Propedeutyka chorób wewnętrznych
1600-Lek3PCHWE-J
Zajęcia prowadzone są w formie wykładów i ćwiczeń.
Tematyka wykładów obejmuje wybrane zagadnienia z zakresu symptomatologii i podstaw rozpoznawania chorób układu wydzielania wewnętrznego.
Ćwiczenia prowadzone są przy łóżku chorego.
W czasie ćwiczeń studenci zapoznają się z prawidłową techniką przeprowadzania badania podmiotowego i przedmiotowego w zakresie chorób wewnętrznych. Zdobywają wiedzę na temat symptomatologii chorób wewnętrznych oraz interpretacji wyników badań diagnostycznych. Asystują w czasie procedur diagnostycznych i zabiegach lekarskich. Zdobywają umiejętność prawidłowego rozumowania lekarskiego i prowadzenia diagnostyki różnicowej. Zapoznawani są z prawidłowym prowadzeniem dokumentacji lekarskiej.
Całkowity nakład pracy studenta
1.Godziny realizowane z udziałem nauczycieli ( godz.):
-wykłady – 6 godzin (w powiązaniu z innymi jednostkami 35 godzin)
-ćwiczenia - 50 godzin
-konsultacje 0,5 godziny
-zaliczenie 0,5 godziny
Nakład pracy związany z zajęciami wymagającymi bezpośredniego udziału nauczycieli akademickich wynosi 86 godziny, co odpowiada 3,44 punktom ECTS
2. Bilans nakładu pracy studenta:
- udział w wykładach: 35 godzin (jednostka realizuje 6 godzin)
- udział w ćwiczeniach: 50 godzin (w tym 6 godzin realizowanych w Centrum Symulacji Medycznych)
- przygotowanie do ćwiczeń: 10 godzin
- opracowanie historii choroby: 5 godzin
- czytanie wskazanej literatury: 5 godzin
- konsultacje: 0,5 godziny
- przygotowanie do zaliczenia i zaliczenie: 20 + 0,5 = 20,5 godziny
Łączny nakład pracy studenta wynosi 126 godziny, co odpowiada 5,04 punktom ECTS
3. Nakład pracy związany z prowadzonymi badaniami naukowymi: nie dotyczy
4. Czas wymagany do przygotowania się i do uczestnictwa w procesie oceniania:
- przygotowanie do zaliczenia + zaliczenie: 20 + 0,5 = 20,5 godzin (0,82 punktu ECTS)
5. Bilans nakładu pracy studenta o charakterze praktycznym:
- udział w ćwiczeniach: 50 godzin
Łączny nakład pracy studenta o charakterze praktycznym wynosi 50 godzin, co odpowiada 2 punktom ECTS
6. Bilans nakładu pracy studenta poświęcony zdobywaniu kompetencji społecznych w zakresie ćwiczeń.
Kształcenie w dziedzinie afektywnej poprzez proces samokształcenia:
-przygotowanie do ćwiczeń: 15 godzin,
-opracowanie historii choroby 5 godzin
Łączny nakład pracy studenta poświęcony zdobywaniu kompetencji społecznych wynosi 20 godzin, co odpowiada 0,8 punktów ECTS
7. Czas wymagany do odbycia obowiązkowej praktyki:
Praktyka wakacyjna w oddziale chorób wewnętrznych 4 tyg. (120 godzin)
Efekty uczenia się - wiedza
Student:
W1: wymienia uwarunkowania środowiskowe i epidemiologiczne najczęstszych chorób wewnętrznych (E
K_W01)
W2: wymienia przyczyn i objawy oraz metody diagnozowania najczęstszych chorób wewnętrznych (C K_W33)
W3: uzasadnia odchylenia w badaniu przedmiotowym w odniesieniu do anatomii prawidłowej człowieka (A K_U03)
W4: wymienia wartości prawidłowe podstawowych parametrów oceniających funkcję poszczególnych układów i narządów (B K_W29)
W5: uzasadnia wskazania i przeciwskazania do wykonania inwazyjnych procedur diagnostycznych i leczniczych (F K_W03)
Efekty uczenia się - umiejętności
U1: wykonuje badanie podmiotowe pacjenta (EK_U01)
U2: przeprowadza ogólne badanie przedmiotowe (E K_U03)
U3: przeprowadza ocenę stanu ogólnego oraz stanu przytomności i świadomości pacjenta (E K_U07)
U4: przeprowadza prostą diagnostykę różnicową najczęstszych objawów występujących w chorobach wewnętrznych (EK_U12)
U5: przeprowadza samodzielnie pomiary temperatury ciała, tętna, ciśnienia tętniczego, monitoruje parametrów życiowe przy pomocy kardiomonitora i pulsoksymetrii (E K_U29)
Efekty uczenia się - kompetencje społeczne
K1: Akceptuje zasadę zachowania tajemnicy lekarskiej i praw pacjenta (K_K06)
K2: Wykazuje nawyk samokształcenia się (K_K01)
Metody dydaktyczne
Metody dydaktyczne podające:
- wykład informacyjny (konwencjonalny)
Metody dydaktyczne poszukujące:
-ćwiczeniowa, studium przypadku, obserwacji
- dyskusja dydaktyczna
- analiza przypadków
- prezentacja badania podmiotowego i przedmiotowego
- ćwiczenie praktyczne umiejętności samodzielnego zbierania wywiadu oraz badania fizykalnego
Metody dydaktyczne podające
- wykład informacyjny (konwencjonalny)
Metody dydaktyczne poszukujące
- obserwacji
- ćwiczeniowa
- doświadczeń
- studium przypadku
Rodzaj przedmiotu
przedmiot obligatoryjny
Wymagania wstępne
Student posiada wiedzę z anatomii, fizjologii, patofizjologii oraz podstaw medycyny klinicznej.
Koordynatorzy przedmiotu
Kryteria oceniania
Opracowanie historii choroby (0-10 punktów, >60%): U1-U5
Kolokwium końcowe (0–20 punktów; >56%): W1–W5.
<12 niezaliczone
12 ZALICZONE
Przedłużona obserwacja (0–10 punktów; > 50%): K1–K2
Student(ka) otrzyma zaliczenie przedmiotu uzyskując zaliczenie opracowanej historii choroby, pozytywną ocenę z kolokwium końcowego oraz pozytywną ocenę w zakresie kompetencji społecznych.
Praktyki zawodowe
Praktyka studencka po III roku studiów (4 tygodnie) w Klinice lub Oddziale Internistycznym
Literatura
1.Choroby wewnętrzne pod redakcją Andrzeja Szczeklika, Med. Prakt., Kraków, wydanie aktualne
2.Badanie kliniczne Macleoda. red. Douglas G., Nicol F, Robertson C., wyd. Elsevier Urban&Partner, Wrocław 2010
3.Wywiad i badanie przedmiotowe. Maxwell A. Allan, James Marsh, Wyd. Medyczne Urban & Partner, Wrocław 2004
4.Choroby Wewnętrzne pod red. F. Kokota, PZWL 2001
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i
terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: