Komunikacja medyczna
1600-Lek3KOMM-J
Wiedza na temat zbierania wywiadu lekarskiego, z uwzględnieniem dokładnego omówienia części biomedycznej oraz umiejętności i technik komunikacyjnych. Kształtowanie i wzmacnianie postawy skoncentrowanej na pacjencie.- Nauka umiejętności efektywnego przekazywania informacji w tym uzyskiwania świadomej zgody i procesu angażowania pacjenta w podejmowaniu decyzji dotyczących zdrowia Shared decision making
.Praktyczne zastosowanie umiejętności komunikacyjnych w symulowanych scenariuszach klinicznych.
W cyklu 2022/23:
Wiedza na temat zbierania wywiadu lekarskiego, z uwzględnieniem dokładnego omówienia części biomedycznej oraz umiejętności i technik komunikacyjnych. Kształtowanie i wzmacnianie postawy skoncentrowanej na pacjencie.- Nauka umiejętności efektywnego przekazywania informacji w tym uzyskiwania świadomej zgody i procesu angażowania pacjenta w podejmowaniu decyzji dotyczących zdrowia Shared decision making .Praktyczne zastosowanie umiejętności komunikacyjnych w symulowanych scenariuszach klinicznych.
|
W cyklu 2023/24:
Wiedza na temat zbierania wywiadu lekarskiego, z uwzględnieniem dokładnego omówienia części biomedycznej oraz umiejętności i technik komunikacyjnych. Kształtowanie i wzmacnianie postawy skoncentrowanej na pacjencie.- Nauka umiejętności efektywnego przekazywania informacji w tym uzyskiwania świadomej zgody i procesu angażowania pacjenta w podejmowaniu decyzji dotyczących zdrowia Shared decision making .Praktyczne zastosowanie umiejętności komunikacyjnych w symulowanych scenariuszach klinicznych.
|
Całkowity nakład pracy studenta
1. Nakład pracy związany z zajęciami wymagającymi bezpośredniego udziału nauczycieli akademickich wynosi:
- udział w seminariach: 8 godzin
- udział w ćwiczeniach: 10 godzin
- przeprowadzenie zaliczenia: 1 godzina
Nakład pracy związany z zajęciami wymagającymi bezpośredniego udziału nauczycieli akademickich wynosi 19 godzin, co odpowiada 0,76 punktu ECTS
2. Bilans nakładu pracy studenta:
- udział w seminariach: 8 godzin
- udział w ćwiczeniach: 10 godzin
- przygotowanie do ćwiczeń (w tym czytanie wskazanej literatury): 8 godzin
- przygotowanie do zaliczenia i zaliczenie: 8 + 1 = 9 godzin
Łączny nakład pracy studenta wynosi 27 godzin, co odpowiada 1,08 punktowi ECTS
3. Bilans nakładu pracy związany z realizacją efektów uczenia się w warunkach symulacji medycznej (grupa D):
- udział w ćwiczeniach – 10 godzin
Łączny nakład pracy związany z realizacją efektów uczenia się w warunkach symulacji medycznej wynosi 10 godzin, co odpowiada 0,4 punktu ECTS;
4. Bilans nakładu pracy związany z realizacją efektów uczenia się odnoszących się do komunikacji medycznej:
- udział w ćwiczeniach: 10 godziny
- udział w seminariach: 8 godzin
Łączny nakład pracy związany z realizacją efektów uczenia się odnoszących się do komunikacji medyczne wynosi 18 godzin, co odpowiada 0,72 punkty ECTS
Efekty uczenia się - wiedza
Student zna i rozumie:
W1 psychospołeczne uwarunkowania wykonywania zawodu lekarza oraz zasady promocji zdrowia, oparte na dowodach naukowych i przyjętych normach O.W4
W2 zasady i metody komunikacji z pacjentem i jego rodziną, które służą budowaniu empatycznej, opartej na zaufaniu relacji D.W5
W3 znaczenie komunikacji werbalnej i niewerbalnej w procesie komunikowania się z pacjentem oraz pojęcie zaufania w interakcji z pacjentem D.W6
W4 rolę rodziny pacjenta w procesie leczenia D.W10
W5 podstawowe psychologiczne mechanizmy funkcjonowania człowieka w zdrowiu i w chorobie D.W9
Efekty uczenia się - umiejętności
Student potrafi
U1 rozpoznać problemy medyczne i określić priorytety w zakresie postępowania lekarskiego O.U1
U2 zaplanować postępowanie diagnostyczne i zinterpretować jego wyniki O.U3
U3 inspirować proces uczenia się innych osób O.U6
U4 komunikować się z pacjentem i jego rodziną w atmosferze zaufania, z uwzględnieniem potrzeb pacjenta
U5 komunikować się ze współpracownikami w zespole i dzielić się wiedzą O.U8
U6 uwzględniać w procesie postępowania terapeutycznego subiektywne potrzeby i oczekiwania pacjenta wynikające z uwarunkowań społeczno-kulturowych D.U1
U7 budować atmosferę zaufania podczas całego procesu diagnostycznego i leczenia D.U4
U8 przeprowadzać rozmowę z pacjentem dorosłym, dzieckiem i rodziną z zastosowaniem techniki aktywnego słuchania i wyrażania empatii oraz rozmawiać z pacjentem o jego sytuacji życiowej D.U5
U9 informować pacjenta o celu, przebiegu i ewentualnym ryzyku proponowanych działań diagnostycznych lub terapeutycznych oraz uzyskać jego świadomą zgodę na podjęcie tych działań D.U6
U10 przeprowadzać wywiad lekarski z pacjentem dorosłym E.U1
Efekty uczenia się - kompetencje społeczne
Student jest gotowy do :
K1 nawiązania i utrzymania głębokiego oraz pełnego szacunku kontaktu z pacjentem, a także okazywania zrozumienia dla różnic światopoglądowych i kulturowych O.K1
K2 kierowania się dobrem pacjenta O.K2
K3 dostrzegania i rozpoznawania własnych ograniczeń oraz dokonywania samooceny deficytów i potrzeb edukacyjnych O.K5 o
K4 podejmowania działań wobec pacjenta w oparciu o normy i zasady etyczne, ze świadomością społecznych uwarunkowań i ograniczeń wynikających z choroby O.K4
K5 wdrażania zasad koleżeństwa zawodowego i współpracy w zespole specjalistów, w tym z przedstawicielami innych zawodów medycznych, także w środowisku wielokulturowym i wielonarodowościowym O.K9
K6 przyjęcia odpowiedzialności związanej z decyzjami podejmowanymi w ramach działalności zawodowej, w tym w kategoriach bezpieczeństwa własnego i innych osób O.K11
Metody dydaktyczne
Burza mózgów, Ćwiczenia , Demonstracja, Dyskusja, , Film dydaktyczny, Symulacja.
Metody dydaktyczne eksponujące
- inscenizacja
Metody dydaktyczne podające
- opowiadanie
- wykład konwersatoryjny
Metody dydaktyczne poszukujące
- giełda pomysłów
- ćwiczeniowa
Rodzaj przedmiotu
przedmiot obligatoryjny
Wymagania wstępne
Wiedza w zakresie anatomii i fizjologii człowieka
Zapoznanie się z materialami dydaktycznymi i informacjami przygotowanymi na stronie internetowej jednostki
Koordynatorzy przedmiotu
Kryteria oceniania
obserwacja pracy studenta
praca pisemna
Literatura
1 KOMUNIKOWANIE SIĘ LEKARZA I PACJENTA W MEDYCYNIE RODZINNEJ
red. A. Mastalerz-Migas, A.K. Jankowska, J. Barański
EDRA rok wydania 2021
2. Komunikacja medyczna dla studentów i lekarzy pod red. M. Nowiny-Konopki, W. Feleszki, Ł. Małeckiego. Medycyna Praktyczna. Kraków, 2018.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i
terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: