Diagnostyka laboratoryjna 1600-Lek3DIAG-NJ
Wykłady mają za zadanie zapoznać studentów z rolą diagnostyki laboratoryjnej w diagnozowaniu chorób.
Tematy wykładów opierają się na najnowszych wytycznych z zakresu chorób układu sercowo- naczyniowego, cukrzycy i jej powikłań, chorób układu moczowego, chorób układu pokarmowego, układu endokrynologicznego, chorób autoimmunizacyjnych i nowotworowych. Studentom prezentowane będą sposoby laboratoryjnej diagnostyki zaburzeń funkcji wielu układów i narządów wraz z analizą przypadków klinicznych.
Ćwiczenia mają na celu zapoznać studentów z prawidłowym przygotowaniem pacjenta do badań, a także z zasadą pobrania materiału biologicznego oraz interpretacji wyników badań. Dodatkowo ćwiczenia mają za zadanie nauczyć studentów prawidłowego doboru badań laboratoryjnych, a także zapoznać z problemami fazy przedlaboratoryjnej, analitycznej i poanalitycznej w diagnostyce laboratoryjnej.
Całkowity nakład pracy studenta
Efekty uczenia się - wiedza
Efekty uczenia się - umiejętności
Efekty uczenia się - kompetencje społeczne
Metody dydaktyczne
Metody dydaktyczne podające
- wykład informacyjny (konwencjonalny)
Metody dydaktyczne poszukujące
- ćwiczeniowa
- laboratoryjna
Metody dydaktyczne w kształceniu online
- metody rozwijające refleksyjne myślenie
Rodzaj przedmiotu
Wymagania wstępne
Koordynatorzy przedmiotu
Kryteria oceniania
Podstawą do zaliczenia przedmiotu jest obecność na wykładach i ćwiczeniach oraz zaliczenie egzaminu końcowego.
Egzamin końcowy: test 60 pytań (odpowiedź jednokrotnego wyboru), który składa się w równym udziale z pytań dotyczących zdobytej wiedzy podczas wykładów i ćwiczeń. Za każdą prawidłową odpowiedź student uzyskuje jeden punkt, do uzyskania pozytywnej oceny konieczne jest zdobycie 36 punktów (60%).
Zdobyte punkty przelicza się na oceny według następującej skali:
Procent punktów Ocena
92-100% Bardzo dobry
84-91% Dobry plus
76-83% Dobry
68-75% Dostateczny plus
60-67% Dostateczny
0-59% Niedostateczny
Praktyki zawodowe
Nie dotyczy.
Literatura
Literatura podstawowa:
1. „Diagnostyka laboratoryjna” - Solnica B., PZWL, Warszawa 2019.
2. „Choroby wewnętrzne” - Gajewski P., Szczeklik A. 2021
3. „Diagnostyka laboratoryjna: - Brunzel. N.A. (wydanie 3) 2019
Literatura uzupełniająca:
1.„Próbki: od pacjenta do laboratorium.” - W.G. Guder i wsp: MedPharm Polska, 2012.
2. „Diagnostyka laboratoryjna z elementami biochemii klinicznej” - A. Naskalski J.W., Dembińska-Kieć, B. Solnica, Edra Urban & Partner, 2022
3. Aktualne wytyczne Polskiego Towarzystwa Diabetologicznego
4. Aktualne wytyczne Polskiego Towarzystwa Kardiologicznego
5. Wytyczne Polskiego Towarzystwa Diagnostyki Laboratoryjnej i Polskiego Towarzystwa Lipidologicznego dotyczące diagnostyki laboratoryjnej zaburzeń gospodarki lipidowej 2024
W cyklu 2022/23:
Literatura podstawowa: 1. „Diagnostyka laboratoryjna” - Solnica B., PZWL Literatura uzupełniająca: |
W cyklu 2023/24:
Literatura podstawowa: 1. „Diagnostyka laboratoryjna” - Solnica B., PZWL Literatura uzupełniająca: |
W cyklu 2024/25:
Literatura podstawowa: Literatura uzupełniająca: |
Uwagi
W cyklu 2022/23:
Brak. |
W cyklu 2023/24:
Brak. |
W cyklu 2024/25:
Brak. |
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: