Alergologia z immunologią kliniczną
1600-Lek4ALERG-NJ
Poznanie podstaw immunologii, patofizjologii i patomorfologi pierwotnych i wtórnych niedoborów immunologicznych i innych wybranych chorób immunologicznych. Poznanie mechanizmów immunologicznych leżących u podstaw chorób alergicznych, genetyki chorób alergicznych, alergenów i wpływu czynników środowiskowych na rozwój i przebieg chorób alergicznych. Poznanie patofizjologii, patomorfologii i przebiegu chorób alergicznych.
Ćwiczenia poświęcone są: Doskonaleniu sztuki badania podmiotowego i przedmiotowego. Poznaniu zasad diagnostyki i leczenia niedoborów immunologicznych i innych wybranych chorób immunologicznych. Prowadzeniu dokumentacji medycznej. Opanowaniu umiejętności diagnostyki, rozpoznawania i leczenia pacjentów z chorobami alergicznymi. Poznaniu symptomatologii i różnicowania chorób alergicznych i niedoborów immunologicznych. Nabyciu umiejętności udzielania pierwszej pomocy pacjentom w stanach zagrożenia życia z powodu chorób alergicznych, a w szczególności w stanie astmatycznym i wstrząsie anafilaktycznym.
Przekazywane umiejętności i zadania studenta w trakcie ćwiczeń:
1. Badanie podmiotowe i przedmiotowe pacjenta z chorobą alergiczną
2. Badanie podmiotowe i przedmiotowe pacjenta z niedoborem odporności.
3. Dokumentacja medyczna i lekarska - jej rodzaje i zasady prawidłowego prowadzenia, sposoby i źródła pozyskiwania informacji
4. Diagnostyka chorób alergicznych i immunologicznych
5 Symptomatologia chorób alergicznych: astmy, POCHP, alergicznego nieżytu nosa i spojówek, pokrzywki i obrzęku naczynioruchowego, wyprysku atopowego i kontaktowego, alergii pokarmowej, uczuleń na leki i środki kontrastowe.
6. Zasady postępowania we wstrząsie anafilaktycznym.
7. Demonstracja przez asystenta poprawnego wykonania czynności medycznych. Nadzór nad czynnościami wykonywanymi samodzielnie przez studenta. Dyskusja i omawianie napotkanych problemów medycznych.
Tematyka seminariów i wykładów:
1. Podstawowe pojęcia w alergologii.
2. Źródła alergii
3. Podstawy immunologiczne chorób alergicznych, immunologia ogólna.
4. Alergia pokarmowa.
5. Alergiczny nieżyt nosa i spojówek
6. Astma oskrzelowa i czynniki środowiskowe w chorobach alergicznych
7. Wstrząs anafilaktyczny
8. Diagnostyka immunologiczna w chorobach alergicznych
9. Pierwotne i wtórne niedobory immunologiczne
10. Uczulenia na jad owadów błonkoskrzydłych.
Efekty uczenia się - wiedza
Nakład pracy związany z zajęciami wymagającymi bezpośredniego udziału nauczycieli akademickich wynosi:
- udział w wykładach: (z zastosowaniem metod kształcenia na odległość) 12 godzin
- udział w seminariach 12 godzin
- udział w ćwiczeniach: 24 godzin
- konsultacje 2 godziny
- zaliczenie 2 godziny
- Nakład pracy związany z zajęciami wymagającymi bezpośredniego udziału nauczycieli akademickich wynosi
52 godziny, co odpowiada 2,08 ECTS
Bilans nakładu pracy studenta:
- udział w wykładach: 12 godzin
- udział w ćwiczeniach: 24 godzin (2 godziny – Centrum Symulacji Medycznych)
- udział w seminariach 12 godzin
- przygotowanie do ćwiczeń (w tym czytanie wskazanej literatury): 4 godzin
- konsultacje 2 godziny
- zaliczenie 2 godziny
- przygotowanie do zaliczenia: 8,5 godzin
Łączny nakład pracy studenta wynosi 62,5 godzin, co odpowiada
2,5 punktom ECTS
Nakład pracy związany z prowadzonymi badaniami naukowymi:
- czytanie wskazanej literatury naukowej: 2 godziny
- udział w wykładach (z uwzględnieniem wyników badań oraz opracowań naukowych z zakresu alergologii): 12 godzin
- udział w ćwiczeniach (z uwzględnieniem wyników opracowań naukowych z zakresu alergologii): 14 godzin
- przygotowanie do zaliczenia (z uwzględnieniem opracowań naukowych z zakresu alergologii): 8,5 godziny
Łączny nakład pracy studenta związany z prowadzonymi badaniami naukowymi wynosi 36,5 godziny, co odpowiada
1,46 punktu ECTS
Czas wymagany do przygotowania się i do uczestnictwa w procesie oceniania:
- przygotowanie do zaliczenia: 12,5 godzin
(0,5 punktu ECTS)
Bilans nakładu pracy w zakresie zajęć prowadzonych z wykorzystaniem technik kształcenia na odległość
Wykłady 12 godzin
Co odpowiada łącznie 12 godzinom ( 0,48 punktu ECTS)
Bilans nakładu pracy studenta o charakterze praktycznym:
- udział w ćwiczeniach (w tym zaliczenie praktyczne): 24 godziny
Łączny nakład pracy studenta o charakterze praktycznym wynosi
24 godzin, co odpowiada 0,96 punktu ECTS
- Czas wymagany do odbycia obowiązkowej praktyki:
nie dotyczy
C.W23. typy reakcji nadwrażliwości, rodzaje niedoborów odporności i podstawy immunomodulacji
C.W37. wpływ procesów chorobowych na metabolizm i eliminację leków
C.W38. podstawowe zasady farmakoterapii
C.W39. ważniejsze działania niepożądane leków, w tym wynikające z ich interakcji
E.W7. przyczyny, objawy, zasady diagnozowania i postępowania terapeutycznego w odniesieniu do najczęstszych chorób wewnętrznych występujących u osób dorosłych oraz ich powikłań: chorób alergicznych, w tym anafilaksji i wstrząsu anafilaktycznego oraz obrzęku naczynioruchowego
Efekty uczenia się - umiejętności
C.U8. posługiwać się reakcją antygen – przeciwciało w aktualnych modyfikacjach i technikach dla diagnostyki chorób zakaźnych, alergicznych, autoimmunizacyjnych i nowotworowych oraz chorób krwi
C.U14. dobierać leki w odpowiednich dawkach w celu korygowania zjawisk patologicznych w ustroju i w poszczególnych narządach
D.U3. wybierać takie leczenie, które minimalizuje konsekwencje społeczne dla pacjenta
D.U4. budować atmosferę zaufania podczas całego procesu diagnostycznego i leczenia
D.U5. przeprowadzać rozmowę z pacjentem dorosłym, dzieckiem i rodziną z zastosowaniem techniki aktywnego słuchania i wyrażania empatii oraz rozmawiać z pacjentem o jego sytuacji życiowej
D.U6. informować pacjenta o celu, przebiegu i ewentualnym ryzyku proponowanych działań diagnostycznych lub terapeutycznych oraz uzyskać jego świadomą zgodę na podjęcie tych działań
D.U7. angażować pacjenta w proces terapeutyczny
D.U8. przekazać pacjentowi i jego rodzinie informacje o niekorzystnym rokowaniu
E.U1. przeprowadzać wywiad lekarski z pacjentem dorosłym
E.U3. przeprowadzać pełne i ukierunkowane badanie fizykalne pacjenta dorosłego
E.U12. przeprowadzać diagnostykę różnicową najczęstszych chorób osób dorosłych i dzieci
E.U14. rozpoznawać stany bezpośredniego zagrożenia życia
E.U16. planować postępowanie diagnostyczne, terapeutyczne i profilaktyczne
E.U17. przeprowadzać analizę ewentualnych działań niepożądanych poszczególnych leków i interakcji między nimi
E.U18. proponować indywidualizację obowiązujących wytycznych terapeutycznych i inne metody leczenia wobec nieskuteczności albo przeciwwskazań do terapii standardowej
E.U20. kwalifikować pacjenta do leczenia domowego i szpitalnego
E.U21. rozpoznawać stany, w których czas dalszego trwania życia, stan funkcjonalny lub preferencje pacjenta ograniczają postępowanie zgodne z wytycznymi określonymi dla danej choroby
E.U23. proponować program rehabilitacji w najczęstszych chorobach
E.U24. interpretować wyniki badań laboratoryjnych i identyfikować przyczyny odchyleń od normy
E.U29. wykonywać podstawowe procedury i zabiegi medyczne
E.U32. planować konsultacje specjalistyczne
F.U3. stosować się do zasad aseptyki i antyseptyki
Efekty uczenia się - kompetencje społeczne
K_K01 korzystania z obiektywnych źródeł informacji
K_K02 przyjęcia odpowiedzialności związanej z decyzjami podejmowanymi w ramach działalności zawodowej, w tym w kategoriach bezpieczeństwa własnego i innych osób
K_K03 nawiązywania i utrzymywania głębokiego oraz pełnego szacunku kontaktu z pacjentem, a także okazywania zrozumienia dla różnic światopoglądowych i kulturowych
K_K04 kierowania się dobrem pacjenta, stawiając je na pierwszym miejscu
K_K05 przestrzegania tajemnicy lekarskiej i wszelkich praw pacjenta
K_K06 wdrażania zasad koleżeństwa zawodowego i współpracy w zespole specjalistów, w tym z przedstawicielami innych zawodów medycznych, także w środowisku wielokulturowym i wielonarodowościowym
K_K07 dostrzegania i rozpoznawania własnych ograniczeń oraz dokonywania samooceny deficytów i potrzeb edukacyjnych
Rodzaj przedmiotu
przedmiot obligatoryjny
Wymagania wstępne
Dla realizacji przedmiotu niezbędne jest dobre opanowanie diagnostyki chorób wewnętrznych oraz podstaw immunologii.
Warunkiem uczestnictwa w ćwiczeniach jest zaliczenie testu wstępnego z zakresy diagnostyki chorób wewnętrznych na minimum 60%
Koordynatorzy przedmiotu
Kryteria oceniania
Kolokwium końcowe u asystenta prowadzącego ćwiczenia (min 60%)
Zaliczenie kolokwium wymagane celem dopuszczenia do egzaminu łączonego z przedmiotu „Choroby Wewnętrzne”
Student(ka) otrzyma zaliczenie przedmiotu uzyskując pozytywne wyniki z sprawdzianów oraz pozytywnej oceny w zakresie kompetencji społecznych, co jest warunkiem przystąpienia do kolokwiom końcowego.
Praktyki zawodowe
Literatura
Literatura podstawowa:
Bartuzi Z, (red): Alergologia dla studentów i lekarzy. Wyd. naukowe UMK. 2013
Gajewski P, Szczeklik A, Choroby Wewnętrzne, wyd. bieżące, rozdział Choroby Alergiczne, Astma oskrzelowa
Immunologia Nowe Wydanie 2017, Gołąb Jakub, Jakóbisiak Marek, Lasek Witold, Stokłosa Tomasz
Immunologia, Krzysztof Bryniarski, Wrocław 2017, wyd.1
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i
terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: