Diagnostyka obrazowa
1600-Lek3DIOB-NJ
• Techniczne i fizyczne aspekty obrazowania. Historia obrazowania w medycynie. Budowa aparatu rentgenowskiego, tomografu komputerowego, aparatu do badania rezonansu magnetycznego i ultrasonografu. Podstawy fizyczne radiografii i jej odmian, badania rezonansu magnetycznego, ultrasonografii. Środki kontrastujące stosowane w diagnostyce obrazowej, wskazania i przeciwwskazania do ich stosowania. Informatyka w diagnostyce obrazowej. Obrazowanie oparte na dowodach (EBR).
• Bezpieczeństwo obrazowania. Wpływ promieniowania rentgenowskiego na komórki, tkanki i organizm. Zasada ALARA. Ochrona radiologiczna indywidualna i ogólna. Dawki promieniowania. Bezpieczeństwo badania rezonansu magnetycznego i ultrasonografii.
• Obrazowanie układu oddechowego. Anatomia rentgenowska. Metodyka badania (rtg, TK, MR, usg). Wskazania i przeciwwskazania do obrazowania. Poprawny technicznie radiogram klatki piersiowej. Prawidłowy obraz klatki piersiowej - pola płucne, cień środkowy. Elementy radiodiagnostyki zmian w obrębie klatki piersiowej - zacienienie, przejaśnienie, zagęszczenia miąższowe, cień krągły. Korelacje radiologiczno-patologiczne, niedodma, odma, zagęszczenia miąższowe, zmiany śródmiąższowe, rozedma. Wady wrodzone, zapalenia, nowotwory, urazy płuc i śródpiersia. Pylica. Pojedynczy guzek w płucu. Zatorowość płucna.
• Obrazowanie serca. Anatomia rentgenowska. Metodyka badania (rtg, TK, MR, usg). Wskazania i przeciwwskazania do obrazowania. Korelacje radiologiczno-patologiczne. Wady wrodzone, choroba wieńcowa, niewydolność serca, kardiomiopatie, zapalenia, nowotwory, urazy.
• Obrazowanie naczyń. Anatomia rentgenowska. Metodyka badania (rtg, TK, MR, usg). Wskazania i przeciwwskazania do obrazowania. Korelacje radiologiczno-patologiczne. Wady wrodzone, zapalenia, miażdżyca, nadciśnienie tętnicze, tętniak aorty, rozwarstwienie aorty, zatorowość płucna, obrzęk płuc, nadciśnienie tętnicze, urazy.
• Radiologia zabiegowa. Anatomia rentgenowska. Metodyka zabiegów diagnostycznych i terapeutycznych, sprzęt stosowany do zabiegów. Omówienie wybranych procedur: arteriografii, flebografii, embolizacji tętniaka, angioplastyki, implantacji stentgraftu, embolizacji w onkologii.
• Obrazowanie układu pokarmowego. Anatomia rentgenowska. Metodyka badania (rtg, TK, MR, usg). Wskazania i przeciwwskazania do obrazowania. Korelacje radiologiczno-patologiczne. Wady wrodzone, „ostry brzuch”, stłuszczenie i marskość wątroby, kamica żółciowa, zapalenia, nowotwory, urazy.
• Obrazowanie układu moczowego. Anatomia rentgenowska. Metodyka badania (rtg, TK, MR, usg). Wskazania i przeciwwskazania do obrazowania. Korelacje radiologiczno-patologiczne. Wady wrodzone, kamica moczowa, zapalenia, nowotwory, urazy.
• Obrazowanie układu ruchu. Anatomia rentgenowska. Metodyka badania (rtg, TK, MR, usg). Wskazania i przeciwwskazania do obrazowania. Korelacje radiologiczno-patologiczne. Wady wrodzone, martwica jałowa, zapalenia, nowotwory i zmiany nowotworopodobne, choroba zwyrodnieniowa, urazy.
• Obrazowanie układu nerwowego. Anatomia rentgenowska. Metodyka badania (rtg, TK, MR, usg). Wskazania i przeciwwskazania do obrazowania. Korelacje radiologiczno-patologiczne. Wady wrodzone, zmiany naczyniopochodne, zapalenia, stwardnienie rozsiane, nowotwory, urazy.
• Obrazowanie głowy i szyi. Anatomia rentgenowska. Metodyka badania (rtg, TK, MR, usg). Wskazania i przeciwwskazania do obrazowania. Korelacje radiologiczno-patologiczne. Wady wrodzone, zapalenia, nowotwory, urazy.
• Radiologia pediatryczna. Odmienności obrazowania u dzieci. Wskazania i przeciwwskazania do obrazowania. Korelacje radiologiczno-patologiczne. Wybrane wady wrodzone, niedrożność smółkowa, zapalenia, nowotwory, urazy, zespół dziecka maltretowanego.
Obrazowanie piersi i układu rozrodczego. Anatomia rentgenowska. Metodyka badania (rtg, mmg, TK, MR, usg). Wskazania i przeciwwskazania do obrazowania. Korelacje radiologiczno-patologiczne. Wady wrodzone, zapalenia, nowotwory, skale BIRADS i PIRADS, łagodny przerost gruczołu krokowego, urazy.
W cyklu 2022/23:
|
W cyklu 2023/24:
• Techniczne i fizyczne aspekty obrazowania. Historia obrazowania w medycynie. Budowa aparatu rentgenowskiego, tomografu komputerowego, aparatu do badania rezonansu magnetycznego i ultrasonografu. Podstawy fizyczne radiografii i jej odmian, badania rezonansu magnetycznego, ultrasonografii. Środki kontrastujące stosowane w diagnostyce obrazowej, wskazania i przeciwwskazania do ich stosowania. Informatyka w diagnostyce obrazowej. Obrazowanie oparte na dowodach (EBR). • Bezpieczeństwo obrazowania. Wpływ promieniowania rentgenowskiego na komórki, tkanki i organizm. Zasada ALARA. Ochrona radiologiczna indywidualna i ogólna. Dawki promieniowania. Bezpieczeństwo badania rezonansu magnetycznego i ultrasonografii. • Obrazowanie układu oddechowego. Anatomia rentgenowska. Metodyka badania (rtg, TK, MR, usg). Wskazania i przeciwwskazania do obrazowania. Poprawny technicznie radiogram klatki piersiowej. Prawidłowy obraz klatki piersiowej - pola płucne, cień środkowy. Elementy radiodiagnostyki zmian w obrębie klatki piersiowej - zacienienie, przejaśnienie, zagęszczenia miąższowe, cień krągły. Korelacje radiologiczno-patologiczne, niedodma, odma, zagęszczenia miąższowe, zmiany śródmiąższowe, rozedma. Wady wrodzone, zapalenia, nowotwory, urazy płuc i śródpiersia. Pylica. Pojedynczy guzek w płucu. Zatorowość płucna. • Obrazowanie serca. Anatomia rentgenowska. Metodyka badania (rtg, TK, MR, usg). Wskazania i przeciwwskazania do obrazowania. Korelacje radiologiczno-patologiczne. Wady wrodzone, choroba wieńcowa, niewydolność serca, kardiomiopatie, zapalenia, nowotwory, urazy. • Obrazowanie naczyń. Anatomia rentgenowska. Metodyka badania (rtg, TK, MR, usg). Wskazania i przeciwwskazania do obrazowania. Korelacje radiologiczno-patologiczne. Wady wrodzone, zapalenia, miażdżyca, nadciśnienie tętnicze, tętniak aorty, rozwarstwienie aorty, zatorowość płucna, obrzęk płuc, nadciśnienie tętnicze, urazy. • Radiologia zabiegowa. Anatomia rentgenowska. Metodyka zabiegów diagnostycznych i terapeutycznych, sprzęt stosowany do zabiegów. Omówienie wybranych procedur: arteriografii, flebografii, embolizacji tętniaka, angioplastyki, implantacji stentgraftu, embolizacji w onkologii. • Obrazowanie układu pokarmowego. Anatomia rentgenowska. Metodyka badania (rtg, TK, MR, usg). Wskazania i przeciwwskazania do obrazowania. Korelacje radiologiczno-patologiczne. Wady wrodzone, „ostry brzuch”, stłuszczenie i marskość wątroby, kamica żółciowa, zapalenia, nowotwory, urazy. • Obrazowanie układu moczowego. Anatomia rentgenowska. Metodyka badania (rtg, TK, MR, usg). Wskazania i przeciwwskazania do obrazowania. Korelacje radiologiczno-patologiczne. Wady wrodzone, kamica moczowa, zapalenia, nowotwory, urazy. • Obrazowanie układu ruchu. Anatomia rentgenowska. Metodyka badania (rtg, TK, MR, usg). Wskazania i przeciwwskazania do obrazowania. Korelacje radiologiczno-patologiczne. Wady wrodzone, martwica jałowa, zapalenia, nowotwory i zmiany nowotworopodobne, choroba zwyrodnieniowa, urazy. • Obrazowanie układu nerwowego. Anatomia rentgenowska. Metodyka badania (rtg, TK, MR, usg). Wskazania i przeciwwskazania do obrazowania. Korelacje radiologiczno-patologiczne. Wady wrodzone, zmiany naczyniopochodne, zapalenia, stwardnienie rozsiane, nowotwory, urazy. • Obrazowanie głowy i szyi. Anatomia rentgenowska. Metodyka badania (rtg, TK, MR, usg). Wskazania i przeciwwskazania do obrazowania. Korelacje radiologiczno-patologiczne. Wady wrodzone, zapalenia, nowotwory, urazy. • Radiologia pediatryczna. Odmienności obrazowania u dzieci. Wskazania i przeciwwskazania do obrazowania. Korelacje radiologiczno-patologiczne. Wybrane wady wrodzone, niedrożność smółkowa, zapalenia, nowotwory, urazy, zespół dziecka maltretowanego. Obrazowanie piersi i układu rozrodczego. Anatomia rentgenowska. Metodyka badania (rtg, mmg, TK, MR, usg). Wskazania i przeciwwskazania do obrazowania. Korelacje radiologiczno-patologiczne. Wady wrodzone, zapalenia, nowotwory, skale BIRADS i PIRADS, łagodny przerost gruczołu krokowego, urazy.
|
Całkowity nakład pracy studenta
1. Nakład pracy związany z zajęciami wymagającymi bezpośredniego udziału nauczycieli akademickich wynosi
- udział w wykładach: 15 +30 godzin
- udział w ćwiczeniach: 5 + 35 godzin
- konsultacje związane z przygotowaniem do zajęć: 10 godzin
- przeprowadzenie zaliczenia i egzaminu: 2+2 godziny
Nakład pracy związany z zajęciami wymagającymi bezpośredniego udziału nauczycieli akademickich wynosi 99 godziny, co odpowiada 3,96 punktom ECTS
2. Bilans nakładu pracy studenta:
- udział w wykładach: 15 + 30 godzin
- udział w ćwiczeniach: 5 + 35 godzin
- przygotowanie do ćwiczeń: 10 godzin
- czytanie wskazanej literatury: 10 godzin
- konsultacje związane z przygotowaniem do zajęć: 10 godzina
- przygotowanie do zaliczenia i egzaminu + zaliczenie+egzamin- 10 godzin.
Łączny nakład pracy studenta wynosi 125 godzin, co odpowiada 5 punktom ECTS
3. Nakład pracy związany z prowadzonymi badaniami naukowymi:
- czytanie wskazanej literatury naukowej: 20 godziny
- konsultacje badawczo – naukowe: 10 godzin
- udział w wykładach i ćwiczeniach
(z uwzględnieniem metodologii badań naukowych, wyników badań, opracowań z zakresu radiologii): 40 godzin
- przygotowanie do zaliczenia ( z uwzględnieniem opracowań naukowych z zakresu diagnostyki obrazowej): 20 godzin
-konsultacje z uwzględnieniem opracowań naukowych z zakresu diagnostyki obrazowej 10 godzin
Łączny nakład pracy studenta związany z prowadzonymi badaniami naukowymi wynosi 100 godzin, co odpowiada 4 punktom ECTS
4. Czas wymagany do przygotowania się i do uczestnictwa w procesie oceniania:
przygotowanie do zaliczenia i egzaminu + zaliczenie i egzamin: 15 + 10 = 25 godzin (1 punkt ECTS)
czytanie wskazanej literatury: 20 godzin
konsultacje z uwzględnieniem opracowań naukowych z zakresu diagnostyki obrazowej 10 godzin
konsultacje badawczo – naukowe: 10 godzin
Łączny nakład pracy studenta związany z przygotowaniem się do uczestnictwa w procesie oceniania wynosi 65 godzin, co odpowiada 2,6 punktu ECTS
5.Bilans nakładu pracy studenta o charakterze praktycznym:
- udział w ćwiczeniach: 40 godzin,
- konsultacje z zakresu diagnostyki obrazowej: 20 godzin
Łączny nakład pracy studenta o charakterze praktycznym wynosi
60 godzin, co odpowiada 2,4 punktom ECTS
6. Bilans nakładu pracy studenta poświęcony zdobywaniu kompetencji społecznych w zakresie ćwiczeń.
Kształcenie w dziedzinie afektywnej poprzez proces samokształcenia:
-przygotowanie do ćwiczeń: 20 godzin,
- przygotowanie do zaliczenia i egzaminu: 20 godzin.
Łączny czas pracy studenta potrzebny do zdobywania kompetencji społecznych w zakresie ćwiczeń wynosi 1,6 punktów ECTS.
7.Czas wymagany do odbycia obowiązkowej praktyki:
nie dotyczy
Efekty uczenia się - wiedza
W1: Zna budowę ciała ludzkiego w podejściu topograficznym (A.W2).
W2:Omawia fizyczne podstawy stosowanych w radiologii badań obrazowych t.j. ultrasonografia, rentgenodiagnostyka, tomografia komputerowa, rezonans magnetyczny (B.W8).
W3: Zna przyczyny, objawy, zasady diagnozowania i postępowania terapeutycznego w przypadku najczęstszych chorób dzieci (E.W3)
W4:Opisuje symptomatologię radiologiczną najczęstszych chorób, uwzględniając współcześnie stosowane metody badań obrazowych ( E.W7).
W5: Zna przyczyny, objawy, zasady diagnozowania i postępowania terapeutycznego w najczęstszych chorobach układu nerwowego (E.W14),
W6: Opisuje przyczyny, objawy, zasady diagnozowania i postępowania terapeutycznego w odniesieniu do najczęstszych chorób wymagających interwencji chirurgicznej, z uwzględnieniem odrębności wieku dziecięcego (F.W1)
W7: Wskazuje z jakich technik obrazowania korzysta się w trakcie wykonywania zabiegów leczniczych.
Określa wskazania i przeciwwskazania do współcześnie stosowanych badań obrazowych w radiologii (F.W10).
W8: Zna zasady wysuwania podejrzenia i rozpoznawania śmierci mózgu
Efekty uczenia się - umiejętności
U1: Umie wnioskować o relacjach między strukturami anatomicznymi na podstawie przyżyciowych badań diagnostycznych, w szczególności z zakresu radiologii (zdjęcia przeglądowe, badania z użyciem środków kontrastowych, tomografia komputerowa i magnetyczny rezonans jądrowy) (A.U4).
U2:Potrafi przedstawić dawki promieniowania jonizującego stosowane w podstawowych badaniach radiologicznych
Przestrzega zasad ochrony radiologicznej według reguły ALARA (B.U2).
U3:Potrafi identyfikować czynniki ryzyka wystąpienia przemocy, rozpoznawać przemoc i odpowiednio reagować (D.U10).
U4: Potrafi przeprowadzać diagnostykę różnicową najczęstszych chorób osób dorosłych i dzieci (E.U12)
U5: Umie planować postępowanie diagnostyczne, terapeutyczne i profilaktyczne (E.U16).
U6: Asystuje przy przeprowadzaniu następujących procedur i zabiegów medycznych:
1) drenażu jamy opłucnowej,
2) nakłuciu jamy otrzewnowej,
3) biopsji cienkoigłowej.
U7: Ocenia wynik badania radiologicznego w zakresie najczęstszych typów złamań, szczególnie złamań kości długich (F.U7).
Efekty uczenia się - kompetencje społeczne
K1: Korzysta z obiektywnych źródeł informacji (K.K1)
K2:Potrafi nawiązać i utrzymać głęboki i pełen szacunku kontakt z chorym (K.K3)
K3: Kieruje się dobrem pacjenta, stawiając je na pierwszym miejscu (K.K4)
K4:Przestrzega tajemnicy lekarskiej i wszelkich praw pacjenta (K.K5)
K5: Dostrzega i rozpoznaje własne ograniczenia oraz dokonywania samooceny deficytów i potrzeb edukacyjnych (K.K7)
Metody dydaktyczne
Wykłady :
• wykład informacyjny
• wykład problemowy
• analiza przypadków
Ćwiczenia
• dyskusja dydaktyczna
• ćwiczenia praktyczne
• analiza przypadków
• drzewo decyzyjne
• samodzielna obsługa aparatury
• metody eksponujące: pokaz
Metody dydaktyczne eksponujące
- inscenizacja
- pokaz
- wystawa
Metody dydaktyczne podające
- pogadanka
- opowiadanie
- wykład problemowy
- opis
- wykład informacyjny (konwencjonalny)
- wykład konwersatoryjny
Metody dydaktyczne poszukujące
- doświadczeń
- ćwiczeniowa
- seminaryjna
Rodzaj przedmiotu
przedmiot obligatoryjny
Wymagania wstępne
Student rozpoczynający kształcenie z przedmiotu powinien posiadać wiedzę z fizyki w zakresie szkoły średniej oraz z anatomii i fizjologii człowieka w zakresie odpowiednich przedmiotów nauczanych w czasie studiów.
Koordynatorzy przedmiotu
W cyklu 2024/25: | W cyklu 2023/24: | W cyklu 2022/23: |
Kryteria oceniania
Wykłady, ćwiczenia : W1-W8, U1-U7, K1-K4.
Zaliczenie, egzamin: Sprawdzian ustny/ pisemny :
0-40 punktów;>/=5 %: W1-8, U1-7, K1-K4.
Przedłużona obserwacja: K1-K5 (>60%)
Kryteria oceniania:
Wykłady i ćwiczenia:
Warunkiem ich zaliczenia jest obecność na wykładach i ćwiczeniach, czynny w nich udział- realizowanie projektów z zakresu radiologii. Wymagane jest zaliczenie ćwiczeń w formie ustnej/ pisemnej analizy przypadków klinicznych, zagadnień z zakresu diagnostyki obrazowej, odbywającego się w ostatnim dniu ćwiczeń.
Warunkiem uzyskania zaliczenia jest obecność na wykładach i ćwiczeniach, oraz uzyskanie pozytywnego rezultatu z zaliczenia ćwiczeń i egzaminu.
Przeliczenia procentowe poprawnych odpowiedzi w przeprowadzanych zaliczeniach na skalę ocen przedstawiają się następująco:
(5.0) -Bardzo dobra
<92 (4.5) -Ponad dobra
<88 (4.0) - dobra
<80 (3.5) - Dość dobra
<71 (3.0) - Dostateczna
0 <60 (2.0) - Niedostateczna
Praktyki zawodowe
Literatura
Literatura podstawowa:
• 1. Radiologia. Podręcznik dla studentów.
• Andrzej Cieszanowski, Monika Beksińska- Figatowska, PZWL 2022.
• 2.Podręcznik radiologii- William Hering, Elsevier Urban &
• Partner, Wrocław, 2014.
• 3.Wytyczne dla lekarzy kierujących na badania obrazowe,
Wydanie siódme, The Royal Collage of Radiologists.
• 4.Materiały z wykładów.
Literatura dodatkowa:
• 1.Spiralna i wielorzędowa tomografia komputerowa
człowieka, Mathias Prokop, Medipage,
• 2.Podstawy diagnostyki radiologicznej, William Brant,
Medipage.
W cyklu 2022/23:
|
W cyklu 2023/24:
Literatura podstawowa:
• 1. Radiologia. Podręcznik dla studentów. • Andrzej Cieszanowski, Monika Beksińska- Figatowska, PZWL 2022. • 2.Podręcznik radiologii- William Hering, Elsevier Urban & • Partner, Wrocław, 2014. • 3.Wytyczne dla lekarzy kierujących na badania obrazowe, Wydanie siódme, The Royal Collage of Radiologists. • 4.Materiały z wykładów. Literatura dodatkowa: • 1.Spiralna i wielorzędowa tomografia komputerowa człowieka, Mathias Prokop, Medipage, • 2.Podstawy diagnostyki radiologicznej, William Brant, Medipage.
|
Uwagi
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i
terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: