Praktyka wakacyjna
1600-Lek3PRAK-J
Celem stażu jest poszerzenie wiedzy na temat organizacji Oddziału/Kliniki Chorób Wewnętrznych oraz powiązania organizacyjnego Oddziału/Kliniki z lecznictwem otwartym, doskonalenie umiejętności badania przedmiotowego i podmiotowego, poznanie zasad udzielania pierwszej pomocy, pogłębienie umiejętności rozpoznawania i różnicowania podstawowych jednostek chorobowych ze szczególnym uwzględnieniem przypadków ostrych, nauka właściwej interpretacji wyników badań laboratoryjnych, radiologicznych
i patomorfologii, udział w wizytach lekarskich. Student powinien aktywnie uczestniczyć w działalności jednostki, w której realizuje praktykę. Student powinien rozwijać umiejętności pracy w zespole oraz organizowania stanowisk pracy zgodnie z zasadami prawnymi i etycznymi.
W cyklu 2022/23:
Celem stażu jest poszerzenie wiedzy na temat organizacji Oddziału/Kliniki Chorób Wewnętrznych oraz powiązania organizacyjnego Oddziału/Kliniki z lecznictwem otwartym, doskonalenie umiejętności badania przedmiotowego i podmiotowego, poznanie zasad udzielania pierwszej pomocy, pogłębienie umiejętności rozpoznawania i różnicowania podstawowych jednostek chorobowych ze szczególnym uwzględnieniem przypadków ostrych, nauka właściwej interpretacji wyników badań laboratoryjnych, radiologicznych i patomorfologii, udział w wizytach lekarskich. Student powinien aktywnie uczestniczyć w działalności jednostki, w której realizuje praktykę. Student powinien rozwijać umiejętności pracy w zespole oraz organizowania stanowisk pracy zgodnie z zasadami prawnymi i etycznymi.
|
Całkowity nakład pracy studenta
1) Udział w zajęciach dydaktycznych (godziny kontaktowe, aktywność) – 120
2) Czas pracy własnej studenta (przygotowanie do praktyk, studiowanie wskazanego piśmiennictwa, przygotowanie) – 20
Łączny nakład pracy studenta: 140
Efekty uczenia się - wiedza
E.W1. zna uwarunkowania środowiskowe i epidemiologiczne najczęstszych chorób;
E.W7. zna i rozumie przyczyny, objawy, zasady diagnozowania i postępowania terapeutycznego w odniesieniu do najczęstszych chorób wewnętrznych występujących u osób dorosłych oraz ich powikłań:
a)chorób układu krążenia, w tym: choroby niedokrwiennej serca, wad serca, chorób wsierdzia, mięśnia serca, osierdzia, niewydolności serca (ostrej i przewlekłej), chorób naczyń tętniczych i żylnych, nadciśnienia tętniczego: pierwotnego i wtórnego, nadciśnienia płucnego,
b)chorób układu oddechowego, w tym: chorób dróg oddechowych, przewlekłej obturacyjnej choroby płuc, astmy oskrzelowej, rozstrzenia oskrzeli, mukowiscydozy, zakażeń układu oddechowego, chorób śródmiąższowych płuc, opłucnej, śródpiersia, obturacyjnego i centralnego bezdechu sennego, niewydolności oddechowej
(ostrej i przewlekłej), nowotworów układu oddechowego,
c)chorób układu pokarmowego, w tym chorób: jamy ustnej, przełyku, żołądka i dwunastnicy, jelit, trzustki, wątroby, dróg żółciowych i pęcherzyka żółciowego,
d)chorób alergicznych, w tym: anafilaksji i wstrząsu anafilaktycznego oraz obrzęku naczynioruchowego,
e)zaburzeń wodno-elektrolitowych i kwasowo-zasadowych: stanów odwodnienia, stanów przewodnienia, zaburzeń gospodarki elektrolitowej, kwasicy i zasadowicy;
E.W9 - rozumie przyczyny i zna podstawowe odrębności w najczęstszych chorobach występujących u osób starszych oraz zasady postępowania w podstawowych zespołach geriatrycznych;
E.W10. zna i rozumie podstawowe zasady farmakoterapii chorób ludzi w podeszłym wieku;
E.W11. zna i rozumie zagrożenia związane z hospitalizacją ludzi w podeszłym wieku;
E.W12. zna i rozumie podstawowe zasady organizacji opieki nad osobą starszą i obciążenia opiekuna osoby starszej;
Efekty uczenia się - umiejętności
E.W1. is familiar with the environmental and epidemiological conditions of the most common diseases;
E.W7. has knowledge and understanding of the causes, symptoms, principles of diagnosis and therapeutic management of the most common internal diseases occurring in adults and their complications:
a)cardiovascular diseases, including: ischemic heart disease, heart defects, endocardial diseases, heart muscle, pericardium, heart failure (acute and chronic), arterial and venous vascular diseases, hypertension: primary and secondary, pulmonary hypertension,
b)respiratory diseases, including: respiratory diseases, chronic obstructive pulmonary disease, bronchial asthma, bronchial dilatation, cystic fibrosis, respiratory infections, interstitial lung diseases, pleurisy, mediastinum, obstructive and central sleep apnea, respiratory failure
(acute and chronic), cancers of the respiratory system,
c)diseases of the digestive system, including diseases of the oral cavity, esophagus, stomach and duodenum, intestines, pancreas, liver, bile ducts and gallbladder,
d)allergic diseases, including: anaphylaxis and anaphylactic shock, and angioedema,
e)water-electrolyte and acid-base disorders: dehydration states, conductive states, electrolyte disorders, acidosis and alkalosis;
E.W9 - understands the causes and knows the basic peculiarities in the most common diseases occurring in the elderly and the principles of management of basic geriatric syndromes;
E.W10. knows and understands the basic principles of pharmacotherapy of diseases of the elderly;
E.W11. knows and understands the risks associated with hospitalization of elderly people;
E.W12. knows and understands the basic principles of organization of care for the elderly and the burden of the caregiver of the elderly;
Efekty uczenia się - kompetencje społeczne
K01 – posiada świadomość własnych ograniczeń i umiejętność stałego dokształcania się
K02 – posiada umiejętność działania w warunkach niepewności, a czasem i stresu
K03 – potrafi nawiązać i utrzymać głęboki i pełen szacunku kontakt z chorym
K05 – stawia dobro pacjenta na pierwszy miejscu
K06 – okazuje szacunek wobec pacjenta i zrozumienie dla różnic światopoglądowych, oraz kulturowych
K07 – przestrzega tajemnicy lekarskiej i wszelkich praw pacjenta (m.in. prawa do informacji, do intymności, do świadomej decyzji, do godnej śmierci)
K08 – potrafi współpracować z przedstawicielami innych zawodów w zakresie ochrony zdrowia
Metody dydaktyczne
Praca własna oraz praca pod nadzorem opiekuna praktyk, udział w pracy zespołu, udział w szkoleniach związanych ze specyfiką działalności leczniczej danej praktyki
Rodzaj przedmiotu
przedmiot obligatoryjny
Wymagania wstępne
zaliczenie przedmiotów III roku studiów
Każdy uczestnik praktyki zobowiązany jest posiadać aktualną książeczkę zdrowia dla celów sanitarno-epidemiologicznych, szczepienia przeciw WZW typu B oraz ubezpieczenie następstw nieszczęśliwych wypadków NNW.
Każdy student otrzymuje imienną kartę praktyk studenta, zawierającą program praktyki; karta ta w połączeniu z ważną legitymacją studencką spełnia także rolę skierowania.
Na ww. karcie potwierdza się odbycie praktyki.
Koordynatorzy przedmiotu
W cyklu 2023/24: | W cyklu 2024/25: | W cyklu 2022/23: |
Kryteria oceniania
Zaliczenie odbywa się w oparciu o dane zawarte w książeczce praktyk i potwierdzone podpisem opiekuna praktyk.
Literatura
Wskazana przez podmiot leczniczy, w którym odbywają się praktyki
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i
terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: