Propedeutyka pediatrii 1600-Lek3PPED-J
Wykłady
1. Rozwój fizyczny, psychomotoryczny i społeczny dzieci: okres noworodkowy.
2. Rozwój fizyczny, psychomotoryczny i społeczny dzieci okres niemowlęcy i poniemowlęcy
3. Rozwój fizyczny, psychomotoryczny i społeczny dzieci okres przedszkolny, szkolny, dojrzewanie płciowe. Metody oceny rozwoju fizycznego.
4. Interpretacja badań laboratoryjnych z uwzględnieniem wieku dziecka. Zasady pobierania materiału biologicznego do badań diagnostycznych u dzieci - zasady pobierania krwi, moczu, cewnikowania pęcherza moczowego.
5. Zapotrzebowanie dziecka na poszczególne składniki odżywcze. Karmienie naturalne u dzieci, suplementacja witamin D i K Żywienie sztuczne niemowląt. Zasady racjonalnego żywienia dzieci i młodzieży
6. Semiotyka: gorączka, kaszel, duszność, objawy niewydolności oddechowej. Postępowanie przeciwgorączkowe.
7. Semiotyka: sinica, objawy niewydolności krążenia, żółtaczka, wykwity skórne
8. Semiotyka: wymioty, ulewanie, powiększenie wątroby i śledziony, nieprawidłowe stolce
9. Semiotyka: odwodnienie, bezmocz, wielomocz, objawy dyzuryczne, obrzęki, drgawki
10. Szczepienia ochronne
11. Badanie podmiotowe i przedmiotowe w pediatrii
12. Zaburzenia odżywiania – anoreksja, bulimia, otyłość
13. Zespół dziecka maltretowanego
14. Stany naglące w pediatrii
Ćwiczenia
1. Organizacja oddziałów dziecięcych – Oddział Dzieci Starszych, Oddział Niemowlęcy. Regulamin ćwiczeń i zasady BHP obowiązujące w Klinice Pediatrii. Dokumentacja medyczna. Książeczka Zdrowia Dziecka. Rozwój psychomotoryczny dziecka, praktyczna ocena przy łóżku chorego. Ocena rozwoju fizycznego (tabele norm, siatki centylowe, ocena wieku biologicznego, ocena stanu odżywienia )
2. Badanie podmiotowe w pediatrii. Pomiar ciśnienia tętniczego u dzieci, zasady interpretacji. Żywienie dzieci i młodzieży, sposób interpretacji danych z wywiadu dotyczących żywienia dziecka. Nauka badania przedmiotowego – ocena stanu ogólnego, ułożenie ciała, budowa i proporcje ciała, ocena rozwoju fizycznego i psychomotorycznego, ocena stanu odżywienia,
3. Nauka badania przedmiotowego – ocena układu kostno-stawowo-mięśniowego, postawa ciała, skóra, tkanka podskórna, przydatki skóry, węzły chłonne, badanie głowy, szyi, badanie klatki piersiowej, układu oddechowego i krążenia, badanie jamy brzusznej, układu moczowego i narządów płciowych, badanie neurologiczne w pediatrii.
4. Doskonalenie badania podmiotowego i przedmiotowego.
5. Doskonalenie badania podmiotowego i przedmiotowego. Profilaktyczne badanie lekarskie tzw. bilans zdrowia, zasady wykonywania, interpretacji danych, wnioskowanie dotyczące zdrowia dziecka, kwalifikacja do zajęć wychowania fizycznego.
6. Zaliczenie badania podmiotowego. Zaliczenie badania przedmiotowego
W cyklu 2022/23:
Wykład ma za zadanie przedstawić wiadomości na temat fizjologii i patologii rozwoju dziecka od okresu poczęcia do osiągnięcia dojrzałości, pielęgnacji i higieny niemowlęcia i małego dziecka, prawidłowego żywienia dzieci zdrowych, zasad promocji zdrowia umożliwiających utrzymanie zdrowia dzieci i młodzieży na najwyższym poziomie możliwym w danych warunkach. Dodatkowo przedstawia aktualne problemy nie tylko zdrowotne ale również społeczne (zagrożenia, nieprawidłowe nawyki). Ćwiczenia są poświęcone nabywaniu umiejętności oceny stanu klinicznego dziecka, oceny rozwoju psychosomatycznego, badania przedmiotowego i podmiotowego oraz interpretacji badań dodatkowych z uwzględnieniem wieku rozwojowego dziecka. E- learning jest forma interaktywnej pracy ze studentem – omówienie wybranych zagadnień klinicznych. |
W cyklu 2023/24:
Wykład ma za zadanie przedstawić wiadomości na temat fizjologii i patologii rozwoju dziecka od okresu poczęcia do osiągnięcia dojrzałości, pielęgnacji i higieny niemowlęcia i małego dziecka, prawidłowego żywienia dzieci zdrowych, zasad promocji zdrowia umożliwiających utrzymanie zdrowia dzieci i młodzieży na najwyższym poziomie możliwym w danych warunkach. Dodatkowo przedstawia aktualne problemy nie tylko zdrowotne ale również społeczne (zagrożenia, nieprawidłowe nawyki). Ćwiczenia są poświęcone nabywaniu umiejętności oceny stanu klinicznego dziecka, oceny rozwoju psychosomatycznego, badania przedmiotowego i podmiotowego oraz interpretacji badań dodatkowych z uwzględnieniem wieku rozwojowego dziecka. E- learning jest forma interaktywnej pracy ze studentem – omówienie wybranych zagadnień klinicznych. |
W cyklu 2024/25:
Wykład ma za zadanie przedstawić wiadomości na temat fizjologii i patologii rozwoju dziecka od okresu poczęcia do osiągnięcia dojrzałości, pielęgnacji i higieny niemowlęcia i małego dziecka, prawidłowego żywienia dzieci zdrowych, zasad promocji zdrowia umożliwiających utrzymanie zdrowia dzieci i młodzieży na najwyższym poziomie możliwym w danych warunkach. Dodatkowo przedstawia aktualne problemy nie tylko zdrowotne ale również społeczne (zagrożenia, nieprawidłowe nawyki). Ćwiczenia są poświęcone nabywaniu umiejętności oceny stanu klinicznego dziecka, oceny rozwoju psychosomatycznego, badania przedmiotowego i podmiotowego oraz interpretacji badań dodatkowych z uwzględnieniem wieku rozwojowego dziecka. E- learning jest forma interaktywnej pracy ze studentem – omówienie wybranych zagadnień klinicznych. |
Całkowity nakład pracy studenta
Efekty uczenia się - wiedza
Efekty uczenia się - umiejętności
Efekty uczenia się - kompetencje społeczne
Metody dydaktyczne
Rodzaj przedmiotu
Wymagania wstępne
Koordynatorzy przedmiotu
Kryteria oceniania
Przedmiot kończy się zaliczeniem na ocenę. Ocena końcowa jest średnią z: testu sprawdzającego wiedzę nabytą z wykładów i ćwiczeń, zaliczenia praktycznego badania podmiotowego i przedmiotowego.
Praktyki zawodowe
nie dotyczy
Literatura
1. Literatura obowiązkowa:
1. Pediatria pod red. Krystyny Kubickiej i Barbary Kawalec, PZWL, Warszawa 2004
2. Propedeutyka Pediatrii; Marian Krawczyński, PZWL Warszawa 2003
3. Pediatria red. Tom Lissauer i Graham Clayden , wyd. Elsevier 2007, redakcja wydania I polskiego : Andrzej Milanowski
2. Literatura uzupełniająca:
Czasopisma medyczne: Pediatria Polska, Pediatria po Dyplomie, Standardy Medyczne - Pediatria, Przegląd Pediatryczny, Medycyna Praktyczna - Pediatria
W cyklu 2022/23:
Zalecane piśmiennictwo: Podręczniki uzupełniające: |
W cyklu 2023/24:
Zalecane piśmiennictwo: Podręczniki uzupełniające: |
W cyklu 2024/25:
Zalecane piśmiennictwo: Podręczniki uzupełniające: |
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: