Rehabilitacja
1600-Lek3REHA-NJ
Rehabilitacja-
dziedzina , której celem jest poprawa jakości życia, samodzielności oraz funkcjonowania pacjenta w środowisku. Charakteryzuje się wielopoziomowym podejściem wymagającym zaangażowania wielu specjalistów. Celem oceny, zaplanowania programu usprawniania adekwatnego do problemów pacjenta, zapewnienia prawidłowej kontynuacji leczenia i diagnostyki po zakończeniu fazy ostrej choroby konieczna jest wiedza z zakresu interny, neurologii, ortopedii , metod fizjoterapeutycznych i ich wpływu na organizm. W związku z powyższym w trakcie zajęć zostaną przedstawienie studentom etiologia, obraz kliniczny i leczenie następujących jednostek chorobowych: urazów rdzenia kręgowego, udarów mózgu, wad postawy i skolioz, zespołów bólowych kręgosłupa oraz prawidłowego rozwoju niemowlęcia i pierwszych objawów alarmowych. W trakcie ćwiczeń student posiądzie umiejętność: oceny siły mięśniowej , ruchomości czynnej i biernej w stawach kończyn górnych i dolnych, badania funkcjonalnego, oceny postawy ciała, badania pacjenta po udarze mózgu, badania pacjenta po urazie rdzenia kręgowego uwzględnieniem oceny w skali ASIA. Student zapozna się także ze sprzętem ortopedycznym oraz możliwością jego wykorzystania u chorych z dysfunkcjami narządu ruchu. podstaw usg stawów
Student zaznajomi się z podstawami usg stawów oraz podstawami fizycznymi zabiegów fizykalnych, a także możliwościami ich wykorzystania w praktyce.
Studentowi zostanie przedstawiony proces wyznaczania celów oraz programowania rehabilitacji w dysfunkcjach narządu ruchu i układu nerwowego
W cyklu 2022/23:
Rehabilitacja- dziedzina , której celem jest poprawa jakości życia, samodzielności oraz funkcjonowania pacjenta w środowisku. Charakteryzuje się wielopoziomowym podejściem wymagającym zaangażowania wielu specjalistów. Celem oceny, zaplanowania programu usprawniania adekwatnego do problemów pacjenta, zapewnienia prawidłowej kontynuacji leczenia i diagnostyki po zakończeniu fazy ostrej choroby konieczna jest wiedza z zakresu interny, neurologii, ortopedii , metod fizjoterapeutycznych i ich wpływu na organizm. W związku z powyższym w trakcie zajęć zostaną przedstawienie studentom etiologia, obraz kliniczny i leczenie następujących jednostek chorobowych: urazów rdzenia kręgowego, udarów mózgu, wad postawy i skolioz, zespołów bólowych kręgosłupa oraz prawidłowego rozwoju niemowlęcia i pierwszych objawów alarmowych. W trakcie ćwiczeń student posiądzie umiejętność: oceny siły mięśniowej , ruchomości czynnej i biernej w stawach kończyn górnych i dolnych, badania funkcjonalnego, oceny postawy ciała, badania pacjenta po udarze mózgu, badania pacjenta po urazie rdzenia kręgowego uwzględnieniem oceny w skali ASIA. Student zapozna się także ze sprzętem ortopedycznym oraz możliwością jego wykorzystania u chorych z dysfunkcjami narządu ruchu. podstaw usg stawów Student zaznajomi się z podstawami usg stawów oraz podstawami fizycznymi zabiegów fizykalnych, a także możliwościami ich wykorzystania w praktyce. Studentowi zostanie przedstawiony proces wyznaczania celów oraz programowania rehabilitacji w dysfunkcjach narządu ruchu i układu nerwowego
|
W cyklu 2023/24:
Rehabilitacja- dziedzina , której celem jest poprawa jakości życia, samodzielności oraz funkcjonowania pacjenta w środowisku. Charakteryzuje się wielopoziomowym podejściem wymagającym zaangażowania wielu specjalistów. Celem oceny, zaplanowania programu usprawniania adekwatnego do problemów pacjenta, zapewnienia prawidłowej kontynuacji leczenia i diagnostyki po zakończeniu fazy ostrej choroby konieczna jest wiedza z zakresu interny, neurologii, ortopedii , metod fizjoterapeutycznych i ich wpływu na organizm. W związku z powyższym w trakcie zajęć zostaną przedstawienie studentom etiologia, obraz kliniczny i leczenie następujących jednostek chorobowych: urazów rdzenia kręgowego, udarów mózgu, wad postawy i skolioz, zespołów bólowych kręgosłupa oraz prawidłowego rozwoju niemowlęcia i pierwszych objawów alarmowych. W trakcie ćwiczeń student posiądzie umiejętność: oceny siły mięśniowej , ruchomości czynnej i biernej w stawach kończyn górnych i dolnych, badania funkcjonalnego, oceny postawy ciała, badania pacjenta po udarze mózgu, badania pacjenta po urazie rdzenia kręgowego uwzględnieniem oceny w skali ASIA. Student zapozna się także ze sprzętem ortopedycznym oraz możliwością jego wykorzystania u chorych z dysfunkcjami narządu ruchu. podstaw usg stawów Student zaznajomi się z podstawami usg stawów oraz podstawami fizycznymi zabiegów fizykalnych, a także możliwościami ich wykorzystania w praktyce. Studentowi zostanie przedstawiony proces wyznaczania celów oraz programowania rehabilitacji w dysfunkcjach narządu ruchu i układu nerwowego
|
W cyklu 2024/25:
Rehabilitacja- dziedzina , której celem jest poprawa jakości życia, samodzielności oraz funkcjonowania pacjenta w środowisku. Charakteryzuje się wielopoziomowym podejściem wymagającym zaangażowania wielu specjalistów. Celem oceny, zaplanowania programu usprawniania adekwatnego do problemów pacjenta, zapewnienia prawidłowej kontynuacji leczenia i diagnostyki po zakończeniu fazy ostrej choroby konieczna jest wiedza z zakresu interny, neurologii, ortopedii , metod fizjoterapeutycznych i ich wpływu na organizm. W związku z powyższym w trakcie zajęć zostaną przedstawienie studentom etiologia, obraz kliniczny i leczenie następujących jednostek chorobowych: urazów rdzenia kręgowego, udarów mózgu, wad postawy i skolioz, zespołów bólowych kręgosłupa oraz prawidłowego rozwoju niemowlęcia i pierwszych objawów alarmowych. W trakcie ćwiczeń student posiądzie umiejętność: oceny siły mięśniowej , ruchomości czynnej i biernej w stawach kończyn górnych i dolnych, badania funkcjonalnego, oceny postawy ciała, badania pacjenta po udarze mózgu, badania pacjenta po urazie rdzenia kręgowego uwzględnieniem oceny w skali ASIA. Student zapozna się także ze sprzętem ortopedycznym oraz możliwością jego wykorzystania u chorych z dysfunkcjami narządu ruchu. podstaw usg stawów Student zaznajomi się z podstawami usg stawów oraz podstawami fizycznymi zabiegów fizykalnych, a także możliwościami ich wykorzystania w praktyce. Studentowi zostanie przedstawiony proces wyznaczania celów oraz programowania rehabilitacji w dysfunkcjach narządu ruchu i układu nerwowego
|
Całkowity nakład pracy studenta
1. Nakład pracy związany z zajęciami wymagającymi bezpośredniego udziału nauczycieli akademickich wynosi:
● wykłady 10 godzin= ECTS: 0,4
● udział w ćwiczeniach: 20 godzin= ECTS: 0,8
● konsultacje: 2 godziny= 0,08 ECTS
● przeprowadzenie zaliczenia: 1 godzina= 0,04 ECTS
2. Czas poświęcony przez studenta na pracę indywidualną:
➔ czytanie literatury 7 godzin = 0,4 ECTS
➔ przygotowanie do zaliczenia i zaliczenie 10 godzin= 0,4 ECTS
Łączny nakład pracy studenta wynosi 50 godzin, co odpowiada 2 punktom ECTS.
2. Bilans nakładu pracy studenta o charakterze praktycznym:
- udział w ćwiczeniach (w tym zaliczenie praktyczne): 20 godzin
Łączny nakład pracy studenta o charakterze praktycznym wynosi
20 godzin, co odpowiada punktu 0,8 ECTS
1. Czas wymagany do odbycia obowiązkowej praktyki:
nie dotyczy
Efekty uczenia się - wiedza
W1 zna rolę i metody rehabilitacji u pacjentów z chorobą zwyrodnieniową narządu ruchu (E W31)
W2 zna rolę i metody rehabilitacji u pacjentów po endoprotezoplastyce stawu biodrowego i kolanowego
(E W31)
W3 zna rolę i metody rehabilitacji u dzieci i młodzieży
z wadami postawy (E _W31)
W4- zna rolę i metody rehabilitacji u pacjentów niepełnosprawnych z powodu urazów narządu ruchu. (EW30)
W5 zna rolę i metody rehabilitacji u pacjentów po urazach rdzenia kręgowego (E _W31)
W6 zna rolę i metody rehabilitacji u pacjentów po udarach mózgu(E KW31)
W7- zna pojęcie niepełnosprawności oraz rolę i metody rehabilitacji u pacjentów niepełnosprawnych z powodu innych chorób układu nerwowego i narządu ruchu (EW30)
Efekty uczenia się - umiejętności
U1 potrafi zaproponować program rehabilitacji u pacjentów z chorobą zwyrodnieniową narządu ruchu (E K_U23)
U2 potrafi zaproponować program rehabilitacji u pacjentów po endoprotezoplastyce stawu biodrowego i kolanowego (E K_U23)
U3. potrafi zaproponować program rehabilitacji u pacjentów niepełnosprawnych z powodu urazów narządu ruchu (E K_U23)
U4 potrafi rozpoznać wady postawy oraz zaproponować program rehabilitacji u dzieci i młodzieży z wadami postawy (E K_U23)
U5 dokonuje oceny funkcjonalnej pacjentów z chorobą zwyrodnieniową, pacjentów po endoprotezoplastyce dużych stawów oraz po złamaniach w obrębie kończyn dolnych i górnych (E K_U22)
U6 potrafi dobrać podstawowy sprzęt zaopatrzenia ortopedycznego u pacjentów z chorobą zwyrodnieniową, u pacjentów po urazach w obrębie kończyn górnych i dolnych oraz po endoprotezoplastyce dużych stawów(E K_U23)
U7 dokonuje oceny funkcjonalnej pacjentów po urazach rdzenia kręgowego (E K_U22)
U8 dokonuje oceny funkcjonalnej pacjentów po udarach mózgu po udarze mózgu(E K_U22)
U9-dokonuje oceny funkcjonalnej pacjentów niepełnosprawnych(E K_U22)
U10 potrafi zaproponować program rehabilitacji u pacjentów po udarach mózgu (E K_U23)
U11 potrafi zaproponować program rehabilitacji u pacjentów po urazach rdzenia kręgowego (E K_U23) .
Efekty uczenia się - kompetencje społeczne
K1 Potrafi nawiązać i utrzymać głęboki i pełen szacunku kontakt z osobą niepełnosprawną (K_K03)
K2 Posiada nawyk i umiejętności stałego dokształcania (K_K08)
Metody dydaktyczne
Ćwiczenia:
● pokaz z instruktażem
● ćwiczenia przedmiotowe
● obserwacja, studium przypadku
Rodzaj przedmiotu
przedmiot obligatoryjny
Wymagania wstępne
Student(ka) rozpoczynający/a kształcenie z przedmiotu rehabilitacja posiada podstawową wiedzę z zakresu anatomii funkcjonalnej , neurologii i ortopedii.
Koordynatorzy przedmiotu
Kryteria oceniania
1. Napisanie historii choroby- system 1-0 (umie, nie umie)
2. test na ocenę –W1-W7; U1-U11;
95-100% ( 19-20 pkt) - 5
85-90% ( 17-18 pkt) -4+
75-80% (15-16 pkt) - 4
65-70% (13-14 pkt) - 3+
60% (12 pkt) - 3
3. przedłużona obserwacja (0 – 10 punktów; > 50%) (K1-K2);
Student(ka) otrzyma zaliczenie przedmiotu uzyskując pozytywne wyniki z testu , wykazując się umiejętnością napisania historii choroby oraz po uzyskaniu pozytywnej oceny z kompetencji społecznych co jest warunkiem przystąpienia do zaliczenia.
Praktyki zawodowe
Literatura
Literatura podstawowa:
1. Beata Tarnacka, “Rehabilitacja”, AsteriaMed, Warszawa 2019
Literatura uzupełniająca:
1. Jerzy Kiwerski “Rehabilitacja Medyczna”, PZWL, Warszawa 2007,
2. Wojciech Kasprzyk Fizjoterapia Kliniczna , wyd. PZWL Warszawa 2011
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i
terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: