Zajęcia fakultatywne - Metodologia pracy naukowo-badawczej w dermatologii i wenerologii
1600-Lek3ZF102-NJ
Zajęcia są przeprowadzone w formie seminariów.
Celem przedmiotu jest:
1. Wskazanie podstawowych zasad postępowania metodologicznego.
2. Wyróżnienie głównych metod badawczych.
3. Zapoznanie z możliwościami finansowania badań naukowych
4. Opracowanie hipotez badawczych w oparciu o najnowsze doniesienia naukowe.
5. Zaprojektowanie eksperymentu badawczego z uwzględnieniem obowiązujących norm i przepisów prawnych.
6. Dobór warsztatu i metod badawczych.
Zakres tematów
1. Wprowadzenie do bibliometrii i baz danych.
2. Kryteria selekcji i proces oceny źródeł.
3. Współpraca naukowa i jej znaczenie.
4. Możliwości finansowania badań.
5. Programy biomedyczne.
6. Tworzenie hipotez badawczych w oparciu o aktualną wiedzę.
7. Projektowanie i dobór metod badawczych w oparciu o przyjęte hipotezy.
Całkowity nakład pracy studenta
Bilans nakładu pracy studenta:
- udział w seminariach: 60 godzin
- konsultacje: 5 godzin
- przygotowanie do seminariów (w tym czytanie wskazanej literatury):
20 godzin
- przygotowanie do zaliczenia i zaliczenie:
14 godzin + 1 godzina = 15 godzin
Łączny nakład pracy studenta wynosi 100 godzin, co odpowiada
4 punktom ECTS.
Nakład pracy związany z prowadzonymi badaniami naukowymi:
- czytanie wskazanej literatury naukowej: 10 godzin
- udział w seminariach (z uwzględnieniem wyników badań oraz opracowań naukowych z zakresu dermatologii i wenerologii): 30 godzin
- przygotowanie do zaliczenia (z uwzględnieniem opracowań naukowych z zakresu dermatologii i wenerologii): 10 godzin
- konsultacje (z uwzględnieniem opracowań naukowych z zakresu dermatologii i wenerologii): 1 godzina
Łączny nakład pracy studenta związany z prowadzonymi badaniami 35+6
Bilans nakładu pracy studenta o charakterze praktycznym:
Zajęcia są przeprowadzone w formie seminariów realizowanych on-line.
Efekty uczenia się - wiedza
W01 Zna podstawowe metody badawcze stosowane w naukach medycznych B.W26.
W02: Zna specyfikę badań z dziedziny dermatologii i wenerologii B.W29.
W03: Zna rodzaje źródeł do badań naukowych w dziedzinie nauk medycznych B.W29.
W04: Posiada wiedzę w zakresie interpretowania i analizy różnego rodzaju materiału źródłowego B.W29.
W05: Zna dostępne bazy internetowe B.W29.
W06: Posiada wiedzę z zakresu statystyki biomedycznej B.W27.
Efekty uczenia się - umiejętności
U01: Posiada umiejętność formułowania tematyki i problematyki badawczej w dziedzinie dermatologii i wenerologii B.U13.
U02: Potrafi sporządzić rozbudowany konspekt określonego tematu badawczego B.U13.
U03: Biegle wykorzystuje pozyskane informacje naukowe, potrafi je integrować, dokonywać krytycznej interpretacji, a także wyciągnąć wnioski i stawiać hipotezy B.U10.
U04: Czyta ze zrozumieniem skomplikowane teksty naukowe w języku angielskim D.U17
Efekty uczenia się - kompetencje społeczne
K01: Rozumie potrzebę podnoszenia poziomu swojej wiedzy
i umiejętności K_K07
K02: Wykorzystuje zdobytą wiedzę i umiejętności do dalszego zagłębiania zagadnień dotyczących dermatologii i wenerologii K_K01
Metody dydaktyczne
Seminaria:
– z prezentacją multimedialną;
– dyskusja dydaktyczna;
– projektowanie i analiza badań naukowych;
– praca indywidualna i praca w grupach;
Metody dydaktyczne w kształceniu online
- metody oparte na współpracy
Rodzaj przedmiotu
przedmiot fakultatywny
Wymagania wstępne
Do realizacji przedmiotu niezbędna jest znajomość podstaw metodycznych i znajomość podstaw metod statystycznych oraz ich zastosowania w badaniach naukowych.
Koordynatorzy przedmiotu
Literatura
Literatura obowiązkowa:
1. Zieliński Jarosław. „Metodologia pracy naukowej”, ASPRA-JR, Warszawa 2012
2. Radomski D., Grzanka A. „Metodologia badań naukowych
w medycynie”. Uniwersytet Medyczny im. Karola Marcinkowskiego w Poznaniu, Poznań 2011
Literatura uzupełniająca:
1. J. Maćkiewicz, Jak pisać teksty naukowe?, Gdańsk 1996
Puzio A. „Wybrane zagadnienia z metodyki pracy naukowej. Skrypt dla studentów i doktorantów”, Śląska Akademia Medyczna, Katowice 1994
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i
terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: