, pobieranie obwodowej krwi żylnej, pobieranie posiewów krwi, pobieranie krwi tętniczej, pobieranie arterializowanej krwi włośniczkowej,
f) pobieranie wymazów z nosa, gardła i skóry, nakłucie jamy opłucnowej,
g) cewnikowanie pęcherza moczowego u kobiet i mężczyzn, zgłębnikowanie żołądka, płukanie żołądka, enemę,
h) standardowy elektrokardiogram spoczynkowy wraz z interpretacją, kardiowersję elektryczną i defibrylację serca,
i) proste testy paskowe i pomiar stężenia glukozy we krwi; (E K_U29)
– efekt uczenia się realizowany w warunkach stacjonarnych
U3: potrafi prowadzić dokumentację medyczną pacjenta (E K_U38) – efekt uczenia się realizowany w warunkach stacjonarnych
U4: stosuje się do zasad aseptyki i antyseptyki;( F K_U03) – efekt uczenia się realizowany w warunkach stacjonarnych
U5: zakłada wkłucie obwodowe;( F K_U05) – efekt uczenia się realizowany w warunkach stacjonarnych
U6: : potrafi zbadać sutki, węzły chłonne, gruczoł tarczowy oraz jamę brzuszną w aspekcie ostrego brzucha, a także wykonać badanie palcem przez odbyt;( F K_U06) – efekt uczenia się realizowany w warunkach stacjonarnych
Efekty uczenia się - kompetencje społeczne
K1: Okazuje szacunek wobec Pacjenta i zrozumienie dla różnic światopoglądowych, oraz kulturowych (K_K05) – efekt uczenia się realizowany w warunkach stacjonarnych
K2: Przestrzega tajemnicy lekarskiej i wszelkich praw pacjenta(m in. Prawa do informacji, do intymności, do świadomej decyzji ,do godnej śmierci (K_K06
Metody dydaktyczne
Wykłady: zgodnie z planem wykładów
Seminaria: zgodnie z planem seminariów
Ćwiczenia:
• ćwiczenia przy łóżku pacjenta
• ćwiczenia na sali operacyjnej jako asysta
• ćwiczenia na sali operacyjnej jako "instrumentariuszka brudna" - zapoznanie się z pracą na bloku operacyjnym
• ćwiczenia z prowadzenia dokumentacji lekarskiej
• ćwiczenia w Centrum Symulacji Medycznej
Metody dydaktyczne poszukujące
- ćwiczeniowa
- seminaryjna
Rodzaj przedmiotu
przedmiot obligatoryjny
Wymagania wstępne
Student(ka) kontynuujący kształcenie z przedmiotu chirurgii ogólnej i gastroenterologicznej musi wykazać się wiedzą z zakresu anatomii i fizjologii przewodu pokarmowego, oraz wiedzy zdobytej podczas z zajęć z propedeutyki chirurgii.
Koordynatorzy przedmiotu
W cyklu 2023/24: | W cyklu 2024/25: |
Kryteria oceniania
Sprawdzian ustny (0 – 16 punktów; > 75%): W1 – W5, U1,
Sprawdzian praktyczny (system 0-1): W1, W2, W3, U1 – U6 – stosowany w warunkach stacjonarnych
Kolokwium końcowe (>60%): W1 – W5,
U1, U3, U4.
Przedłużona obserwacja (0 – 10 punktów; > 50%): K1 – K2 stosowana w warunkach stacjonarnych.
Literatura
Literatura podstawowa:
1. O.J. Garden, A.W. Bradbury, J.L.R. Forsythe, R.W. Parks
Chirurgia. Podręcznik dla studentów. wyd. II polskie Edra Urban &Partner 2015
2. Noszczyk W. (red.) Chirurgia t.1 i 2 Wydawnictwo Lekarskie PZWL 2009 r. lub później
3. 2. Kulig J. i Nowak W. (red.): Ostry brzuch, Warszawa 2007, Wydawnictwo Lekarskie PZWL
Literatura uzupełniająca:
1.. Fibak J. (red.) Chirurgia. Podręcznik dla studentów. Wydawnictwo Lekarskie PZWL 2014
2. Noszczyk W. (red.): Chirurgia. Repetytorium, Warszawa 2009, WydawnictwoLekarskie PZWL
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i
terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: