Perspektywy rozwoju diagnostyki obrazowej
1600-Lek3WYBOBR-NJ
W trakcie wykładów student poznaje techniczne i fizyczne aspekty obrazowania. Zaznajamia się z budową aparatu rentgenowskiego, tomografu komputerowego, rezonansu magnetycznego, aparatu ultrasonograficznego. Uczy się postaw fizycznych radiografii i jej odmian. Poznaje środki kontrastujące stosowane w diagnostyce obrazowej oraz wskazania i przeciwwskazania do ich stosowania. Podczas wykładów przedstawione zostaną systemy informatyczne stosowane w radiologii oraz zasady obrazowania opartego na dowodach (EBR). Wykłady mają na celu przedstawić zasady bezpieczeństwa w obrazowaniu. Student uczy się wpływu promieniowania rentgenowskiego na komórki, tkanki i organizm. Poznaje zasadę ALARA. Umie zastosować techniki indywidualnej i ogólnej ochrony radiologicznej. Poznaje dawki promieniowania w poszczególnych badaniach diagnostycznych. Rozumie bezpieczeństwo badania rezonansu magnetycznego i ultrasonografii. Dodatkowo wykłady poświęcone są podstawowym zasadom i technikom badań radiologicznych.
Całkowity nakład pracy studenta
1. Nakład pracy związany z zajęciami wymagającymi bezpośredniego udziału nauczycieli akademickich wynosi:
- udział w seminariach: 15 godzin,
- konsultacje: 2 godziny
Nakład pracy związany z zajęciami wymagającymi
bezpośredniego udziału nauczycieli akademickich wynosi
17 godzin, co odpowiada 0,68 punktu ECTS
2. Bilans nakładu pracy studenta:
- udział w seminariach: 15 godzin
- konsultacje: 2 godzina
- przygotowanie do zajęć (w tym czytanie wskazanej literatury): 4 godziny
- przygotowanie do zaliczenia i zaliczenie: 4 godziny
Łączny nakład pracy studenta wynosi 25 godzin, co
odpowiada 1 punktowi ECTS.
3. Nakład pracy związany z prowadzonymi badaniami naukowymi:
- czytanie wskazanej literatury naukowej: 4 godziny
- udział w wykładach (z uwzględnieniem wyników badań oraz opracowań naukowych z zakresu radiologii): 4 godziny
- przygotowanie do zaliczenia (z uwzględnieniem opracowań naukowych z zakresu radiologii): 4 godziny
- konsultacje z uwzględnieniem opracowań naukowych z zakresu radiologii): 4 godziny
Łączny nakład pracy studenta związany z prowadzonymi
badaniami naukowymi wynosi 16 godzin, co odpowiada
0,64 punktu ECTS
4. Czas wymagany do przygotowania się i do uczestnictwa w procesie oceniania:
- przygotowanie do zaliczenia: 5 godzin
(0,2 punktu ECTS)
5. Bilans nakładu pracy studenta o charakterze praktycznym:
- udział w seminariach : 15 godzin
- przygotowanie do zaliczenie 2 godziny
Łączny nakład pracy studenta o charakterze praktycznym
wynosi 17 godzin, co odpowiada 0,68 punktu ECTS
6. Czas wymagany do odbycia obowiązkowej praktyki:
nie dotyczy
Efekty uczenia się - wiedza
W1:Zna fizyczne podstawy nieinwazyjnych metod
obrazowania (B K_W08),
W2:Zna fizyczne podstawy nieinwazyjnych metod obrazowania (B K_W08),
W3:Zna i rozumie przyczyny, objawy, zasady diagnozowania i postępowania terapeutycznego w najczęstszych chorobach przenoszonych drogą płciową (E K_W34);
W4:Posiada wiedzę z zakresu współcześnie
wykorzystywanych badań obrazowych, w
szczególności:
a) symptomatologię radiologiczną podstawowych
chorób,
b) metody instrumentalne i techniki obrazowe
wykorzystywane do wykonywania zabiegów leczniczych,
c)wskazania, przeciwwskazania i przygotowanie
pacjentów do poszczególnych rodzajów badań
obrazowych oraz przeciwwskazania do stosowania
środków kontrastujących (F K_W10);
Efekty uczenia się - umiejętności
U1: Ocenia szkodliwość dawki promieniowania jonizującego
i stosuje się do zasad ochrony radiologicznej (B K_U02);
Efekty uczenia się - kompetencje społeczne
K1:Posiada świadomość własnych ograniczeń i umiejętności stałego dokształcania się (K_K01)
K2:Kieruje się dobrem chorego, stawiając je na pierwszym
miejscu (K_K04)
K3:Posiada nawyk i umiejętności stałego dokształcania się (K_K08)
Metody dydaktyczne
Seminaria:
- dyskusja dydaktyczna
- ćwiczenia praktyczne
- drzewo decyzyjne
- samodzielna obsługa aparatury
- metody eksponujące: pokaz
Rodzaj przedmiotu
przedmiot fakultatywny
Wymagania wstępne
Student rozpoczynający kształcenie z przedmiotu powinien posiadać wiedzę z fizyki w zakresie szkoły średniej oraz z radiologii w zakresie odpowiednich przedmiotów nauczanych w czasie studiów.
Koordynatorzy przedmiotu
W cyklu 2024/25: | W cyklu 2022/23: |
Kryteria oceniania
Seminaria:
Kolokwium końcowe (>56%): W1 – W4,
U1, K1-K3
<60% niezaliczone
60%ZALICZONE
Przedłużona obserwacja ( > 50%): K1 – K3.
Seminaria:
Sprawdzian ustny ( > 75%): W1 – W4, U1.
Sprawdzian praktyczny (> 75%): W1- W4, U1.
Kolokwium końcowe (>60%): W1 – W4,
U1.
<60% niezaliczone
60%ZALICZONE
Przedłużona obserwacja ( > 50%): K1 – K3.
Praktyki zawodowe
Literatura
Literatura podstawowa:
1. Radiologia. Podręcznik dla studentów.
Andrzej Cieszanowski, Monika Beksińska- Figatowska, PZWL 2022.
2. Podręcznik radiologii- William Hering, Elsevier Urban &
Partner, Wrocław, 2014.
3. Wytyczne dla lekarzy kierujących na badania obrazowe, Wydanie siódme, The Royal Collage of Radiologists.
4.Materiały z wykładów.
Literatura dodatkowa:
1.Spiralna i wielorzędowa tomografia komputerowa człowieka, Mathias Prokop, Medipage,
2.Podstawy diagnostyki radiologicznej, William Brant, Medipage.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i
terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: