Mikrobiologia
1600-Lek3MIKB-J
Wykłady z przedmiotu Mikrobiologia mają zapoznać studenta z: morfologią drobnoustrojów, metodami ich badania, immunologią infekcyjną, immunoprofilaktyką, procesami genetycznymi zachodzącymi między drobnoustrojami, charakterystyką antybiotyków, mechanizmami antybiotykooporności drobnoustrojów, środkami dezynfekcyjnymi i aseptycznymi, mikrobiotą fizjologiczną człowieka, wybranymi wirusami, bakteriami, grzybami chorobotwórczymi i warunkowo chorobotwórczymi dla człowieka, czynnikami etiologicznymi zakażeń człowieka, metodami typowania drobnoustrojów stosowanymi w dochodzeniach epidemiologicznych, zasadami profilaktyki zakażeń.
Seminaria są częściowo powiązane z tematami realizowanymi na wykładach i ćwiczeniach; mają na celu zapoznanie z zagadnieniami nie wdrożonymi podczas tych form zajęć oraz wypracowanie przez studentów umiejętności wiązania rodzaju zakażenia z potencjalnymi czynnikami etiologicznymi zakażenia przez analizę przypadków klinicznych oraz interpretację wyników badań mikrobiologicznych. Ponadto mają na celu wykształcenie poczucia i nawyku samokształcenia i współpracy w zespole.
Ćwiczenia są częściowo powiązane z zagadnieniami omawianymi na wykładach i mają na celu: zaznajomienie studentów z metodami hodowli, identyfikacji i oceny antybiotykowrażliwości drobnoustrojów, wypracowanie umiejętności oceny preparatów mikroskopowych, przybliżenie metod wykorzystywanych w diagnostyce mikrobiologicznej, zapoznanie z głównymi drobnoustrojami odpowiedzialnymi za kolonizację chorego oraz zakażenia miejscowe, układowe i ogólnoustrojowe, z zasadami pobierania i transportu materiału do badań mikrobiologicznych, wypracowanie umiejętności interpretacji wyniku badania mikrobiologicznego, a także przestrzegania zasad postępowania z materiałem zakaźnym i zasad BHP.
Całkowity nakład pracy studenta
1. Nakład pracy związany z zajęciami wymagającymi bezpośredniego udziału nauczycieli akademickich wynosi:
– udział w wykładach: 15 godzin
– udział w seminariach: 10 godzin
– udział w ćwiczeniach: 30 godzin
– udział w egzaminie: 1 godzina
Nakład pracy związany z zajęciami wymagającymi bezpośredniego udziału nauczycieli akademickich wynosi 57 godzin, co odpowiada 2,24 punktu ECTS
2. Bilans nakładu pracy studenta:
– udział w wykładach: 15 godzin
– udział w seminariach: 10 godzin
– udział w ćwiczeniach: 30 godzin
– przygotowanie do seminariów (w tym czytanie wskazanego piśmiennictwa naukowego): 20 godzin
– przygotowanie do ćwiczeń (w tym czytanie wskazanego piśmiennictwa naukowego): 20 godzin
– przygotowanie do egzaminu + egzamin (część teoretyczna): 14 + 1= 15 godzin
Łączny nakład pracy studenta związany z realizacją przedmiotu wynosi 110 godzin, co odpowiada 4,4 punktu ECTS
3. Nakład pracy związany z prowadzonymi badaniami naukowymi
– udział w wykładach (z uwzględnieniem wyników badań oraz opracowań naukowych z zakresu mikrobiologii i profilaktyki zakażeń): 6 godzin
– udział w seminariach (z uwzględnieniem wyników badań oraz opracowań z zakresu mikrobiologii i profilaktyki zakażeń): 5 godzin
– udział w ćwiczeniach (z uwzględnieniem wyników badań oraz opracowań z zakresu mikrobiologii i profilaktyki zakażeń): 15 godzin
– przygotowanie do seminariów (czytanie wybranego piśmiennictwa naukowego): 10 godzin
– przygotowanie do ćwiczeń (czytanie wybranego piśmiennictwa naukowego): 13 godzin
– przygotowanie do egzaminu (z uwzględnieniem opracowań z zakresu mikrobiologii profilaktyki zakażeń): 7 godzin
Łączny nakład pracy studenta związany z prowadzonymi badaniami naukowymi wynosi 56 godziny, co odpowiada 2,24 punktu ECTS
4. Czas wymagany do przygotowania się i do uczestnictwa w procesie oceniania:
– przygotowanie do egzaminu i egzamin (część teoretyczna): 14 + 1= 15 godzin
Łączny nakład pracy studenta związany z przygotowaniem do uczestnictwa w procesie oceniania wynosi 15 godzin co odpowiada 0,6 punktu ECTS
5. Bilans nakładu pracy o charakterze praktycznym:
– udział w seminariach: 10 godzin
– udział w ćwiczeniach: 30 godzin
Łączny nakład pracy studenta o charakterze praktycznym wynosi 40 godzin, co odpowiada 1,6 punktu ECTS
6. Czas wymagany do odbycia obowiązkowej praktyki:
Nie dotyczy
Efekty uczenia się - wiedza
W zakresie wiedzy absolwent:
W.1 klasyfikuje drobnoustroje na chorobotwórcze i stanowiące mikrobiotę człowieka (C.W12)
W.2 opisuje drogi wnikania do organizmu człowieka (C.W14)
W.3 wymienia patogeny wywołujące zakażenia w poszczególnych narządach i układach (C.W18)
W.4 wyjaśnia patogenezę i epidemiologię najczęstszych wirusowych, bakteryjnych i grzybiczych, pozaszpitalnych i szpitalnych zakażeń człowieka (C.W13, C.W14)
W.5 wymienia drogi rozprzestrzeniania zakażeń w środowisku człowieka, przewiduje skutki ich szerzenia się i zna zasady profilaktyki zakażeń (C.W14, C.W18, C.W20)
W.6 wymienia i przedstawia metody stosowane w diagnostyce mikrobiologicznej (C.W19)
W.7 wymienia metody działań przeciwdrobnoustrojowych i podstawowe zasady aseptyki i antyseptyki oraz opisuje wpływ czynników fizycznych i chemicznych na drobnoustroje (C.W20)
W.8 przedstawia podział leków przeciwdrobnoustrojowych, wyjaśnia mechanizmy, sposoby i zakresy ich działania oraz metody wykrywania mechanizmów antybiotykooporności (C.W19.)
W.9 wymienia rodzaje materiału do badań mikrobiologicznych wykorzystywane w diagnostyce laboratoryjnej (C.W19, E.W39)
W.10 wyjaśnia zasady pobierania, transportu i przechowywania materiału do badań mikrobiologicznych oraz zna wpływ czynników przedlaboratoryjnych na wynik badania mikrobiologicznego (C.W19, E.W39)
W.11 przedstawia zasady interpretacji wyniku badania mikrobiologicznego (C.W12, C.W18)
Efekty uczenia się - umiejętności
W zakresie umiejętności absolwent:
U.1 ocenia sytuację kliniczną i/lub epidemiologiczną i proponuje schemat postępowania diagnostycznego z zakresu diagnostyki mikrobiologicznej z uwzględnieniem metod hodowlanych, serologicznych, biologii molekularnej (C.U6)
U.2 przygotowuje preparat mikroskopowy i ocenia go pod mikroskopem (C.U9)
U.3 interpretuje wynik badania mikrobiologicznego w określonym przypadku klinicznym oraz proponuje schemat leczenia zakażeń miejscowych, narządowych i układowych (C.U10);
U.4 objaśnia sposób pobierania materiału, jego transportu i przechowywania w celu wykonania badań mikrobiologicznych oraz wpływ czynników przedlaboratoryjnych na jakość wyniku (C.U10)
Efekty uczenia się - kompetencje społeczne
W zakresie kompetencji absolwent:
K.1 dostrzega potrzeby edukacyjne oraz wykazuje nawyk samokształcenia się (K.K07)
Metody dydaktyczne
– wykład informacyjny (konwencjonalny) z prezentacją multimedialną
– wykład problemowy
– wykład konwersatoryjny
– uczenie wspomagane z prezentacją multimedialną
– dyskusja
– analiza przypadków klinicznych
– metody eksponujące: film
– metoda obserwacji
– ćwiczenia praktyczne
– metody eksponujące: pokaz
Metody dydaktyczne eksponujące
- pokaz
Metody dydaktyczne podające
- wykład informacyjny (konwencjonalny)
- opis
- pogadanka
- opowiadanie
- wykład konwersatoryjny
- wykład problemowy
Metody dydaktyczne poszukujące
- laboratoryjna
- studium przypadku
- doświadczeń
- ćwiczeniowa
- okrągłego stołu
- obserwacji
- giełda pomysłów
- seminaryjna
Rodzaj przedmiotu
przedmiot obligatoryjny
Wymagania wstępne
Do realizacji opisywanego przedmiotu niezbędne jest posiadanie podstawowych wiadomości z zakresu biologii i fizjologii komórki. Student powinien posiadać wiedzę i umiejętności zdobyte w ramach przedmiotów: chemia, biochemia, anatomia, histologia i fizjologia.
Koordynatorzy przedmiotu
Kryteria oceniania
Metody oceniania:
- Egzamin: ≥ 60% (W1 - W11, U1 - U4, K1)
- Wejściówki: ≥ 60% (W1 - W11, U1 - U4, K1)
- Raporty / karty pracy: ≥ 60% (W1 - W11, U1 - U4, K1)
- Przedłużona obserwacja / aktywność od 1-3 punktów; 3 punkty = ocena bardzo dobry) (W1 - W11, U1 - U4, K1)
Kryteria oceniania:
W przypadku zaliczeń z oceną uzyskane punkty przelicza się na oceny według skali obowiązującej na Wydziale Lekarskim (Uchwała Rady Dziekańskiej).
Praktyki zawodowe
Literatura
Literatura podstawowa:
1. Murray P.R., Rosenthal K.S., Pfaller M.A.: Mikrobiologia. Elsevier Urban and Partner, Wrocław, 2018
2. Bulanda M., Pietrzyk A., Wróblewska M.: Mikrobiologia Lekarska (Tom 1 i 2). PZWL, Warszawa, 2023
3. Dzierżanowska D.: Antybiotykoterapia praktyczna. α-medica press, Bielsko-Biała, 2018
4. Rekomendacje antybiotykowrażliwości bakterii i wrażliwości grzybów na leki przeciwgrzybicze (www.eucast.org)
5. Rekomendacje dotyczące zakażeń układowych (www.korld.edu.pl, www.antybiotyki.edu.pl)
6. Szewczyk E.: Diagnostyka bakteriologiczna. PWN, Warszawa 2023
Literatura uzupełniająca:
1. Heczko P.B., Wróblewska M., Pietrzyk A.: Mikrobiologia lekarska. PZWL, Warszawa, 2022
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i
terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: