Propedeutyka pediatrii 1600-Lek3PPEDN-J
Wykłady
1. Rozwój fizyczny, psychomotoryczny i społeczny dzieci: okres noworodkowy.
2. Rozwój fizyczny, psychomotoryczny i społeczny dzieci okres niemowlęcy i poniemowlęcy
3. Rozwój fizyczny, psychomotoryczny i społeczny dzieci okres przedszkolny, szkolny, dojrzewanie płciowe. Metody oceny rozwoju fizycznego.
4. Interpretacja badań laboratoryjnych z uwzględnieniem wieku dziecka. Zasady pobierania materiału biologicznego do badań diagnostycznych u dzieci - zasady pobierania krwi, moczu, cewnikowania pęcherza moczowego.
5. Zapotrzebowanie dziecka na poszczególne składniki odżywcze. Karmienie naturalne u dzieci, suplementacja witamin D i K Żywienie sztuczne niemowląt. Zasady racjonalnego żywienia dzieci i młodzieży
6. Semiotyka: gorączka, kaszel, duszność, objawy niewydolności oddechowej. Postępowanie przeciwgorączkowe.
7. Semiotyka: sinica, objawy niewydolności krążenia, żółtaczka, wykwity skórne
8. Semiotyka: wymioty, ulewanie, powiększenie wątroby i śledziony, nieprawidłowe stolce
9. Semiotyka: odwodnienie, bezmocz, wielomocz, objawy dyzuryczne, obrzęki, drgawki
10. Szczepienia ochronne
11. Badanie podmiotowe i przedmiotowe w pediatrii
12. Zaburzenia odżywiania – anoreksja, bulimia, otyłość
13. Zespół dziecka maltretowanego
14. Stany naglące w pediatrii
Ćwiczenia
1. Organizacja oddziałów dziecięcych – Oddział Dzieci Starszych, Oddział Niemowlęcy. Regulamin ćwiczeń i zasady BHP obowiązujące w Klinice Pediatrii. Dokumentacja medyczna. Książeczka Zdrowia Dziecka. Rozwój psychomotoryczny dziecka, praktyczna ocena przy łóżku chorego. Ocena rozwoju fizycznego (tabele norm, siatki centylowe, ocena wieku biologicznego, ocena stanu odżywienia )
2. Badanie podmiotowe w pediatrii. Pomiar ciśnienia tętniczego u dzieci, zasady interpretacji. Żywienie dzieci i młodzieży, sposób interpretacji danych z wywiadu dotyczących żywienia dziecka. Nauka badania przedmiotowego – ocena stanu ogólnego, ułożenie ciała, budowa i proporcje ciała, ocena rozwoju fizycznego i psychomotorycznego, ocena stanu odżywienia,
3. Nauka badania przedmiotowego – ocena układu kostno-stawowo-mięśniowego, postawa ciała, skóra, tkanka podskórna, przydatki skóry, węzły chłonne, badanie głowy, szyi, badanie klatki piersiowej, układu oddechowego i krążenia, badanie jamy brzusznej, układu moczowego i narządów płciowych, badanie neurologiczne w pediatrii.
4. Doskonalenie badania podmiotowego i przedmiotowego.
5. Doskonalenie badania podmiotowego i przedmiotowego. Profilaktyczne badanie lekarskie tzw. bilans zdrowia, zasady wykonywania, interpretacji danych, wnioskowanie dotyczące zdrowia dziecka, kwalifikacja do zajęć wychowania fizycznego.
6. Zaliczenie badania podmiotowego. Zaliczenie badania przedmiotowego
Całkowity nakład pracy studenta
Efekty uczenia się - wiedza
Efekty uczenia się - umiejętności
Efekty uczenia się - kompetencje społeczne
Metody dydaktyczne
Rodzaj przedmiotu
Wymagania wstępne
Koordynatorzy przedmiotu
Kryteria oceniania
Przedmiot kończy się zaliczeniem na ocenę. Ocena końcowa jest średnią z: testu sprawdzającego wiedzę nabytą z wykładów i ćwiczeń, zaliczenia praktycznego badania podmiotowego i przedmiotowego.
Praktyki zawodowe
nie dotyczy
Literatura
1. Literatura obowiązkowa:
1. Pediatria pod red. Krystyny Kubickiej i Barbary Kawalec, PZWL, Warszawa 2004
2. Propedeutyka Pediatrii; Marian Krawczyński, PZWL Warszawa 2003
3. Pediatria red. Tom Lissauer i Graham Clayden , wyd. Elsevier 2007, redakcja wydania I polskiego : Andrzej Milanowski
2. Literatura uzupełniająca:
Czasopisma medyczne: Pediatria Polska, Pediatria po Dyplomie, Standardy Medyczne - Pediatria, Przegląd Pediatryczny, Medycyna Praktyczna - Pediatria
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: