Propedeutyka chorób wewnętrznych
1600-Lek3PCHWH-J
Przedstawienie i omówienie najczęstszych patologicznych objawów prezentowanych przez pacjentów oraz ich prawidłowa interpretacja w celu ustalenia przyczyny dolegliwości. Ponadto celem przedmiotu jest opanowanie przez studenta podstaw badania fizykalnego pacjenta oraz analiza wszelkich odchyleń oraz zdolność do samodzielnego przeprowadzenia szczegółowego wywiadu lekarskiego z pacjentem. W trakcie zajęć student powinien nabyć umiejętność prawidłowej analizy podstawowych wyników badań laboratoryjnych i obrazowych.
Całkowity nakład pracy studenta
1. Godziny realizowane z udziałem nauczycieli: 22 godzin (w tym 11 godzin seminariów i 11 godzin ćwiczeń), co odpowiada 0,9 ECTS
2. Czas poświęcony na pracę indywidualną studenta: w zależności od potrzeb indywidualnych studenta: około 25 godzin, co odpowiada 1 ECTS
3. Czas wymagany do przygotowania się i do uczestnictwa w procesie oceniania; około 25 godzin, co odpowiada 1 ECTS
Efekty uczenia się - wiedza
E.W1. zna uwarunkowania środowiskowe i epidemiologiczne najczęstszych chorób;
E.W7. zna i rozumie przyczyny, objawy, zasady diagnozowania i postępowania terapeutycznego w odniesieniu do najczęstszych patologicznych objawów występujących u osób dorosłych oraz ich powikłań:
a) objawy chorób układu krążenia, w tym: ból w klatce piersiowej, choroby niedokrwiennej serca, różnicowanie anginy i objawów dławicowych z zawałem serca, objawy niewydolność serca, nadciśnienia tętniczego, osłuchiwanie serca.
b) objawy chorób układu oddechowego, w tym: kaszel, ból w klatce piersiowej, krwioplucie, duszność, zespół żyły głównej górnej, osłuchiwanie i opukiwanie płuc.
c) objawy chorób układu pokarmowego, w tym chorób:utrata masy ciała, dysfagia, zgaga, krwawienie z górnego odcinka i dolnego odcinka przewodu pokarmowego, charakterystyka bólu brzucha, zaparcia, biegunki, żółtaczka, badanie palpacyjne jamy brzusznej.
e) objawy z układu moczowo-płciowego: dysuria, poliuria, hematuria, proteinuria, podstawy badania fizykalnego piersi oraz narządów płciowych zewnętrznych.
f) analiza podstawowych parametrów hematologicznych
h) badanie głowy i szyi
i) badanie układu kostno-szkieletowego
j)badanie pacjentów w stanie krytycznym
E.W37. zna rodzaje materiałów biologicznych wykorzystywanych w diagnostyce laboratoryjnej oraz zasady pobierania materiału do badań;
E.W38. zna podstawy teoretyczne i praktyczne diagnostyki laboratoryjnej;
E.W39. zna i rozumie możliwości i ograniczenia badań laboratoryjnych w stanach nagłych;
Efekty uczenia się - umiejętności
E.U1. przeprowadza wywiad lekarski z pacjentem dorosłym;
E.U3. przeprowadza pełne i ukierunkowane badanie fizykalne pacjenta dorosłego;
E.U12. przeprowadza diagnostykę różnicową najczęstszych chorób osób dorosłych i dzieci;
E.U13. ocenia i opisuje stan somatyczny i psychiczny pacjenta;
E.U14. rozpoznaje stany bezpośredniego zagrożenia życia;
E.U15. rozpoznaje stan po spożyciu alkoholu, narkotyków i innych używek;
E.U16. planuje postępowanie diagnostyczne, terapeutyczne i profilaktyczne;
E.U17. przeprowadza analizę ewentualnych działań niepożądanych poszczególnych leków oraz interakcji między nimi;
E.U24. interpretuje badania laboratoryjne i identyfikuje przyczyny odchyleń;
E.U29. wykonuje podstawowe procedury i zabiegi lekarskie, w tym:
pomiar temperatury ciała, pomiar tętna, nieinwazyjny pomiar ciśnienia tętniczego,
E.U30. asystuje przy przeprowadzaniu następujących procedur i zabiegów lekarskich:
przetaczaniu preparatów krwi i krwiopochodnych
Efekty uczenia się - kompetencje społeczne
K01 – posiada świadomość własnych ograniczeń i umiejętność stałego dokształcania się
K03 – potrafi nawiązać i utrzymać głęboki i pełen szacunku kontakt z chorym
K05 – stawia dobro pacjenta na pierwszy miejscu
K06 – okazuje szacunek wobec pacjenta i zrozumienie dla różnic światopoglądowych, oraz kulturowych
K07 – przestrzega tajemnicy lekarskiej i wszelkich praw pacjenta (m.in. prawa do informacji, do intymności, do świadomej decyzji, do godnej śmierci)
Metody dydaktyczne
kliniczne i praktyczne
Metody dydaktyczne podające
- wykład informacyjny (konwencjonalny)
- opis
- pogadanka
Metody dydaktyczne poszukujące
- giełda pomysłów
- studium przypadku
- seminaryjna
- ćwiczeniowa
- klasyczna metoda problemowa
- sytuacyjna
- laboratoryjna
Metody dydaktyczne w kształceniu online
- metody integracyjne
- metody wymiany i dyskusji
- metody rozwijające refleksyjne myślenie
Rodzaj przedmiotu
przedmiot obligatoryjny
Wymagania wstępne
1. Umiejętność / komunikację / pracę z innymi studentami.
2. Zdolność przeprowadzenia wywiadu lekarskiego z dorosłym pacjentem.
3.Umiejętność przeprowadzenia badania fizykalnego.
4. Umiejętność diagnozy różnicowej między różnymi jednostkami chorobowymi.
5. Zapoznanie się z podstawami monitorowania oraz leczenia pacjentów internistycznych.
6. Umiejętność analizy podstawowych wyników morfologii i biochemii laboratoryjnej.
Koordynatorzy przedmiotu
Kryteria oceniania
Warunkiem zaliczenia przedmiotu jest pozytywne zaliczenie ćwiczeń i seminariów - obecność na wszystkich zajęciach.
Weryfikacja osiągniętych przez studenta efektów uczenia się:
Ocena ciągła (bieżące przygotowanie studenta do zajęć).
Forma zaliczenia przedmiotu:
- zaliczenie bez oceny - 1 p. ECTS.
Praktyki zawodowe
Literatura
1. Choroby wewnętrzne, pod redakcją prof. dr hab. Andrzeja Szczeklika, Kraków
2. Kompedium medycyny praktycznej - Choroby wewnętrzne, pod redakcją Andrzeja Szczeklika i Piotra Gajewskiego, wydanie 2010 r.
3. Medycyna wewnętrzna, t.1 - repetytorium dla studentów medycyny i lekarzy, wydanie 2008 r.
4. Choroby wewnętrzne, t.1 i 2, Franciszek Kokot, 2006 r.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i
terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: