Leczenie biologiczne w dermatologii
1600-Lek3WYBDER-J
Seminaria (15 godzin) mają za zadanie zdobycie i utrwalenie wiedzy z zakresu leczenia biologicznego w dermatologii, przyswojenie podstawowej wiedzy z zakresu podstaw molekularnych leczenia biologicznego. Studenci przy uwzględnieniu odpowiednich wskazań i przeciwwskazań kwalifikują pacjentów z chorobami dermatologicznymi do leczenia biologicznego. Ponadto studenci zapoznają się z obowiązującymi programami leczenia biologicznego pacjentów z łuszczycą i łuszczycowym zapaleniem stawów.
Całkowity nakład pracy studenta
Bilans nakładu pracy studenta:
- udział w seminariach: 15 godzin
- konsultacje: 1 godzina
- przygotowanie do seminariów (w tym czytanie literatury): 5 godzin
- przygotowanie do zaliczenia i zaliczenie: 4 + 0,5 = 3,5 godziny
Łączny nakład pracy studenta wynosi 25,5 godziny, co daje 1 punkt ECTS
Nakład pracy związany z prowadzonymi badaniami naukowymi:
- czytanie wskazanej literatury naukowej: 1 godzina
- udział w seminariach (z uwzględnieniem wyników badań oraz opracowań naukowych z zakresu Leczenie biologiczne w dermatologii): 15 godzin
- przygotowanie do zaliczenia (z uwzględnieniem opracowań naukowych z zakresu Leczenie biologiczne w dermatologii): 3 godziny
Łączny nakład pracy studenta związany z prowadzonymi badaniami naukowymi wynosi 19 godzin, co odpowiada 0,7 punktu ECTS
Czas wymagany do przygotowania się i do uczestnictwa w procesie oceniania:
- przygotowanie do zaliczenia: 2 + 0,5 = 2,5 godziny co daje 0,1 punktu ECTS
Bilans nakładu pracy studenta o charakterze praktycznym:
- udział w seminariach: 15 godzin
Łączny nakład pracy studenta o charakterze praktycznym wynosi 15 godzin co odpowiada 0,5 punktu ECTS
Efekty uczenia się - wiedza
W1: zna i rozumie podstawy rozwoju i mechanizmy działania układu odpornościowego, w tym swoiste i nieswoiste mechanizmy odporności humoralnej i komórkowej (C.W21.)
W2: zna i rozumie typy reakcji nadwrażliwości, rodzaje niedoborów odporności i podstawy immunomodulacji (C.W23.)
W3: zna zagadnienia z zakresu szczegółowej patologii narządowej, obrazy makro- i mikroskopowe oraz przebieg kliniczny zmian patomorfologicznych w poszczególnych narządach (C.W31.)
W4: zna postacie kliniczne najczęstszych chorób poszczególnych układów i narządów, chorób metabolicznych oraz zaburzeń gospodarki wodno-elektrolitowej, hormonalnej i kwasowo-zasadowej (C.W34.)
W5: zna i rozumie podstawowe cechy, uwarunkowania środowiskowe i epidemiologiczne najczęstszych chorób skóry (E.W35.)
W6: zna regulacje prawne i podstawowe metody dotyczące eksperymentu medycznego oraz prowadzenia innych badań medycznych, z uwzględnieniem podstawowych metod analizy danych (G.W8.)
Efekty uczenia się - umiejętności
U1: potrafi planować i wykonywać proste badania naukowe oraz interpretować ich wyniki i wyciągać wnioski (B.U13.)
U2: potrafi posługiwać się reakcją antygen – przeciwciało w aktualnych modyfikacjach i technikach dla diagnostyki chorób zakaźnych, alergicznych, autoimmunizacyjnych i nowotworowych oraz chorób krwi (C.U8.)
U3: potrafi dobierać leki w odpowiednich dawkach w celu korygowania zjawisk patologicznych w ustroju i w poszczególnych narządach (C.U14.)
U4: potrafi posługiwać się informatorami farmaceutycznymi i bazami danych o produktach leczniczych (C.U17.)
U5: potrafi uwzględniać w procesie postępowania terapeutycznego subiektywne potrzeby i oczekiwania pacjenta wynikające z uwarunkowań społeczno-kulturowych (D.U1.)
U6: potrafi udzielać porad w kwestii przestrzegania zaleceń terapeutycznych i prozdrowotnego trybu życia (D.U9.)
U7: potrafi przeprowadzać analizę ewentualnych działań niepożądanych poszczególnych leków i interakcji między nimi (E.U17.)
U8: potrafi proponować indywidualizację obowiązujących wytycznych terapeutycznych i inne metody leczenia wobec nieskuteczności albo przeciwwskazań do terapii standardowej (E.U18.)
Efekty uczenia się - kompetencje społeczne
K1: jest gotów do korzystania z obiektywnych źródeł informacji (K_K01)
K2: jest gotów do nawiązywania i utrzymywania głębokiego oraz pełnego szacunku kontaktu z pacjentem, a także okazywania zrozumienia dla różnic światopoglądowych i kulturowych (K_K03)
K3: jest gotów do przestrzegania tajemnicy lekarskiej i wszelkich praw pacjenta (K_K05)
K4: jest gotów do dostrzegania i rozpoznawania własnych ograniczeń oraz dokonywania samooceny deficytów i potrzeb edukacyjnych (K_K07)
Metody dydaktyczne
Seminaria:
- podające wspomagane technikami multimedialnymi
- informacyjne
- problemowe
Metody dydaktyczne eksponujące
- pokaz
Metody dydaktyczne podające
- opis
Metody dydaktyczne poszukujące
- punktowana
- referatu
Rodzaj przedmiotu
przedmiot fakultatywny
Wymagania wstępne
Student rozpoczynający kształcenie z przedmiotu „Leczenie biologiczne w dermatologii” powinien posiadać wiedzę i umiejętności zdobyte uprzednio na zajęciach z immunologii i fizjologii człowieka.
Koordynatorzy przedmiotu
Kryteria oceniania
Każda nieobecność studenta na seminarium powinna być usprawiedliwiona, a treści zaliczone u nauczyciela akademickiego w terminie z nim uzgodnionym.
Podczas każdych zajęć seminaryjnych przeprowadzany będzie pisemny sprawdzian (pytania otwarte) ze znajomości zagadnień obowiązujących na dane seminarium. Wykaz zagadnień będzie udostępniany Studentom na co najmniej tydzień przed rozpoczęciem seminariów.
Oceniane: aktywność, wiedza i przedłużona obserwacja z kryteriami oceny (0 – 10 punktów; > 50%).
Warunkiem zaliczenia przedmiotu Leczenie biologiczne w dermatologii jest uzyskanie pozytywnej oceny z pisemnego kolokwium zaliczeniowego, obejmującego zagadnienia seminaryjne.
Minimalny próg procentowy dla uzyskania oceny dostatecznej wynosi 60%
Jednolite kryteria mają zastosowanie do wszystkich egzaminów końcowych lub zaliczeń, w tym do powtórek.
Praktyki zawodowe
Literatura
Podręczniki:
1. Jabłońska S., Majewski S., Choroby skóry i choroby przenoszone drogą płciową, PZWL, Warszawa 2020.
2. Adamski Z., Linke K., Samborski W., Leczenie biologiczne w dermatologii, gastroenterologii i reumatologii u dorosłych i dzieci. Termedia, wyd.2, Poznań 2019.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i
terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: